Valg av ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Valg av ny hjelm

Legg inn av MorganX »

Hei, jeg har i dag en Shoei GT-Air som jeg bruker. Er fornøyd med denne, men kunne tenke meg en hjelm som er litt enklere til bruk på småveier i Oslo,Bærum,Asker, altså kun fartsgrense opptil 70km. Sykkelen jeg kjører er en Yamaha XSR 700 som har en litt caferacer stil. Har sett på Shoei Glamster https://www.shoei-europe.com/products/glamster/ men vil egentlig ha noe mere som dette https://shark-helmets.com/metro/s-drak-2.html altså en halvhjelm. Hva tror folket, noen som har erfaring eller formeninger om hjelmene?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av AJ »

Hadde en Shark helhjelm for mange år siden, som ikke passet mitt hode. God kvalitet i alle detaljer, så vidt jeg kan huske. Men den passet altså ikke og lagde en skikkelig plagsom plystrelyd under kjøring.
SHOEI har jeg ingen erfaring med.
Det har jeg derimot med italienske Premier, dog ikke disse retrohjelmene de har kommet med de siste årene.
Tyske FC-Moto har de fleste av disse i sitt sortiment:

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... ng=premier

Men når det gjelder hjelmer er det alltid vanskelig å komme med noen anbefaling når det gjelder passform, komfort, støynivå osv. osv.
Hjelmer bør selvfølgelig alltid prøves. Selv har jeg vært heldig med passformen på mine Premier hjelmer.
Kvaliteten har jeg også opplevd som god, med et par unntak på enkelte komponenter på spesielt en av hjelmene jeg har hatt.

Synes Premier har mange kule retrohjelmer, nore de har satset spesielt på i det siste. Så kanskje du kan finne en hjelmkandidat blant disse?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av SilverSmurfer »

S-Drak er halvhjelm ja, omtrent null beskyttelse dersom det skulle skje noe.

Men det jeg vil si er nå at når du bor i nærheten av Oslo har du jo rett og slett muligheten til å reise rundt, se på alt som finnes på markedet selv.

Et annet viktig poeng er at hjelmer har en levetid rundt 5-6 år avhengig av bruk, inntil 8 hvis de bare ligger på en hylle i et skap. Så det er jo ikke er produkt der man bare kan samle på dusinvis av forskjellige hjelmer og forvente at de varer for alltid, selv når man ikke bruker dem.

Så når du allerede har en premium hjelm som GT Air så kan det jo være greit å unngå at du har flere samtidig.

Men om du insisterer så har du jo feks Bell Bullitt. https://www.bellhelmets.com/motorcycle/ ... 00001.html Uten tvil en fin hjelm for en Cafe Racer.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av MorganX »

Takk for svar. Tror jeg venter med å prøve hjelmer til koronaen er over så da blir det å beholde Gt air hjelmen ett par sesonger til. Vet S-Drak hjelmen er en halvhjelm og dermed mindre beskyttelse av ansiktet, men noe risiko er det jo å kjøre sykkel uansett. Noen hopper i fallskjerm og driver med fjellklatring osv.. så å minimere risiko helt med mc kjøring er jo ikke mulig, alt har en kalkulert risiko.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg må bare spørre men har du vurdert feks en MX hjelm?

Passer definitivt ikke stilen din, men da får du jo en hjelm som er veldig billig, ganske så trygg og utrolig komfortabel på en vakker sommerdag med kjøring i 70 km/t.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av MorganX »

Blir ingen kjøp av MX hjelm. den tiden er over for 30 år siden.. :p

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av cannon »

SilverSmurfer skrev: 16 feb 2021, 15:45 S-Drak er halvhjelm ja, omtrent null beskyttelse dersom det skulle skje noe.

Men det jeg vil si er nå at når du bor i nærheten av Oslo har du jo rett og slett muligheten til å reise rundt, se på alt som finnes på markedet selv.

Et annet viktig poeng er at hjelmer har en levetid rundt 5-6 år avhengig av bruk, inntil 8 hvis de bare ligger på en hylle i et skap. Så det er jo ikke er produkt der man bare kan samle på dusinvis av forskjellige hjelmer og forvente at de varer for alltid, selv når man ikke bruker dem.

Så når du allerede har en premium hjelm som GT Air så kan det jo være greit å unngå at du har flere samtidig.

Men om du insisterer så har du jo feks Bell Bullitt. https://www.bellhelmets.com/motorcycle/ ... 00001.html Uten tvil en fin hjelm for en Cafe Racer.
Den du linker til er DOT-godkjent, ikke tillatt i Norge. Den finnes kanskje med ECE-godkjenning også?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av SilverSmurfer »

cannon skrev: 16 feb 2021, 17:56 Den du linker til er DOT-godkjent, ikke tillatt i Norge. Den finnes kanskje med ECE-godkjenning også?
Kanskje, men jeg vet den er relativt dårlig på sikkerhet. Hakket bedre enn en halvhjelm men med knapp margin. Ikke noe jeg selv ville ha funnet på å kjøpe.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av haakeik »

Kul hjelm
https://www.motardinn.com/motorcycle-eq ... country=no

Selv har jeg en AGV X70 som jeg bruker en sjelden gang på varme sommerdager. God hjelm :thumleft
https://www.agv.com/mc/en/open-face/x70/

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Jompa »

Her er en tråd fra i fjor.
Flere forskjellige hjelmer som nevnes og de vanlige advarslene mot halvhjelmer.
Du er sikkert allerede klar over at om du treffer asfalten med fjeset først, er du i beste fall ugjenkjennelig.

Jeg endte opp med karbonhjelm fra Bell, kjøpt fra FCmoto, regner med at den er ECE godkjent siden den selges i Europa av en anerkjent nettbutikk.
Om du skulle finne på å kjøpe Bell usett og uprøvd kan det være lurt å gå for en størrelse over det du vanligvis bruker.
Bellhjelmene er litt små i størrelse og mangler rom til ørene .
Til gjengjeld ser de ikke ut som en halv fotball.

viewtopic.php?f=14&t=13831&hilit=Halvhjelm+Bell
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av MorganX »

Sist redigert av MorganX den 16 feb 2021, 22:52, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Jompa »

Den ser ikke så dum ut.
Med innfellbart visir har du både "ordentlig halvhjelm" og visiret tilgjengelig om du skulle få bruk for det.
Hvordan den ellers er mtp komfort og støy har jeg ingen anelse om.
Men, tøff hjelm.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av MorganX »

Får se hva det blir til. Å prøve hjelmer i disse koronatider avstår jeg fra.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av erik m »

Siden det er snakk om erfaringer: kona forsøkte seg på en trimma moped da hun var 16. Hadde antakelig over 70 mente politiet etterpå da hun mista kontrollen over sykkelen og traff en murvegg. Uten hjelm eller noen form for beskyttelse. Det gikk jo hardt ut over armer, bein og ribbein, men verst var ansiktsskadene. Det ble to uker i koma og etterpå to måneder til på Riksen før hun blei utskrivi. Kinnbeinet på venstre side sknust og tenna mirakuløst redda, men på helt andre plasser enn der de skulle være. Da hun våkna opp var gebisset satt noenlunde påplass, men hun kunne bare spise flytende føde med sugerør gjennom ei grime til hun slapp ut. De hadde gått inn gjennom halsen og jobba det meste på plass derfra, i dag har hun bare ett arr som minne der! I det hele tatt var det venstresida det var gått verst ut over, men siden dette handler om halvhjelm skal jeg ikke utmale det. Det er det altså sånn som kan skje om ikke ansikt og kjeve er sikra.
Legene sa at dersom hun ikke hadde vært topptrent idrettsjente (kretsmester i fri-idrett, stjerne på håndballaget og på toppen av det hele aktiv i turn) så hadde hun ikke overlevd. Da de tok henne inn trodde de ikke hun ville greie det, og det var ansiktsskadene som de var mest redde for - i tillegg til blodtapet fra resten naturligvis.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1048
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Domino »

Hvis jeg skulle prøve en hjelm i disse koronatider ville jeg bare ha tatt med meg en balaklava. Spesielt hvis dette uansett er noe du bruker når du kjører.

Svar