Hjelmtrøbbel

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av niko »

Har 20 i mine. Og syns det fungerer fint. Litt skeptisk til -26, litt skummelt å være bortimot døv i trafikken? Eller kanskje de ikke demper SÅ mye?

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av mekkern »

Kjørt litt med de nye "ørepluggene" og må si det er deilig med plugger som tetter godt-HVER gang.

Bilde

blir selvfølgelig litt tett men det er helt greit siden de demper så bra.
Lyden er helt grei-ikke massiv bass på de nivåene jeg bruker men helt nøytralt og meget klart og brukbart lettdrevne sammen med pactalk bold.(å jada det blir MER enn høyt nok).

Bassen i JBL høytalerne i hjelmen er dypere uten tvil, men den er ikke spesielt kraftfull og blir "borte" med en gang en kommer opp mot 40kmh.. men dunka dunka er jo der..

De nye pluggene er klart favoritten -også lydmessig. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjører med -30dB skumpropper og kunne godt vært mer dempa i de hastighetene jeg kjører i mest.. 100-140 km/t. Nå sliter jeg med hørselen fra før da, etter å ha vært uforsiktig hele livet. Alt ble bare verre når jeg begynte å kjøre MC.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Dansekris »

niko skrev: 24 jun 2020, 17:39 Har 20 i mine. Og syns det fungerer fint. Litt skeptisk til -26, litt skummelt å være bortimot døv i trafikken? Eller kanskje de ikke demper SÅ mye?
Jeg har formstøpte propper som er helt tette. Man blir ikke døv. Aldri opplevd å ikke oppfatte noe jeg trengte å få med meg.

Det støyer såpass mye hos meg med vindstøy og turbulens at jeg gjerne vil dempe så mye som mulig.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av niko »

Dansekris skrev: 24 jun 2020, 18:00
niko skrev: 24 jun 2020, 17:39 Har 20 i mine. Og syns det fungerer fint. Litt skeptisk til -26, litt skummelt å være bortimot døv i trafikken? Eller kanskje de ikke demper SÅ mye?
Jeg har formstøpte propper som er helt tette. Man blir ikke døv. Aldri opplevd å ikke oppfatte noe jeg trengte å få med meg.

Det støyer såpass mye hos meg med vindstøy og turbulens at jeg gjerne vil dempe så mye som mulig.
Akkurat. Kanskje verdt å prøve -26. 250 kr. iflg nettsida til Hantek. Ser de anbefaler fra 20 til 26. Mulig jeg stikker innom i morgen. Gir tilbakemelding i så fall :-)

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av iPaal »

Da har jeg bestilt time til avstøpning neste uke. Tror jeg gønner på med 26, så får jeg heller bestille 20 om det blir for mye. Skal også kjøpe Biltema sin balaklava i morgen om jeg rekker det etter jobb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Bjerknez »

Vet ikke om det er nevnt, men like viktig som korrekt størrelse på hjelm er passform. Noen hjelmer passer bedre til ovale enn runde hoder. Det er stor forskjell også har jeg merket.

Schuberth C4 Pro vil jeg si passer bedre til runde hoder. Ovalt hode i hjelm for rundt hode betyr mye plass rundt ørene, men dårligere med tanke på og få hjelmen skikkelig NED på hodet.

Men uansett så ser det jo ut til ut fra hva du skriver at du kanskje har for høye forventninger, med tanke på at du allerede har tinitus og følgelig vil ha mest mulig støydemping etc.

Jeg vet ikke hvordan det er og ha tinitus (heldigvis) men det er tydelig at dette er mer irriterende enn jeg har antatt.

Det fikk meg til å tenke på en annen ting også som jeg selv faktisk synes er negativt med støydemping. Altså bare som et innspill.

Uten sammenligning forøvrig, så har jeg slike dyre Philips MX1000 (ett elelr annet) hodetelefoner med aktiv støydemping. Disse fungerer utmerket i starten og en liten stund. Men sitter man med dem veldig lenge (flere timer om dagen) så får jeg fort vondt i hodet og enkelte ganger kan jeg faktisk bli litt kvalm, noe som går over så fort jeg tar dem av meg.

Min teori er at det blir for "tett" og innestengt over tid. Noe som spiller hjernen et puss. Oppleves litt som sjøsyke, men i mindre grad. De gangene jeg har testet ørepropper etc. i hjelm har jeg følt det samme. Ikke like ille, men for meg blir det bare "unaturlig" og stenge lyden ute. Men så har jeg jo heller ikke problemer med tinitus etc.

Men her snakker vi altså bruk av støyreduserende hodetelefoner over tid. En time går utmerket, kanskje også to. Men jeg kan faktisk sitte opp til fire timer med disse på meg og da begynner dte å bli ubehagelig. Så fort jeg tar dem av meg så forsvinner ubehaget.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av niko »

Bjerknez skrev: 25 jun 2020, 06:18 Vet ikke om det er nevnt, men like viktig som korrekt størrelse på hjelm er passform. Noen hjelmer passer bedre til ovale enn runde hoder. Det er stor forskjell også har jeg merket.

Schuberth C4 Pro vil jeg si passer bedre til runde hoder. Ovalt hode i hjelm for rundt hode betyr mye plass rundt ørene, men dårligere med tanke på og få hjelmen skikkelig NED på hodet.

Men uansett så ser det jo ut til ut fra hva du skriver at du kanskje har for høye forventninger, med tanke på at du allerede har tinitus og følgelig vil ha mest mulig støydemping etc.

Jeg vet ikke hvordan det er og ha tinitus (heldigvis) men det er tydelig at dette er mer irriterende enn jeg har antatt.

Det fikk meg til å tenke på en annen ting også som jeg selv faktisk synes er negativt med støydemping. Altså bare som et innspill.

Uten sammenligning forøvrig, så har jeg slike dyre Philips MX1000 (ett elelr annet) hodetelefoner med aktiv støydemping. Disse fungerer utmerket i starten og en liten stund. Men sitter man med dem veldig lenge (flere timer om dagen) så får jeg fort vondt i hodet og enkelte ganger kan jeg faktisk bli litt kvalm, noe som går over så fort jeg tar dem av meg.

Min teori er at det blir for "tett" og innestengt over tid. Noe som spiller hjernen et puss. Oppleves litt som sjøsyke, men i mindre grad. De gangene jeg har testet ørepropper etc. i hjelm har jeg følt det samme. Ikke like ille, men for meg blir det bare "unaturlig" og stenge lyden ute. Men så har jeg jo heller ikke problemer med tinitus etc.

Men her snakker vi altså bruk av støyreduserende hodetelefoner over tid. En time går utmerket, kanskje også to. Men jeg kan faktisk sitte opp til fire timer med disse på meg og da begynner dte å bli ubehagelig. Så fort jeg tar dem av meg så forsvinner ubehaget.
Dykkere snakker om "barotraume". Visstnok noe som oppstår fordi de ikke får utligna mellomøretrykket ved dykking. Kanskje pottetette øretelefoner gir snev av det samme?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Bjerknez »

Kan nok være noe i det muligens. Selv om "traume" nok er å ta vel hardt i for min del. men jeg får liksom en følelse av smimmelhet og i værste fall LITT kvalme etter noen timer med disse på.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 25 jun 2020, 08:38 Kan nok være noe i det muligens. Selv om "traume" nok er å ta vel hardt i for min del. men jeg får liksom en følelse av smimmelhet og i værste fall LITT kvalme etter noen timer med disse på.
Det ganske er individuelt hvordan man takler støydempende øreklokker/plugger. Jeg kan sitte på et fly i 10-12 timer med mine Boseklokker uten ubehag ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 25 jun 2020, 09:52
Bjerknez skrev: 25 jun 2020, 08:38 Kan nok være noe i det muligens. Selv om "traume" nok er å ta vel hardt i for min del. men jeg får liksom en følelse av smimmelhet og i værste fall LITT kvalme etter noen timer med disse på.
Det ganske er individuelt hvordan man takler støydempende øreklokker/plugger. Jeg kan sitte på et fly i 10-12 timer med mine Boseklokker uten ubehag ;)
Ja, det er nok individuelt ja. Ubehag er kanskje å ta i, men jeg merker jeg blir tung i hodet etter noen timer. Derimot kan jeg slå på "abient sound" som gjør at den slipper igjennom noe av lyden utenifra og da blir det bedre.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 25 jun 2020, 06:18 Min teori er at det blir for "tett" og innestengt over tid. Noe som spiller hjernen et puss. Oppleves litt som sjøsyke, men i mindre grad. De gangene jeg har testet ørepropper etc. i hjelm har jeg følt det samme. Ikke like ille, men for meg blir det bare "unaturlig" og stenge lyden ute. Men så har jeg jo heller ikke problemer med tinitus etc.
Jeg har ikke opplevd dette med mine formstøpte propper. Det er hull i midten av dem der det utskiftbare lyd-filteret sitter og jeg antar at luft til en viss grad kan passere gjennom her (?). I alle fall nok til å utligne en evt. trykkforskjell. Når det er sagt hender det jeg kjenner at jeg har dytta med litt mye luft inn når jeg setter dem i (føles som propp i øra), dette løser jeg enkelt ved å nappe i øreflippen slik at luften passerer langs pluggen og trykket utlignes.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av iPaal »

niko skrev:Noen som har prøvd denne ? https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000020854
Jeg gir nå bort en stk av denne. Fungerer ikke mot vindstøy.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av mekkern »

Nei det ville vært rart hvis det hadde funket mot støy-men for å stoppe trekk når det er kaldere- jess.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av mekkern »

Det eneste som stopper all vindstøy er ei svær låvedør i plexiglass så all vind går rundt deg- men da må du se i gjennom denne for å se veien.
Eller kjøpe en goldwing- denne tror jeg er så å si støyfri.

Men er ørene for ømfintlige for støy er det mulig at ingen ting funker.
Da må man enten leve med det eller slutte å kjøre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar