Klær med varmetråder

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Olav K »

tshansen skrev:
Olav K skrev: 25 jan 2021, 19:02 Ull er vel og bra, ingen tvil om det.
Men til lange dager i salen, tidlig og seint i sesongen, og forsåvidt også i høyere og lengre mot nord, midt om sommeren...
Tilført varme gjennom varmebekledning banker rein ull/vindtett løsning. Hver gang.

Etter 7 sesonger MED varmebekledning er det eneste spørsmålet før 2021 sesongen, om jeg skal ha meg varmesokker også.
Amen.... hadde du bare banket dette inn i skallen min litt før :vs
:m :m noen skaller er hardere enn andre :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 25 jan 2021, 21:34 Hvordan blir det når jeg har el sko, el bukse, el jakke og el hansker. Går kablene til en samleblokk ...
Jeg har en trådløs fjernstyrt kontroller med to utganger.

Har tidligere regulert hansker og jakke hver for seg. Funker strøkent.
Nå i seinere tid har jeg kuttet ut varmehansker, men om jeg kjøper meg de nye fra Gerbing, blir jeg å bruke de oftere igjen.
Mye bedre enn varmeholker, da man slipper å grille håndflaten og være kald på fingertupper og oversiden av henda.

Men til spørsmålet:
Sokker kobles sammen med bukse, og kan (når hansker ikke brukes) reguleres for seg, på egen krets.
Jakke er ofte kjekk å ha et hakk varmere enn bukse.

Om hansker er i bruk, reguleres da disse for seg, mens sokker/bukse kobles til jakke, og disse tre reguleres som en enhet.

Må sies at i de aller aller fleste tilfeller vil en jakke være nok, jeg er jo litt jålebukk og alt for glad i å handle.
Men av alt jeg har kastet bort penger på, til MC og denslags, er varmebekledningen det siste jeg vil velge bort.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av AJ »

Olav K skrev: 25 jan 2021, 22:16 Mye bedre enn varmeholker, da man slipper å grille håndflaten og være kald på fingertupper og oversiden av henda.
Har så langt aldri prøvd eloppvarmede kjøreklær, så ingen erfaringer på det området. Men varmeholder har jeg hatt på alle syklene mine siden 2006 og må si at dette er oppskrytte greier.
Som Olav K helt riktig påpeker så gir disse kun effekt på innsiden og ikke der der er mest behov, på utsiden på håndbaksiden av hånda.

Varme i salen derimot, er langt bedre :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Sattphalat »

dypen skrev:Hvordan blir det når jeg har el sko, el bukse, el jakke og el hansker. Går kablene til en samleblokk ...
Ja. Alt kobles sammen .



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Ketil »

Olav K skrev: 25 jan 2021, 22:02
tshansen skrev:
Olav K skrev: 25 jan 2021, 19:02 Ull er vel og bra, ingen tvil om det.
Men til lange dager i salen, tidlig og seint i sesongen, og forsåvidt også i høyere og lengre mot nord, midt om sommeren...
Tilført varme gjennom varmebekledning banker rein ull/vindtett løsning. Hver gang.

Etter 7 sesonger MED varmebekledning er det eneste spørsmålet før 2021 sesongen, om jeg skal ha meg varmesokker også.
Amen.... hadde du bare banket dette inn i skallen min litt før :vs
:m :m noen skaller er hardere enn andre :twothumbs:
Jeg klarer meg også langt med ull og kan vel påstå jeg har en viss erfaring med bekledning i lave temperaturer, likevel var det en liten åpenbaring da jeg i høst kjørte min første tur med elektrisk varmejakke. Ser ikke bort i fra at det kan bli både bukse og hansker etter hvert :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5208
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 25 jan 2021, 22:23
Olav K skrev: 25 jan 2021, 22:16 Mye bedre enn varmeholker, da man slipper å grille håndflaten og være kald på fingertupper og oversiden av henda.
Har så langt aldri prøvd eloppvarmede kjøreklær, så ingen erfaringer på det området. Men varmeholder har jeg hatt på alle syklene mine siden 2006 og må si at dette er oppskrytte greier.
Som Olav K helt riktig påpeker så gir disse kun effekt på innsiden og ikke der der er mest behov, på utsiden på håndbaksiden av hånda.

Varme i salen derimot, er langt bedre :) .
Hadde en mc tur der vi vurderte å snu for jeg hadde tatt på for lite klær noe kjørekompisen var veldig klar på under en rast, skrudde på varmeholker og varmesete som ble redningen for turen. Med full rulle ble jeg varm på både hender og bakstuss :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Gammelsmurfen »

Finnes det sykler som leveres med innebygget "hemoroide-grill" ? Ehh sikkert unntatt Goldwing for de har vel det tenker jeg..
Eller er dette modifisering av salen eller noe man trekker utenpå?

Solo-rider
Innlegg: 781
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Solo-rider »

dypen skrev: 25 jan 2021, 21:34 Hvordan blir det når jeg har el sko, el bukse, el jakke og el hansker. Går kablene til en samleblokk ...
Gerbing har ledningsnettet i klærne.
https://www.gerbing.com/how-it-works

Jeg har hovedtilførsel direkte fra mc batteriet.
Link til kobling og hva jakke ,bukse +++ trekker av strøm. https://www.gerbing.com/battery-harness-installation

Har også batteribank som jeg bruker på kortere turer/jobb.(Varer rundt 1time) Kan da sette på varmejakka før jeg går ut til mcen.

https://www.gerbing.com/gerbing-12v-hea ... 7000-mah-2
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av haakeik »

For de litt kreative, så kan man lage sine egne varmeklær.

https://www.aliexpress.com/item/4000672 ... hweb201603_

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Flattop »

Det som er greit med disse klærne fra varmekle.no er at buksen er like tight på kroppen som en stilongs, for de som har brukt det, eventuelt en underlagsbukse. Med andre ord nok et lag med klær som vil gi ekstra varme, selv uten å være påslått.

Jakka er tynn, føyelig og forsåvidt vindtett. Så den fungerer som en skalljakke under annen bekiedning.

Den kan også benyttes som et ytterplagg etter turen, uten at man ser ut som en gjøk. Klassisk enkel stil over den.
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjøpte meg en varmevest på XXL for noen år siden (faktisk). Den var ikke direkte billig, men jeg betalte 2.499,- for å få den med to batterier. Disse skulle klare og holde meg varm i 8 timer. Noe dem også gjorde. Veldig behagelig.

Men så har jeg også erfart at jo varmere man blir jo mindre kulde tåler man og mer vil man fryse når batteriene går tomme etc. Så jeg ga den opp. man blir mer herdet når man kjører uten. Men jada, behagelig så lenge man har strøm.

Men skal jeg ha det varmt på tur så har jeg funnet ut at bil er mer riktig fremkomstmiddel. :)

tshansen
Innlegg: 27
Registrert: 25 jan 2021, 12:31
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure R
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av tshansen »

Bjerknez skrev: 28 jan 2021, 09:27 Men så har jeg også erfart at jo varmere man blir jo mindre kulde tåler man og mer vil man fryse når batteriene går tomme etc. Så jeg ga den opp. man blir mer herdet når man kjører uten. Men jada, behagelig så lenge man har strøm.

Men skal jeg ha det varmt på tur så har jeg funnet ut at bil er mer riktig fremkomstmiddel. :)
Man skal ikke kimse av erfaringer, det er slik man bygger seg opp kunnskap rundt de mange aspektene ved motorsykkelkjøring. Men jeg tror du misset poenget litt. det er ikke meningen å kjøre med varme på hele tiden, denne skrur du av og på med et knappetrykk ved behov.
Å fryse på tur er direkte farlig, der kan man rette et lærende blikk mot læren rundt Hypotermi.
Ikke bare er det farlig (kan sammenlignes med å kjøre med promille) men det er også helt forbanna unødvendig. Jeg lærte allerede på barnehagen viktigheten av å kle seg riktig, holde seg tørr og varm.
Økt komfort på tur er viktig og skaper utholdenhet.... Bilen, den lar du stå hjemme :thumleft

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av tagesk »

haakeik skrev: 26 jan 2021, 10:45 For de litt kreative, så kan man lage sine egne varmeklær.

https://www.aliexpress.com/item/4000672 ... web201603_
Bilde
Både Sjefen og jeg har varmevester (med "220-kontakt" for å kunne stikke den inn med hansker på). Men nå vil hun gjerne ha varme i buksene også. Men helst slippe å ha på seg nok en bukse.
Altså ønsker hun at jeg skal sy "varmetråder" inn i buksen hennes. Noen som har erfaring med Kathal eller tilsvarende? Vestene er 50W (som er tilstrekkelig). I buksene trenges det sikkert ikke mer enn 10W per bein, eller noe slikt.

Tanken ville være å "sy" tråden inn i foret.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av Bjerknez »

tshansen skrev: 28 jan 2021, 16:11
Bjerknez skrev: 28 jan 2021, 09:27 Men så har jeg også erfart at jo varmere man blir jo mindre kulde tåler man og mer vil man fryse når batteriene går tomme etc. Så jeg ga den opp. man blir mer herdet når man kjører uten. Men jada, behagelig så lenge man har strøm.

Men skal jeg ha det varmt på tur så har jeg funnet ut at bil er mer riktig fremkomstmiddel. :)
Man skal ikke kimse av erfaringer, det er slik man bygger seg opp kunnskap rundt de mange aspektene ved motorsykkelkjøring. Men jeg tror du misset poenget litt. det er ikke meningen å kjøre med varme på hele tiden, denne skrur du av og på med et knappetrykk ved behov.
Å fryse på tur er direkte farlig, der kan man rette et lærende blikk mot læren rundt Hypotermi.
Ikke bare er det farlig (kan sammenlignes med å kjøre med promille) men det er også helt forbanna unødvendig. Jeg lærte allerede på barnehagen viktigheten av å kle seg riktig, holde seg tørr og varm.
Økt komfort på tur er viktig og skaper utholdenhet.... Bilen, den lar du stå hjemme :thumleft
Tror du misset poenget mitt.

Har du noen gang kjent at du fryser når du tar deg en dusj, selv om du ikke frøs før du gikk i dusjen? Prøv og ta deg en varm dusj i 1 minutt og skru vannet. Du vil med stor sannsynlighet fryse.

Kroppen venner seg til en høyere tilført temperatur, noe som er behagelig, men man gjør seg avhengig av dette for når strømmen blir borte så vil man fryse mye fortere fordi kroppen er vant til en høyere tilført varme.

Det funker hvis man har strøm på vesten HELE tiden, men man blir ikke like "robust" derfor sammenligner jeg dette med å kjøre bil hvor man kan endre temperaturen som man vil.

Jeg har selv testet en slik vest i 80 mil. Fra rundt 7-8 grader tidlig om morgenen sommerstid, til stekende 30 grader (hvor jeg selvsagt slår den av) og ned til rundt 0 grader samme dagen over Sognefjellet. Når det blir kaldt og varmt omhverandre øker sjansen for at man fryser, kontra det å kjøre i en javn lav temperatur med vindtett dress. Man synes det er kaldt, men man fryser ikke. Det er to forskjellige ting.

Så jeg er ikke i mot bruk av slike varmevester, men personlig synes jeg det bare ble en ekstra greie å drasse med seg. Jeg gikk litt i meg selv og bestemmte meg for at jeg ikke ville at MC livet skulle handle om å få den samme komforten som i en bil. Noen vil ha ha i pose og sekk selvsagt og det er greit, men jeg vil på en måte kjenne litt på det når jeg kjører sykkel. :)

tshansen
Innlegg: 27
Registrert: 25 jan 2021, 12:31
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure R
Kontakt:

Re: Klær med varmetråder

Legg inn av tshansen »

Bjerknez skrev: 13 apr 2021, 02:38
Tror du misset poenget mitt.

Har du noen gang kjent at du fryser når du tar deg en dusj, selv om du ikke frøs før du gikk i dusjen? Prøv og ta deg en varm dusj i 1 minutt og skru vannet. Du vil med stor sannsynlighet fryse.

Kroppen venner seg til en høyere tilført temperatur, noe som er behagelig, men man gjør seg avhengig av dette for når strømmen blir borte så vil man fryse mye fortere fordi kroppen er vant til en høyere tilført varme.
Dette er feil... du tilfører vann på kroppen som er like varmt eller høyere enn kroppstemperatur, når du skrur av tilførselen av varmevann kjøles overflaten på vannet mye raskere enn huden og den trekker varme fra deg for å opprettholde temperatur. Fysikk og naturens lover, ikke synsing eller magi.

Man gjør seg ikke avhengig av høyere temperatur. Man opprettholder normal temp. Hva skjer i kroppen når du fryser eller blir kald? Jo blodårene trekker seg sammen og man unngår å pumpe like mye blod ut i ben og armer. Du har kanskje kjent at fingre blir stiv uten at du fryser? Kjører jeg med varmejakke på tur, så fryser ikke jeg lettere når jeg stopper sykkelen å skal slå camp, eller om strømmen blir borte :scratch

Man blir ikke noe kulere, bedre motorsyklist eller hardcore om man fryser. Da er man bare tjukk i hue :twothumbs: Man kan velge å unngå det med et lag (varmejakke) eller flere lag på andre måter. Det er liten eller ingen problem å holde varmen når man kjører sykkel. Hvordan man velger å gjøre det får være opp til hver enkelt. Men å sitte å fryse over lengre tid på sykkel.... det er helt forbanna unødvendig :thumleft

Svar