Lurer på effektanlegg (akrapovic)

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
BjørnO
Innlegg: 35
Registrert: 03 aug 2019, 00:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V85TT 2021
Sted: Fredrikstad

Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av BjørnO »

Siden jeg har tatt steget og bestilt meg ny sykkel :twothumbs: Moto Gussi V85 TT. Og mens jeg venter så tenker jeg på hva jeg kan fylle på med.. jeg har gått får travel utgaven og her følger sidevesker, varmeholker og ekstralys med. Tenker at jeg kanskje vil ha ett effektanlegg, er lang ifra sikker men lurer jo da.. Og er det "verdt" pengene? Andre alternativer? Jeg forbinder det mest med lyd, men ser at det gir litt mer effekt og lettere i vekt.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av xavi0n »

Jeg har kjøpt det selv,
er det verdt pengene? absolutt ikke
vil jeg ha det? ja!
Hvorfor? fordi det er tøft med litt lyd av sykkelen.

Så er ikke verdt det mer en hva man klarer å fortelle seg selv at man får mer hk, et penere utseende og litt mer lyd
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av dypen »

Det er stor forskjell på lydbilde fra de forskjellige leverandørene av eksos. Bruk gjerne nettet for å lytte på lyden av de forskjellige til du finner noe som ser bra ut og ikke minst har bra lyd. Akrapovič har jeg selv og de har bra lydbilde på de fleste sykler.

https://youtu.be/c4_O5Pl1okQ
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjører helanlegg på min, med Akrapovic demper på. Jeg synes lyden er digg. Bråker noe hinsides, men man får prøve å vise litt hensyn.

Hadde jeg ikke hatt så merkbart kjent økt toppeffekt så hadde jeg kjørt originalt. Går litt utover mellomregisteret, men kommer som en kule etter 4,5krpm.

BjørnO
Innlegg: 35
Registrert: 03 aug 2019, 00:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V85TT 2021
Sted: Fredrikstad

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av BjørnO »

dypen skrev: 29 apr 2021, 22:24 Det er stor forskjell på lydbilde fra de forskjellige leverandørene av eksos. Bruk gjerne nettet for å lytte på lyden av de forskjellige til du finner noe som ser bra ut og ikke minst har bra lyd. Akrapovič har jeg selv og de har bra lydbilde på de fleste sykler.

https://youtu.be/c4_O5Pl1okQ
Her var det mange og høre på :) Er jo viktig hvordan de ser ut også. Når de står at de er til V85TT passer de da til sideveska? Jeg antar jo det men man vet jo aldri.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av AJ »

BjørnO skrev: 29 apr 2021, 21:38 og Triumph Tiger
Tenker at jeg kanskje vil ha ett effektanlegg, er lang ifra sikker men lurer jo da.. Og er det "verdt" pengene? Andre alternativer? Jeg forbinder det mest med lyd, men ser at det gir litt mer effekt og lettere i vekt.
Flott sykkel du har valgt å skaffe deg :thumleft . Har seriøst vurdert denne selv, men valgt å holde tilbake enn så lenge siden jeg ikke er helt "ferdig med" KTM, for å si det på den måten.

Min nærmeste MC-forhandler er bare et kvarters kjøretur unna og er Norges største Moto Guzzi forhandler i tillegg til at de også selger Honda og Aprilia tung-MC.
Og som pensjonert journalist hvor jeg hadde hovedansvaret for bil- og MC-stoffet i lokalavisen, fikk jeg oftere enn de fleste prøvekjøre forhandlerens demo-modeller.
Og V85TT har jeg fått prøvd ganske mange ganger etter at den kom på markedet. Veldig fin sykkel i original tapning, synes jeg. Spesielt eksosanlegget med slank potte tett inntil sykkelen
Langt bedre integrert og designet enn på Moto Guzzi Stelvio, sykkelen jeg hadde før jeg kjøpte min første KTM 1290 i 2015.
Til Stelvio'en kjøpte jeg en Zard slipon og brukte denne en god stund, men etter en langtur i Sverige ble jeg såpass plaget av av eksoslyden at jeg valgte å sette på originalanlegget igjen. Da merket jeg også at sykkelen gikk bedre og at forbruket sank.
Skal her legge til at det ikke ble gjort noen justering av ECU / innsprøytningen, kun montering av Zardpotte.

Jeg monterte også slip-on potter på de forrige syklene mine, Yamaha TDM og Triumph Tiger 1050 SE.
Men har ikke gjort det på den forrige og nåværende KTM 1290.
Hvorfor ikke? Fordi jeg ikke synes det er verd det. Koster for mye og gjør ikke all verdens heller med utseendet på sykkelen.
Produsentenes påståtte effekt- og momentøkninger er det også grunn til å stille spørsmål ved når man kun bytter eksospotte.
En fordel man derimot får med de fleste slip-on potter er lavere vekt. Dvs. at sykkelen totalt sett får en noe lavere vekt. Men ikke mye, kun noen få kilo.

Og så skal det nevnes at etter hvert som er er blitt eldre og en mer erfaren motorsyklist enn hva jeg var i 2006 da jeg tok opp igjen MC-interessen etter 14 års pause, setter mer og mer pris på dempet eksos og motorlyd.

Om jeg noen gang kommer til å skaffe meg en Moto Guzzi V85TT vet jeg ikke. Men om det skjer så kommer jeg nok ganske sikkert til å beholde den originale eksospotta.

Når du nå som nybakt V85TT eier vurderer å sette på slip-on potte er altså min anbefaling å ikke gjøre dette.
Men! skulle du falle ned på avgjørelsen om å gjøre det så må du i hvert fall satse på noe fra Italia, selvfølgelig :crazy: !

Så her er tre produsenter du må sjekke nærmere, nemlig Mistral, Agostini og Zard:

https://shop.officineitalianezard.it/en ... d-exhaust/

https://ecommerce.agostinimandello.com/ ... &id_lang=1

https://www.mgcycle.com/index.php?main_ ... ts_id=5766
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av VindR »

Om det er verdt det eller ikke, det er nok opp til hver enkelt utifra forventningene og hva en legger i det. Personlig, så bytter jeg eksosanlegg pga. lyd og utseende. Jeg synes sykkelen blir bedre å se på, og det gjør kjøreopplevelsen enda artigere. Det er min mening og grunn. Det kan jo være litt effekt å hente også, men ofte så er det begrenset hvor mye uten å gjøre flere endringer (som f.eks. mapping).

Min erfaring er at det er litt som når man kjøper seg en ny sykkel. Det svir i lommeboka der og da, og en går og lurer på om det er verdt det. Men etter at det er gjort, så tenker en ikke mer på det og kjører bare med et glis :knegg

Når det gjelder mapping, så sjekk dette med forhandleren. Dette er anbefalt på noen helanlegg, og en del leverandører har ferdige map som kan lastes rett opp på sykkelen. Dette er for eksempel tilfelle på sykkelen jeg har nå, hvor KTM og Akrapovic har gått sammen og laget en offisielt map som KTM-forhandleren legger inn på sykkelen ved montering av helanlegg (eller på forespørsel). Dette er en kjapp jobb og koster ikke så mye heller. Det er så klart ikke like fullverdig som mapping på dyno, men det fungerer bra nok.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av JK95 »

Jeg synes det er et behov med mer lyd, men for meg holder det ofte med slip-on. Har prövekjört Superduke 1290 GT med original eksos, og det var bedrövelig lite lyd for en stor twin i mine örer. Dog har jeg hört en vanlig Superduke 1290 med hel-Akra uten DB-killer og det går nesten over i stöy. 790 Duke, samme greia. Bra lyd med slip-on, men fjernes katalysatoren med en link-pipe så blir det bråk :[-(
Jeg kjörer for mye langt og samtidig mye i byen, så da blir det lett for mye lyd, men litt grovere enn original trengs for at det skal kjennes riktig :thumleft

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av VindR »

JK95 skrev: 30 apr 2021, 12:32 Jeg synes det er et behov med mer lyd, men for meg holder det ofte med slip-on. Har prövekjört Superduke 1290 GT med original eksos, og det var bedrövelig lite lyd for en stor twin i mine örer. Dog har jeg hört en vanlig Superduke 1290 med hel-Akra uten DB-killer og det går nesten over i stöy. 790 Duke, samme greia. Bra lyd med slip-on, men fjernes katalysatoren med en link-pipe så blir det bråk :[-(
Jeg kjörer for mye langt og samtidig mye i byen, så da blir det lett for mye lyd, men litt grovere enn original trengs for at det skal kjennes riktig :thumleft
Den forrige sykkelen min, en Yamaha MT-09, var det helanlegg på (Akra). Med DB-killer i, så var den litt grovere enn originalt. Med DB-killer ute, så måtte jeg bruke ørepropper og folk var todelte når jeg kjørte i følge; "Rå lyd i sykkelen din!" eller "Det går jo ikke an å kjøre bak deg uten ørepropper!" :lol Så en må nesten prøve å finne ut hvor stor forskjellen er med og uten DB-killer på de forskjellige anleggene for å finne det en vil ha.

En slip-on er jo en grei mellomting (og billigere). Den største forskjellen der, er hvor mye "bråk" det blir når du tar ut DB-killeren. Det vil være mye mindre med kun slip-on. Det vil jo så klart også være litt mer lyd med DB-killeren montert ved et helanlegg.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

BjørnO
Innlegg: 35
Registrert: 03 aug 2019, 00:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V85TT 2021
Sted: Fredrikstad

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av BjørnO »

AJ skrev: 30 apr 2021, 11:03

Og V85TT har jeg fått prøvd ganske mange ganger etter at den kom på markedet. Veldig fin sykkel i original tapning, synes jeg. Spesielt eksosanlegget med slank potte tett inntil sykkelen

Jeg og synes den ser bra ut i orginal skikk. Om det blir noen slip on eller helt nytt anlegg er jeg jo langt fra sikker på. Om det er verdt det sånn kostnadsmessig er vel det realistiske svaret nei.. Jeg har ikke no spes behov for den lille ekstra lettelsen i vekt egentlig (her kan det med enkle grep gjøres noe med førervekta kanskje :crazy: )

Men når man venter så må tiden fylles..sykkelen befinner seg på en bil fra sverige mest sannsynlig så håpet er at den kommer hjem til uka. Da er det garantert i originaltapning. Ventetiden er lang og noe må den kortes ned med :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 29 apr 2021, 22:44 Jeg kjører helanlegg på min, med Akrapovic demper på. Jeg synes lyden er digg. Bråker noe hinsides, men man får prøve å vise litt hensyn.

Hadde jeg ikke hatt så merkbart kjent økt toppeffekt så hadde jeg kjørt originalt. Går litt utover mellomregisteret, men kommer som en kule etter 4,5krpm.
Hvis man tar seg råd til helanlegg så er det ingen tvil om hva som har det fineste og beste lydbilde, lavere vekt og effekt som bonus på det hele. Akrapovic helanlegg som her nevnt til BMW. Termignoni har kanon anlegg til 1200 / 1260 Multistrada. Rottweiler Tekmo titan til 1290 Super Adventure. Tilsvarende anlegg leveres sikkert til veldig mange sykler. Wings har bra slip-on til mange sykler, om de har helanlegg tror jeg ikke. Mye å velge i men det billigste høres vel og ser billig ut, da er det kanskje bedre å kjøre originalt :-k
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av erik m »

Før du investerer i et dyrt effektanlegg kan det være lurt å sjekke om det gir mer enn 84db ved 3/4 av maks turtall på sykkelen. Da kan det bli problemer, særlig om du skal nedover kontinentet.
En annnen sak er at sjøl om det gir mer lydeffekt, kan det gi mindre motoreffekt - svigersønnen med en HD har skifta, og det gir grom lyd, og han kjenner seg tryggere på å bli hørt når han kjører mellom filene, særlig i tuneller. Men han regner at det gir omtrent 10% lavere topphastighet og litt svakere aks.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av mekkern »

Standstøy over 95DbA gir deg problemer flere steder blandt annet i Tirol .. selv om helt original sykkel..
https://www.femamotorcycling.eu/banning ... -in-tirol/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av erik m »

Østerrike og Sveits er så langt ganske snille. Værre i Tyskland, og det som skjer der blir ofte lov i hele EU/EØS. Der er det nå vedtatt å innføre lydkameraer(! - og en rekke andre land vurderer også det) - og gi politiet utstrakte fullmakter til å faktisk inndra sykkelen på stedet. Bøtene er også voldsomme. Enn så lenge er det 94db som gjelder, men det regnes som overveiende sannsynlig at 80db vil komme.
NB; artikkelen er fra 30.07.20, så det er mulig 80db er innført der alt. Har ikke greid å finne ut av det foreløpig.)
https://ozrider.com/loud-pipes-not-allo ... ust-noise/

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lurer på effektanlegg (akrapovic)

Legg inn av mekkern »

erik m skrev: 24 mai 2021, 12:43 Østerrike og Sveits er så langt ganske snille. Værre i Tyskland, og det som skjer der blir ofte lov i hele EU/EØS. Der er det nå vedtatt å innføre lydkameraer(! - og en rekke andre land vurderer også det) - og gi politiet utstrakte fullmakter til å faktisk inndra sykkelen på stedet. Bøtene er også voldsomme. Enn så lenge er det 94db som gjelder, men det regnes som overveiende sannsynlig at 80db vil komme.
Men husk det er forskjell på "forbikjøringsmåling" som er støygrensen ved godkjenning og en "standstøymåling" som er en "utekontroll-måling" stillestående(foretatt etter forbikjøringsmåling ved typegodkjenning) og som er oppgitt i vognkort/ece merke på sykkelen.

Dette er dagens krav.


3. Støynivå etter ECE-reg.nr. 41-01
Motorsykkel med motor med slagvolum

– ikke over 80 cm​3 77 dB(A)
– over 80 cm​3 t.o.m. 175 cm​3 80 dB(A)
– over 175 cm​3 82 dB(A)

mens standstøy er mye høyere.
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar