Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 05 feb 2021, 20:41 Jeg kan hvertfall bare si at Klim er vanntett. Du blir ikke våt innenfor jakka uansett hvor langt du kjører og hvor mye det regner. Og luftemulighetene disse dressene Kodiak/Badlands har, er etter vanntetthet det jeg verdsetter høyest. De duger fra rett under 0 til over 30 grader og det med bare én dress.
+1, hatt/har begge, tullete dyre men får det man betaler for :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 05 feb 2021, 21:48
AJ skrev: 05 feb 2021, 21:15 Iflg. produktoppl. lappen som fulgte med så er gore-tex membranen integrert i jakkestoffet. Innertrekket, som kan tas ut, er der for å holde på varmen.
Z-liner er ikke laminert på ytterlaget. Det er et lag med Gore-Tex laminert på et tynt stoff. Dette laget henger løst mellom ytterlaget og et perforert innerfor. Alt dette er sydd sammen, så du kan ikke ta delene fra hverandre, men de danner altså tre separate lag i motsetning til 3-lags Gore-Tex der alle tre lagene er "limt" sammen.
Ok. Godt nok for meg uansett, tenker jeg. Til en anstendig pris :thumleft .
https://www.held.de/264-1-Goreund8209Tex-apparel.html

Jakka har i hvert fall fått gode tilbakemeldinger fra brukere.
Og når været er skikkelig utrygt med tanke på store nedbørsmengder vil jeg alltid ha en Held regndress med meg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 05 feb 2021, 21:48 Z-liner er ikke laminert på ytterlaget. Det er et lag med Gore-Tex laminert på et tynt stoff. Dette laget henger løst mellom ytterlaget og et perforert innerfor. Alt dette er sydd sammen, så du kan ikke ta delene fra hverandre, men de danner altså tre separate lag i motsetning til 3-lags Gore-Tex der alle tre lagene er "limt" sammen. Innertrekket kommer i tillegg.
Nja, får vel også z-liner som er festet med knapper/glidelås og kan taes ut. Og noen foretrekker dette foran laminert da jakken tross alt puster bedre uten membran, kanskje enda mer aktuelt om bor i varmere strøk. Går diskusjoner om hva som er best på fb og forum som får elbil, corona og Trump til å blekne.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev:Nja, får vel også z-liner som er festet med knapper/glidelås og kan taes ut. Og noen foretrekker dette foran laminert da jakken tross alt puster bedre uten membran, kanskje enda mer aktuelt om bor i varmere strøk. Går diskusjoner om hva som er best på fb og forum som får elbil, corona og Trump til å blekne.
Jeg tenkte på Caprinojakka det var snakk om.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 05 feb 2021, 22:14 Jeg tenkte på Caprinojakka det var snakk om.
Ach so :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Kjellrf »

Goretex membraner selges ikke uten at Gore har godkjent kvaliteten på produktet, og hvordan det skal produseres. Derfor er det ett kvalitetsstempel når ett produkt inneholder Goretex i forhold til konkurrentene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av ErikW »

Kjøpte våren 2020 en Richa Goretex dress, jakke og bukse for 10.900,- Kjørt 4,5 timer i øsende regn og like tørr. Superfornøyd med alt annet også, som lufting o.l. Kan anbefales

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Bjerknez »

Kjellrf skrev: 07 feb 2021, 20:55 Goretex membraner selges ikke uten at Gore har godkjent kvaliteten på produktet, og hvordan det skal produseres. Derfor er det ett kvalitetsstempel når ett produkt inneholder Goretex i forhold til konkurrentene.
Det kommer vel litt ann på hvordan Gore tester dette? Regner med han ikke tester hvert plagg som produseres. Men det er jo god markedsføring og helt nødvendig for å kunne kalle det "Gore-Tex".

Gore-Tex er sikkert bra, men i forhold til pris synes jeg ikke det. jeg holder med AJ lenger opp. Skulle jeg gått en fjelltur på 5 timer hvor jeg viste at det skulle hølje ned hele tiden hadde jeg tatt på meg gummistøvler og regndress.

Derimot tror jeg at plagg med GoreTex kanskje er det beste "allround" plagget.

Jeg hadde en Klim dress og denne hadde Gore-Tex. Denne holdt meg tørr i hele fem timer i regnvær. Helt fra Molde til Kongsberg. Mern når jeg tok den av meg på en bensinstasjon så kjente jeg at den var veldig fuktig på innsiden. Ikke våt, men jeg tror ikke den hadde klart fem timer til uten at jeg ble våt. Uansett bra nok spør du meg, men allikevel.

Jeg har også kjørt i øsende regnvær fra Trondheim til Molde i styrtregn. Omtrent 4 timer i konstant regnvær med min langt rimeligere dress fra Sharkspeed til 2.500 kroner. Denne har ikke GoreTex men den holdt meg helt tørr og ikke ble den fuktig på innsiden heller. Den var også langt varmere da den hadde tykkere for.

Bakdelen med denne er at den nok ikke puster like mye som Klim dressen gjorde. man blir klam på sommeren. Den har lufting og man kan ta ut innerforet på varme dager så den er ikke ubrukelig i solsteken, men man merker lukten av sur truse etter en dag sterkere enn med Klim dressen.

Men i forhold til pris vil jeg si dressen fra SharkSpeed er en sikker vinner for min del vertfall.

Her er forøvrig dressen jeg har:
https://sharkspeed.no/furysuit

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av kjellv »

Man må kjenne til hvordan Goretex fungerer for å få utnyttet egenskapene i den.
Man kan for eksempel ikke ta av seg ei jakke som er regnvåt på utsiden når man stopper på en bensinstasjon. Man kan nesten ikke gå inn i et varmt rom heller. Når temperaturforskjellen inni jakka og utenfor nærmer seg å være lik, vil fukt på utsiden av membranen trekke gjennom.
Kjenner man til disse begrensningene og tar aktivt hensyn til dem vil Goretex klær fungere mye bedre.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 08 feb 2021, 06:27Skulle jeg gått en fjelltur på 5 timer hvor jeg viste at det skulle hølje ned hele tiden hadde jeg tatt på meg gummistøvler og regndress.
For meg er dette det beste eksemplet på når man absolutt vil ha pustende membran som goretex, blir gjennomvått av svette innenfra om har tett regndress på fjelltur. Selv om enig med andre nevnt før, at Dermizax puster vel så bra som goretex.

Vi er vel litt "heldige" her på berget ifht at når regner så er det gjerne nokså kaldt så er ikke så farlig om tett membran/regndress da uansett ikke svetter, nok med å holde varmen :) Om lengre sør kan det være nokså varmt selv om regner så godt at puster litt, samme om kjører offroad her hjemme.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 08 feb 2021, 07:39 Man må kjenne til hvordan Goretex fungerer for å få utnyttet egenskapene i den.
Man kan for eksempel ikke ta av seg ei jakke som er regnvåt på utsiden når man stopper på en bensinstasjon. Man kan nesten ikke gå inn i et varmt rom heller. Når temperaturforskjellen inni jakka og utenfor nærmer seg å være lik, vil fukt på utsiden av membranen trekke gjennom.
Kjenner man til disse begrensningene og tar aktivt hensyn til dem vil Goretex klær fungere mye bedre.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, jeg kjenner til dette, men man kommer jo liksom ikke utenom dette når man er på tur. Derfor blir Gore-Tex ikek så "brukervennlig" som mange skal ha det til.

Men den perfekte allround dressen finnes nok uansett ikke. jeg vet bare at man kan få klær til en brøkdel av prisen som er omtrent like gode.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 08 feb 2021, 07:39 Man må kjenne til hvordan Goretex fungerer for å få utnyttet egenskapene i den.
Man kan for eksempel ikke ta av seg ei jakke som er regnvåt på utsiden når man stopper på en bensinstasjon. Man kan nesten ikke gå inn i et varmt rom heller. Når temperaturforskjellen inni jakka og utenfor nærmer seg å være lik, vil fukt på utsiden av membranen trekke gjennom.
Kjenner man til disse begrensningene og tar aktivt hensyn til dem vil Goretex klær fungere mye bedre.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Dette gjelder jo for alle pustende membraner. Merkes veldig godt på jaktstøvler med vått skinn utenpå, når de tas av inne etter en våt dag i terrenget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 08 feb 2021, 06:27
Kjellrf skrev: 07 feb 2021, 20:55 Goretex membraner selges ikke uten at Gore har godkjent kvaliteten på produktet, og hvordan det skal produseres. Derfor er det ett kvalitetsstempel når ett produkt inneholder Goretex i forhold til konkurrentene.
Her er forøvrig dressen jeg har:
https://sharkspeed.no/furysuit
Nå er det jo supertilbud på denne dressen. Koster ca det samme som en halv arm på en Klim eller Rukka-dress:)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av Nomade »

cannon skrev: 08 feb 2021, 07:55
Bjerknez skrev: 08 feb 2021, 06:27
Kjellrf skrev: 07 feb 2021, 20:55 Goretex membraner selges ikke uten at Gore har godkjent kvaliteten på produktet, og hvordan det skal produseres. Derfor er det ett kvalitetsstempel når ett produkt inneholder Goretex i forhold til konkurrentene.
Her er forøvrig dressen jeg har:
https://sharkspeed.no/furysuit
Nå er det jo supertilbud på denne dressen. Koster ca det samme som en halv arm på en Klim eller Rukka-dress:)
Er det ikke alltid tilbud på den dressen da? Bjerknez linket til denne i fjor en gang, da også med god rabatt :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær med membran ytterst, er det kun Gore Tex som duger?

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 08 feb 2021, 09:45
cannon skrev: 08 feb 2021, 07:55
Bjerknez skrev: 08 feb 2021, 06:27
Kjellrf skrev: 07 feb 2021, 20:55 Goretex membraner selges ikke uten at Gore har godkjent kvaliteten på produktet, og hvordan det skal produseres. Derfor er det ett kvalitetsstempel når ett produkt inneholder Goretex i forhold til konkurrentene.
Her er forøvrig dressen jeg har:
https://sharkspeed.no/furysuit
Nå er det jo supertilbud på denne dressen. Koster ca det samme som en halv arm på en Klim eller Rukka-dress:)
Er det ikke alltid tilbud på den dressen da? Bjerknez linket til denne i fjor en gang, da også med god rabatt :knegg
Urealistisk førpris siden dressen aldri er blitt solgt til det som oppgis som fullpris.
Tilbudsprisen på Sharkspeedplagene er den faktisk prisen. Noe som også gjenspeiles i kvaliteten.
Kjøpte mine første kjøreklær fra denne selgeren dengang de het Extremeseller, eller noe i den duren, da klærne hadde merkenavnene "Rescue" og "Alive".
Brukbare kvalitet på de første plaggene. Senere ble kvaliteten merkbart dårlige. Ganske mye dårligere, faktisk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar