Biltema MC utstyr deler ...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av FredrikE24 »

Stabil og korrekt temperatur i spissen. Kvaliteten på spissen. En god bolt akkumulerer varme og reguleres på en så god måte at temperaturen treffer før, under og etter lodding. At bolten er rask er uvesentlig, og ikke nødvendigvis positivt.

Brannfare fordi det mangler sikring primærsiden? Hvordan da?
Jeg ser ikke dette som brannfarlig overhodet..

Forbrukerelektronikk som kan selges over disk må selvfølgelig godkjennes. CE-merkes og whatnot. Å ikke ha sikring på primærsiden er nok ikke et krav, og etter min vurdering bare tull på en loddebolt..

Jeg har ikke prøvd bolten din, og den fungerer sikkert. Det jeg imidlertid alltid gjør når jeg skal hjelpe noen med strøm, feilsøking, elektronikk etc. Privat er å ta med meg eget tinn, Weller-stasjonen + Weller Pyropen og en av Flukene. Til tross for at jeg får beskjed om at der finnes både multimetere og loddeutstyr på plass. Man får sikkert jobben gjort, men det går veldig mye smoothere med rett utstyr.

Jeg har hatt flere 20wattere uten temp. Regulering, en loddestasjon fra Biltema, og en fra ClasGöran oppigjennom. Å skaffe en Weller var en ny verden. Alt fra mykheten i kabelen til bolten, stativet, temp. Reguleringen, spissen som holder seg særdeles bra.. Man lodder bedre.
Weller Pyropen funker ikke så godt i felten, men nydelig på arbeidsbordet. I felten foretrekker jeg Portasol.. Veldig hendig!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 10 okt 2020, 11:23 Poenget er vel den potensielle brannfaren her? Hva koster en slik sikring? Hvor mye koster en slik Weller stasjon? Hvorfor har da noen Weller stasjoner denne sikringen og ikke alle?

Hva er det egentlig Weller kan gjøre bedre enn den loddestasjonen jeg har? Gi meg gjerne noen eksempler.

Det blir sagt tidligere at at du "jobber best med Weller" cannon. Hvilken Weller jobber du best med? Hva slags erfaring har du med lodding? Mener du at loddestasjonen jeg har som jeg la inn bilde av lenger opp er et dårligere valg? Har du prøvd den? Hva er det Weller stasjonen du sverger til kan som ikke loddestasjonen jeg har kan?

Siden du ikke bryr deg om sikkerheten vedrørende denne sikringen (som selv de simpleste loddeboltene har) så kanskje det er sertifiseringene? Hva mener du om det han han mener rundt dette med sertifiseringer i videoen?
Ikke meg som har sagt "jobber best med.. ", men jeg har både Fluke multimeter og Weller loddestasjon. Har billigere utstyr også.
Min "erfaring med lodding" er livslang, har brukt loddebolt i ca 50 år. Og jeg har 1 år med lodding som fag på yrkesskole. Lodding inngår ikke i jobben min, men jeg forstår godt argumentene fra Fredrik.
Jeg klarer meg stort sett med billig utstyr, for jeg har enkle behov.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22847
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 okt 2020, 12:12 Stabil og korrekt temperatur i spissen. Kvaliteten på spissen. En god bolt akkumulerer varme og reguleres på en så god måte at temperaturen treffer før, under og etter lodding. At bolten er rask er uvesentlig, og ikke nødvendigvis positivt.

Brannfare fordi det mangler sikring primærsiden? Hvordan da?
Jeg ser ikke dette som brannfarlig overhodet..

Forbrukerelektronikk som kan selges over disk må selvfølgelig godkjennes. CE-merkes og whatnot. Å ikke ha sikring på primærsiden er nok ikke et krav, og etter min vurdering bare tull på en loddebolt..

Jeg har ikke prøvd bolten din, og den fungerer sikkert. Det jeg imidlertid alltid gjør når jeg skal hjelpe noen med strøm, feilsøking, elektronikk etc. Privat er å ta med meg eget tinn, Weller-stasjonen + Weller Pyropen og en av Flukene. Til tross for at jeg får beskjed om at der finnes både multimetere og loddeutstyr på plass. Man får sikkert jobben gjort, men det går veldig mye smoothere med rett utstyr.

Jeg har hatt flere 20wattere uten temp. Regulering, en loddestasjon fra Biltema, og en fra ClasGöran oppigjennom. Å skaffe en Weller var en ny verden. Alt fra mykheten i kabelen til bolten, stativet, temp. Reguleringen, spissen som holder seg særdeles bra.. Man lodder bedre.
Weller Pyropen funker ikke så godt i felten, men nydelig på arbeidsbordet. I felten foretrekker jeg Portasol.. Veldig hendig!
Ikke noe krav nei, men hvorfor velger Weller bort dette, og hvorfor har dem det kun i noen stasjoner?

Jeg er enig i at man jobber best med loddestasjonen man er vant til å bruke og kjenner godt. Hvis dette er Weller så forstår jeg at denne foretrekkes, men det har lite å gjøre med det som diskuteres.

20 wattere uten tempregulering fra nederste hylla på Biltema har jeg aldri sagt er noe bra (selv om dem sikkert funker dem også). Så dem kan vi utelukke med det samme. Der er vi nok enige.

Det jeg egentlig bare vil ha frem her (uten at jeg sier at Weller er dårlig) er at dem er overpriset og at dem slett ikke er noe bedre enn loddestasjoner i samme kategori fra Kina. Ikke alle, men feks. Den jeg har.

Nå høres det litt ut som om jeg streber etter å forsvare valget mitt, men jeg mener jeg har gode argumenter her. Leter man lenge nok, leser tester, ser hva andre elektroingeniører rundt om mener om den samt ser noen såkalte "teardown" videoer etc. og gjør litt grundig research så kan man finne "gull" blandt gråstein.

Loddestasjonen min er heller ikke feilfri selvsagt. Den mangler (manglet) jording til chassiet. Det er vel det eneste den har fått litt pepper for. Det fikset jeg med en ledning selv. Til den prisen kan jeg leve med en slik enkel modifisering. For en stasjon til 5 ganger prisen hadde det sittet lenger inne.

TS100 er også en meget genial loddebolt. Eneste aberet med denne er ergonomien. Det var hovedgrunnen til at jeg kjøpte meg en loddestasjon.

Har forresten Weller 1010 stasjonen varmeelementet i i selve spissen?

Cannon: beklager, det var Fredrik som skrev dette ja, og ikke deg.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22847
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 10 okt 2020, 13:38
Bjerknez skrev: 10 okt 2020, 11:23 Poenget er vel den potensielle brannfaren her? Hva koster en slik sikring? Hvor mye koster en slik Weller stasjon? Hvorfor har da noen Weller stasjoner denne sikringen og ikke alle?

Hva er det egentlig Weller kan gjøre bedre enn den loddestasjonen jeg har? Gi meg gjerne noen eksempler.

Det blir sagt tidligere at at du "jobber best med Weller" cannon. Hvilken Weller jobber du best med? Hva slags erfaring har du med lodding? Mener du at loddestasjonen jeg har som jeg la inn bilde av lenger opp er et dårligere valg? Har du prøvd den? Hva er det Weller stasjonen du sverger til kan som ikke loddestasjonen jeg har kan?

Siden du ikke bryr deg om sikkerheten vedrørende denne sikringen (som selv de simpleste loddeboltene har) så kanskje det er sertifiseringene? Hva mener du om det han han mener rundt dette med sertifiseringer i videoen?
Ikke meg som har sagt "jobber best med.. ", men jeg har både Fluke multimeter og Weller loddestasjon. Har billigere utstyr også.
Min "erfaring med lodding" er livslang, har brukt loddebolt i ca 50 år. Og jeg har 1 år med lodding som fag på yrkesskole. Lodding inngår ikke i jobben min, men jeg forstår godt argumentene fra Fredrik.
Jeg klarer meg stort sett med billig utstyr, for jeg har enkle behov.
Kan du gi meg et eksempel på avansert behov som feks. Ikke kan gjøres med min loddebolt?
Så lenge loddespissen passser til formålet, temperaturen er riktig og teknikken sitter, så ser jeg ike helt hvorfor jeg skulle valgt det ene fremfor det andre her...?

Beklager missforståelsen med siteringen tidligere. Det var Fredrik som skrev dette. :redface

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av cannon »

Ja. Du får det du betaler for. Kvalitet for kontinuerlig profesjonell bruk. Tilgang på deler, særlig spisser. Varmeoverføringen mellom bolten og spissen. Materialet i spissen. Nøyaktigheten på termostat/varmeregulering. Ergonomi. Kvalitet på kabel, både elektrisk og ergonomisk. Og alltid kvalitetsfølelsen som som regel følger med profesjonelt utstyr. Jeg tviler på at noe av dette har særlig stor betydning for oss glade amatører.
OG; oppgaven til en loddebolt er ikke i hovedsak bare å smelte loddetinn, men like mye å varme opp komponentene som skal loddes sammen. Nettopp derfor er kvaliteten og da i sær nøyaktigheten viktig.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22847
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 10 okt 2020, 16:14 Ja. Du får det du betaler for. Kvalitet for kontinuerlig profesjonell bruk. Tilgang på deler, særlig spisser. Varmeoverføringen mellom bolten og spissen. Materialet i spissen. Nøyaktigheten på termostat/varmeregulering. Ergonomi. Kvalitet på kabel, både elektrisk og ergonomisk. Og alltid kvalitetsfølelsen som som regel følger med profesjonelt utstyr. Jeg tviler på at noe av dette har særlig stor betydning for oss glade amatører.
OG; oppgaven til en loddebolt er ikke i hovedsak bare å smelte loddetinn, men like mye å varme opp komponentene som skal loddes sammen. Nettopp derfor er kvaliteten og da i sær nøyaktigheten viktig.
Jeg skjønner det, men kan du gi meg et eksempel på hva en Weller gjør bedre enn feks. Den jeg har? Hvilke oppgaver er det ikke min klarer, hvis du kan dra frem noen eksempler. Med den erfaringen du har kan vel ikke det være så vanskelig?

Min loddestasjon er laget i metall. Altså veldig solid bygget, samt veldig liten. Mye mindre enn Weller. Min loddestasjon har mulighet for å kalibrere mange titalls loddespisser og dette blir lagret i systemet. Min loddestasjon kan software oppdateres via USB. Min loddestasjon er på rundt 100watt. Min loddestasjon har varmeelemntet i loddespissen (kan endres i software). Min loddestasjon koster ca. 500 kroner, inkludert frakt., oppvarmingstiden fra kald til 350 grader er under 10 sekunder. Klarer Weller det?

Så hva har en Weller som kan overgå dette?

Gi meg noen eksempler på hvorfor Weller gir bedre kvalitet enn den jeg har. Jeg benekter det ikke, men savner noen argumenter for å kjøpe en Weller fremfor den jeg har.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Biltema MC utstyr deler ...

Legg inn av Domino »

Domino skrev: 10 okt 2020, 01:21 Jeg har samme hjelmen. Jeg kjøpte den i sommer siden jeg trodde jeg ville få kjørt litt denne sesongen. Men sommerprosjektet har blitt et vinterprosjekt... Alternativet til å kjøpe en rimelig hjelm var å bruke den gamle hjelmen min. Men en Kiwi-hjelm fra 1984 virket ikke som det beste alternativet.

Den eneste ulempen jeg har oppdaget med hjelmen hittil er at det er en utgående vare, så BT har ikke lenger ekstra visir til den. Jeg satser på å finne en ok film å legge på visiret, så kan jeg heller bytte film enn visir hvis/når det trengs. Ellers kjennes hjelmen OK ut på mitt hode.
Er det noen som har et tips til en egnet film? Ikke med farge eller speileffekt. Dels har hjelmen innebygget solvisir og dels har jeg gått til innkjøp av fotokromatiske solbriller til kjørebruk. Så en god klar film er det jeg er ute etter.

Svar