Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
BigGrave
Innlegg: 4
Registrert: 09 des 2020, 12:39
Motorsykkelen din: 2015, Harley-Davidson Iron 883

Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

Legg inn av BigGrave »

Hei hei,

Jeg har søkt rundt på forumet her men kunne ikke finne noe svar på mitt spørsmål, så jeg får vel lage min første tråd (sammen med min første post :D ) og spørre folket.

Er det noen som har/har hatt Triumph sine Adventure sidekofferter (se link for hvilken type jeg mener) og skiftet låsesylinder på disse? I tilfellet, er dette vanskelig?

Disse har samme nøkkel som sykkelen selv, noe som i og for seg er veldig greit, men jeg vurderer å investere i SW-Motech bagasjesett til hele sykkelen. Dette vil gi meg større lastekapasitet samt topplasting i sidekoffertene kontra denne sideåpnings varianten som er på Triumph koffertene jeg har i dag.

Dette er jo en ganske dyr investering så jeg har jo i tilfellet lyst å prøve å få solgt de gamle koffertene, men dette krever jo at jeg bytter låssylinder i de.

Noen erfaringer eller innspill? :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

Legg inn av AJ »

Heisan og velkommen her på MCsiden.no, BigGrave :vs !

Har ingen erfaring selv med originale Triumph sidevesker. Men derimot med KTM sine. Og på disse ble de gamle låsene kjapt byttet til nye i butikken mens jeg ventet.
Og det er muligens slik at de også er enkle å få omprogrammert til ny eiers tenningsnøkkel uten at de må fjernes fra veska.
Også er det kanskje slik at låsene som sittet i Triumphkoffertene ikke passer i SW-Motechveskene. Altså at disse ikke går om hverandre og at du må programmere SW-Motech låsene til din sykkels tenningsnøkkel.

Som sagt ingen erfaringer så kun pekulasjoner fra min side, dette.
Best svar får du antakelig hos en Truimph-forhandler og Alf Graarud Motor AS som er store på SW_Motech her i landet. Mener å vite at de også er SW-Motech importør.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

Legg inn av kjellv »

Jeg kjenner heller ikke til Triumph sine, og skyter bare fra hofta..
Det er lite trolig at Triumph lager boksene selv, de færreste gjør det. De kan være produsert av en av de mange kjente bagasjeprodusentene på bestilling med Triumph -branding. Gå over boksene med lupe, se om du kan finne produsentens bumerke ett eller annet sted. Om du ser f.eks Givi, Hepco & Becker eller andre logoer så er det håp. Da kan produsentens originallåser antakelig skaffes og monteres.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

Legg inn av cannon »

BigGrave skrev: 09 des 2020, 15:46 Hei hei,

Jeg har søkt rundt på forumet her men kunne ikke finne noe svar på mitt spørsmål, så jeg får vel lage min første tråd (sammen med min første post :D ) og spørre folket.

Er det noen som har/har hatt Triumph sine Adventure sidekofferter (se link for hvilken type jeg mener) og skiftet låsesylinder på disse? I tilfellet, er dette vanskelig?

Disse har samme nøkkel som sykkelen selv, noe som i og for seg er veldig greit, men jeg vurderer å investere i SW-Motech bagasjesett til hele sykkelen. Dette vil gi meg større lastekapasitet samt topplasting i sidekoffertene kontra denne sideåpnings varianten som er på Triumph koffertene jeg har i dag.

Dette er jo en ganske dyr investering så jeg har jo i tilfellet lyst å prøve å få solgt de gamle koffertene, men dette krever jo at jeg bytter låssylinder i de.

Noen erfaringer eller innspill? :redface
Regner med at poenget ditt er å ikke gi fra deg en av nøklene til sykkelen din?
Har den startsperre? I såfall kan du få filt en kopi, uten startsperre. Kopien kan du trygt levere med koffertene, uten å bytte låser.
By the way: Triunph kan sikkert fortelle deg hvem som har levert kofferter/låser.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

Legg inn av kjellv »

cannon skrev: 09 des 2020, 18:14 Regner med at poenget ditt er å ikke gi fra deg en av nøklene til sykkelen din?
Har den startsperre? I såfall kan du få filt en kopi, uten startsperre. Kopien kan du trygt levere med koffertene, uten å bytte låser.
By the way: Triunph kan sikkert fortelle deg hvem som har levert kofferter/låser.
Den tenkte jeg ikke på, og er faktisk er meget godt forslag :thumleft Kanskje til og med det rimeligste. Det kan til og med hende at din lokale låsesmed/Jernia/Byggmakker eller lignende har nøkkelemner som passer. I så fall vil nøklene du leverer med boksene ikke en gang ligne på tenningsnøkkelen din.

BigGrave
Innlegg: 4
Registrert: 09 des 2020, 12:39
Motorsykkelen din: 2015, Harley-Davidson Iron 883

Re: Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

Legg inn av BigGrave »

AJ skrev: 09 des 2020, 16:19 Heisan og velkommen her på MCsiden.no, BigGrave :vs !
Takk :vs

cannon skrev: 09 des 2020, 18:14 Regner med at poenget ditt er å ikke gi fra deg en av nøklene til sykkelen din?
Har den startsperre? I såfall kan du få filt en kopi, uten startsperre. Kopien kan du trygt levere med koffertene, uten å bytte låser.
By the way: Triunph kan sikkert fortelle deg hvem som har levert kofferter/låser.
Jepp! Det er nettopp det jeg tenker. Jeg kan jo ikke gi fra meg nøkkelen til sykkelen :lol
Sykkelen har startsperre ja, så det forslaget var sannelig ikke dumt. Ikke noe jeg hadde tenkt på i det hele tatt, så takk! :thumleft
Jeg skal ta turen innom min lokale Triumph forhandler å høre med dem. De bør jo kunne hjelpe.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

Legg inn av cannon »

BigGrave skrev: 09 des 2020, 19:47
AJ skrev: 09 des 2020, 16:19 Heisan og velkommen her på MCsiden.no, BigGrave :vs !
Takk :vs

cannon skrev: 09 des 2020, 18:14 Regner med at poenget ditt er å ikke gi fra deg en av nøklene til sykkelen din?
Har den startsperre? I såfall kan du få filt en kopi, uten startsperre. Kopien kan du trygt levere med koffertene, uten å bytte låser.
By the way: Triunph kan sikkert fortelle deg hvem som har levert kofferter/låser.
Jepp! Det er nettopp det jeg tenker. Jeg kan jo ikke gi fra meg nøkkelen til sykkelen :lol
Sykkelen har startsperre ja, så det forslaget var sannelig ikke dumt. Ikke noe jeg hadde tenkt på i det hele tatt, så takk! :thumleft
Jeg skal ta turen innom min lokale Triumph forhandler å høre med dem. De bør jo kunne hjelpe.
Hvis du ikke skal bytte låsene så et nok Jernia eller en annen nøkkelsjappe det enkleste og billigste alternativet.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

Legg inn av Ketil »

Hei!
Jeg har keyless på min BMW og syntes det var litt risikabelt å bruke nøkkelen i fjernkontroll hver gang jeg skulle åpne toppkoffert eller ta av setet. Jeg fikk derfor bestilt og levert en ekstra ordinær nøkkel til ca. Kr. 250, uten sender, fra en BMW forhandler. Nå ligger fjernkontroll fast og trygt i vanntett lomme på kjørebuksa, og bruker den ekstra nøkkelen til koffert og sete, veldig praktisk.

Når det gjelder bagasjeløsninger så kan jeg trygt anbefale Bulgarske Bumot. Har brukt disse på både en Yamaha og på BMW nå. Solide og veldig praktiske i bruk, og så får du koffert tilpasset eksossiden. Veldig greie folk å handle med og de svarer med en gang. Tror ikke de er noe dyrere enn Givi eller SW motech. https://shop.bumot.eu/en/catalog/cid/82.html

BigGrave
Innlegg: 4
Registrert: 09 des 2020, 12:39
Motorsykkelen din: 2015, Harley-Davidson Iron 883

Re: Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

Legg inn av BigGrave »

Takk for info, Ketil.

Driver research på forskjellige løsninger nå og skal sjekke ut Bumot også, så får vi se hva jeg lander på :thumleft

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Oppgradering av bagasje sett, Triumph Tiger

Legg inn av Joachim »

Hei
Jeg hadde et slikt sett på en Tiger Explorer, med toppboks. Disse låsene er ikke laget for å kunne bytte låssylinder når de først er klikket inn og satt fast. Men det finnes omveier. Du kan file til en metallbit med en liten krok, stikke den helt inn, og så vri løs en fjærbelastet holder helt i bunn.
Om du treffer riktig kan du ta ut låssylindrene.
Jeg har forsøkt, i virkeligheten er det vanskelig. Jeg fikk ut låsene på de to sideveskene, på toppboksen klarte jeg å ødelegge låsen uten å få den ut. Hvis du leter på https://www.tiger-explorer.com/ , forum for Tiger Explorer, det som nå heter Tiger 1200, ligger det beskrivelser der. Det så lenge siden jeg gjorde det at jeg ikke har nøyaktig henvisning - du får lete. Lykke til.

Svar