Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Kattlikzm
Innlegg: 6
Registrert: 25 nov 2020, 18:11
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 2019

Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av Kattlikzm »

Heisann! 🤩
Da var det endelig på tide å bli medlem av forumet.

Funstory: Det hele startet for 1 mnd siden; jeg satt på hjemmekontor og kjedet meg. Satte på YouTube, og kom tilfeldigvis over noen mc videoer.

Short story: jeg ble hekta! Under 1 mnd senere er mc kjøpt (mt07). Kjedebørste, depotstøtte, og litt annet div er også i boks.
Det beste av alt: teorien er bestått (idag med 1 feil). Nå starter det grusomme: ventinga til våren!!🤯

Men.. i mellomtiden har jeg bestemt meg for å bruke god tid på alt av utstyr som trengs. I den forbindelse ønsker jeg hjelp her på forumet😊


Jeg har allerede kjøpt cardo freecom 4+ etter anbefaling av flere. Drømmehjelmen derimot er en shoei gt air 2. Ser at de nye shoei hjelmene er klargjort for sena, men er det i det hele tatt mulig å koble på cardoen jeg har kjøpt? Fant nesten ingenting konkret på det store nettet. Derfor tenkte jeg å høre om noen her har gjort lignende?🤔

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av AJ »

Heisan og velkommen til oss på MCsiden.no :vs .

Ble litt kluss i vekslinga da jeg skulle flytte innleggene dine til et mer egnet sted på forumet.
Det siste innlegget ditt forsvant uten at det gjør så mye siden det var nettopp der du skrev at tråden kunne flyttes.
Noe jeg nå altså har gjort.
Beklager rotet... :redface

Håper uansett at du finner deg til rette her inne. Mye kunnskap blant medlemmene her på MCsiden.no så jeg regner med at du får noen gode svar etter hvert :thumleft .

Og til slutt; gratulerer med bestått teori og fornuftig MC-kjøp :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av BlåBil »

Gå for gt air 1 da den ikke har plastbulker på sidene der intercommen skal sitte. Bruker 1ern selv og den skal visstnok være litt stillere enn 2ern men egentlig ikke så store forskjellen.

Kattlikzm
Innlegg: 6
Registrert: 25 nov 2020, 18:11
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 2019

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av Kattlikzm »

BlåBil skrev: 26 nov 2020, 11:24 Gå for gt air 1 da den ikke har plastbulker på sidene der intercommen skal sitte. Bruker 1ern selv og den skal visstnok være litt stillere enn 2ern men egentlig ikke så store forskjellen.


Tror ikke gt air 1 selges i butikk lenger dessverre :(

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av n00b »

Gratulerer med å bestemt deg for MC lappen! Ut ifra egen erfaring så valgte jeg å kun gå til innkjøp av noe av det rimeligste obligatoriske utstyret man trenger, dvs. jakke, bukse, hjelm og hansker. Det viktigste for min del var å teste ut om MC-livet var noe for meg, og da ønsket jeg ikke å gå all-inn med det dyreste og beste man får kjøpt av utstyr. For du kan bruke mye penger på utstyr hvis du vil.
Det jeg fant ut var at utstyret ikke egentlig hadde så mye å si. Hjelmen var kanskje rimelig, men et par ørepropper demper vindstøyen uansett mye bedre enn en mye dyrere karbonhjelm noen gang kommer til å gjøre. Ryggskinne dekker ryggen bedre enn dyre jakker som har ryggskinne inkludert. Superundertøy erstatter dyre klær med innvendig foring. Utvendig regntøy rimeligere enn gore-tex osv. Kjøpte også et intercom system på ebay som fungerer mye bedre enn Midland som kjøreskolen brukte. Utstyret jeg kjøpte fungerte mer enn bra nok, og om det skulle dukke opp noe som er vesentlig bedre, så er det uansett greit å ha noe i reserve hvis jeg skulle kjøpt noe nytt.

Hvis du syntes ventinga på våren er forferdelig nå, så vent til neste høst når du har kjørt en sesong. Det er helt grusomt :sorry

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av KåreDump »

Kattlikzm skrev: 25 nov 2020, 18:23 Nå starter det grusomme: ventinga til våren!!🤯
Velkommen til forumet, og den grusomme ventinga... den må du belage deg på å gjenta hvert år fremover! :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av BlåBil »

Kattlikzm skrev: 26 nov 2020, 12:09
BlåBil skrev: 26 nov 2020, 11:24 Gå for gt air 1 da den ikke har plastbulker på sidene der intercommen skal sitte. Bruker 1ern selv og den skal visstnok være litt stillere enn 2ern men egentlig ikke så store forskjellen.
Tror ikke gt air 1 selges i butikk lenger dessverre :(
Joda, den gjør det. Uansett, 2ern er ikke brukervennlig for sidemonterte coms. Du har flere hjelmer å velge imellom.

Kattlikzm
Innlegg: 6
Registrert: 25 nov 2020, 18:11
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 2019

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av Kattlikzm »

n00b skrev: 26 nov 2020, 12:16 Gratulerer med å bestemt deg for MC lappen! Ut ifra egen erfaring så valgte jeg å kun gå til innkjøp av noe av det rimeligste obligatoriske utstyret man trenger, dvs. jakke, bukse, hjelm og hansker. Det viktigste for min del var å teste ut om MC-livet var noe for meg, og da ønsket jeg ikke å gå all-inn med det dyreste og beste man får kjøpt av utstyr. For du kan bruke mye penger på utstyr hvis du vil.
Det jeg fant ut var at utstyret ikke egentlig hadde så mye å si. Hjelmen var kanskje rimelig, men et par ørepropper demper vindstøyen uansett mye bedre enn en mye dyrere karbonhjelm noen gang kommer til å gjøre. Ryggskinne dekker ryggen bedre enn dyre jakker som har ryggskinne inkludert. Superundertøy erstatter dyre klær med innvendig foring. Utvendig regntøy rimeligere enn gore-tex osv. Kjøpte også et intercom system på ebay som fungerer mye bedre enn Midland som kjøreskolen brukte. Utstyret jeg kjøpte fungerte mer enn bra nok, og om det skulle dukke opp noe som er vesentlig bedre, så er det uansett greit å ha noe i reserve hvis jeg skulle kjøpt noe nytt.

Hvis du syntes ventinga på våren er forferdelig nå, så vent til neste høst når du har kjørt en sesong. Det er helt grusomt :sorry
Tusen takk for gode råd! :) Når det gjelder utstyr etc var jeg innom Bullfighter igår og fikk kapret meg en nydelig Richa skinnjakke, kevlarbukse, og no noise plugger. So far so good! Sko og hansker tar jeg etterhvert, men tror jeg blir å lande på Bullfighter. Er nok ikke den typen som skal drive med "Racing gear" fra Dianese etc, blir mest casual kjøring rundt om i Oslo by :).

Når det gjelder hjelm er jeg veldig usikker. Foreløpig har jeg vært og testet ut HJC Rpha 70, Shoei Gt Air 2, noen AGV'er (som jeg ikke husker navnet på), samt LS2 og Scorpion Exo 1400 (hos Bullfighter). Av de hjelmene jeg har testet er det Shoei som passer huet best mtp passform.
KåreDump skrev: 26 nov 2020, 12:23
Kattlikzm skrev: 25 nov 2020, 18:23 Nå starter det grusomme: ventinga til våren!!🤯
Velkommen til forumet, og den grusomme ventinga... den må du belage deg på å gjenta hvert år fremover! :lol
Tusen takk! :) Hehe ja, merker allerede at jeg gruer meg :lol
BlåBil skrev: 26 nov 2020, 14:38
Kattlikzm skrev: 26 nov 2020, 12:09
BlåBil skrev: 26 nov 2020, 11:24 Gå for gt air 1 da den ikke har plastbulker på sidene der intercommen skal sitte. Bruker 1ern selv og den skal visstnok være litt stillere enn 2ern men egentlig ikke så store forskjellen.
Tror ikke gt air 1 selges i butikk lenger dessverre :(
Joda, den gjør det. Uansett, 2ern er ikke brukervennlig for sidemonterte coms. Du har flere hjelmer å velge imellom.
Hmm. Fant ingen plasser på nettet? Kunne du hjulpet meg :P? Har du evt forslag på andre hjelmer som er like støysvake som Shoei Gt air 2?

Eneste kravene jeg har til hjelm:
- Må være fullhjelm
- Må ha solvisir som kan flippes ned
- Må passe Cardo Freecom 4+
- Må være av god kvalitet mtp støynivå

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av BlåBil »

Å anbefale hjelmer og sykler er noe av det verste jeg vet :crazy:
Alle er forskjellige, andre har små hoder, vannhoder, firkanta osv. Test hjelmer selv og les på nett om de er støysvake eller ikke. Sportshjelmer bruker å ikke være best på støydemping pga vekt. Touringhjelmer er tyngre men bedre på støy. ADVhjelmer har for mye duppeditter som skaper mye støy og vindmotstand.
Det blir vanskelig å gi deg en modell og si at den er best. Folk flest kommer til å anbefale hjelmer som de bruker selv fordi de mener alt de har selv er best. Det er veldig få av oss som har testet nok hjelmer til å kunne anbefale deg noe som helst. :twothumbs:

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av BlåBil »

Det jeg egentlig kan anbefale deg er å skaffe deg drømmehjelmen din og heller bytte ut freecommen til noe som passer. De fleste comms kan kommunisere med hverandre, men cardo packtalk er best bare fordi jeg bruker den selv.

Kattlikzm
Innlegg: 6
Registrert: 25 nov 2020, 18:11
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 2019

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av Kattlikzm »

BlåBil skrev: 26 nov 2020, 15:46 Det jeg egentlig kan anbefale deg er å skaffe deg drømmehjelmen din og heller bytte ut freecommen til noe som passer. De fleste comms kan kommunisere med hverandre, men cardo packtalk er best bare fordi jeg bruker den selv.
Skjønner absolutt at det er mission impossible å anbefaler hjelm til andre enn deg selv hehe.

Har allerede kjøpt Cardo (ja, jeg vet at jeg har gjort det i feil rekkefølge :knegg ).
Så forsåvidt rundt på nettet nå at Freecom 4 kommer med dobbeltsidig teip løsning fra 3M som medfølger i pakken. Da regner jeg nesten med at det bør gå fint å montere på?

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av BlåBil »

Joda, du kan få alt til å passe sammen om du prøver lenge nok. Freecommen passer nok, sørg for å finne en stor nok overflate til teipen. Tipper det blir lengre bak på siden som gjør det vanskeligere å navigere med hånda. Bra at den har stemmestyring :thumleft

Kattlikzm
Innlegg: 6
Registrert: 25 nov 2020, 18:11
Motorsykkelen din: Yamaha MT07 2019

Re: Shoei gt air 2 med cardo freecom4 +?

Legg inn av Kattlikzm »

Hehe ja takk Gud for stemmestyring. Spørs om det funker i fart/vind?😅
Vet at iallfall at bilen min er ubrukelig på å forstå Siri (Bluetooth lagg)

Svar