Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Canutus »

Jeg har vært veldig fornøyd med min Held dress (GoreTex laminert i ytterstoff). Tror modellen heter Cardona, og kostet vel rundt 10-12k for jakke og bukse for 5årsiden. Jeg prøvde mange forskjellige, og personlig likte jeg denne både i passform, utsende og løsninger med avtagbart for og lufting i hele frontglidelåsen.
I ettertid har jeg også kjøpt delt Dainese skinndress, som brukes tørre dager over 12grader. Nå er Held-dressen min nokså strippet for utenpåsydde lommer, men alikevel er det faktisk merkbart mer vindfang i tekstildressen enn i skinndressen. Dette var ikke noe jeg tenkte på verken da jeg kjøpte den eller i tiden frem til jeg kjøpte skinn, men er nå glad jeg ikke kjøpte jakke med allskens lommer utenpå.
Jeg kjøpte dressen hos MCklærBergen, men er redd de ikke er med oss lenger :-( Lurer på om AJ sa en gang de hadde Held hos NST Gardermoen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av AJ »

Canutus skrev: 08 feb 2021, 10:10 Lurer på om AJ sa en gang de hadde Held hos NST Gardermoen.
Veldig sparsommelig Held utvalg, om i det hele tatt noe lenger, hos NTS Gardermoen...
Nettbutikken Magasi.net hadde i sin tid et rimelig godt Held utvalg, men avviklet merket for noen år siden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 08 feb 2021, 09:59
Nomade skrev: 08 feb 2021, 09:45
cannon skrev: 08 feb 2021, 07:55
Bjerknez skrev: 08 feb 2021, 06:27
Kjellrf skrev: 07 feb 2021, 20:55 Goretex membraner selges ikke uten at Gore har godkjent kvaliteten på produktet, og hvordan det skal produseres. Derfor er det ett kvalitetsstempel når ett produkt inneholder Goretex i forhold til konkurrentene.
Her er forøvrig dressen jeg har:
https://sharkspeed.no/furysuit
Nå er det jo supertilbud på denne dressen. Koster ca det samme som en halv arm på en Klim eller Rukka-dress:)
Er det ikke alltid tilbud på den dressen da? Bjerknez linket til denne i fjor en gang, da også med god rabatt :knegg
Urealistisk førpris siden dressen aldri er blitt solgt til det som oppgis som fullpris.
Tilbudsprisen på Sharkspeedplagene er den faktisk prisen. Noe som også gjenspeiles i kvaliteten.
Kjøpte mine første kjøreklær fra denne selgeren dengang de het Extremeseller, eller noe i den duren, da klærne hadde merkenavnene "Rescue" og "Alive".
Brukbare kvalitet på de første plaggene. Senere ble kvaliteten merkbart dårlige. Ganske mye dårligere, faktisk.
Denne dressen har alltid kostet det den gjør nå (mer eller mindre)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 08 feb 2021, 11:31 Denne dressen har alltid kostet det den gjør nå (mer eller mindre)
Nettopp.
Førprisen på kr. 7098,- har det ingenting for seg å forholde seg til.
Dette er en "drømmepris" som Sharkspeed antakelig gjerne skulle sett de kunne solgt ATA Fury dressen for...
Tror neppe de hadde solgt særlig mange til en slik pris.
Men at det kan være et godt kjøp til "tilbudsprisen" 2802,- kr. er godt mulig.
Det vet man ikke før etter en tids bruk. Både når det gjelder komfort og slitestyrke.
Min erfaring med kjøreklær fra Sharkspeed er at de ligger et godt stykke under kvaliteten til Held klærne, som jeg har mest erfaring med.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Bjerknez »

Ikke nok med det, med serisen man får på Sharkspeed er i beste fall helt OK. Der må man finne klærne selv og trenger man hjelp så står dem å klør seg i hodet.

Men helt greit for meg så lenge prisen er så lav. De klærne jeg har hatt derfra har dte vertfall ikek vært noe som helst galt med. Både skinnjakka/buksa og dressen jeg har i dag kjøpte jeg der borte. Like hele i dag :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av haakeik »

ErikW skrev: 07 feb 2021, 22:25 Kjøpte våren 2020 en Richa Goretex dress, jakke og bukse for 10.900,- Kjørt 4,5 timer i øsende regn og like tørr. Superfornøyd med alt annet også, som lufting o.l. Kan anbefales
Hvilken Richa dress var det?

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Ketil »

Da har jeg vel landet på at jeg skal gå for ei jakke med laminert Gore Tex i det ytterste laget. Det blir ikke billig, men satser på at jeg får noe som jeg blir fornøyd med og bruker i mange år. Jeg har sett på tre ulike Klim-jakker; Kodiak, Carlsbad og Badlands Pro. Carlsbad har bare to-lags Gore Tex, men skal likevel være vanntett og er en lettere jakke enn de to andre.
https://www.agmshop.no/mc-utstyr/jakker ... 0001489996
https://www.agmshop.no/mc-utstyr/jakker ... 0001490935
https://webshop.snellingen.no/kjoereuts ... 54i2633623

Ellers har jeg sett en del på Rev`it Dominator, som har både Gore Tex Pro og mange fine ventilåpninger, og ikke minst bra beskyttelse. Rev`it ser ikke ut til å være noe stort merke i Norge, men ser de er store internasjonalt.
https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-klae ... PM-2959782

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av pingvin »

Carlsbad er vel litt mer for dual sport med hovedvekt på offroad, står litt på ønskelisten. 75% offroad, 25% onroad.

Badlands har jeg hatt, fantastisk dress som funker like bra på asfalt som på grus. Bitte litt mye for mer teknisk offroad. Men skulle jeg hatt kun én dress for alt, hadde jeg kjøpt den igjen. 50/50 offroad/onroad.

Kodiak, som har nå, er gateversjonen av Badlands, litt tightere, litt mer fleksibelt stoff mindre utsatte steder og skinn istedenfor superfabric på utsatte steder. Men ellers veldig like mhp løsninger, ventilasjon etc. Om stort sett bare asfalt så bedre valg enn Badlands og Carlsbad. 90% onroad, 10% enkel grus. Jakka litt for tight for stående/teknisk kjøring.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av haakeik »

Du har også Dainese Gran Turismo og Dainese Antartica. Veldig gode jakker/bukser de også.
https://www.agmshop.no/mc-utstyr/jakker ... 0001041705
https://www.agmshop.no/mc-utstyr/jakker ... 0001042298

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Ketil »

pingvin skrev: 08 feb 2021, 23:24 Carlsbad er vel litt mer for dual sport med hovedvekt på offroad, står litt på ønskelisten. 75% offroad, 25% onroad.

Badlands har jeg hatt, fantastisk dress som funker like bra på asfalt som på grus. Bitte litt mye for mer teknisk offroad. Men skulle jeg hatt kun én dress for alt, hadde jeg kjøpt den igjen. 50/50 offroad/onroad.

Kodiak, som har nå, er gateversjonen av Badlands, litt tightere, litt mer fleksibelt stoff mindre utsatte steder og skinn istedenfor superfabric på utsatte steder. Men ellers veldig like mhp løsninger, ventilasjon etc. Om stort sett bare asfalt så bedre valg enn Badlands og Carlsbad. 90% onroad, 10% enkel grus. Jakka litt for tight for stående/teknisk kjøring.
Tusen takk for kort og grei forklaring på forskjellene på Klim, og veldig kjekt når du faktisk baserer dette på egne erfaringer. Jeg kjører jo mest asfalt, selv om det også blir noen turer på grus, sånn sett hadde nok Kodiak passet bra. Med en stor GSA blir det uansett begrenset med teknisk stikjøring, men liker godt å stå litt på lange etapper. Er Kodiak ei kortere jakke enn Badlands?

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Ketil »

haakeik skrev: 08 feb 2021, 23:35 Du har også Dainese Gran Turismo og Dainese Antartica. Veldig gode jakker/bukser de også.
https://www.agmshop.no/mc-utstyr/jakker ... 0001041705
https://www.agmshop.no/mc-utstyr/jakker ... 0001042298
Det der er helt sikkert også bra jakker. Har du brukt noen av disse? Det som både Klim og Rev`it har lagt vekt på er gode løsninger for ventilasjon i jakkene sine, mulig også Dainese har bra løsninger.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av pingvin »

Ketil skrev: 09 feb 2021, 07:52 Tusen takk for kort og grei forklaring på forskjellene på Klim, og veldig kjekt når du faktisk baserer dette på egne erfaringer. Jeg kjører jo mest asfalt, selv om det også blir noen turer på grus, sånn sett hadde nok Kodiak passet bra. Med en stor GSA blir det uansett begrenset med teknisk stikjøring, men liker godt å stå litt på lange etapper. Er Kodiak ei kortere jakke enn Badlands?
Innbiller meg Kodiak er litt kortere men mulig ble litt lurt av at gikk fra Badlands som er litt løsere og også var altfor stor på slutten (gikk ned 2 størrelser så derfor solgte den)? Men Badlands og Kodiak er såpass like at kan være lurt å prøve på begge så ser du hvilken passform som passer deg best. Kompis hadde tenkt å kjøpe Kodiak men endte med Badlands. Jeg dro til Motorspeed på Lillehammer da de hadde "alt" (alle modeller og størrelser), litt usikker på om like bra utvalg nå som naboen deres ikke lenger importerer Klim?

EDIT: Litt mer på Kodiak her i tilfelle du ikke har sett dette.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av FredrikE24 »

Har både Badlands Pro og Kodiak. Til vanlig turkjøring på typisk sittekjøring er Kodiak fenomenal. På Badlands samler det seg mye jakke rundt livet når man sitter. Ingen plage for min del, men Kodiak er ikke sånn. Den går imidlertid ikke over ræva når man står, og man har ikke den samme fleksibiliteten.

Begge funker bra, foretrekker Kodiak, kan stå i den også for å strekke seg om man vil, men man ønsker å trekke den litt ned når man setter seg igjen. Badlands er kort og greit lenger.
Flere lommer. Ellers er dressene teknisk like utenom skinn/superfabric

Det jeg liker med begge er at det er en dress for alle forhold uten å gå på bekostning av sikkerhet. Jeg har bare de to dressene. Og Kodiak er sommerdressen og Badlands var tidligere helårsdressen, men er nå vinterdressen. Det er altså så enkelt. Har et par BMW hansker med Goretex, Klim-dress, gode Goretex touringstøvler en ull-hals og C3 Pro hjelm. Noe annet har jeg ikke, og noe mer har jeg ikke behov for.

En Klim-dress holder nok en 8-10 år med DAGLIG bruk uten noen problemer.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av kjellv »

Mye skryt av Klim her, det er helt sikkert velfortjent.
Men for oss som synes det er uaktuelt å bruke ei lita månedslønn på ny kjøredress finnes det heldigvis andre produsenter som også produserer gode klær med Goretex, men betydelig rimeligere. For eksempel iXS.
Jeg har ei iXS Saragossa med Goretex som jeg har hatt siden 2014 og vært veldig godt fornøyd med i nesten 60000 km. Jakke og bukse kostet litt over 7000 da jeg kjøpte dressen. Goretex membran er laminert på innside av ytterskall. Jeg vil antakelig bytte ut jakka i løpet av våren, og det skal mye til at jeg velger en annen produsent.
Prisene her er oppgitt i Euro, men legg til en 0 så er prisen ikke langt i fra butikkpris i Norge.
https://no.motochic.com/?dom=1&srv=shop ... 611,864612

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av oivindg »

Jeg står og strekker på ryggen innimellom, men har aldri følt behov for å trekke Kodiak-jakka ned etterpå. Kanskje det har litt med hvilken størrelse du velger? Min er så stor at jeg får ei tynn dunjakke på innsiden. Da blir det litt ekstra luft på varme dager når jeg bare har ei tynn trøye under. Synes ikke det blafrer for mye likevel.

Jeg hadde god tid i fjor vinter til å studere alt som var av bukser og jakker og tester av dem på nettet. Min konklusjon er at du får det du betaler for. Jeg klarte ikke å finne et plagg som ga vesentlig mer for pengene enn andre i sin klasse. Viktig å skille på Gore-Tex Pro og Gore-Tex, selv om begge er laminert til ytterstoffet. Pro puster vesentlig bedre.

Viktig som kjellv sier å finne noe i sin egen prisklasse. Vi i Norge er bortskjemt med at vi alltid har forholdvis god råd (sammenlignet med mange andre Europeiske land). Så vi glemmer at det vi diskuterer er plagg som uansett ligger i toppklassen og som fungerer veldig bra for de fleste.

Jeg husker jeg snakket med en italiener som hadde syklet Birken. Han hadde vært semiproff i terrengsykling i Italia, men aldri sett så flotte sykler som det folk i amatørklassene i Birkebeinerrittet stilte opp med.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar