ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
ahope
Innlegg: 9
Registrert: 10 mar 2021, 21:40
Motorsykkelen din: Honda ST1300 Pan European 2005

ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av ahope »

Jeg må ha ny hjelm, og det må bli en åpningshjelm med best mulig komfort osv.

Valget står vel primært mellom Shoei neotec II på den ene siden, og Schubert C4 pro. Det var også veldig godt tilbud på C3-pro, men den er jo nå snart 10 år gammel. de første C4 (ikke pro) er ikke aktuell ( misfoster?). Leser at det nå er en C4 basic, som skal være en C4 pro utem høyttalere og mikrofon

Passform, funksjonalitet og støyer selvfølgelig viktig. Men er det noen andre hjelmer som bør vurderes?

Er det noen sterke pluss eller minuser på noen av disse?

Bruksområdet er primært touring med min ST1300 pan european

all input mottas med glede før jeg legger 7 lapper på bordet for ny hjelm
Kawasaki Vulcan 900, Yamaha XV920RJ, Suzuki GT750

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av AJ »

ahope skrev: 10 mar 2021, 22:03
Passform, funksjonalitet og støyer selvfølgelig viktig. Men er det noen andre hjelmer som bør vurderes?

Er det noen sterke pluss eller minuser på noen av disse?
Heisan og velkommen til oss her på MCsiden.no, ahope :vs !

Når det gjelder åpningshjelmer har jeg selv ingen erfaring med de hjelmalternativene du nevner.
Men jeg har litt erfaring med en italiensk Premier Delta åpningshjelm som jeg kjøpte i fjor og brukte på noen få turer i fjorårssesongen.
Veldig behagelig å ha på hodet og god lufting.
Kanskje verd å sjekke nærmere siden prisen på denne er svært konkurransedyktig.
Premier var på det norske markedet for mange år siden før merket forsvant. Men fra i år er merket igjen på plass her i landet, importeres av sps.no.
Så jeg anbefaler deg å sjekke Delta åpningshjelmen nærmere.

Så skal det nevnes at jeg selv har hatt 4 forskjellige Premier hjelmer siden 2007. De to jeg har nå er Touran karbon helhjelm og altså denne Delta åpningshjelmen. Fornøyd med begge selv om Touran har vist et par svakheter med slitasje på kinnputene. Disse virker for øvrig langt bedre på Delta hjelmen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av Supradog »

Agv Sportmodular er også ett alternativ, en av de letteste åpningshjelmene på markedet. men du betaler ett par tusen over schuberth/shoei for å miste de ekstra grammene.

Brukeravatar
ahope
Innlegg: 9
Registrert: 10 mar 2021, 21:40
Motorsykkelen din: Honda ST1300 Pan European 2005

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av ahope »

Hei, takk for kjappe svar. Hjelm må prøves, passform er alfa og omega.

Hvem har Premier i oslo området?
Kawasaki Vulcan 900, Yamaha XV920RJ, Suzuki GT750

Brukeravatar
ahope
Innlegg: 9
Registrert: 10 mar 2021, 21:40
Motorsykkelen din: Honda ST1300 Pan European 2005

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av ahope »

Har sett litt på agv, men føler de er i en litt annen klasse når jeg leser/ser på reviews. karbon er. nice, men ikke et must. hadde ingen problemer med min siste «bøtte», en nolan N103 åpningshjelm, tung, men funket helt greit selv på ironbutt distanser som munchen-oslo nonstop.
Den er nå for gammel og må skiftes ut.
Jeg er et naut til å kjøre lange strekk, så passform og komfort er veldig viktig. Pleier å kjøre 50-80 mil om dagen på vanlige langturer i norge. Så jeg må finne meg et godt «krypinn» for skallen.
Kawasaki Vulcan 900, Yamaha XV920RJ, Suzuki GT750

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av niko »

Jeg har Shoei Neotech II og er godt fornøyd med den. Prøvde Schubert også, men den satt dårlig på hodet. Klemte over panna.
Ser MC-Oslo har 20% på enkelte Neotecher nå

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av haakeik »

Jeg har bare en C3 basic i tillegg til en Scorpion ADX-1 Adventure hjelm. Har vært veldig fornøyd med C3'en.
Tipper en av disse vil gjøre deg fornøyd: https://www.motocard.com/en/blog/compar ... e-helmets/

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av lazyboy »

Har stått med samme valget selv 2 ganger. Første gang hos Hof mc, der argumenterte selgeren at i hans øyne at ingen kunne matche Shoei i byggekvalitet og at solvisiret ikke gikk på bekostning av hovedskallet (bygges på utsiden av skallet)

Noen år seinere hos mc Oslo stod jeg med samme valg igjen. Selgeren der var klar på at om jeg var fornøyd med Shoei, så var det et soleklart valg. Han sa at i senere år var det blitt reklamert mye på Schubert.

I begge tilfeller har jeg endt med Shoei.

Kona har forøvrig Schubert og er fornøyd ned den.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av Bjerknez »

Kjøp den hjelmen som passer best til hodet ditt. Det er det desidert viktigste. Jeg ville ikke kjøpt en hjelm som er LITT mer ubehagelig å ha på seg fordi den så tøffere ut, hadde en bedre pris etc.

Men passer Chubert hodet ditt, så klin til. Jeg har både C3 og C4 Pro og er kanonfornøyd. Men ikke ta deg bryet med å kjøpe C4 Pro med innebygget intercom hvis du skal høre på musikk. Lyden er så rævva at hvilke som helst ørepropper fra billigkurven på Nille vil låte bedre. Høytalerne er helt feilplassert og er alt for langt unna ørene. Å skrur du opp lyden så hører du bare at det skraper og bassen vrenger seg. Kan være at høytalerne i seg selv er OK, men dem er ikke kraftige nok til å gi deg lyd frem til øret.

Når jeg sier at lyden er rævva så mener jeg at dem faktisk er helt og holdent 100% ubrukelig til musikk. Bare søppel.

Til tale er dem nok bedre og da funker dem greit.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av cannon »

Åpningshjelm bør være E-merket med typegodkjenning "j" og "p".
Styr unna "np"-merkede hjelmer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av AJ »

ahope skrev: 10 mar 2021, 22:28 Hei, takk for kjappe svar. Hjelm må prøves, passform er alfa og omega.

Hvem har Premier i oslo området?
Det vet jeg ikke siden jeg kjøpte min i Tyskland rett før det ble kjent at SPS var blitt ny Premierimportør her i landet.
Men SPS kan helt sikkert opplyse om hvilke butikker som har tatt inn eller kan skaffe Premier hjelmene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av Domino »

Jeg var og så på hjemmesida til SPS, og savnet en oversikt over forhandlere. De har jo mange kjente varemerker i porteføljen, men ikke ett ord om hvor man får tak i dem. Kanskje vi må sende dem epost og be dem legge ut denne infoen? HVis mange nok gjøre dette så kanskje de får ut fingeren.

popeye
Innlegg: 45
Registrert: 03 mar 2017, 10:16
Motorsykkelen din: BMW K 1600 Grand America - 2021

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av popeye »

Hadde tidligere en C3 som jeg var godt fornøyd med. Skiftet til Neotec 2 med innebygd intercom når den kom på markedet. Prøvde da C3 Pro og C4, men der hadde noe skjedd med innvendig design, så de passet dårlig. Sjekket også ut Nolan og AGV. Nolan funket ikke på mitt hode, mens AGV føltes bra med unntak av at solvisiret nådde ned på neseryggen, så valget falt på Shoei.
Synes lyden fra intercom er helt grei, også til musikk. Har du passert 50 som meg, har velutviklet tinnitus og synes musikk fra en billig lydplanke er greit nok i stua, funker den innebygde intercomen ok. Kjører du i tillegg med ørepropper, vil du ikke få noen konsertopplevelse uansett..
Første prioritet er å finne en hjelm som passer hodefasongen din.

Brukeravatar
ahope
Innlegg: 9
Registrert: 10 mar 2021, 21:40
Motorsykkelen din: Honda ST1300 Pan European 2005

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av ahope »

Ja, jakten i første omgang er noe som sitter godt hele veien rundt uten å klemme. Så får resten kommer i andre rekke.
Kjører alltid med ørepropper. Liker å nyte turen. Lyd vil uansett være dårlig, og det tar konsentrasjon vekk fra veien og opplevelsen.
På job-run innover E18 til Oslo trenger du all oppmerksomhet på alle gærningene rundt deg, og over fjellet så er det naturen som tar all oppmerksomhet.
Min gamle Nolan N103 var komfortabel, men ser nå i ettertid at den kanskje er litt stor (og derfor komfortabel). Jeg har lært mye om passform av å se på videoene til motolegends på youtube.
Jeg har sendt mail til sps for å se om noen selger permier i oslo området, så får vi se hva de svarer.
Kawasaki Vulcan 900, Yamaha XV920RJ, Suzuki GT750

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: ny åpningshjelm: noen gode meninger om schuberth c4-pro vs shoei neotec 2?

Legg inn av oivindg »

Jeg har Neotec 2. Er kjempefornøyd med hjelmen. Bra funksjonalitet og god kvalitetsfølelse.

Har intercom også, men etter at jeg var ferdig med kjøreskolen har jeg ikke brukt den. Bruker ørepropper og liker ikke å ha musikk på øret når jeg kjører. Sjelden jeg tar telefon når jeg er på tur også.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar