Vanskelig slangedimmensjon i "Heavy duty"

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Vanskelig slangedimmensjon i "Heavy duty"

Legg inn av Gammelsmurfen »

Hei!

Skal skifte dekk og slanger og sliter med å finne slange for bakdekket i Norge.
Har valgt å gå ned til original dim som er 120/90-17 og ønsker meg slange av typen "Heavy Duty" (4mm tykk).
Til framdekket som er 90/90-21 så var det lett, men i 17 tommer som passer 120/90 er det vanskelig,
jeg tror grunnen er at de som pleier å bruke sånne (Cross/MX) vanligvis ikke har 17 tommer bakhjul.

Noen som har tips om hvor (helst i Norge) jeg kan sjekke? (har sjekket Snellingen, Mc oslo og agm-shop)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vanskelig slangedimmensjon i "Heavy duty"

Legg inn av kjellv »

Gammelsmurfen skrev: 26 nov 2020, 23:24 Hei!

Skal skifte dekk og slanger og sliter med å finne slange for bakdekket i Norge.
Har valgt å gå ned til original dim som er 120/90-17 og ønsker meg slange av typen "Heavy Duty" (4mm tykk).
Til framdekket som er 90/90-21 så var det lett, men i 17 tommer som passer 120/90 er det vanskelig,
jeg tror grunnen er at de som pleier å bruke sånne (Cross/MX) vanligvis ikke har 17 tommer bakhjul.

Noen som har tips om hvor (helst i Norge) jeg kan sjekke? (har sjekket Snellingen, Mc oslo og agm-shop)
Mulig jeg har den på lager, sjekker i morgen.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Vanskelig slangedimmensjon i "Heavy duty"

Legg inn av Gammelsmurfen »

kjellv skrev: 26 nov 2020, 23:28
Gammelsmurfen skrev: 26 nov 2020, 23:24 Hei!

Skal skifte dekk og slanger og sliter med å finne slange for bakdekket i Norge.
Har valgt å gå ned til original dim som er 120/90-17 og ønsker meg slange av typen "Heavy Duty" (4mm tykk).
Til framdekket som er 90/90-21 så var det lett, men i 17 tommer som passer 120/90 er det vanskelig,
jeg tror grunnen er at de som pleier å bruke sånne (Cross/MX) vanligvis ikke har 17 tommer bakhjul.

Noen som har tips om hvor (helst i Norge) jeg kan sjekke? (har sjekket Snellingen, Mc oslo og agm-shop)
Mulig jeg har den på lager, sjekker i morgen.
:twothumbs:

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Vanskelig slangedimmensjon i "Heavy duty"

Legg inn av Norsense »

Jeg har nok samme dekkdimensjon. Det fulgte med nye slanger til både foran og bak når jeg kjøpte sykkelen. Slangen bak var 18" Skjønte ikke umiddelbart hvorfor, men har etterhvert skjønt at forsterka slanger i 17" er litt hønsetenner. Har funnet at Heidenau 17F Cr er ett alternativ. Den er ikke 4mm, men tykkere en vanlig. Har lest at noen bruker 18" slanger i 17" dekk med suksess, men personlig er jeg skeptisk.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Vanskelig slangedimmensjon i "Heavy duty"

Legg inn av Gammelsmurfen »

Norsense skrev: 27 nov 2020, 13:39 Jeg har nok samme dekkdimensjon. Det fulgte med nye slanger til både foran og bak når jeg kjøpte sykkelen. Slangen bak var 18" Skjønte ikke umiddelbart hvorfor, men har etterhvert skjønt at forsterka slanger i 17" er litt hønsetenner. Har funnet at Heidenau 17F Cr er ett alternativ. Den er ikke 4mm, men tykkere en vanlig. Har lest at noen bruker 18" slanger i 17" dekk med suksess, men personlig er jeg skeptisk.
Ja, har sett det skal være noen 3mm i 17" også, det burde jo holde det.
Kjører jeg offroad så er det som regel ikke lange biten, det er i så fall grusvei om det blir lenger avstander.
Kan sjekke med Snellingen da jeg ikke bor mer enn et kvarters kjøretid unna, er det noen som har greie på det der bør det være de :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vanskelig slangedimmensjon i "Heavy duty"

Legg inn av kjellv »

Snellingen er gode på dette.
Jeg sjekket hos oss, men denne har vi ikke. Har ikke hatt heller, og det ser heller ikke ut som jeg kan skaffe.
Men om du går litt ned i dimensjon så finnes det løsninger. IKKE gå opp! Er slangen for stor så vil det garantert oppstå brett på slangen inni dekket, og etter kort tid lekkasje. Men en mindre slange kan gå fint, den kan strekkes mye.
Det finnes MX-slanger i 100/90-17 og i 120/90-16 som kan brukes. Ikke bruk 18"!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Vanskelig slangedimmensjon i "Heavy duty"

Legg inn av Gammelsmurfen »

Takk for at du sjekket @Kjellv!

Jeg har også lest det at for stor slange ikke er bra, det vil bli et annet trykk mot innsiden av dekket med gnissninger eller forflytning som fort fører til punktering. Tenker Snellingen kan bestille noe som passer, har jo flere måneder på meg før jeg skal ut på veien igjen nå 😉

Svar