Forslag til støysvak hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av Fjeldern »

God aften alle sammen.
Jeg driver og fornyer utstyret mitt om dagen.
Det meste jeg har er 7 år gammelt, i tillegg til at kjøredressen egentlig alltid har vært for liten.
Usikker på om jeg går for ny skinndress eller om det blir noe som er litt mer pustende og regntett.

Tar gjerne i mot tips på klær, men først og fremst er det hjelm jeg ser etter.

En av testene jeg så på nett, påstår at åpningshjelmer er en helt annen liga når det kommer til støy, kontra helhjelmer. Dette går i mot det jeg vanligvis har hørt, men den begrunner det med at åpningen på bunn av hjelmen er mindre?

Jeg har en Shoei fra før og føler den er mindre støysvak nå, enn da den var ny, og det er første jeg ser på nå også.
GT Air II og NeoTec er dem jeg har sett på.
Åpningshjelmen er så klart litt tyngre, men GT Air får også litt unødvendig vekt grunnet intercom løsning osv som mest trolig ikke blir brukt.
I tillegg har jeg hørt noe negativt om at man ikke kan lukke luftingen bak på hjelmen.
Også hørt at det er flere som klager på at det er mer lyd på GT Air II enn flere konkurenter.

Schubert er de andre hjelmene jeg har sett på. Ikke noen erfaring med dem, men farsjan sverget til Schubert da han kjørte for 20 år siden.
Der er det noen som prater på at flere av dem har dårlig lufting, men det varierer sikkert en del.

Ellers har flere sider sagt at HJC RPHA 11 har veldig lite støy.
Hadde HJC når jeg kjørte lettsykkel, men er dem støysvake og har innebygd solskjerm, så er det en annen hjelm å tenke på.

Hvilke hjelmer bruker dere, hvordan er dem og hva anbefaler dere?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av AJ »

Et vanskelig og et stadig tilbakevendende tema, dette...

Jeg har kommet til at det er altfor mange individuelle og anatomiske variabler i tillegg til sykkelvariabler som vindskjermens størrelse, justeringsmuligheter, ingen vindskjerm og andre aerodynamiske detaljer (eller aller helst fravær av slike...).

Hodeform er nok en av de viktigste tingene man må gå u fra når ny hjelm skal handles inn. Skallestørrelsen er naturligvis den mest sentrale rettesnoren, som man man fort finner ut ved bruk av målebånd rundt panne, tinning og bakhode.
Så er det hodeformen; rund, oval, egge- eller pæreformet. Videre, slank hals eller "oksenakke", kort eller lang, vil antakelig også ha stor betydning for enkelte siden mye av hjermstøyen finner veien via åpning ved kragen på hjelmen, hvor den ikke slutter helt inntil nakke og hals.

Noen hjelmer har luftputejustering av kinnputene, som er til god hjelp for mange i jakten på mest mulig støysvak hjelm. Andre hjelmer har putetillegg man kan fóre opp hjelmen med.
Så vist jeg vet kan kinnputer også byttes ut med en med mer padding på flere hjelmtyper.

Når det gjelder selve hjelmskallet tror jeg personlig at thermoplast (ABS), ulike fiberløsninger og karbon ikke gjør noen vesensforskjell på lydopplevelsen i hjelmen.
Derimot vil som oftest detaljer på hjelmsidene utvendig ha en innvirkning, som f.eks. hendler for åpning og lukking av visir og solvisir.
Samme med luftekanaler foran, på sidene, bak og ikke minst øverst på hjelmen.

Det er helt klart forskjell på lydnivået i hjelmer, men der hvor f.eks. en Schubert passer perfekt for en, kan den være ubrukbar for en annen.

Så konklusjonen min er, som for mange andre, at hjelmer må prøves. Aller helst på en såpass lang prøvetur på den sykkelen du har, at du er så sikker du kan være på at dette er rett hjelm for deg.
Og til slutt; jeg tror ganske sikkert at den støysvake hjelmen hvor du kan kjøre uten gode ørepropper, ikke finnes der ute.
Så selv med en støysvak hjelm må man bruke ørepropper for å unngå varige hørselskader.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Skal ikke snakke om hjelm, men dress.

Hva er prisklassen? Jeg kan varmt anbefale Klim, om man kjører mye og vil ha noe av det beste i tekstil, tekstil/skinn og Gore-Tex.

Jeg kjørte i øsende regnvær nærmere 12 timer igår med min nye Klim Kodiak. Jeg er imponert over hvordan den både holdt meg tørr, nogenlunde varm og ingen tegn til klamhet. Kjørte i svingende temperaturer, alt fra 0 grader til 14 grader.

Har hatt Badlands Pro helt fra start og den har jeg brukt masse. Også veldig bra. Det jeg dog har reagert på er at jeg opplever Kodiak som varmere når det røyner på. Badlands Pro har selvsagt vært 100% tett og aldri vært klam.

Det beror helt på hva slags bruk og hvor mye. Å bruke så mange penger på noe man knapt bruker Dr selvsagt bare tull og en billig regndress utenpå vil gjøre jobben, men mulig med en lavere komfortgrad.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av Fjeldern »

AJ skrev: 04 jul 2020, 16:12 Så konklusjonen min er, som for mange andre, at hjelmer må prøves. Aller helst på en såpass lang prøvetur på den sykkelen du har, at du er så sikker du kan være på at dette er rett hjelm for deg.
Og til slutt; jeg tror ganske sikkert at den støysvake hjelmen hvor du kan kjøre uten gode ørepropper, ikke finnes der ute.
Så selv med en støysvak hjelm må man bruke ørepropper for å unngå varige hørselskader.
Kjører nesten alltid med ørebplugger uansett. Har hatt tinnitus omtrent så lenge jeg kan huske, så er ingen grunn til å gjøre ting verre enn det er fra før.
Men får man prøvd en hjelm på en langtur av forhandler? Det er jo spesielt i høyere hastighet man vil teste dem, så hjelper lite å springe igjennom butikken.
FredrikE24 skrev: 04 jul 2020, 16:27 Skal ikke snakke om hjelm, men dress.

Hva er prisklassen? Jeg kan varmt anbefale Klim, om man kjører mye og vil ha noe av det beste i tekstil, tekstil/skinn og Gore-Tex.

Jeg kjørte i øsende regnvær nærmere 12 timer igår med min nye Klim Kodiak. Jeg er imponert over hvordan den både holdt meg tørr, nogenlunde varm og ingen tegn til klamhet. Kjørte i svingende temperaturer, alt fra 0 grader til 14 grader.

Har hatt Badlands Pro helt fra start og den har jeg brukt masse. Også veldig bra. Det jeg dog har reagert på er at jeg opplever Kodiak som varmere når det røyner på. Badlands Pro har selvsagt vært 100% tett og aldri vært klam.

Det beror helt på hva slags bruk og hvor mye. Å bruke så mange penger på noe man knapt bruker Dr selvsagt bare tull og en billig regndress utenpå vil gjøre jobben, men mulig med en lavere komfortgrad.
Det blir noen tusen km i året, selv om det har blitt litt lite dem to siste.
Så er greit å ha noe ordentlig når man kjører i mellom 1000 og 6000 km i året.

Klim har jeg hørt mye positivt om, annet enn prisen, men fra 10 til 15 000 bare for jakka, er i overkant.
Tanken var en rundt 10 000 for jakke og bukse, eventuelt hel kjøredress.
Var og prøvde noen div jakker og bukser ista, da blant annet Klim og Halvorsson. Har sett Motorspeed reklamerer for tilbud på Scott om dagen, men ikke noe kjennskap til dem.
Åpen for det meste, men har en forkjærlighet for skinndresser. Mye i at jeg føler dem er mer slitesterke og beskytter mer i en ordentlig smell, og følelsen det har når man har dem på seg. MEN så er jo skinn ekstremt upraktisk både når det kommer til varme, kulde og regn egentlig. Sånn sett kunne det vært greit med noe annet. Føler også at skinndressene (delbare) sitter bedre i forhold til passform enn stoff. For en som er lang og tynn, blir mye klær veldig fort "baggy". Slimfit er ikke noe jeg har sett på MC klær ennå.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Kodiak er rimelig slim.

Men med slik kjørelengde hadde jeg aldri lagt så mye penger i kjøreutstyr. Blir mange Kr. Pr. Kilometer.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av haakeik »

Jeg ville kanskje sett på Spidi Armakore jakke. NST på Gardermoen har et stort utvalg på Spidi.

https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-klae ... d-products

https://adventuremotorcycle.com/gear/sp ... cket-pants

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av AJ »

Fjeldern skrev: 04 jul 2020, 17:18
AJ skrev: 04 jul 2020, 16:12 Så konklusjonen min er, som for mange andre, at hjelmer må prøves. Aller helst på en såpass lang prøvetur på den sykkelen du har, at du er så sikker du kan være på at dette er rett hjelm for deg.
Og til slutt; jeg tror ganske sikkert at den støysvake hjelmen hvor du kan kjøre uten gode ørepropper, ikke finnes der ute.
Så selv med en støysvak hjelm må man bruke ørepropper for å unngå varige hørselskader.
Men får man prøvd en hjelm på en langtur av forhandler? Det er jo spesielt i høyere hastighet man vil teste dem, så hjelper lite å springe igjennom butikken.
Dette vil selvfølgelig være en utfordring. Tror neppe at noen forhandlere gir anledning til å teste en ukjøpt hjelm på langtur.
Så da må man ta ting på gefühlen mens man trasker rundt i butikklokalet mens man "føler og tar" på hjelmen... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av Fjeldern »

haakeik skrev: 04 jul 2020, 17:59 Jeg ville kanskje sett på Spidi Armakore jakke. NST på Gardermoen har et stort utvalg på Spidi.

https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-klae ... d-products

https://adventuremotorcycle.com/gear/sp ... cket-pants
Dem har jeg aldri hørt om, men skal ses på! Se om jeg eventuelt får tatt turen ned mot Gardermoen i løpet av uka, evnt til helga igjen.
Er ihvertfall lavere priset enn Klim.
AJ skrev: 04 jul 2020, 19:13 Dette vil selvfølgelig være en utfordring. Tror neppe at noen forhandlere gir anledning til å teste en ukjøpt hjelm på langtur.
Så da må man ta ting på gefühlen mens man trasker rundt i butikklokalet mens man "føler og tar" på hjelmen... ;)
Det er akkurat det.. Litt derfor jeg spør om hva andre er fornøyd med ;) Det beste hadde jo vært å spurte bare dem som kjører touring sykkel hvor vinden slår over skjermen og dekker hele hjelmen, med tynn hals og akkurat min hodefasong. Bare litt usikker på hvilket forum som dekker akkurat det

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av dypen »

Hjelm er enkelt. Kjøp den hjelmen du liker og som er god på hodet, viktig ... det blir ikke bra før du har gode ørepropper.

Kjøreklær som tåler regn eller ekstra regntøy, høst og vår kan være kjølig, masse gode innspill her på forumet fra gutta som kjører mye og mange tråder her på forumet med samme tema.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av pekle »

Har Klim til ca 11 lapper totalt. (Nja, kanskje litt mer nå med svakere krone) Den er enklere lagd enn toppmodellene med færre lommer og har bare vanlig GORE-TEX istedenfor Pro, men gjør absolutt jobben. Også veldig bra lufting. Kjørte nesten 4 timer i regn i går - ikke antydning til vått. 11 timer kjøring i dag med 4-18 grader (men opphold) - akkurat passe varm.

Bruker selv Schuberth C3 - passer fint til hodet mitt. Men har ikke egentlig prøvd noe annet fabrikat (bortsett fra en tullehjelm fra Bullfighter som fikk en brukstid på en måned - den var fæl) Formstøpte ørepropper er et must uansett. Bruker ikke intercom eller musikk.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av Fjeldern »

pekle skrev: 04 jul 2020, 22:05 Har Klim til ca 11 lapper totalt. (Nja, kanskje litt mer nå med svakere krone) Den er enklere lagd enn toppmodellene med færre lommer og har bare vanlig GORE-TEX istedenfor Pro, men gjør absolutt jobben. Også veldig bra lufting. Kjørte nesten 4 timer i regn i går - ikke antydning til vått. 11 timer kjøring i dag med 4-18 grader (men opphold) - akkurat passe varm.

Bruker selv Schuberth C3 - passer fint til hodet mitt. Men har ikke egentlig prøvd noe annet fabrikat (bortsett fra en tullehjelm fra Bullfighter som fikk en brukstid på en måned - den var fæl) Formstøpte ørepropper er et must uansett. Bruker ikke intercom eller musikk.
Prøvde en billigere klim jakke tidligere i dag, og den var stiv, stor I armer og kropp, men kunne ikke gå ned i størrelse uten at den ble for kort. Følte ikke at stoffet føltes bra på kroppen heller, selv med overdel under. Usikker på hvilken type det var.
Da likte jeg halvorsson bedre, med sitt gortex lignende system.
dypen skrev: 04 jul 2020, 20:51 Hjelm er enkelt. Kjøp den hjelmen du liker og som er god på hodet, viktig ... det blir ikke bra før du har gode ørepropper.

Kjøreklær som tåler regn eller ekstra regntøy, høst og vår kan være kjølig, masse gode innspill her på forumet fra gutta som kjører mye og mange tråder her på forumet med samme tema.
Søkte så klart litt før jeg laget tråden, men fant som oftest noe om spesifikke spørsmål om merker eller i logger.

Jeg bruker propper (da bare noen skumgummi), men har ikke formstøpte. Er dem verdt det?
Egentlig aldri tenkt over det.
Uansett så vil jeg ha minst mulig støy i hjelmen. Propper er fint, men selv om jeg bruker det så er det greit å minimere lyden

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av pekle »

Om du ikke har noen problemer med skumpropper så er det ikke verdt det med formstøpte. Jeg fikk ikke skumpropp til å sitte i det ene øret, så for min del var det verdt hver krone.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av Fjeldern »

pekle skrev: 04 jul 2020, 23:27 Om du ikke har noen problemer med skumpropper så er det ikke verdt det med formstøpte. Jeg fikk ikke skumpropp til å sitte i det ene øret, så for min del var det verdt hver krone.
Hadde mer det problemet før, men årevis med konserter har fikset det.
MEN på konserter bruker jeg ikke skumgummi. Det er fyfy. Der er det "Kill the Noise" eller tilsvarende som gjelder.
Har vurdert formstøpte til konsert, som er beregnet til foremålet, så er vel sånn sett rart jeg ikke har gått steget for både det og mc kjøring

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av dypen »

MotoSafePro øreplugger med innføringshylse er jeg veldig godt fornøyd med, anbefales. Formstøpte funka ikke, de første ble for store så hjelmen trykket på og det andre settet ble i minste laget samtidig som de hadde lett for å falle ut når jeg tok av hjelmen. På bakken, i skjortekragen, kjedelig å jakte på disse hver gang :crazy:
viewtopic.php?f=14&t=8471&p=374753&hilit=Dypen#p374753
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Klim trenger litt innkjøring. Nå har jeg hatt min dress i en ukes tid og rundt 150 mil. Litt regn og litt forskjellig så blir den bedre. Mye bedre.

Første og siste gang jeg kjørte med Halvarsson var et lånt sett. Kom fra Syden og sykkelen sto på Gardermoen. Bare å kjøre hjem. Det var i regn. En 45 minutters tur. Jeg følte at jeg satt i en søppelsekk. Jeg ble veldig klam og rar..

Svar