Drikkesekk til MC-turen

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev: 01 feb 2022, 20:04 Jeg har så langt unngått avhengighet av jevn tilgang på drikkevarer, men ser at stadig flere rundt meg aldri er mer enn en meter unna ei drikkeflaske. Skjønner egentlig ikke helt konseptet, og klarer meg godt med en termokopp med kaffe og ei farrisflaske i tankbagen.
Tenker i de samme baner - men når jeg tenker på Europa uten pant på flasker så ser jeg behovet for å bli kvitt søpla så tidlig som mulig--- og kanskje kjøpe større flasker å fylle over.

De 3 årene jeg har vært på tur så er det termos og et par liter drikke i tankveske - toppboks som har vært tingen.

På Pan European så hadde jeg jo 2 flaskeholdere - så der stod det jo alltid to kalde 1/2 liters flasker - - og akkurat det var godt å ha i Italia.

Ikke såå nødvendig her hjemme.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av Snekker.edvin »

Har også en ny (ubrukt) på 2 liter. Du kan få den gratis. Eller noen andre trenger
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av rolf-arne »

Snekker.edvin skrev: 01 feb 2022, 22:10 Har også en ny (ubrukt) på 2 liter. Du kan få den gratis. Eller noen andre trenger
Mer intressert i hvorfor ubrukt - har du ikke behov for drikkelomma eller har du for mange
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av Snekker.edvin »

Hadde 2 . En fra xlmoto som jeg prøvde men passet ikke til meg. Den gikk rett i søpla. Den andre har kjøpt +- på samme tid med tanke om litt mere kapasitet. Siden første gikk i søpla da den andre lå ubrukt i skuffen inn til jeg så ditt bilde. :crazy: Gamle glemsk gutt :redface

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av Snekker.edvin »

Snekker.edvin skrev: 01 feb 2022, 10:55 Screenshot_20220201-104845.png
Har kjøpt denne posen i fjor. Rimelig men upraktisk. Passer litt dårlig i brystlommene. Baklomme på touring jakker kan funke perfekt men ! slangen er for kort og litt for små i diameter til å suge . 1 m i 6 mm sugerør :O
Denne var kastet

Tomkrn
Innlegg: 38
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 2018 + KTM SAS 1290 2023

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av Tomkrn »

kjellv skrev: 01 feb 2022, 20:04 Jeg har så langt unngått avhengighet av jevn tilgang på drikkevarer, men ser at stadig flere rundt meg aldri er mer enn en meter unna ei drikkeflaske. Skjønner egentlig ikke helt konseptet, og klarer meg godt med en termokopp med kaffe og ei farrisflaske i tankbagen.

Men jeg kjørte litt sammen med @Tomkrn i fjor, og han hadde med seg en drikkesekk som han tok ut av fryseren før han dro hjemmefra den dagen vi kjørte Aursjøveien. Mener han sa det var Camelbak. Litt usikker på hvor mye han er innom forumet for tiden, ser han sist var innlogget 19 desember. Du kunne kanskje hørt med han om hans erfaringer Stian, regner med du har tlf nr hans.
God hukommelse du @kjellv :)

Har en Camelbak HAWG20 https://prisguiden.no/produkt/camelbak- ... 20l-506863 , bruker denne titt og ofte enten det er på trøsykkelsen eller på motorsykkelen. Særdeles kjekt når men er på skogsveier eller på fjelltur langt fra en kiosk.

Hiver ofte noen isbiter nedi før turen eller legger den halvfull i fryseren dagen før, holder seg kaldt dagen lang selv på sommeren.

Sekken har plass til en ryggbeskytter, som jeg har kjøpt i tillegg og er ekstra beskyttelse når jeg har på Enduro utstyr eller er på trøsykkelen.

Bakdelen er at den er noe knapp i størrelse, jeg bruker 56/58 i jakkestørrelse og remmene er helt ute, så jeg må ligge unna for mye pølser og øl i vinter om jeg skal bruke den når senongen starter igjen :twothumbs:

Kort sagt, anbefales om du vil ha med noe ekstra i sekken enn bare vann da den faktisk rommer en del og ikke må ha for stor størrelse.
2023 KTM SAS 1290
2018 Husqvarna 701 Enduro
x2013 KTM 990 SMT
x2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 01 feb 2022, 20:04 Jeg har så langt unngått avhengighet av jevn tilgang på drikkevarer, men ser at stadig flere rundt meg aldri er mer enn en meter unna ei drikkeflaske. Skjønner egentlig ikke helt konseptet, og klarer meg godt med en termokopp med kaffe og ei farrisflaske i tankbagen.
Hva blir det neste tenker jeg?

Pølsekjele på ryggen med kvern og pumpe med slange inn i kjeften? Så slipper man å stoppe for å spise også :knegg

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av rolf-arne »

Snekker.edvin skrev: 01 feb 2022, 22:35 Hadde 2 . En fra xlmoto som jeg prøvde men passet ikke til meg. Den gikk rett i søpla. Den andre har kjøpt +- på samme tid med tanke om litt mere kapasitet. Siden første gikk i søpla da den andre lå ubrukt i skuffen inn til jeg så ditt bilde. :crazy: Gamle glemsk gutt :redface
Ja - om du ikke mener deg selv - så er jo jeg sjøl ganske glemsk og begynner å dra litt på åran... men tenker å prøve en slik løsning - men lurer litt på om det koster mer i frakt enn en ny koster ?? Ellers kan det jo vente litt - kjører norge på langs midt juni - å kan spandere lunsj i bytte ... sender en PM...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av Snekker.edvin »

rolf-arne skrev: 02 feb 2022, 16:33
Snekker.edvin skrev: 01 feb 2022, 22:35 Hadde 2 . En fra xlmoto som jeg prøvde men passet ikke til meg. Den gikk rett i søpla. Den andre har kjøpt +- på samme tid med tanke om litt mere kapasitet. Siden første gikk i søpla da den andre lå ubrukt i skuffen inn til jeg så ditt bilde. :crazy: Gamle glemsk gutt :redface
Ja - om du ikke mener deg selv - så er jo jeg sjøl ganske glemsk og begynner å dra litt på åran... men tenker å prøve en slik løsning - men lurer litt på om det koster mer i frakt enn en ny koster ?? Ellers kan det jo vente litt - kjører norge på langs midt juni - å kan spandere lunsj i bytte ... sender en PM...
Helt hjem tar 80 kroner. Eller si ifra når du er viken/Telemark så kan treffes. Drikkeposen er gratis. Sender deg om med mobil nr

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av FredrikE24 »

Har en kollega som drikker en slurk med vann en gang hvert 10 minutt. Er tørst hele tiden. Er på dass hele tida.

Jeg holder litt tilbake og drikker i snitt 1,5 liter kaffe ila. Arbeidsdagen(en stappa moccamaster) og et glass vann til middag.

På motorsykkelsetet drikker jeg ikke noe mer. Krever bare at man må stoppe i tide og utide. Da er det bedre å ta seg en klunk samtidig å få en strekk, selv om jeg aldri gjør det utover tankfylling.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av Norsense »

Jeg har ikke brukt drikkesekk ved kjøring, men har brukt det til annen mer krevende aktivitet. Kvaliteten på Camelbak-sekkene har imponert meg. Anbefaler en med bryststropp, da henger de på gjennom det meste.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Drikkesekk til MC-turen

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev: 02 feb 2022, 22:06 På motorsykkelsetet drikker jeg ikke noe mer. Krever bare at man må stoppe i tide og utide. Da er det bedre å ta seg en klunk samtidig å få en strekk, selv om jeg aldri gjør det utover tankfylling.
Selv om jeg nå kommer til å prøve ut denne løsningen så er det ikke av de vanligste årsaker.

Erfaringen så langt - selv på 1000miles/24h - til sier som Fredrik sier at det som kommer inn må ut igjen. Altså dobbelt tid heft..

På slik utholdehetsprøve så fyller du tanken , tømmer din egen tank og spiser ei brødskive og drikker ei halv brus... storsett mens du sitter på salen... om jeg husker rett så gikk det med omtrent 10 skiver brød og noen poser peanøtter og 4 liter drikke på 19 tima - 1600 km , sittende i flytte lass så må det bli på den dårlige hukommelsen. Med blære kan man drikke på turen - og man slipper å dra med seg søppel.

Italia turen i høst så var det dog noe anderledes - da fikk jeg knapt nok kjøpt meg opp per bensinfylling og startet med "full-tank" bensin og "full-tank" drikke med ca 3 liter hver gang - den siste måtte refueles 1 gang mellom hver bensinfylling... ja det var varmt ... og det holdt med å tømme den personlige tanken for hver bensinfylling.

Appropo bensin - her er prisen begynt å følge årstallet - igår skvatt den opp til 20.21 kr/l ..

Men så langt har erfaringen med kjøring i Norge vært at man stopper og tar en strekk på beina - drikker litt da , drikker når man venter på ferga - når man treffer på veiarbeide ... man har det jo ikke travelt :redface så man har tid til det som følger av at man fyller på.

Jeg tenker sekk /blære for å bli kvitt søppla/tomgodset raskest mulig og kjøpe større volum på vanlig butikk i stedet for på dyr bensinstasjon...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar