Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Fartsvind
Innlegg: 17
Registrert: 23 okt 2020, 11:36
Motorsykkelen din: BMW F800R

Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Fartsvind »

Akkurat kjøpt meg en Shoei Neotec 2. Meget god passform og kvalitetsfølelse, men må si jeg ble skuffet da jeg fikk prøvd den litt. Allerede ved 50 km/t ble vindstøyen merkbar. Min referanse er Shoei XR 1100 som jeg har hatt i ca 10 år, mye mindre vindstøy i den synes jeg.
BMW F800R

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av FredrikE24 »

Synes det er veldig likt jeg da! Over en viss fart er ørevern 100% et musst. Det har jeg lært på den harde måten. Å høre dårlig, og ha Tinnitus i 20-åra er ikke stas.. Lever greit med det i grunn, men i sosiale sammenhenger føler jeg veldig på det. Hører ikke en dritt av hva folk sier om det er litt bakgrunnsstøy.

Så kjøp en neve ørepropper, bruk de og kos deg med hjelmen!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av dypen »

Vedrørende støy i hjelm har det vært oppe mange ganger, har testet flere hjelmer … du kommer ikke utenom gode øreplugger uansett hvilken eller hvor god hjelm du har.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av cannon »

Ja, det er generellt litt mer vindstøy i åpningshjelmer. En pose propper fra Biltema løser det hele, og jeg har alltid brukt propper, i alle slags hjelmer.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av SilverSmurfer »

Det er veldig likt:

[youtube]https://youtu.be/oQtOhG7XP-s?t=679[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/SU0BYIB7LvQ?t=792[/youtube]

Men selv om det er liten forskjell i hvor sterk vindstøyen er, målt i decibel, så kan det fremdeles være stor forskjell på hvordan vindstøyen oppfattes i praksis.

Uansett så bør man ha gode ørepropper, biltema funker hvis man bare skal kjøre, men hvis man vil snakke på intercom samtidig anbefales no-noise ørepropper fremfor alle andre.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av cannon »

SilverSmurfer skrev: 21 okt 2021, 10:31 Det er veldig likt:

[youtube]https://youtu.be/oQtOhG7XP-s?t=679[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/SU0BYIB7LvQ?t=792[/youtube]

Men selv om det er liten forskjell i hvor sterk vindstøyen er, målt i decibel, så kan det fremdeles være stor forskjell på hvordan vindstøyen oppfattes i praksis.

Uansett så bør man ha gode ørepropper, biltema funker hvis man bare skal kjøre, men hvis man vil snakke på intercom samtidig anbefales no-noise ørepropper fremfor alle andre.
Forskjellen på reelt lydtrykk mellom 97 og 102 dB er ikke liten. dB-kurven er eksponensiell, og økningen på 5 dB er betydelig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av FredrikE24 »

dB er ikke eksponensiell, men logaritmisk. 3dB regnes som en dobling i lydenergi.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 21 okt 2021, 23:50 dB er ikke eksponensiell, men logaritmisk. 3dB regnes som en dobling i lydenergi.
Nei, 10 dB regnes som en dobling.

"In decibel terms, a doubling in loudness corresponds to roughly an increase in 10 dB. It doesn't matter whether that increase is from 40 dB to 50 dB or 70 dB to 80 dB."
cannon skrev: 21 okt 2021, 15:01 Forskjellen på reelt lydtrykk mellom 97 og 102 dB er ikke liten. dB-kurven er eksponensiell, og økningen på 5 dB er betydelig.
Uten tvil, men det finnes en del rom for å diskutere hvor stor forskjellen faktisk er. Ettersom det i min erfaring er forskjellige kvaliteter som spiller inn ved forskjellige hastigheter.

Feks kan åpningshjelmer som Schubert C4, Shoei Neotec 2 og HJC RPHA 90S ha veldig tett åpning rundt halsen. Noe som i min erfaring er veldig viktig når man kjører i normale hastigheter. Mens når man kommer opp mot 110 og over, så har formen på hjelmen mye mer å si.

Champion Helmets tester vel ved 130 km/t, som i min erfaring vil slå negativt ut for åpningshjelmene.

Men det er nok ingen tvil om at de beste sportstouring hjelmene er best når det kommer til støy.

Uansett så er valget meget enkelt for min del, for her er det kun åpningshjelm som gjelder.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av cannon »

Kanskje dere begge har rett?
"
An increase of 3dB doubles the sound intensity but a 10dB increase is required before a sound is perceived to be twice as loud. Therefore a small increase in decibels represents a large increase in intensity. For example - 10dB is 10 times more intense than 1dB, while 20dB is 100 times more intense than 1dB.
"
Jeg velger integralhjelm, hovedsaklig av sikkerhetsårsaker.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av AJ »

Tror forskjellen mellom hel- og åpningshjelm er i ferd med å utlignes.
For en del år siden merket jeg stor forskjell på en Caberg åpningshjelm jeg anskaffet meg og en helhjelm jeg allerede hadde. Husker ikke lenger hvilket merke helhjelmen bar annet enn at det ikke var Caberg.

Nå har ikke jeg lang og bred erfaring med åpningshjelmer, kunne denne Caberghjelmen og den jeg har nå, en Premier Delta.
Og det jeg har erfart med denne Premierhjelmen etter første hele sesongen jeg har brukt denne, er at den er minst like god på støydemping som Premier Touran karbonhelhjelmen jeg har.
Ingen ekstrastøy rundt baugportnkantene, f.eks.

Mens en Held helhjelm, som jeg har hatt i flere år, er bedre på støydemping enn begge Premierhjelmene. Men den er desverre ikke like behagelig å bruke.
Premierhjelmene passer meg derimot perfekt, veldig behagelig å bruke.
Derfor har jeg også i all hovedsak holdt meg til dette italienske merket.

Så skal det avslutningsvis legges til at jeg alltid bruker ørepropper.
Ingen hel- og åpningshjelm demper vindstøyen godt nok når man kjører den type sykler jeg har.
Så bruk ørepropper!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 22 okt 2021, 17:35 Ingen hel- og åpningshjelm demper vindstøyen godt nok når man kjører den type sykler jeg har.
Hmm?

Tenker du på ekstra vindstøy fra sykler med skjerm kontra nakensykler eller er det noe annet du tenker på?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 22 okt 2021, 17:58
AJ skrev: 22 okt 2021, 17:35 Ingen hel- og åpningshjelm demper vindstøyen godt nok når man kjører den type sykler jeg har.
Hmm?

Tenker du på ekstra vindstøy fra sykler med skjerm kontra nakensykler eller er det noe annet du tenker på?
Alle syklene jeg har hatt siden 2006 har vært og er såkalte nakensykler med oppreist kjørestilling. Dvs. ingen vindbeskyttende kåpedetaljer. Men med vindskjerm. En "påklistret" sådan, vil nok den aktive brukeren Bjerknez her inne, påstå ;) .

Og det er nettopp denne vindskjermen som bidrar til mye vindstøy. Så det er noe man får med "på kjøpet" på denne type sykler.

Så skal det sies at vindstøylydbildet er "mildere" på nsakensykkelen KTM 390 Duke'en min, som har god aerodynamisk utforming og ingen vindskjerm.
Men jeg bruker også ørepropper når jeg kjører denne. Fordi det er langt fra vindstille her heller, i salen på denne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Bjerknez »

Dette er egentlig rimelig enkelt. Alt som forhindrer vinden på sin reise vil skape støy og eller turbulens. Så fort man endrer vindens rettning så vil det oppstå støy og et økt trykk der hvor retningen endres. Dette er helt basic. Jo smoothere vindens retning endres jo mindre vil man merke vedrørende støy og turbulens.

Setter man et vindu eller et plastglass rett opp forran trynet i 80km/t så sier det seg selv at det skjer ting som ikke er bra. Det eneste dette er godt for er slik jeg ser det to ting. Man flytter vinden fra å treffe kroppen til å treffe vindskjermen. Noe som betyr at man ikke blir kald av vinden. Dette vil også hindre noe regn i å treffe kroppen.

Så får man jo selv velge om dette er viktigere enn turbulens og støy.

Da tenker jeg litt slik... Hva blir man utsatt som oftest for på en motorsykkel som kan skade oss? Regn og kald vind, eller turbulens og støy?

Jeg mener kanskje at Støy er den biten som kan permanent skade oss mest og derfor mener jeg også at sykler med "påklistret" vindskjerm ikke er en bra greie. Man kan kompensere med å dytte lyddempere inn i øregangene, men tenk en sykkel uten vindskjerm OG lyddempere i ørene?

Av de grunnene nevnt her så ser jeg absolutt ingen som helst grunn til disse vindskjermene. Våt blir man okke som etter litt tid og vi motorsyklister kjører stort sett lengre turer i finvær. Men vi kjører ALTID i vind. Do the math...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av simpson »

At vindskjerm skaper støy er utvilsomt.
Merker stor forskjell når jeg står å kjører. I 100 km/t er det nesten helt stille i hjelmen, men mye støy når jeg sitter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 23 okt 2021, 08:22 At vindskjerm skaper støy er utvilsomt.
Merker stor forskjell når jeg står å kjører. I 100 km/t er det nesten helt stille i hjelmen, men mye støy når jeg sitter.
Ja, har opplevd det samme.

Ikke bare er disse vindskjermene irriterende, men dem er også helseskadelige med tanke på støy. Jeg har selv følt turbulensen i enkelte episoder hvor man møter lastebiler. Det napper godt i styret og påfører en kraft på sykkelen som er konstant. Får man denne luftmassen på overkroppen i steden blir den lettere og håndtere da den blir fordelt på et større område og ikke rett på styret.

Man venner seg til det meste selvsagt, men vindskjerm har jeg aldri blitt vant til. Og tro det eller ei, jeg har faktisk kjørt en god del sykler med vindskjerm. Alt fra Africa Twin til Tiger 1200 og Yamaha Tracer. Over 80km/t er dem direkte ubehagelige og over 100km/t blir jeg kvalm av turbulensen innen 10 minutter. Under 60km/t fungerer dem derimot helt ok. Men slike hastigheter er det ikke ofte jeg kjører i.

Svar