La nytt, umontert batteri stå ute?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

La nytt, umontert batteri stå ute?

Legg inn av PWL »

Relativt kort spørsmål idag. Jeg kjøpte for en stund tilbake et nytt batteri, men har ikke montert det i sykkelen eller fylt på/satt inn syren enda. Har aldri gjort det før, så bear with me på begrepene her. Det var tydeligvis en beholder syra var i som skal settes inn i batteriet :P

Er det ok å la stå ute i vinter, eller bør det lagres inne selv om syra ikke er satt inn enda?
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Legg inn av cannon »

Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Legg inn av oivindg »

cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Legg inn av kjellv »

oivindg skrev:
cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.
Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.
Vent til våren med klargjøring.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Legg inn av PWL »

kjellv skrev: 30 nov 2020, 12:19 Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.
Vent til våren med klargjøring.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Takk! Det var det jeg så for meg :D
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 30 nov 2020, 12:19
oivindg skrev:
cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.
Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.
Vent til våren med klargjøring.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ok, det stemmer sikkert.
Er disse batteriene "tørr-ladet", slik det ble praktisert tidligere? Jeg har levert mange tørrladede batterier i biler. Bare å fylle de opp og miontere, uten lading. Tørrlading ble ganske fort svekket ved lagring.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Legg inn av kjellv »

cannon skrev:
kjellv skrev: 30 nov 2020, 12:19
oivindg skrev:
cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.
Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.
Vent til våren med klargjøring.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ok, det stemmer sikkert.
Er disse batteriene "tørr-ladet", slik det ble praktisert tidligere? Jeg har levert mange tørrladede batterier i biler. Bare å fylle de opp og miontere, uten lading. Tørrlading ble ganske fort svekket ved lagring.
De fleste er tørrladet. Fyller med syre fra ampuller eller fra dunk, så aktiveres batteriet i løpet av en halvtime. Som nevnt før, YTX batteriene krever spesiell lader og ladeprogram for aktivering.
Når batteriene settes på lading varierer det litt. Noen lyser grønt etter noen minutter, andre etter noen timer. Men alle bør lades helt opp med elektronisk lader før montering for å ha beste utgangspunkt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar