Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av pingvin »

Trenger tips. Kjøpte Dainese Race Pro In hansker for par sesonger siden. Tilsynelatende perfekte, korte men litt forlenget så går litt under jakkeermet og masse beskyttelse.

MEN får de ikke myke. Må ha kjørt par hundre mil med de, tenkt at må bare være tålmodig så blir de myke og behagelige men de er fortsatt nesten like stive så mangler følelse og føler armpumpen kommer fortere. Skjønner det egentlig ikke, hatt mange par Dainese hansker som vært behagelige fra første meter, også noen ikke ulike disse...men altså ikke disse.

Noen "kjerringråd" om hvordan få myke? De er ikke for trange, bare stive. Så blir for det meste liggende i skapet :sorry

Bilde
Sist redigert av pingvin den 27 jan 2021, 11:45, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av oivindg »

Mulig at lærfett kan gjøre dem mykere. Men da er det kanskje en fare for at de blir litt glatte?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av niko »

Veit ikke om det funker på hansker, og litt feil sesong å teste det på :-). Jeg smurte inn skinndressen min med Boston Rainguard (men tipper alt fett funker). Pakka den inn i svarte plastsekker og lot den steike i vårsola en hel dag. Tørka godt av. Skinnet blei påtagelig mye mjukere.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av oivindg »

niko skrev: 27 jan 2021, 09:17 Veit ikke om det funker på hansker, og litt feil sesong å teste det på :-). Jeg smurte inn skinndressen min med Boston Rainguard (men tipper alt fett funker). Pakka den inn i svarte plastsekker og lot den steike i vårsola en hel dag. Tørka godt av. Skinnet blei påtagelig mye mjukere.
Nå på vinteren går det an å smøre dem inn og legge dem i stekeovnen på svak varme også. Sånne "engangs" aluminiumsbakker som brukes til grilling er fine å legge dem i for å unngå søl i ovnen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av Domino »

Jeg bruker hårføner til å smelte impregnering inn i lærstøvler.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av pingvin »

Ja, har også tenkt at fett+varme er en mulighet, evt legge på varemkablene par dager (evti pose) så fettet får tid til å trekke inn?

Lurte også på å legge de i bløt i vann, ta de på og knytte nevene en del ganger for at de skal forme seg bedre i "holde i styret" stilling. Og så fett/varme etter de har tørket. Eller er vann no-no?

Hørt roadracingførere tar på seg (veldig trange) nye skinndresser og tar en dusj og så kjører en tur så skinnet skal forme seg...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av mekkern »

Hansker fyller jeg med vann/ legger i bløt og tar de på meg. Eventuelt med engangshansker inni.så kjører jeg meg tur- Mens hanskene tørker så etterfyller jeg de med lærsmøring. Når de er passe tørket har de perfekt passform til mine hender- og passe myke.
Hansker med membran er værre for de endrer ikke fasong like mye.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 27 jan 2021, 11:06 Ja, har også tenkt at fett+varme er en mulighet, evt legge på varemkablene par dager (evti pose) så fettet får tid til å trekke inn?

Lurte også på å legge de i bløt i vann, ta de på og knytte nevene en del ganger for at de skal forme seg bedre i "holde i styret" stilling. Og så fett/varme etter de har tørket. Eller er vann no-no?

Hørt roadracingførere tar på seg (veldig trange) nye skinndresser og tar en dusj og så kjører en tur så skinnet skal forme seg...
Jeg har trua på vann, men da er du helt avhengig av å smøre dem med noe skikkelig etterpå. Det tar vel litt tid før de former seg, så det greieste er vel å kjøre med våte hansker til sommeren en dag det er godt og varmt i været.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av pingvin »

Ja, høres lurt ut å bløte de og kjøre en tur til sommeren, da tørker de vel samtidig litt i fartsvinden. Og så fett selvfølgelig

Mange takk for gode råd, slikt er forum gull verdt for :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 27 jan 2021, 11:44 Ja, høres lurt ut å bløte de og kjøre en tur til sommeren, da tørker de vel samtidig litt i fartsvinden. Og så fett selvfølgelig

Mange takk for gode råd, slikt er forum gull verdt for :thumleft
Får jo se om det virker først. :-D

A propos fett, så kan vi møtes på Burger King på Notodden. Da kan du spise burger med hansker på. :prf
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 27 jan 2021, 13:31
pingvin skrev: 27 jan 2021, 11:44 Ja, høres lurt ut å bløte de og kjøre en tur til sommeren, da tørker de vel samtidig litt i fartsvinden. Og så fett selvfølgelig

Mange takk for gode råd, slikt er forum gull verdt for :thumleft
Får jo se om det virker først. :-D

A propos fett, så kan vi møtes på Burger King på Notodden. Da kan du spise burger med hansker på. :prf
Får rette til "velmenende" råd ;)

Pinlig nok aldri vært på Kurder Bing i Notodden til tross for vokst opp der og McD/Burger King var det vi drømte mest om (etter Pamela Anderson og senka Mercedes) :O
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av Gammelsmurfen »

For all del ikke hurtigtørk vått skinn på varmekabler, i sola eller noe sånt. Det blir for fort tørt og da blir det sprøtt som pokker.
Sikkert flere skinnprodukter type krem som funker, men jeg vet det er folk som har brukt Niveakrem eller Spenol med hell også.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av pingvin »

Har faktisk brukt slik litt halvflytende middel for skinn møbler på skinndresser etc. Leste et sted at mye av disse fett-typene (typisk mink oil) tetter porene så skinnet mister litt av de pustende egenskapene sine, kan for så vidt ha sin misjon om vil ha litt water proofing light men normalt ikke optimalt. Også noe med pH om husker riktig. Så der skal disse møbel produktene være mye bedre (og billigere enn spesialprodukter for MC).

Men fett er sikkert ikke fett :)

Og, nei, tørke vått skinn i sterk varme er ikke lurt. Men for å få fett til å trekke inn virker det mer fornuftig. :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av Methano »

Jeg har tidligere brukt skinnpleiemidler brukt på lærdingser til hest for å mykne opp skinn som er hardt.
Fikk bl.a. myknet opp et futteral til en Luger fra '39 som jeg trodde var long gone med dette (https://www.felleskjopet.no/kjaeledyr/h ... l-50323680) ble som nytt. Var som papp før jeg begynte. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Stive skinnhansker - Hvordan få myke?

Legg inn av pingvin »

Methano skrev: 27 jan 2021, 19:23 Jeg har tidligere brukt skinnpleiemidler brukt på lærdingser til hest for å mykne opp skinn som er hardt.
Fikk bl.a. myknet opp et futteral til en Luger fra '39 som jeg trodde var long gone med dette (https://www.felleskjopet.no/kjaeledyr/h ... l-50323680) ble som nytt. Var som papp før jeg begynte. :)
Takk for tips, skikkelig coctail der "Inneholder bl.a. bivoks, minkolje og ullfett" så da burde man være helgradert :D

Googlet litt og ser mange anbefaler nettopp først legge i varmt vann, ta på hanskene når vannet begynner å bli lunkent og kjøre en tur. Så sier mange at skal ha på "rubbing alcohol" som tror er teknisk sprit(?) og så fett og gjerne legge i solen eller lignenede.

Noen som mener ikke bra å legge de i vann og altså noen som mener fett ikke gunstig ifht pusting etc.. Men det tror jeg at jeg blåser i, nå ligger de bare i skapet så lite å tape :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar