Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av kjellv »

Dere som bor sentralt i de tettest befolkede delene av landet står ikke i fare for å miste den lokale forhandleren. De store forhandlerne i de store byene har et enormt kundegrunnlag. Mange av de store merkeforhandlerne har også etablert nettbutikker og selger over hele landet i konkurranse med andre merkeforhandlere i samme merke. Speed og AGM er eksempler på det. Om noen år kan slike være de eneste igjen. Da må de som trenger service og hjelp med garantisaker henvende seg til disse, selv om avstandene er enorme.
Kostnadene blir store når man er liten. Størst er kostnadene med husleie, strøm og lønn. Arbeidere skal ha lønn hele året, også når det er lavsesong. Inntektene varierer veldig gjennom året, og det vanskeligste er å ha inntekter i lavsesong.
Mitt poeng blir å støtte opp om de lokale, ellers forsvinner de. Ingen driver butikk og verksted for moro skyld. De må tjene penger, og gjør de ikke det forsvinner de eller fokuserer mer på andre bransjer.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av MGR1 »

Jeg har mekket mye på gamle sykler opp gjennom årene. Har hatt sykler fra -20, -30, -40, -50, -60, -70, -80 og -10-tallet. Jeg har lagt merke til at det er et 'veiskille' rundt ca. 1985. Før det hadde importør og forhandler vanlige deler på lager. Enda lenger før det, opp til ca. 1970, var forhandler PÅLAGT å ha de mest vanlige slitedeler på lager. Produsenten bestemte ofte hvilke deler det skulle være. Rundt ca. 1990 kom det endringer i logistikk som medførte at deler kunne fremskaffes raskere fra sentrallager, og produsentene gikk mer over til 'just-in-time' produksjon, dvs. at deler ble produsert etter behov og kort tid før de skulle brukes. Mange deler ble også produsert på anbud, og fra forskjellige leverandører. Nå er det gått så langt at de færreste slitedeler produseres 'in-house', og delebestillinger samles opp og kjøpes hos den som har lavest anbud.

Den som mekker på gamle sykler merker dette ved at det fortsatt er mulig å kjøpe nye (NOS) deler på eBay og andre steder når gamle forhandlerlagere selges ut. Jeg får glatt tak i det meste til min 1955 AJS f.eks. 1970 og -80 talls japser er heller ikke noe problem. Etter 1985 så tørker dette opp, og restaurering og vedlikehold begynner å bli et problem. Jeg tipper at MCer etter 2000 blir umulige å fikse etter hvert, når produsentene skroter maskinene og verktøyet, og ingen lager nye deler lenger. Elektronikk og plastdeler blir et problem. Ingen klarer å fikse det heller, informasjonen ligger elektronisk på nett og forsvinner etter hvert.

Det påstås at vi som forbrukere tjener på den nye måten å håndtere produksjon på, i form av rimeligere produkter. Jeg har mer et inntrykk av at det er produsentene og forhandlerne som har tjent mest på det, og tredjeparts deleleverandører. Jeg ser også at det er en drive mot 'obsolescence by design', altså at produkter har en innebygd levetid, og slutter å fungere eller kan ikke vedlikeholdes etter en gitt periode. Jeg synes at dette er synd, for vi blir redusert til å være kun forbrukere. Det vi forbruker er hightech og ser fantastisk ut når det er nytt, og så slutter det å fungere og ingen kan fikse det, og da er det bare søppel. Vi er på vei mot et fattigere og fordummende samfunn mener nå jeg. Noen tjener på at det er slik, men det er ikke vi.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av xavi0n »

Domino skrev: 29 jul 2021, 00:06
xavi0n skrev: 28 jul 2021, 20:23 Erfaringen jeg har er derimot at absolutt ALT må bestilles, får ikke engang tak i et oljefilter om man ikke har bestilt det!
Hva er grunnen til dette? Ja det binder opp kapital å ha deler liggende, men mye av dette er verken dyre, plasskrevende eller noe som noen gang "går ut på dato".
Hvis du konkret er ute etter et oljefilter, vil jeg slå et slag for Kawasakiforhandleren nærmere brua. De har HiFlo oljefiltre på lager, og det er et antall Kawasaki-modeller som bruker samme oljefilter som din Yamaha.
Ja var akkurat de som reddet dagen i går
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av FredrikE24 »

MGR1 skrev: 29 jul 2021, 08:10 Jeg har mekket mye på gamle sykler opp gjennom årene. Har hatt sykler fra -20, -30, -40, -50, -60, -70, -80 og -10-tallet. Jeg har lagt merke til at det er et 'veiskille' rundt ca. 1985. Før det hadde importør og forhandler vanlige deler på lager. Enda lenger før det, opp til ca. 1970, var forhandler PÅLAGT å ha de mest vanlige slitedeler på lager. Produsenten bestemte ofte hvilke deler det skulle være. Rundt ca. 1990 kom det endringer i logistikk som medførte at deler kunne fremskaffes raskere fra sentrallager, og produsentene gikk mer over til 'just-in-time' produksjon, dvs. at deler ble produsert etter behov og kort tid før de skulle brukes. Mange deler ble også produsert på anbud, og fra forskjellige leverandører. Nå er det gått så langt at de færreste slitedeler produseres 'in-house', og delebestillinger samles opp og kjøpes hos den som har lavest anbud.

Den som mekker på gamle sykler merker dette ved at det fortsatt er mulig å kjøpe nye (NOS) deler på eBay og andre steder når gamle forhandlerlagere selges ut. Jeg får glatt tak i det meste til min 1955 AJS f.eks. 1970 og -80 talls japser er heller ikke noe problem. Etter 1985 så tørker dette opp, og restaurering og vedlikehold begynner å bli et problem. Jeg tipper at MCer etter 2000 blir umulige å fikse etter hvert, når produsentene skroter maskinene og verktøyet, og ingen lager nye deler lenger. Elektronikk og plastdeler blir et problem. Ingen klarer å fikse det heller, informasjonen ligger elektronisk på nett og forsvinner etter hvert.

Det påstås at vi som forbrukere tjener på den nye måten å håndtere produksjon på, i form av rimeligere produkter. Jeg har mer et inntrykk av at det er produsentene og forhandlerne som har tjent mest på det, og tredjeparts deleleverandører. Jeg ser også at det er en drive mot 'obsolescence by design', altså at produkter har en innebygd levetid, og slutter å fungere eller kan ikke vedlikeholdes etter en gitt periode. Jeg synes at dette er synd, for vi blir redusert til å være kun forbrukere. Det vi forbruker er hightech og ser fantastisk ut når det er nytt, og så slutter det å fungere og ingen kan fikse det, og da er det bare søppel. Vi er på vei mot et fattigere og fordummende samfunn mener nå jeg. Noen tjener på at det er slik, men det er ikke vi.
Her er min erfaring at BMW er i særklasse enn sålenge. Hver minste bit kan skaffes nytt. For to år siden ble det bygget en kliss ny R90S i USA basert på bestilling av samtlige delenummer med unntak at to-tre stykker. Det samme gjelder bilene. Bestilte noen ubetydelige plastbiter til setene i min den gang 36 år gamle BMW. Interiøret var grønt av alle ting også.

Jeg tror nok det går mot at den som vedlikeholder selv må ha en plan for vedlikehold og bestille de delene som trengs til rett tid. Ellers kan lite bli gjort. For mitt vedkommende bruker jeg siste halvdel av sesongen på planlegging og innkjøp basert på visuelle observasjoner og km.stand. Så er sykkelen shipshape til kommende sesong. Bremseklosser, dekk, olje og filtre har jeg alltid på hylla. Liker dårlig overraskelser.

Har ingenting i mot forhandlere generelt, men her i området føler jeg meg dårlig ivaretatt som kunde. Det er vel sånn det blir når det er mange kunder å ta av. Hadde jeg kunnet svinge innom en forhandler jeg kan bygge et forhold til og som vet hva de driver med, så hadde det vært noe annet. Tips og triks fra fagfolk på kjøpet får man ikke i post i butikk.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av xavi0n »

Der har du nok noe med tyske merker, om det er lovgivning eller vilje et jeg ikke, men har ved flere anledninger handlet 20-30 år gamle deler hos både bmw og MB uten noe problem eller avskrekkende pris.
Vet spesielt at MB har holdningen at så lenge man betaler så får man tak i alt.
Har hørt en historie om noen som trengte en innsprøytningspumpe til en gammel SL og den ble så å s laget på bestilling. Med pris deretter, men er man villig til å betale så får de tak i det
If you gonna be dumb you gotta be tough

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av FreewheelBurning »

MGR1 skrev: 29 jul 2021, 08:10 Jeg ser også at det er en drive mot 'obsolescence by design', altså at produkter har en innebygd levetid, og slutter å fungere eller kan ikke vedlikeholdes etter en gitt periode. Jeg synes at dette er synd, for vi blir redusert til å være kun forbrukere.
Et godt innlegg og helt enig her. Vil gå enda lenger og karakterisere det som kriminelt og svindel. Selv om det er nærmest umulig å lage gode regler mot det. Det blir jo et vanvittig miljøproblem av det også.

The-Stig
Innlegg: 219
Registrert: 20 jan 2009, 10:42
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Sted: Oslo

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av The-Stig »

AJ skrev: 28 jul 2021, 21:35

Når det gjelder kjede og drev.....
Skjønner ikke hva du snakker om! :moi:
Kardang! \:D/ :terge
Historikk

- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror hovedproblemet til at lokale forhandlere forsvinner i form av delesalg er nettopp dom kjellv sier at det er lettere og billigere og bestille dette på nett. Tidene forandrer seg og vi blir bare mer og mer digitale. Da gjelder og følge denne trenden og hive seg på bølgen.

Inngå avtaler med leverandørene og få dem med på et spleiselag og sett opp en nettbutikk hvor alt selges på kommisjon. Dette vil alle tjene på. Da vil det være lettere og selge deler og man slipper fraktutgifter (kunde betaler jo dette) samt utvidelse av lager. Det medfører selvsagt en kostnad vedrørende nettbutikken, så fortjenesten bør ikke bli så stor i første omgang, men ser man det i et markedsføringsperspektiv så tror jeg det vil slå positivt ut.

Det jeg ser mange gjør, er at dem ser ordretilgange daler og for å tviholde på budsjettet og opprettholde omsetning så øker dem prisene. Dette vil fungere en kort periode, helt til kundene skjønner tegninga og sagte men sikkert kjører man seg ned i en grop det blir vanskelig å komme opp av.

Så sant man da ikke har hovedinntektene fra driften fra andre steder og velger bevisst på og tone ned delesalg til MC etc.

Man kan gjerne tvihholde på gamle tradisjoner og mene at det var annerledes før i tiden. Ja, det var nok det, men tidene forandrer seg hele tiden, og følger man ikke med, så går det som det går.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av dypen »

MB har tatt hånd om sitt veteranbil markedet veldig lenge, her tror jeg du får alt. Ser BMW har tilsvarende portal for både bil og mc på veteransiden. Som nevnt over her så forandres kjøpemønstret vårt. Ser på meg selv, kjøre / gå fra butikk til butikk for å komme hjem uten vare vil jeg ikke bruke tid og penger på. Klikk og hent funker bra, hvis ikke blir det levert på døra eller jeg henter varen når jeg er i matbutikken. Ser ikke helt problemet på service deler ute i distriktet, "service" er ikke noe som plutselig dukker opp. Deler som dekk, bremseklosser, kjede / drev etc har du litt kontroll på når skal byttes ... Er det noe som plutselig går i stykker er det mulig å betale litt ekstra i frakt for å få delene raskere. Hasteordre eksisterte jo for flere tiår tilbake i tid og er vel mulig i dag også ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 01 aug 2021, 19:55 Ser på meg selv, kjøre / gå fra butikk til butikk for å komme hjem uten vare vil jeg ikke bruke tid og penger på. Klikk og hent funker bra.
Ja, noen steder funker klikk og hent bra, mens andre steder burde det heller hatt navnet klikk og vent :crazy:
Gjøre det på Elkjøp f. eks. har jeg sluttet med, for selv om du får SMS om at det er klart til å hentes så må du trekke kølapp og vente i en evighet til tider da de samme som skal ekspedere retur, service/kjøpshjelp skal også håndtere utlevering av klikk og hent.
Da går jeg heller inn i butikken og finner varen selv enn å vente i 30-45 minutter på å få utlevert varen.

Mens f. eks. Thansen og Biltema så funker det veldig greit.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av rolf-arne »

Kjede og drev - joda skjønner problemet - men det er andre sitt. Mange slite deler er unødvendige å ha på lager , fordi de fleste har kontroll på når de må byttes.... og om de ikke har det får de skylde på sin uefarenhet eller eget slurv. Jeg må skylde på det første i 2018/2019 og jeg har en kompis som ei uke før dem skulle på langtur skulle butter både drev og kjede - flaks hadde vi begge . Jeg ble berget av nettet og gode venner jeg fant der og at jeg var i "MC-land" da det gikk litt skeis - kompisen min ble berget av flaksen som gjorde at posten klarte jobben på ei uke.

Ja Kjell , vi er for lenge siden begynnt å bli vandt til sentraliseringa - vi som bor litt uttafor -- vi regner med ei uke i post - og overnatt eksisterer ikke... det raskeste vi kan klare er på dagen med jetpack - men det klarer vi nesten fra hele verden - med unntak av noen norske leverandører. De siste får bare et forsøk , som Honda forhandleren i Harstad som stod på sitt at - hjullagrene måtte innom dem før de kunne sendes til HD-nord i Ballangen - det medførte at jeg ble 3 uker forsinket og måtte ta turen på 80 mil hjem og tilbake - på grunna vil noen som ikke vil forstå... men altså dem har fått min siste bestilling og passet påskrevet.

Nå har jeg drevet som mekaniker på fiskebruk/ fiskeindustri siden slutten på 70 tallet og sett at vi har kommet en lang vei fra at vi måtte ha alt av lager og masse deler sjøl på lager til at vi nå bare har det mest nødvendige - i dag tar det ei uke å få tak i enkle ting og da jeg begunnte kunne det ta en måned eller mer.

I den tidligere tiden kunne vi være nødt til å sveise nye tenner på et drev og file dem for hånd - til det passet så pass bra at vi trodde det holdt en måned - til nye deler kanskje var på plass - ja i - 82 så tok jeg knekken på diffen på Volvoen - dagen før jeg måtte til skolen i Sverige - fravær kunne vi glemme - så det var ut med ene planethjulet og sveise det andre fast - kjøre 70 mil og hive dritten og sette inn nytt 2 dager etterpå - de delene kom fra sentrallager i Frankrige? til Nord-Sverige på 2 dager... jaja nok ei avsporing--

Om noen tror at ting gjøres for oss forbrukere så tror jeg man tar feil - det meste gjøres for aksjonærene -- og det meste "må" bli stort og sentralisert - og de som ikke kan eller vil skru selv får en lang vei å "gå" om litt... skal man vurdere å flytte nærmere byen ??
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av Bjerknez »

Det jeg for øvrig synes er mest merkverdig er når enkelte forhandlere klager over at kundetilgangen avtar og nettbutikker overtar for så og legge skylden over på kundene, samtidig som dem mener at økte priser er helt fair etc.

Da mener jeg man har misforstått hele greia. Da tror jeg man må åpne opp øynene litt og kikke litt på andre som klarer det og hva dem gjør som fungerer.

Isteden kan man feks. ha en nettbutikk hvor faste og nye kunder kan bestille deler samt hente dem i butikken uten fraktkostnad hvis dem bor nærme nok. Jeg tror de aller fleste ønsker å hente varen selv. Spesielt hvis det haster. Varen ligger på lager hos leverandør og det tar kanskje en dag ekstra og få faren av den grunn, hvis den da ikke blir sendt direkte fra leverandør til kunde. På den måten vil det virke som om butikken det gjelder har alt av varer på lager. Slik fungerer det veldig mange steder og jeg er borti dette hver eneste dag.

Jeg skal ikke nevne navn da det nok er litt hemmelig, men mange av Norges største nettbutikker har ikke egne lagre. Dem selger varer på kommisjon og varene blir sendt fra oss hvor vi tar oss av plukking, pakking og sending av varen. Jeg ser det hele tiden og har de siste to årene hvert med på det selv. Man investerer en del kroner på og opprette en nettbutikkløsning og får dette til å fungere. Man gir en person det ansvaret det er og drive en nettbutikk og markedsføringen rundt dette, selvsagt med et budsjett. Jeg snakker ikke da om Tante Ruth som vistnok skal være flink, men kvalifiserte personer som blir betalt og belønnet for å få nettbutikken opp og frem.

Så jeg synes det blir litt patetisk (faktisk) når enkelte mener at man bør velge å støtte lokale forhandlere og betale mer penger for produkter som i utgangspunktet går med til å støtte oppunder en drift som ikke er optimal. Kundene betaler på en måte regninga for at den lokale forhandler ikke får det til.

Sistnevnte løsning er uansett ikke liv laga i lengden og en dag vil den lokale forhandleren gå konk og hva sitter man som kunde igjen med da? En drøss penger som har gått rett i dragsuget for å gi investorer og skattemyndigheter tilbake pengene sine.

Jeg handler der hvor det er billigst og jeg føler at kvalitet og service er god. Er det billig nok, så kan jeg fire litt på de to førstnevnte kravene også. Litt avhengig av hva jeg skal kjøpe. Så kan jeg gjerne betale ut av nesa hos en lokal forhandler som opererer med høye priser hvis nøden er stor, men det er nok neppe disse kundene man overlever på tror jeg.

Svar