Kjøreklær til nybegynner

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Kjøreklær til nybegynner

Legg inn av herreminhatt »

Hei. Ref mitt forrige innlegg, skal jeg nå starte på MC-lappen. :thumleft

I den anledning har jeg fått beskjed om å holde klær, sko, hansker og hjelm.

Da jeg ikke har peiling på dette og er litt redd for å ble prakket på noe av ivrige selgere så tenkte jeg å høre med dere her inne. Hva burde jeg gå for? Med tanke på pris og kvalitet så ser jeg for meg å legge meg i mellomsjiktet. Jeg kjøper også gjerne brukt.

Ser for meg å kjøre på våren, sommeren og høsten.

NB! Bruker briller. Hvordan blir dette i forhold til hjelm?

Takker for svar :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreklær til nybegynner

Legg inn av oivindg »

Hei. Jeg skal også ta lappen, men har fått en ufrivillig pause på grunn av kragebeinsbrudd.

Mens du venter på svar:
Står mye om kjøreutstyr her: viewtopic.php?f=14&t=12919
Og om briller og hjelm: viewtopic.php?f=14&t=14189
Og litt om mitt valg av kjøreutstyr (som ble mye dyrere enn planlagt): viewtopic.php?f=13&t=13927&start=30#p374127
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær til nybegynner

Legg inn av AJ »

På det du spør om her vil du antakelig får mange svar siden det er mange MC-klær produsenter.
Alt fra det rimelige til det ekslusive.
Welldone, Sharkspeed og Bullfighter må vel kunne sies å være i det rimelige prissjiktet, men Rukka og Klim befinner eg den andre enden.
Scott er et kjent og, såvidt jeg vet, solid merke med gode priser, som man finner i mange MC-butikker.

Selv brukte jeg rimelige Sharkspeed klær av merkene "Rescue" og "Alive" de første årene etter at jeg gjenopptok MC-interessen i 2006.
I dag er merkenavnet deres "ATA" og mye av det de lager ser ganske fancy ut.
Bjerknez her inne har flere ganger kommet med lovord på Sharkspeed klærne han kjøpte for et eller to år siden.
Min erfaring med sise klærne er noe blandet. Noe er bra, mens andre ting ikke har vært særlig slitesterkt.
Det jeg faktisk er mest fornøyd med fra Sharkspeed er Dobbelt D-ring tekstilbeltene deres. Skikkelig solide saker :prf .
haakeik her på forumet vet jeg har brukt kjøreklær fra Dane, som han synes å være fornøyd med.

Merker som Lindstrands, Jofama og Hallvarssons er det også mange som bruker. Mulig disse tre merkene nå er slått sammen til et, til Lindstrands. Usikker på dette siden jeg selv ikke kjenner merkene så godt.

Selv har hatt kjøreklær fra tyske Held, både skinn og tekstil og har så langt vært romelig fornøyd med det.
Held er heller ikke blant de dyreste merkene.

Som med hjelmer så er det også lurt å prøve kjøreklær før man kjøper. Og samtidig kanskje vurdere om man strengt tatt trenger bukse og jakke med påkostet vanntettmembran. Alternativ med lett regndress som tar liten plass kan ofte være en bedre løsning.

Uansett så finnes det mange kles- og hjelmmerker der ute, nærmest en liten jungel det kan være litt vanskelig og tidkrevende å navigere seg gjennom til man finner det utstyret man finner seg best til rette med.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Kjøreklær til nybegynner

Legg inn av Audi Mannen »

Tok lappen selv i 2017 og satt med akkurat samme utfordring.
Jeg måtte kjøpe klær raskt for å kunne begynne kjøring og kjøpte Jofama jakke, bukse. Helt ok klær til en fornuftig pris. Det endte opp med at jeg senere kjøpte Halvarssons Amazon jakke og Halvarssons Zon bukse som jeg synes dekker mine behov og jeg liker de godt og har langt bedre passform/snitt som skredderen sier. Kjøpte samme sett til kona også da de har en "lady" utgave i samme modeller. Jeg er ikke ut etter siste modell og fant alt på salg til en langt hyggeligere pris. En del tilbud her : https://shop.hoypuls.no/halvarsson#/pag ... &orderBy=0

Hjelm.... her også vil jeg gi et råd om å kjøpe noe mer påkostet med engang. Jeg kjøpte en LS2 og den er helt grei til arbeid og butikken, men har mye vindstøy og ble erstatta av en Schubert E1 og (C3 "lady" til fruen) rimelig kjapt da jeg skjønte at støy er ikke noe jeg trives med på lengre turer. Vi reagerer forskjellig på vindsus og støy, men det som koster mer er som regel bedre. Angrer ikke på E1 kjøpet. Selvfølgelig kjøpt på tilbud :twothumbs: .

Intercom trenger du sikkert til skole kjøring? Kjøp noe du vet kan brukes sammen med venner eller den modellen som du føler du trenger til resten av utstyret, for det er her det klabber på seg av nipserier. Jeg valgte Sena 20 Evo dual pack ( på tilbud selvfølgelig) Flere grunner til det, Sena er kompatibel med flere merker, virker godt mot telefon og musikk avspilling og mot TomTom Rider 550. navigasjon leses opp i øret sammen med sms som kommer inn på telefonen. knakende bra.

Personlig anbefaler jeg også ryggskinne som man har under jakka og ikke bare i jakke ryggen. Den sitter bedre ved velt.

Sko. Her har jeg valgt TCX touring støvler om jeg ikke husker feil for bruk på lengre turer. Forma halvhøye som går over ankel for korte turer da de er letter å gå i hvis jeg skal en svipp på butikken samt at de er letter av og på og passer godt til en kevlar jeans.

Ja, det blir dyrt når du samtidig skal ta lappen OG kjøpe sykkel, men let litt rundt og shop litt etter tilbudene. Jeg har bevisst handlet fra norske butikker og det er fordi jeg mener og tror det er lettere med klage/ reklamasjon enn å sende ut av landet hvis det er noe. Så langt ikke noe å reklamere på når det gjelder Jofama eller Halvassons.

Noen vil si jeg kasta bort penger ved å kjøpe de billigere klærne og hjelmen først, men jeg ser i etterkant at de kommer til sin rett når jeg skal ut en liten tur med XT'n og "hårve" litt på alt annet enn asfalt. :prf

Skal du ha skinnklær så er jeg helt blank.... de lager ikke skinndresser som ser bra ut når man er V-formet........ opp ned :D .
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær til nybegynner

Legg inn av niko »

Jeg har handla alt, både tekstil og skinn, brukt på finn. Unntatt hjelm og hansker. Veldig fornøyd og spart masse penger.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Kjøreklær til nybegynner

Legg inn av Sakkle »

Det er i alle fall med MC-utstyr som med en del andre ting, du får i stor grad det du betaler for.

Jeg hadde begrenset med penger igjen etter å ha tatt lappen og kjøpt sykkel så satte av rundt 10.000 til utstyr. Det meste røk på hjelmen, en Shoei Neotec på tilbud. Veldig fornøyd med den. Ble Bullfighter jakke og bukse. De er for varme i varmt vær og ikke vanntette i det hele tatt. Men de var i det minste rimelige. Støvlene er ok i alt unntatt regnvær. Da må jeg putte foten i plastpose med mindre jeg vil bli gjennomvåt. Hanskene, også fra bullfighter var det rimeligste men helt fine med mindre det regner.

Har kjøpt regndress i tillegg og det hjelper litt, men hanskene og støvlene er fremdeles et problem.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Re: Kjøreklær til nybegynner

Legg inn av herreminhatt »

Takk for så mange gode og utdypende svar :thumleft

Konklusjonen jeg drar av dette er at kjøreklær er som alt annet; man får ofte det man betaler for. Ellers spiller vel også personlige preferanser inn når det kommer til merke, passform etc.

Har blitt tipset om en seriøs forhandler som jeg tror jeg besøker til helgen. Da får jeg testet en del utstyr og får forhåpentligvis noen gode råd! Tviler på at jeg tar sjansen på å handle brukt. Lite ute som er i min størrelse. I tillegg er det jo litt utfordringer knyttet til dette med hygiene i disse tider :P

Nei, jeg får vel brenne av noen tusen ekstra når jeg først skal i gang med dette her! Trodde feriepengene skulle få vokse på sparekontoen ettersom det ikke ble noe sommerferie i år. Ser likevel ut som at disse får ben å gå på ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøreklær til nybegynner

Legg inn av kjellv »

Start med lavt budsjett, men ikke kjøp det billigste du finner. Så kan du bytte ut senere og kjøpe deg opp i kvalitet når du ser behovet. Ingen vits i å svi av mye på klær i år når du også skal ha både sykkel og lappen.
Tette sko er viktig. Skoene blir våte selv om du kjører mellom regnbygene. Alt vannet framhjulet virvler opp treffer skotuppene med høy presisjon! Våt på føttene = fryse og ubehag. Men tette sko blir lett klamme i 30 grader. Ryggskinne som du kler på deg før jakka er mange ganger bedre enn innlegg i jakka. Klær med termofor og membran er ikke nødvendig i første omgang. Kjøp stort nok til at du kan variere hva du har under, og en regndress som tar lite plass i bagasjen.
Hjelm er viktigst. Den må passe i størrelse og til din hodeform. Den må prøves. Skal sitte godt uten å være trang. Du skal kjenne at den har kontakt med hodet ditt hele veien rundt. Gjør den ikke det, prøv et annet merke. Men trenger ikke være kjempedyr, du får mye bra mellom 2 og 3 tusen.
Lykke til, dette blir nok bra

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreklær til nybegynner

Legg inn av FredrikE24 »

Kommer helt ann på hvilke bruk av motorsykkel du ser for deg.

Da jeg tok lappen var det primært for å pendle til Oslo hver dag. Uansett værforhold. Gikk derfor for Klim Badlands først som sist og den har jeg fremdeles og den er like fin rent teknisk. Den begynner å bli gammal og godt brukt, men like funksjonell som alltid.

Skal du kjøre en kveld eller to i uka og en og annen tur kan man like godt klare seg med noe billigere sammen med et regntrekk du drar over deg.

Jeg for min del er fornøyd med at jeg kan kjøre i -15 til +30 uten å verken fryse nevneverdig med en fleece under, eller svette nevneverdig med skjorte under. Om det snør eller regner, er full sol eller overskya spiller ingen rolle. Aldri klam eller våt.

Kjørte en gang på lånt sykkel med lånt kjøreutstyr fra Gardermoen og hjem i regn midt på natta. Jeg har aldri vært så klam bak et sykkelstyre noen gang. Halvarsons forøvrig. På en K1300GT som både har elektrisk vindskjerm og god kåpe.

Man blir godt vant med det rette utstyret, man ofrer ikke ytterbekledningen en tanke uansett hvordan været er..

Svar