Reflekstape og Bestemmelser

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Taurex
Innlegg: 6
Registrert: 16 nov 2020, 14:55
Motorsykkelen din: BMW G 310 GS 2018

Reflekstape og Bestemmelser

Legg inn av Taurex »

Hei!

Har nå vært på en god tur mellom Bergen - Stavanger og kjent på at det blir mye fortere mørkt enn før :roll Og med det er jeg blitt mer bevisst på tiltak som jeg selv kan gjøre for å bli mer synlig i trafikken. Nå har jeg en del "High Visibility"-klær som lyser gult med reflekser her og der, men det begrenses kun til meg, selve føreren, men ikke til hva som er på sykkelen.

Jeg har to GIVI metallbokser på hver side av sykkelen min som er helt supre å ha, men er lite synlige når mørket senker seg. Jeg har derfor snuset litt på hva jeg kan gjøre for at de proaktivt skal gjøre sykkelen mer synlig i trafikken og er kommet frem til at reflekstape kanskje ikke er en dårlig investering som de tilbyr HER.

Å feste slike gule og røde på hjørnene av metallboksene eller bak + sidene av de er en god løsning av dette? :-k

Problemet er at jeg vet det er mange regler for skilting og bruk av refleks på kjøretøy i Norge, og vet ikke hvilke forskrifter som gjelder. Altså om slike kun er lov for kjøretøy som utøver en viss funksjon i på veien (utrykning, veiarbeid, brøyting, vedlikehold, transport).

Det jeg klarte å finne ang. refleksbruk på motorsykkel var i kjøretøyforskriften gjennom Lovdata punkt 6, hvor det står:
6. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst en rød refleksanordning bak.
6.1 Refleksanordningene skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 7.1. Dersom det brukes én refleksanordning, skal kravene i dette nr. oppfylles. Dersom det brukes to eller flere refleksanordninger, skal kravene i § 28-6 nr. 7 oppfylles.
Dersom det brukes en refleksanordning, skal kravene i dette nr. oppfylles. Dersom det brukes to eller flere refledsanordninger, skal kravene i § 28-5 nr. 7 oppfylles.

6.2 Refleksen fra refleksanordningen skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom refleksanordningens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel på minst minst 30° til hver side, målt fra vertikalplanet gjennom refleksanordningens sentrum som er parallelt med kjøretøyets lengde akse.
6.3 Refleksanordningen skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den reflekterende flaten er 40 cm eller mer, men høy den fra vegbanen til øverste kant av den reflekterende flaten skal være mindre enn 90 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
6.4 Refleksanordningen skal være plassert slik at avstanden fra den reflekterende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider.

6.5 Refleksanordningene skal være slik montert at den lysreflekterende flaten står vertikalt og vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse. Når det er nødvendig på grunn av kjøretøyets kontruksjon, tillates dog et avvik på ±5° i så vel horisontal som vertikal dreiningsretning.
6.6 Refleksanordningen skal ha enkel og regelmessig form. De må dog ikke være trekantet.
Har dere noen erfaringer med dette eller andre tips til å gjøre disse boksene mer synlige uten at en skal måtte bruke tid på å bli stoppet og evt. få et unødvendig forelegg grunnet feil bruk av refleks? :thumleft

Takk på forhånd!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Reflekstape og Bestemmelser

Legg inn av pingvin »

Jøss, du er nok mer lovlydig og grundig enn meg, ville nok bare klistret på det synes virket fornuftig for min del. Tviler på store problemer med lovens lange arm, worst-case får en beskjed om å fjerne det.

Men disse rød/gule chevron refleksene du har link til forbinder jeg mer med (som det også står) statiske hindringer, bedre med bare enkle, gule eller sølv reflekser evt røde bak? Kanskje ikke overdrive, kan blir distaherende og ta bort fokus, virker da mot sin hensikt :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Reflekstape og Bestemmelser

Legg inn av n00b »

Jeg ville nok valgt enkel rød refleks på boksene bak og hvit på forsiden. Evt orange på siden av sykkelen. Men må ikke overdrive. Hvis man googler så finnes det utallige reflekstaper for MC.
Refleks.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Reflekstape og Bestemmelser

Legg inn av Snekker.edvin »

Godt tenkegang. Fra høsttur i fjor jeg har altid 2 skolesekk overtrekkene med meg. Trekke de over når det er mørkt og på campingplasser.

Svar