OEM vs NOS vs NORS deler …

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

OEM vs NOS vs NORS deler …

Legg inn av dypen »

Har gjort ett søk på «tråd tittel» her men ikke funnet noe utenom tråder som diskuterer uoriginale deler mot originale og hvor det kan brukes som er veldig aktuelt for de fleste.

Men etter at jeg startet å jakte på deler til sykler fra -70 tallet dukket begrepene som «OEM, NOS og NORS parts» opp på eBay, finn.no med mange andre plasser på nettet som i noen tilfeller ikke er så viktig for meg men påvirker prisen veldig mye og da er det viktig å kjenne betegnelsene.

Deler som er slitedeler ex bremseklosser, tennplugger, oljefilter, hjullager osv er det ok hvis det er fra kjent produsent ellers ikke viktig og her er pris lav.

Deler som du ser lett ex tenplugghetter, kabler, sete osv vil jeg ha som ser ut eller er identiske med de originale, som regel hyggelige priser her.

Deler som typisk gir sykkel’n identitet med fabrikkmerking utover rammenummer og motornummer (rammenummer og motornummer kan også sjekkes om det er motor som ble levert fra fabrikk i ramme «matching numbers») er det best å beholde. Dette er deler som er merket i koder som indikerer måned og årstall for produksjon som bekrefter årgang da ikke bestandig sykkel’n er registrert samme år som produksjonsår.

Spedometer og turteller er noe du ser lett og igjen viktig å ha riktig del i forhold til produksjonsår hvis du jakter etter det.

Søkte opp en artikkel som gir svar på «tråd tittel» …

https://www.stevelinden.com/blog/oem-vs-nos-parts
OEM vs. NOS Parts
5/26/2015 1 Comment

Question: Can you please explain the difference between OEM and NOS parts? When and why would you choose one over the other?

Answer: I’m asked this question all the time, so I’m surprised that we never touched on this before. In short, OEM means Original Equipment Manufacturer and NOS means New Old Stock…a confusing term if there ever was one. Other related terms that you might encounter in your search for parts are NORS (New Old Replacement Stock) and Reproduction Part.

An NOS part is one that was produced long ago specifically for use by the manufacturer of an automobile to be used in the production of that automobile, or possibly for inventory in the parts department of a new car dealership, or a distribution center. It may have been produced by the automotive manufacturer, or by an outside supplier. It would not have been found in an automotive parts store. Sometimes found in its original packaging, which will always have the part number, it is considered the “holy grail” of replacement parts. Condition of NOS parts vary greatly as by definition (at least as it applies to classic cars) they have been sitting in warehouses, or on parts shelves, or in garages, or cornfields for many decades. Depending on the rarity of the part, its condition, and its application, the prices of some NOS parts can be staggering. For example: An NOS set of front shock absorbers for a 1964 GTO, in the original box, recently sold on eBay for $990.00. I’ve seen NOS fenders sell for thousands of dollars and other rare NOS parts can sell for much more.

OEM parts would have been produced by an outside supplier, but it would have to be the same supplier that originally supplied the part to the manufacturer. These parts would typically have been shipped to dealers to replenish inventory, as well as to automotive parts stores. OEM parts are functionally the same as NOS parts, but there is no guarantee that they are cosmetically identical. In fact, many are not, and can vary significantly in appearance from the original part. An OEM set (in this case manufactured by Delco) of front shock absorbers for the same 1964 GTO would sell for a fraction of the cost of the NOS set. Perhaps $150.00.

NORS parts are simply aftermarket replacement parts. They would have been found in automotive stores, but they would never have been found in a dealer inventory or parts department. In most cases the packaging and the part would be badged with the name of the parts manufacturer, such as Fram, TRW, Moog, or NAPA. An NORS set of
front shock absorbers for a 1964 GTO would probably cost in the range of $50.00, possibly even less.
Reproduction parts are reproductions of original, presumably NOS parts. These parts are generally reproduced in response to a large demand from the collector car market. Reproduction parts are very popular and very common on collector cars, and they are far less expensive than comparable NOS parts. They are also subject to wide variations in quality. For example, some reproduction body parts are often dimensionally different from the original parts that they are intended to replace. Some of the major manufacturers such as General Motors and Ford have licensed the rights to reproduce original General Motors parts for the collector car hobby. These parts are generally high quality and are often indistinguishable from the original parts that they are intended to replace. A reproduction set of front shock absorbers for a 1964 GTO is advertised on a major website for $74.00.

When the need arises to replace a part on a collector car, the source of that part can potentially become important. How important it becomes is determined by the originality of the collector car, as well as your desire to maintain that level of originality, as originality translates into value
.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: OEM vs NOS vs NORS deler …

Legg inn av Kjellrf »

Kjøpte på midten av 90-tallet en NOS sal til MIN Z1000 A2, da den gamle var sliten i trekk og setebunn. Og føltes litt nedsitti.
Satt like dårlig på NOS-setet, virket som skumgummien der også hadde blitt dårligere med alderen...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: OEM vs NOS vs NORS deler …

Legg inn av dypen »

Deler produsert med eller inneholder materialer som kan forringes ved lagring over tid er nødvendigvis ikke bra etter mange år, i dette tilfelle som sete / sal. Da er det kanskje bedre å kjøpe nyproduserte deler.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: OEM vs NOS vs NORS deler …

Legg inn av MGR1 »

Nyere skumgummi har en levetid på ca. 20 år. Eldre skumgummi (før ca. 1970) ser ut til å holde i 50 år eller mer. Salen på min '55 AJS er original, og fortsatt fast i fisken.

Jeg foretrekker NOS-deler når jeg kan finne det. De er stort sett alltid av bedre kvalitet.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: OEM vs NOS vs NORS deler …

Legg inn av erik m »

på min Jawa 1956 var skumgummisetet hardt som jern, antakelig hadde den stått ute. Og setet hadde skinntrekk; med skai er det mindre vannintrenging så lenge trekket er helt.
Men importøren sendte det til Tsjekkia til den samme fabrikken som hadde laget det originale, og jeg fikk et nydelig, håndsydd og mykt skinnsete tilbake på den samme nylakkerte plata for noe over 3.000,-!
20190901_143723 (2).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar