Rengjøring av pinlock

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Rengjøring av pinlock

Legg inn av xavi0n »

Lur som jeg var i kveld fant jeg ut at jeg skulle rengjøre hjem og visir for det jeg har møtt på av mygg og dritt på veien i det siste.
Tok av visir fjernet pinlock og vasket visiret. Så langt så bra.
MEN så var jeg dum og kjørte på med glassrensen på pinlock visiret......
Har innsett at det bare er å krype til korset og kjøpe et nytt, for å kjøre mc mens det føles som man ser ut av et akvarium vil jeg ikke gjøre.
Så hvordan rengjør dere innsiden (delen som er mot ansiktet ditt) for støv og annen dritt som havner der?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av Plastrakett_71 »

Mikrofiberklut med vann uansett! Både utvendig, innvendig og - dersom jeg har behov for det; under pinlock’en også.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 17 jun 2021, 22:00 Så hvordan rengjør dere innsiden (delen som er mot ansiktet ditt) for støv og annen dritt som havner der?
Må bare innrømme at jeg er veldig forsiktig med noen form for reingjøring på innsiden av visiret. Må legge til at behovet sjelden oppstår, heldigvis.
Utvendig bruker jeg utelukkende rent rennende vann før jeg drar hjemmefra og vann fra fortrinnsvis bekker underveis på turen.

På innsiden av visiret bruker jeg gjerne trykkluft på sprayboks om behovet oppstår. Noe det heldigvis sjeldent gjør...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av pekle »

Bruker bare varmt vann og tørker med lofritt papir.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av xavi0n »

Virker nesten som jeg har smeltet overflaten av pinlocken!
Fordi visiret på min hjelm ikke akkurat er tett så blir det fort vannflekker på innsiden av visir. Skitne visir og frontruter er noe jeg får kløe av, så bare må få det bort
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ikke noe problem å vaske en pinlock linse og innsiden av visiret, bare ikke bruk kjemikaler på pinlock-linsen og vær forsiktig når du tar den av og på.
Prøv å unngå å ta på den annet enn i kantene (gjelder også "pakningen" som tetter mot visiret.
Selve visiret kan du vaske med mildt lunkent såpevann, litt Zalo går fint, bruk en myk klut eller microfiber.

Samme gjelder pinlock-linsen, fyll lunkent vann i en balje og tilsett et par-tre dråper Zalo eller tilsvarende oppvasksåpe.
Sett eller heng linsa til tørk fremfor å tørke med papir, visiret kan du tørke med myk klut/microfiber.
Unngå fingring på linse og visiret så langt det lar seg gjøre.

chrefs
Innlegg: 5
Registrert: 24 apr 2021, 12:41
Motorsykkelen din: MT09 SP '21

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av chrefs »

Alt som trengs er vann og microfiber. Ha en brødpose, zip-lock etc. med fuktig microfiber og en pose med tørr microfiber lett tilgjengelig (tankveske, koffert, innerlomme) på tur, så får man tatt roadkills før de tørker inn.
Viktig at man tørker over med tørr microfiber før vannet tørker og legger igjen kalk, salt osv som lager tåke.

Når man har ankommet camp kan man skylle opp den våte kluten, vippe opp visiret og legge den fuktige microfiberen over for å bløtlegge de man eventuelt ikke har fått tatt underveis på turen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av cannon »

Microfiberklut og JIF universal (ikke JIF kjøkken) spray. Har brukt dette i mange år, på visir og pinlock. Ingen skader av dette. Spesielt på bane er det ofte behov for vask på innsiden, på grunn av svette etc, og pinlock har tålt dette helt fint.

Hvis du har lekkasje mellom pinlock og visir så er det noe feil, eller montert feil.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av xavi0n »

cannon skrev: 18 jun 2021, 07:52 Microfiberklut og JIF universal (ikke JIF kjøkken) spray. Har brukt dette i mange år, på visir og pinlock. Ingen skader av dette. Spesielt på bane er det ofte behov for vask på innsiden, på grunn av svette etc, og pinlock har tålt dette helt fint.

Hvis du har lekkasje mellom pinlock og visir så er det noe feil, eller montert feil.
Er lekkasje mellom hjelm og visir, så får en del vannmerker på pinlocken
If you gonna be dumb you gotta be tough

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av cannon »

xavi0n skrev: 18 jun 2021, 12:08
cannon skrev: 18 jun 2021, 07:52 Microfiberklut og JIF universal (ikke JIF kjøkken) spray. Har brukt dette i mange år, på visir og pinlock. Ingen skader av dette. Spesielt på bane er det ofte behov for vask på innsiden, på grunn av svette etc, og pinlock har tålt dette helt fint.

Hvis du har lekkasje mellom pinlock og visir så er det noe feil, eller montert feil.
Er lekkasje mellom hjelm og visir, så får en del vannmerker på pinlocken
Mine hjelmer (shoei) har justering av visirets anlegg mot hjelmkanten. Verdt å sjekke.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av kjellv »

Om pinlock er riktig montert og alt er tett skal det aldri være behov for å vaske noe mellom visir og pinlock. Er det lekkasje pga feil montering eller skadet siliconetetning vi det oppstå dugging mellom pinlock og visir. Over litt tid vil det bli uklart og noe må gjøres.
Jeg har opplevd dette de siste ukene på min ett år gamle Nolan N100-5. Nedre kant på høyre side var siliconetetningen løs et par cm. Altså hadde tetningen flyttet på seg. Bestilte nytt visir og en ekstra pinlock. Jeg tok av visiret og kastet pinlock. Vasket visiret i zalo og lunkent vann, monterte ny pinlock når alt var helt tørt. Sjekket at pinlock har godt press mot visiret hele veien rundt. Da skal alt være klart for minst et par år, og jeg har et nytt visir med pinlock liggende i reserve.
Jeg har ei lita sprayflaske med Yamalube visirrens alltid liggende i tankveska sammen med micrifiberklut. Dette bruker jeg utvendig på visiret ved behov for å fjerne innsekter og skitt ved behov. Innvendig vask gjør jeg ikke ofte, og når det skjer er det hjemme og jeg tar av visiret og bruker zalo og rennende lunkent vann. Lar det ligge til tørk.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av xavi0n »

Er ikke mellom visir og pinlock problemet er, men visir er ikke tett mot hjelm, så det kommer vann inn som renner nedover baksiden av picklock og lager vannmerker.
Oppdaget også forøvring at det virker som pinlock absorberer noe vann, så helt jævlig ut etter jeg vasket det, 2 timer på benken og det var helt fint igjen.
Står også noe på pinlock sine sider at de til en viss grad absorberer vann
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Rengjøring av pinlock

Legg inn av erik m »

Siliconkanten øverst på den forrige hjelmen min (HJC rpha90) hadde fått skader, så jeg hadde det samme problemet. Du har fått flere tips om hvordan du renser - med reint vann og microfiberklut. Men jeg skjønte jeg måtte bite i det sure eplet og bytte den tre år gamle hjelmen. Hovedproblemet var vannstriper på innsida som hindra sikten når jeg kjørte i regnvær, og til slutt også dogg mellom visir og pinlock.

Svar