Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av cannon »

Jeg tror de fleste her har fått med seg Bjerknez sin holdning til og erfaring med vindskjermer, "påklistret" eller ikke. Faktum er vel at mange som kjører MC har stor glede av høye vindskjermer, og at nytte og ulemper vurderes forskjellig utifra den enkeltes bruk og behov. Bruk av "spoilere" som ekstrautstyr på vindskjerm kan bidra til optimalisering av fartsvinden. Jeg har testet dette på en S1000XR, og det fungerer ganske bra.

Jeg kjører R-sykler med kåpe og "kåpeglass".
På vei foretrekker jeg lave kåpeglass som ved normaL sittestilling leder fartsvinden mot kroppen, under hjelmen. Det gir en turbulensfri hjelm med stabilt hode og lite vindstøy som resultat. Fartsvinden mot kroppen er heller ikke plagsom, på grunn av fremoverlent sittestilling. Det gir også et fint design på syklene, og det er viktig for meg.

På bane er det "double-bubble" kåpeglass som gjelder. De er forhøyet og leder fartsvinden over hjelmen, når hakepartiet ligger nedpå tanken. Hensikten er selvsagt redusert luftmotstand i høye hastigheter. Disse kåpeglassene er ikke spesielt pene å se på.
Double-bubble til veibruk er ofte lite hensiktsmessig, da fartsvinden gjerne vil treffe midt i hjelmen. De færreste har haka på tanken langs landeveien :D

Jeg tenker at støy i hjelm er ganske komplisert. Det er ikke bare hjelmen som avgjør dette, men også turbulens, sittestilling, hodevinkel osv.
Det viktigste selve hjelmen kan bidra med er kanskje 2 ting: et aerodynamisk design som i seg selv ikke skaper mer turbulens enn nødvendig (turbulens er støy), samt hjelmens evne til å holde støyen borte fra ørene (støyisolasjon og tetting mot hals og nakke i underkant av hjemlen.)
Min erfaring er at ørepropper løser det meste av støyproblemer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 23 okt 2021, 10:19 Jeg tror de fleste her har fått med seg Bjerknez sin holdning til og erfaring med vindskjermer, "påklistret" eller ikke. Faktum er vel at mange som kjører MC har stor glede av høye vindskjermer, og at nytte og ulemper vurderes forskjellig utifra den enkeltes bruk og behov....
Jada, du har rett i at jeg føler en trang til å nevne dette. :thumleft

Mange som kjører MC har nok trolig stor glede av vindskjerm. Men det er ikke intrykket jeg får av TS i denne tråden. Han klager nemlig over støy. Og alle vet at vindskjermer bidrar sterkt til støy i hjelmen. Kanskje den mest vesentlige faktoren og har i mindre grad noe med selve hjelmen isolert sett å gjøre.

På R-sykler og banesykler tror jeg dig vindskjermen har en helt annen og ikke minst en ganske nyttig funksjon. Disse syklene har helstøpte kåper og en integrert vindskjerm og såhele sykkelen er bygget for å lede bort vinden best mulig. Så jeg snakker altså ikke om slike typer vindskjermer.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg for min del setter vindskjerm høyt. For min del merket jeg lite forskjell mellom nakensykkel og sportstouring i maks norsk lovlig motorveihastighet mtp. Støy. Bortsett fra at en nakensykkel er håpløs i høye hastigheter sammenlignet med en påkledd sykkel.

Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Tom Færøvig »

FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23

Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Jepp. Byttet den originale vindskjermen på min cb500X med en litt høyere skjerm fra Puig. Ble tålig, men etter at jeg fikk en sånn vinge på toppen ble det helt konge :D

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av SilverSmurfer »

Jo, i det øyeblikket skjermen blir høy nok så blir det vindstille. Men uheldigvis finnes det jo ingen MC produsenter som lager høye nok skjermer som standard.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av rolf-arne »

SilverSmurfer skrev:Jo, i det øyeblikket skjermen blir høy nok så blir det vindstille. Men uheldigvis finnes det jo ingen MC produsenter som lager høye nok skjermer som standard.
Å joda, RT'en har! Bildet er med skjermen helt nedsenket, og løftes opp og bak.

Den er også justerbar...og der kan du virkelig få testa ut lydtrykk.

Og det er stor forskjell i våre lovlige hastigheter.

ST 1100 på autoban osv, gav ingen merkbar økning i støy selv ved maks pådrag. BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av mekkern »

Vindskjerm skal heller ikke være høyere enn at man ser veien over den. Ellers heter det frontvindu og andre regler gjelder.
Da skal en også ha vinduspusser og spyler.


31-5.Vindu på to- eller trehjuls motorvogn

1. Vindu skal være av laminert eller herdet glass. Innvendig vindu og takvindu kan dog være av plast. Det samme gjelder vindskjerm som føreren kan se over på åpen to- eller trehjuls motorvogn.
Frontvindu, eller deler av det, skal være slik at det gir føreren tilstrekkelig sikt også når det er sprukket.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 24 okt 2021, 09:22 Vindskjerm skal heller ikke være høyere enn at man ser veien over den. Ellers heter det frontvindu og andre regler gjelder.
Da skal en også ha vinduspusser og spyler.


31-5.Vindu på to- eller trehjuls motorvogn

1. Vindu skal være av laminert eller herdet glass. Innvendig vindu og takvindu kan dog være av plast. Det samme gjelder vindskjerm som føreren kan se over på åpen to- eller trehjuls motorvogn.
Frontvindu, eller deler av det, skal være slik at det gir føreren tilstrekkelig sikt også når det er sprukket.
Min gamle cruicer hadde så stor vindskjerm (les husmor vindu) at man ikke hadde annet valg enn å se gjennom den for å se veien. En direkte farlig vindskjerm i mørket hvis det regnet! For ikke å snakke om turbulensen denne laget. Røsket den av innen den flrste uken var gått.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 24 okt 2021, 09:41
mekkern skrev: 24 okt 2021, 09:22 Vindskjerm skal heller ikke være høyere enn at man ser veien over den. Ellers heter det frontvindu og andre regler gjelder.
Da skal en også ha vinduspusser og spyler.


31-5.Vindu på to- eller trehjuls motorvogn

1. Vindu skal være av laminert eller herdet glass. Innvendig vindu og takvindu kan dog være av plast. Det samme gjelder vindskjerm som føreren kan se over på åpen to- eller trehjuls motorvogn.
Frontvindu, eller deler av det, skal være slik at det gir føreren tilstrekkelig sikt også når det er sprukket.
Min gamle cruicer hadde så stor vindskjerm (les husmor vindu) at man ikke hadde annet valg enn å se gjennom den for å se veien. En direkte farlig vindskjerm i mørket hvis det regnet! For ikke å snakke om turbulensen denne laget. Røsket den av innen den flrste uken var gått.
Denne var vel også ettermontert? Ikke ra fabrikk? Da var den heller ikke forskriftsmessig pga "utsyn"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 24 okt 2021, 10:25
Bjerknez skrev: 24 okt 2021, 09:41
mekkern skrev: 24 okt 2021, 09:22 Vindskjerm skal heller ikke være høyere enn at man ser veien over den. Ellers heter det frontvindu og andre regler gjelder.
Da skal en også ha vinduspusser og spyler.


31-5.Vindu på to- eller trehjuls motorvogn

1. Vindu skal være av laminert eller herdet glass. Innvendig vindu og takvindu kan dog være av plast. Det samme gjelder vindskjerm som føreren kan se over på åpen to- eller trehjuls motorvogn.
Frontvindu, eller deler av det, skal være slik at det gir føreren tilstrekkelig sikt også når det er sprukket.
Min gamle cruicer hadde så stor vindskjerm (les husmor vindu) at man ikke hadde annet valg enn å se gjennom den for å se veien. En direkte farlig vindskjerm i mørket hvis det regnet! For ikke å snakke om turbulensen denne laget. Røsket den av innen den flrste uken var gått.
Denne var vel også ettermontert? Ikke ra fabrikk? Da var den heller ikke forskriftsmessig pga "utsyn"
Dette var så vidt jeg vet en orginal vindskjerm fra Yamaha...?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Bjerknez »

Her er et bilde med lik den vindskjermen jeg hadde:
Skjermbilde.PNG
Definisjonen på og "se over" vet ikke jeg. Man så jo over på en måte, men man så ikke veien forran sykkelen der man skulle se. Direkte livsfarlig vindskjerm og jeg kan ikke engang forstå at Yamaha (hvis det er tillfelle) kunne selge denne sykkelen med en slik vindskjerm lovlig.

Kjørte man i mørket med denne og det regnet, så kjørte man nærmest sagt på nåde. man så ikke en dritt gjennom vindskjermen. Det var min aller første opplevelse som helt fersk motorsyklist jeg merket dette. At Yamaha da klarer og selge slikt helt lovlig synes jeg er merkelig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 24 okt 2021, 11:03, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av erik m »

FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23 Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Det er nok helt avhengig av av mange faktorer - hva slags sykkel (naken/kåpe/cruiser) din høyde og sittestilling, hva slags vindskjerm du har og om den kan stilles og enda noen flere.
Som jeg skrev tidligere ble min beste løsning en tretrinns rakett; skifta den lille som satt på med en dobbel høyderegulerbar og dessuten ekstra "vinge" eller spoiler på toppen. så tilter jeg hovedskjermen max bakover, senker den øvre halvparten 4 cm og vinkler spoileren som på bildet og DER satt den! Nå fungerer det sånn at jeg opp til og med 80 km kjører med visiret oppe, bruker bare solskjermen hvis det er over 15 grader og dagslys. Deilig å kjenne litt luft i ansiktet! (Ikke helt safe, men noen små sjanser osv...)
Men igjen, det betyr ikke at det virker på andre sykler! Kompisen som har en nakensykkel med høy skjerm har spoileren i forkant så den bare såvidt stikker over kanten på skjermen, det løste både turbulens og vindpress for ham. Men svigersønn med Harley kan bare bruke vindskjerm i lave hastigheter når han pendler til jobben innenbys. I 80 får han alt midt i hjelmen. På Jawaen min fungerte HDskjermen greit!
lite bilde.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av erik m »

Resized_20210730_1521111.jpg
Tre varianter BMW; fra venstre en 1100rs, en 850r og så en 1200lt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Tom Færøvig »

Tom Færøvig skrev: 23 okt 2021, 23:42
FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23

Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Jepp. Byttet den originale vindskjermen på min cb500X med en litt høyere skjerm fra Puig. Ble tålig, men etter at jeg fikk en sånn vinge på toppen ble det helt konge :D
Ser at jeg ordla meg litt klønete her. Ettermonterte "wind deflector" d.v.s. mer paralell med touringskjermen. Gir et ekstra løft på vindstrømmen.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23 Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Det er helt individuelt fra sykkel til sykkel og førerens høyde fra lortfall til topplokk.
Har prøvd det selv på min uten hell, men den kan sikkert hjelpe på en annen sykkel eller fører.

For min del opplevde jeg og flytte luftstrømmen fra øverst på overkroppen/skuldeparti til hjelmen,
det medførte mer uro/turbulens i hjelmen enn uten.

Svar