Valg av ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Hva mener du egentlig med "enklere til bruk på småveier"?

Når hjelmen først befinner seg på hodet så er vel den "enkleste" hjelmen den man er vant til å bruke og som man er komfortabel med? Hvorfor skal man ha en egen hjelm til småveier?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av mekkern »

Jeg har flere hjelmer til forskjellig bruk- også jet/halvhjelm.
Skal jeg kjøre langt og fort så er det helhjelm pga støy og komfort da jeg kjører sykler uten låvedør.
Men kjøring i lavere hastighet ogkortere tur er det deilig med en åpen hjelm.
Har jo åpningshjelmer også men disse i åpen stilling er like ille/værre i en kræsj som en jethjelm.

Hva som er sikrest er jo udiskuterbart.
Men der vinner også bilen.

Men den økte risikoen er jeg villig til. 😱
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 17 feb 2021, 11:09 Jeg har flere hjelmer til forskjellig bruk- også jet/halvhjelm.
Skal jeg kjøre langt og fort så er det helhjelm pga støy og komfort da jeg kjører sykler uten låvedør.
Men kjøring i lavere hastighet ogkortere tur er det deilig med en åpen hjelm.
Har jo åpningshjelmer også men disse i åpen stilling er like ille/værre i en kræsj som en jethjelm.

Hva som er sikrest er jo udiskuterbart.
Men der vinner også bilen.

Men den økte risikoen er jeg villig til. 😱
Er vel ingen, med et snev av selvrespekt, som kjører rundt med baugporten åpen? :lol

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av erik m »

Nolan har f.eks. åpningsjelmen N100 som er godkjent for kjøring med baugporten åpen, fordi den har en egen låseknapp som hindrer at den kan falle ned.
Jeg har hatt den hjelmen i tre sesonger, men har aldri kjørt med baugporten åpen. Og med konas erfaringer kan jeg garantere at jeg aldri, aldri noensinne kommer til å gjøre det heller. Ikke engang i 30- og 40-sonene to kilometer opp til butikken. Kjøpte den utelukkende fordi den hadde gode karakterer på lydisolasjon.
Men alle må jo gjøre som de føler for, bare de er klar over konsekvensene, og jeg skal være den siste som dømmer noen for det! Jeg har sjøl prøvd det meste i min tid. :roll

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av kjellv »

Jeg har Nolan N100-5, har kjørt en sesong med den nå og er veldig fornøyd med den. Jeg kjører innimellom med baugporten åpen, men det er bare i bytrafikk når det er varmt i været. Ellers aldri.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av AJ »

erik m skrev: 17 feb 2021, 16:05 Nolan har f.eks. åpningsjelmen N100 som er godkjent for kjøring med baugporten åpen, fordi den har en egen låseknapp som hindrer at den kan falle ned.
Italiensk åpningshjelm her også, med låseknapp på baugporten i åpen stilling, på en Premier Delta.
Men som kjellv nevner, kommer nok neppe til å bruke denne særlig mye og kun i svært lave hastigheter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av MorganX »

For min del har jeg bestemt meg for at det blir ingen halvhjelm og at jeg går enten for Shoei Glamster https://www.shoei-europe.com/products/glamster/ eller Bell Broozer https://www.bellhelmets.com/motorcycle/ ... 00001.html når jeg kjøper hjelm neste gang. Har i dag som sagt Shoei Gt-air som jeg synes er grei nok, men litt voldsom til en cafe racer, synes at den er uforholdsmessig stor i omkrets i skallet, selvom den sitter trangt og godt.
Sist redigert av MorganX den 18 feb 2021, 04:41, redigert 1 gang totalt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av cannon »

MorganX skrev: 18 feb 2021, 04:38 For min del har jeg bestemt meg for at det blir ingen halvhjelm og at jeg går enten for Shoei Glamster https://www.shoei-europe.com/products/glamster/ eller Bell Broozer https://www.bellhelmets.com/motorcycle/ ... 00001.html når jeg kjøper hjelm neste gang. Har i dag som sagt Shoei Gt-air som jeg synes er grei nok, men litt voldsom til en cafe racer, synes at den er uforholdsmessig stor i omkrets i skallet, selvom den sitter trangt og godt.
Glamster er akkurat den hjelmen jeg ser etter. Shoei er toppkvalitet. Takk for link:)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Domino »

Jeg husker en sommerjobb jeg hadde på smelteverk i gamle dager, da var det en på skiftet som kjørte sykkel og hadde en lignende hjelm som denne:
retro hjelm.jpg
Kul hjelm, men neppe den beste beskyttelsen.

Sjøl bruker jeg denne i slalombakken og får alltid noen skråblikk.... Spesielt når jeg tar ned solvisiret.
Rune.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av VindR »

Jeg kritiserer ingen for å kjøre med halvhjelm, men jeg tenker alltid på disse bildene hver gang. La link til bildene i stedet for å poste dem, i tilfelle det er enkelte her som ikke vil se (ikke noe brutalt, men jeg veit det er personer som ikke har interesse av slike bilder). Han har ikke kjørt av, men har vært borti noe som kan skje hvem som helst (steinsprut).
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av SilverSmurfer »

Sist redigert av SilverSmurfer den 19 feb 2021, 07:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Bjerknez »

VindR skrev: 18 feb 2021, 11:05 Jeg kritiserer ingen for å kjøre med halvhjelm, men jeg tenker alltid på disse bildene hver gang. La link til bildene i stedet for å poste dem, i tilfelle det er enkelte her som ikke vil se (ikke noe brutalt, men jeg veit det er personer som ikke har interesse av slike bilder). Han har ikke kjørt av, men har vært borti noe som kan skje hvem som helst (steinsprut).
Enig. Vi har vel alle fått steinsprut i frontruta på bilen. Det smeller godt! Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke kjører med åpen hjelm. Jeg kan ta opp visiret selvsagt hvis det er vamt og ikke går så fort, men det er nesten så jeg synes det kan være litt risikabelt også.

En liten stein som kommer i 100km/t penetrerer lett øyet og vipps så er man blind og kanskje hjerneskadet for resten av livet.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Domino »

Jeg har alltid kjørt med fotokromatiske solbriller. De skifter farge etter lysmengden, og beskytter mot insekter og andre fremmedlegemer dersom du må kjøre med åpent visir for å unngå dugg i lave hastigheter.

I den hjelmen jeg har nå får jeg ikke inn solbrillene, så jeg tenker å kutte av armene på brillene litt. De vil uansett holdes på plass av hjelmen, den er trangere enn den gamle jeg hadde.

Svar