Hjelmtrøbbel

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Hei! Tok lappen på MC i fjor sommer, etter å ha kjørt scooter i haugevis av år. På scooteren kjørte jeg med en x-lite 602, en hjelm som var lett og passet hodet mitt bra. Tenkte aldri over støy.
Kjøpte ny hjelm i fjor, shoei gt air 2, og etter å ha kjørt med denne i halvannen måned, med økende grad av piping etter kjøreturer, fikk jeg tinnitus. Kjørte derfor ikke resten av sesongen, og investerte i formtilpassede ørepropper som skulle redde ørene. Kjøpte hjelmen fra shoei uten at jeg fikk særlig mye hjelp/dårlig hjelp (noe jeg i ettertid har irritert meg over), som har resultert i at jeg mistenker at hjelmen er for stor. Har fått lagt inn de største kinnputene som er å få tak i til hjelmen- men sliter enda med piping etter tur, spesielt på motorvei/høy hastighet. Jeg tror at det er for mye plass mellom nakke og hjelm, og også mellom ører/kinnben og hjelm. Den sitter tight- men har noen luftlommer jeg tror er årsaken. Har derfor prøvd hjelm i x antall butikker, nen finner ikke hjelm som sitter bra på. Vært innom det meste av merker, men omtrent alt blir for stort. Er en liten xs, det gjør det ikke lett. Antar at jeg er en lang oval, maybe, eventuelt normal oval, men jeg finner altså ikke hjelm, og nå står både årets sesong og potensielt sykkelen i fare. Noe som selvfølgelig er sinnsykt deprimerende, jeg elsker å kjøre sykkel.
Har noen tips her? Jeg har også tenkt at xlite kunne vært en idé, men ingen selger de hjelmene her jeg bor. Jeg gir loddrett blaffen i utseende, her handler det utelukkende om å finne en trygg hjelm som ikke ruinerer hørselen min.
2019 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Snikendeugle »

Hei og velkommen hit!

Synd at noe såppass banalt blir et så tydelig problem! Hvilke mål har du rundt hodet (rundt fra pannen)?
Jeg ville kanskje vurdert å handlet hjelm på nettet for et mye bedre utvalg. Jeg har selv kjøpt hjelmer 2 ganger fra https://www.helmetcity.co.uk og er veldig fornøyd med det. Der finnes stort utvalg og god informasjon for hjelmene.

Det viktigste er nok å ha et godt grep over hvilket mål du har først og fremst. Størrelser "S, M, L osv" stemmer ikke nødvendigvis fra hjelm til hjelm, men de har ofte en knytning til en omkrents rundt hodet på 1-3 cm.

Jeg er veldig fornøyd med hjelmer fra Schuberth. Disse kommer ofte også i flere skall-størrelser avhengig av størrelsen som velges. Altså så er det ikke bare innmaten som er større eller mindre.
En "feature" jeg liker godt på mine to Schuberth-hjelmer (C3 Pro og S2 Sport) er at de har en liten ekstra bit av tøy i hjelmen som går under haken. Dermed er det ikke "åpent" fra halsen til haken. Denne kan tas ut hvis man vil.

Informasjon fra Schuberth sine nettsider:
Screenshot_124.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Takk for svar! Målte nå. Det rare er at jeg da er 54-55, som isåfall tilsvarer s feks i Schubert, men i de hjelmene har jeg prøvd xs- og de er ikke for liten for å si det sånn. Alle andre hjelmer i s har vært for stor. Shoei hjelmen jeg har, er xs og skal være 53-54, men den er altså passelig på topp, men for vid ellers, tror jeg. Har tenkt at hjelm på nett er en skummel affære, mtp at ingen hjelmer passer- når jeg prøver i butikk. Men er mulig jeg bare må ta en sjans, rett og slett.
2019 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av oivindg »

Kan det være at du har for store forventninger til lydnivået i hjelmer?

Jeg har en Shoei Neotec II, og den er regnet for å være ganske stille, men jeg synes det er en del støy likevel. Jeg bruker øreplugger for å spare ørene.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Forventninger vet jeg ikke, for min del kan det være støy- så lenge det ikke ender med piping i ørene og enda verre tinnitus enn jeg allerede har. Jeg tror ikke hjelmen fra shoei er dårlig på støy- men at passformen gjør at jeg opplever mye mer støy enn andre. Det er iaf min hypotese. Jeg kjører som nevnt med formstøpte ørepropper til mc, til 4000 kroner, så når det fremdeles er såpass mye støy i høy fart, og egentlig uansett fart, da tenker jeg at noe er feil :-p
2019 Yamaha MT-09 SP

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Hvis jeg klemmer hjelmen inntil ene siden av hodet mens jeg kjører, så innbiller jeg meg at det blir mye mer stille- derav ideen om passform. Pluss at det som sagt er mindre tett mellom nakke og hjelm.
2019 Yamaha MT-09 SP

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av AJ »

Støy i hjelm er en utfordring for mange og variablene er omtrent uendelig, fra nettopp hodeform i "feil" hjelm. Sykkelen man kjører, med eller uten vindskjerm, speilenes plassering osv. vil også bidra til vindstøy. Fartsvind som treffer en vindskjermkant, speilkant eller annet - også detaljer på selve hjelmen, fremkaller lyd, ofte med ulike frekvenser.
Tilsammen blir det kakefonisk lydbilde man absolutt skal skjerme seg mot.
Ørerpropper, formstøpte og andre hjelper naturlig nok, men ofte ulikt fra bruker til bruker.
Materialet hjelmen er laget av, både skallet, innmaten og fóret er av forskjellig kvalitet, også støymessig.
Som allerede nevnt, variablene som bidrar til støybildet er mange, veldig mange.

Det som er det viktigste er at hjelmen slutter godt om din hodeform. Dvs. at innerfóret slutter godt om hode, panne og kinn.
Svakheten med mange hjelmer er at det er for lite padding for mange av i nakkeregionen, fra øre til øre. Det er ofte her vindstøyen høres best.
Antakelig er de med kort "oksenakke" mindre utsatt for hjelmstøy via denne delen på hjelmen, enn oss andre med lengre og slankere hals.
En god hjelp for oss kan ofte være en buff som utfyller dette området. En balaklava (finnlandshette) til å trekke over hodet kan også hjelpe mange.

Selv har jeg to skinnbuffer formet som et trekanttørkle med borrelås, som jeg har erfart er til stor hjelp.

Så tenkt litt alternativt i så måte i tillegg til din søken etter den beste hjelmen. Plutselig kan du finne kombinasjonsløsningen som passer nettopp deg.

Ellers.. .velkommen skal du være her til oss på MCsiden.no, Milla86 :vs
Hyggelig at du fant oss :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Nomade »

Bruker du i tillegg skjerf, hals eller balaclava for å tette litt mer mellom hjelm/hals?

Vindsus skulle jo egentlig ikke ha så mye å si når du har formstøpte ørepropper. Er det støyfilter i de?

Toven

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Toven »

Hvordan er passformen på øreproppene dine? Er det et godt avtrykk og god passform, eller er det lekkasje?
Er det støyfilter, og i tilfelle hvilken dempningsgrad?
Setter du proppene inn 'riktig', ved å dra i øvre del av øret mens du skrur proppen inn? Passer du på å holde godt på proppen mens hjelmen dras over hodet? Og tar en ekstra dytt med tommel/finger etter at hjelmen er på plass?

Hvis det støyer fryktelig mye selv med propper i, virker det litt rart. Det kan godt være passform til hjelmen, som gjør at det f.eks. ikke tetter godt under hals/krage som kan skape mye støy. Har du prøvd den gamle hjelmen med proppene?

Det virker som om hørselen din har fått seg en trøkk ja, og en påfølgende tinnitus. Uten å gå for mye i dybden er grad av plagsomhet ofte forbundet med grad av stress og fokus på lyden. Samt dette at du opplever det som nesten deprimerende at gleden med MC ikke er der, og at støyen og lyden er en faktor her. Hvordan har du det ellers med lyden? Er det noe som plager deg ellers i hverdagen, eller kun etter kjøring? Det kan tolkes litt som at du har et stort fokus på lyden med kjøring, og spesielt etter, at du aktivt 'søker' etter den. Og så blir det en ond sirkel som er vanskelig å bryte, med økt fokus på lyden og negative tanker/følelser til dette. Om du vil lære mer i dybden om årsaker og råd om dette, anbefaler jeg sterkt nettsiden www.tinnitus.no. Dette er en kvalitetssikret nettside med masse kjempebra e-læringskurs, som er laget av tinnitusklinikken ved sørlandet sykehus - som har de skarpeste hodene her i landet på området. Unngå google søk etter random nettsider med informasjon som kan være feil eller dårlig.

Jeg tenker at første steg er å se om man kan få mer hjelp til en bedre tilpasset hjelm, som passer ditt hodet. Oppsøke flere butikker som fører flere merker. Kom over at Shoei har hatt/har et opplegg for custom fit: https://www.motorcycle.com/products/mo- ... ing-system, men usikker om det er noe som norske forhandlere kan tilby. Passform er ikke bare viktig for en god støydempning (propper er dog nødvendig for å beskytte hørselen), men også sikkerhet.

Du behøver ikke svare på spørsmål her om det er for personlig altså. Send gjerne en PM om det er mer hørselsrelatert du lurer på.

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Tusen takk for velkomst og informativt svar! 😃
Det med buff er et godt poeng, mulig jeg må finne noe tykkere, og se om det kan ha effekt. Evt balaklava. Jeg tror også at nakkeområdet er det som gir støy, så godt mulig løsningen ligger der.
2019 Yamaha MT-09 SP

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Nomade: bruker 20 db propper med støyfilter. Mulig det ikke holder. Bruker også hals, men sliter med dugg om jeg legger den innunder kanten av hjelmen 🙈
2019 Yamaha MT-09 SP

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Toven: 20 db, med støyfilter. Mulig jeg ikke får satt dem godt nok på plass- det skal jeg dobbeltsjekke neste tur. Takk for tips!
Ser den med fokus, absolutt. Samtidig opplevde jeg ikke noe piping/økt tinnitus første ukene med kjøring, det har kommet gradvis, akkurat som sesongen i fjor. Lyden etter kjøring blir derimot værende nå, altså at jeg har mer piping enn jeg hadde i fjor. Har vent meg til å høre konstant lyd, og tenker overraskende sjelden over det, men nå er det intenst. Merker det også på at jeg tåler andre høye lyder særdeles dårlig.
2019 Yamaha MT-09 SP

Toven

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Toven »

20dB filter er bra. Filtre som demper enda mer ville jeg vurdert. Om du har Hantek propper kan det kjøpes i nettbutikken demmes. Selv bruker jeg Pro Block, som er ca. 30 dB dempningsgrad. Cirka fordi produsent ikke har målt :P Men mindre du bruker intercom da, for da er f.eks. de filterne du har bra for å skape mindre okklusjonseffekt samt høre intercom.

Det du beskriver virker som hyperacusis, som er en overfølsomhet for sterke lyder. Ofte i forbindelse med tinnitus, pga ubalansen i hørselssystemet grunnet hørselsskade. Det er ikke farlig, men forståelig så kan det være plagsomt. At det gradvis har blitt sterkere kan ha sammenheng med det negative fokuset/tankene om dette problemet - som kan ha økt siden det oppleves mer og mer som et stort problem som stopper gleden med MC. Men dette er kun mine tanker som kanskje en del av forklaringen på hvorfor lyden blir mer intens. Det kan og være pga av mer og mer trykk på hørselen din, hvis ikke proppene sitter godt i ørene og lydnivået blir for høyt. Eller at du ellers på fritiden eller jobb er utsatt for høy lyd uten hørselvern. Godt at du i utgangspunktet klarer deg fint med lyden, og tenker sjeldent over det :)

Godt tips å prøve frem med buff og lignende som kan tette rundt nakke. Men om passformen er dårlig, som du beskriver, er det ikke bra for sikkerhet ved et uhell. Tapte penger er klart surt, men kanskje det kan være greit å forsøke å selge hjelmen og finne en som passer bedre i utgangspunktet. Selv om du allerede har gjort en jobb her, men så kan det kanskje være andre modeller som passer bedre.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av mekkern »

Jeg har "sensitive ører" etter å ha pådratt meg støy i øra...
har gått for formstøpte tette plugger (30Db)da jeg er plaget med at andre propper/plugger tetter dårlig og dette skaper nesten en forsterkende effekt av støyen fra vind og trafikk/eksos.
støyen blir faktisk nærmest lammende etter kort tid og jeg er nødt til å stoppe og foreta korrigerende tiltak.

Men selv i bil etter en hel dag med langkjøring merker jeg en støy i øra og blir sliten av dette-så jeg bruker propper for å avlaste øra i perioder.i bil og "ute" er disse fine synes jeg.https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/company ... 499&rt=rud

Og nei ingen hjelmer er "stille" men enkelte sykler/vindskjermer lager brutalt med støy også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

Toven: igjen, takk for veldig nyttig input! 👌😃 Har vurdert å bytte til 26, det har jeg mulighet til, men da mister jeg intercom/musikk, som du nevner. Men om det er siste utvei, så er det heller ører enn musikk, for å si det sånn. Prøvde hjelmen nå, og den kan beveges vel mye til siden, hele veien ned (slik at den går over øyne), og jeg får fingre mellom panne og hjelm- såvidt. Da jeg kjøpte hjelmen fikk jeg «hjelp», av typen to spørsmål, and thats it. Hadde de sjekka, hadde de nok sett at den hjelmen er for stor. Jeg har jo ikke snøring, og i etterpåklokskapens navn, så burde også jeg sjekket mer, men jeg er jo relativt fersk i hjelmjungelen :-p

Tapte penger er surt ja, men alternativet er jo å ikke kjøre, så spesielt mye valg har jeg ikke. Synes du det er stor forskjell på 20 og 30 db?
2019 Yamaha MT-09 SP

Svar