Kjøre med åpen åpningshjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Når jeg kikker på hjelmer på youtube så hører jeg det er snakk om "sertifisering" for å kjøre med åpen og lukket hjelm. Uklart for meg hvaslags sertifisering det er snakk om, men det er åpenbart at hjelmer med åpen baugport ikke er designet for å bruker i fart, mens andre hjelmer er designet for det, da uten å ha åpen baugport på toppen.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

FreewheelBurning skrev:Hvorfor eksisterer det hjelm med baugport egentlig? Hva er poenget?
Kan lages mye tettere rundt nakken og derfor stillere og med mindre trekk.

Og så gir det kjapt god lufting når du stopper.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Skulle vært mer spesifikk, "Hvorfor eksisterer det hjelm der baugporten stopper halveis?" var vel egentlig spørsmålet. Er det tettere, stillere, mindre trekk og kjappere lufting enn med en hjelm som er både 3/4 og full? Ser for meg ut som en designfeil når man sammenligner med hjelmer som ikke stopper på toppen.

Det er jo mange ting som spiller inn på en hjelm, som vekt, støy, sikkerhet, lufting, komfort, pris, funksjonalitet. Hjelmer som Schubert C3 Pro og Shoei Neotec II er nevnt tidligere i denne diskusjonen. På begge disse kan man åpne hjelmen, men den stopper på toppen av hodet! Hva er poenget med det, når man kan ha en hjelm som ikke stopper halvveis? Hvis "baugporten" ikke stopper så hadde det ikke vært et tema, ref trådtittel.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av pekle »

Tja, har aldri sett en slik på nært hold, så kan bare teoretisere litt:
- mekanismen er kanskje litt mer komplisert?
- når den skal passe bak, må man kanskje kompromisse litt på tetning uter haka? (at porten er tjukkere på en som stopper på toppen)
- kan hende at sertifiseringen spiller inn - at f.eks Schubert ikke ønsker å late som det er trygt med åpen hjelm?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Ja, det kan være noe i det med haka. Ser at noen nye modeller av 3/4 åpningshjelm (uten baugport) har en flip som kan brettes ned for å dekke under haka.

Nå har jo schubert c3 pro dårligere sikkerhet (3/5) enn shark evo one 2 (4/5) ifølge sharp testen, så det blir jo litt søkt å si at schubert på en måte er sikrere fordi den demotiverer å kjøre åpen. Hvis man vil ha best sikkerhet så velger man uansett ikke c3 pro og kjører heller ikke med åpen hjelm, men om man aksepterer dårligere sikkerhet så kan man eventuelt kjøre med åpen hjelm og/eller velge schubert.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av pekle »

Antar at både 3/5 og 4/5 uansett er med porten lukket. Om det gjelder i begge stillinger er det noe feil med testen :)

Jeg mente ikke at den var sikrere i absolutte termer, men at det teoretisk kan være sånn at noen produsenter lar være å sertifisere en hjelm som 3/4 med vilje, nettopp fordi en lukket f.eks C3 trolig er sikrere enn en hvilken som helst åpen hjelm. Hvis man vil ha absolutt best sikkerhet velger man uansett ikke en åpningshjelm.

Også interessant at Schuberth har dårligere rating enn BMW-hjelmene, da det er Schuberth som lager dem.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

Schubert C3 er vel ikke godkjent for å kjøre med åpen?

Uansett, tipper at de som lager hjelmer som er lov å kjøre med åpne, men som stopper "på toppen" ikke ønsker at folk skal kjøre med dem åpne i stor fart. Jeg tipper at de har gjort dette for at folk skal kunne få litt ekstra lufting i kjøring i lav fart, for eksempel inne i byer eller hvis det er kø, men at det skal være naturlig å lukke igjen hjelmen når farta øker. Den ekstra luftmotstanden bidrar jo akkurat til dette.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av rolf-arne »

oivindg skrev: 20 jun 2020, 10:11 Schubert C3 er vel ikke godkjent for å kjøre med åpen?
Har akkurat lest bruksanvisninga fra schuberth - C4 - der står det "dessverre" skal ikke være åpen når man kjører , desverre fordi jeg ofte gjør det :redface men med god grunn - når man er på tur på ferge, krypkjører og slike ting ikke at man trenger så mye bedre syn ( det er bare litt ekstra sidefelt) men det kan bli varmt - ja ikke her jeg bor - men de fleste andre steder jeg har vært med sykkel.

Største fordelen med åpningsbar hjelm er ikke at du kan sette på deg brillene med hjelmen av eller i halv åpen tillstand , det går ikke med C4 - om det skulle gå vil jeg påstå at en har for stor hjelm. :-k Åpnings hjemen er for meg viktig fordi jeg kan bruke speilrefleksen , fylle bensin, kjøpe billetter-- uten å ta av hele hjelmen og at jeg får litt tid før det begynner å koke under topplokket... C4 ble valgt på grunn av integrert interkom..

Om man kruiser med åpen hjelm som jeg har gjort , så er det noen farepunkt vi ikke tenker på - men som kom til å skremme vettet av meg i august i fjor på hjemtur fra treffet - da hadde jeg noen varme dager i Odda området og kjørte selvfølgelig med åpen hjelm- kosekjøring - det ble så mye at jeg dro på meg en bestennelse i og ved øyene - med et svært så opphovnet ansikt som resultat... det var da svarten at min gamle mor skulle få rett - den trekken er farlig! :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Nomade »

Her er en typisk åpningshjelm-fører :lol

https://www.facebook.com/groups/7455202 ... 182552497/

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

oivindg skrev: 20 jun 2020, 10:11 Schubert C3 er vel ikke godkjent for å kjøre med åpen?
Jeg kan ikke se for meg at noen hjelmer som stopper halveis på toppen er godkjent for kjøring i fart!
rolf-arne skrev: 20 jun 2020, 11:03 Har akkurat lest bruksanvisninga fra schuberth - C4 - der står det "dessverre" skal ikke være åpen når man kjører , desverre fordi jeg ofte gjør det :redface men med god grunn - når man er på tur på ferge, krypkjører og slike ting ikke at man trenger så mye bedre syn ( det er bare litt ekstra sidefelt) men det kan bli varmt - ja ikke her jeg bor - men de fleste andre steder jeg har vært med sykkel.

Største fordelen med åpningsbar hjelm er ikke at du kan sette på deg brillene med hjelmen av eller i halv åpen tillstand , det går ikke med C4 - om det skulle gå vil jeg påstå at en har for stor hjelm. :-k Åpnings hjemen er for meg viktig fordi jeg kan bruke speilrefleksen , fylle bensin, kjøpe billetter-- uten å ta av hele hjelmen og at jeg får litt tid før det begynner å koke under topplokket... C4 ble valgt på grunn av integrert interkom..

Om man kruiser med åpen hjelm som jeg har gjort , så er det noen farepunkt vi ikke tenker på - men som kom til å skremme vettet av meg i august i fjor på hjemtur fra treffet - da hadde jeg noen varme dager i Odda området og kjørte selvfølgelig med åpen hjelm- kosekjøring - det ble så mye at jeg dro på meg en bestennelse i og ved øyene - med et svært så opphovnet ansikt som resultat... det var da svarten at min gamle mor skulle få rett - den trekken er farlig! :lol
Men hvis du ønsker å kjøre med åpningshjelm åpen, hvorfor valgte du da en åpningshjelm som ikke er godkjent for dette og som stopper halveis på toppen?

Jeg forstår ikke hva som er poenget med disse hjelmene. Ser ut som åpningshjelmer av denne typen har en designfeil! Her i denne diskusjonen har vi nå flere eksempler på folk som bruker en hjelm som ikke støtter den funksjonaliteten de bruker hjelmen til. Hvorfor velger man da en slik hjelm, og hvorfor eksisterer slike hjelmer over hodet (pun intended)?

Valg av hjelm er avhengig av mange ulike ting, som sikkerhet, funksjonalitet, pris, støy, komfort, lufting, vekt og tilgjengelighet. Hvis man velger Schuberth så er det ikke på grunn av sikkerhet eller funksjonalitet, da må det være noe annet?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av kjellv »

Poenget med en åpningshjelm er da ikke vanskelig å skjønne?
Den har klare fordeler for oss som er avhengig av briller, den har fordelen av å kunne åpne fronten ved korte stopp, bensinfylling, fotografering eller i tettbebygd strøk og lavere fart spesielt når det er varmt. Vi er selvfølgelig klar over at sikkerheten er noe lavere enn en helhjelm, men for meg er en helhjelm uansett ikke aktuell.
Jeg har hatt Schuberth C3pro siden 2014, valgte nå Nolan N100-5 som jeg er like godt fornøyd med. Men i høyere fart (ca 50km/t+) får jeg en påminnelse om å lukke baugporten ved at luftmotstanden blir stor. Da lukker jeg med en hånd under fart uten noe problem.
Varianter der baugporten slås helt bak i nakken er for meg ikke vurdert, det har jeg ikke bruk for.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg kan jo se poenget ditt, hvis du uansett ikke har bruk for ekstra funksjonalitet med å skyve den helt bak, så spiller det ingen rolle. Da må man heller se på andre egenskaper når man velger hjelm, som sikkerhet osv. Det vil si at poenget med disse hjelmene er for folk som ikke trenger ekstra funksjonalitet. Da er det jo rart at flere i denne diskusjonen velger en åpningshjelm med "designfeilen" der baugporten stopper på toppen når de allikevel trenger denne ekstra funksjonaliteten? De kjøper en hjelm som ikke støtter måten de bruker den på! Ref tittel på diskusjonen og trådstarters åpningsinnlegg.

Når jeg kjører i høyere fart får jeg ingen påminnelse om å lukke noe som helst, da hjelmen er omtrent like aerodynamisk lukket som åpen.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

FreewheelBurning skrev: 20 jun 2020, 14:19 De kjøper en hjelm som ikke støtter måten de bruker den på!
Hva mener du med dette? At en åpningshjelm ikke støtter at man åpner den? Ville åpningen blitt større om bøylen ikke hadde stoppet på toppen?
Når jeg kjører i høyere fart får jeg ingen påminnelse om å lukke noe som helst, da hjelmen er omtrent like aerodynamisk lukket som åpen.
Hm. Har du tenkt på at hjelmen din er mye mindre sikker når den er åpen? Kan ikke være gunstig å kjøre med den åpen i stor fart.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

oivindg skrev: 20 jun 2020, 14:34 Hva mener du med dette? At en åpningshjelm ikke støtter at man åpner den? Ville åpningen blitt større om bøylen ikke hadde stoppet på toppen?
Det jeg mener er at man kan bruke hjelm som stopper halvveis på toppen som et stort seil oppå hodet. Dette er ikke sertifisert for kjøring mens den er åpen. Ref Schubert C3 Pro/C4, Shoei Neotec II, Nolan N100-5. Eller man kan kjøpe hjelm som åpnes og skyves helt bak. Ref Shark Evo ES, diverse Roof hjelmer. I denne diskusjonen ser vi flere eksempler på folk som har førstnevnte, men som i sin bruk har behov for sistnevnte.

Slik jeg har forstått det er "dual-homologated" hjelmer godkjent i alle hastigheter både åpen og lukket, akkurat som en vanlig 3/4 hjelm er godkjent i alle hastigheter.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av kjellv »

FreewheelBurning skrev: 20 jun 2020, 14:19
Når jeg kjører i høyere fart får jeg ingen påminnelse om å lukke noe som helst, da hjelmen er omtrent like aerodynamisk lukket som åpen.
For meg er det helt uaktuelt å kjøre med hjelmen åpen i hastigheter over de man finner i tettbebygd strøk pga. sikkerhet. Normalt ikke innenfor tettbygd strøk heller, men jeg gjør unntak dersom det er for eksempel er veldig varmt. Jeg har opplevd å få ei humle inn mellom ansiktet og hjelmen en gang, den laget et lite helvete rundt ene øret før den døde. Dette vil jeg helst ikke oppleve en gang til.
Men du kjører scooter, mulig din vindskjerm setter en effektiv stopper for slike ting.

Svar