Kjøre med åpen åpningshjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
o-yngve
Innlegg: 15
Registrert: 04 jun 2020, 09:05
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018
Sted: Lørenskog

Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av o-yngve »

...eller med baugporten åpen som noen kaller det. :knegg

Noen sier det er lov, andre sier det motsatte og jeg har også hørt at det er greit inntil en viss hastighet. Er det noen av dere folka her som har peiling på om det er tillatt å kjøre med hjelmen åpen og eventuelt om det er fartsbegrensninger, med godkjente åpningshjelmer, såkalte dual-homologated eller P/J hjelmer?
--
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av HeHy »

Om det strengt tatt ikke er lov vet jeg ikke, men om det er veldig lurt er en annen sak. Er vel ingen som blir stoppet for akkurat det.
Veldig mange som krasjer på MC ender opp med å treffe med hakepartiet. Med en åpen åpningshjelm eller en halvhjelm har du ingen beskyttelse på et ganske utsatt område.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

Sånn jeg har forstått det, så oppfyller Shoei Neotec II kravene til godkjent hjelm i to stillinger. Den ene når hakepartiet er låst i nedre posisjon (lukket), den andre når hakepartiet er klikket fast i øvre posisjon (åpen). Posisjoner mellom disse to er såvidt meg bekjent ikke testet, og derfor ikke godkjent. Det er altså lov å kjøre med den helt åpen. Jeg har ikke klart å finne noen hastighetsbegrensning på bruk i åpen posisjon, så det er vel bare bestemt av hva du orker av påkjenninger på nakken.

Det finnes noen få andre åpningshjelmer som også er godkjent i begge stillinger. De fleste andre åpningshjelmer er bare godkjent for kjøring med hjelmen lukket.
Sist redigert av oivindg den 19 jun 2020, 14:31, redigert 4 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Bjerknez »

bugs.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Plastrakett_71 »

Jeg har Shoei Neotec II og de eneste gangene jeg kjører med hjelmen helt åpen er når jeg kjører inn og ut av boligfeltet hjemme, eller om jeg forvirrer meg inn i Oslo. Ellers så er hjelmen lukket og låst. Har ikke prøvd å ha den helt åpen på motorvei og kan tenke meg nakken får kjørt seg om jeg skulle prøvd.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Er det ikke bare å kjøre med baugen åpen om man ønsker det da? Blir jo som en halvhjelm. Jeg gjør dette titt og ofte.

Schubert C3 Pro. Som jeg også forøvrig ser Polizei kjører med åpen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Bjerknez »

Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg. Men nå kan det jo hende jeg er litt fisefin på det også da... :lol

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Hvorfor bruke hjelm med baugport når man kan få åpningshjelm der "baugporten" kan skyves helt bak og rundt hjelmen? Har aldri forstått det. Bruker selv Shark Evo One 2 (4/5 stjerner på sharp sikkerhetstest vel og merke!), og ser med undring på andre alternativer der ute.
Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:27bugs.jpg
Bilde
Sist redigert av FreewheelBurning den 19 jun 2020, 14:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:40 Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg.
Hvabehager???? :lol :lol

Neida, jeg er en av de tullingene som kjører i "halvhjelm" (eller 3/4-hjelm, halvhjelm er ofte det samme som potthjelmene de bruker "over there", og overhodet ikke sammenlignbart med våre halvhjelmer!)

Har en helhjelm men den har jeg plukka visiret at, følte meg fullstendig klaustrofobisk inni den potta! :D
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 19 jun 2020, 14:52
Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:40 Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg.
Hvabehager???? :lol :lol

Neida, jeg er en av de tullingene som kjører i "halvhjelm" (eller 3/4-hjelm, halvhjelm er ofte det samme som potthjelmene de bruker "over there", og overhodet ikke sammenlignbart med våre halvhjelmer!)

Har en helhjelm men den har jeg plukka visiret at, følte meg fullstendig klaustrofobisk inni den potta! :D
:redface :redface :lol :lol

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av pekle »

Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:40 Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg. Men nå kan det jo hende jeg er litt fisefin på det også da... :lol
Kjører jo uansett traktor, så samma det vel :D

Nå som det har vært såpass varmt har jeg loka en del rundt med åpen baugport - funker fint med vindskjermen jeg har nå - men ville nok ikke gjort det med lav eller uten vindskjerm på grunn av insekter og småstein fra biler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Bjerknez »

Veldig behagelig å gå med slipperser også, men har ikke på meg det når jeg skal på fest av den grunn :lol
Eller grilldress for den saks skyld.

Litt må man lide for "skjønnheten" mener nå jeg :knegg

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av mekkern »

skulle en være uheldig så er det sikkert veldig fint for nakken å ha noe som kan huke seg fast/gi bedre belastning/vridning på nakken :thumleft
-er jo bedre da med "jethjelm" eller hjelm der hakepartiet låses bak slik at det ikke kan øke skadeomfanget.

Jeg kjører ikke med mine hjelmer "åpne" da tar jeg heller en "jethjelm"på-ansiktet er jo uansett ubeskyttet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Når jeg er i nabolaget med 30km/t eller 40km/t, fint vær og stekende sol så kjører jeg gjerne med hjelmen åpen (3/4 hjelm). Men når jeg kommer til motorvei eller høyere hastigheter så lukker jeg enkelt hjelmen (helhjelm).

Hvorfor eksisterer det hjelm med baugport egentlig? Hva er poenget?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av pekle »

Digg å åpne når men f.eks bare skal fylle bensin.
Kan være enklere med briller.
Kjekk å åpne når det er grisevarmt som nå.

Men til trådens spørsmål: hvem skal kontrollere det egentlig? Håper politiet har bedre ting å ta seg til. Jeg anser dette som opp til hver enkelt å vurdere - da med tanke på egen sikkerhet.

Svar