SNELL E-1 intercom samkobling med Sena S10?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
olechm
Innlegg: 5
Registrert: 03 mai 2020, 22:55
Motorsykkelen din: ktm duke 390 2020

SNELL E-1 intercom samkobling med Sena S10?

Legg inn av olechm »

Heihei, jeg har planer om å ta mellomtung lappen nå i sommer, og av den grunn også gått til innkjøp av intercom.

Så for og gjøre dette kort, så lurte jeg på om noen har erfaring med om snell kan parkobles med andreintercomer med bluetooth.

Kjørelærer har sena s10, og jeg har gått til innkjøp av et snell e-1.

takk for svar :)

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Intercom samkobling

Legg inn av BlåBil »

Dette skulle du jo ha undersøkt først før du gikk til innkjøp. Sena tror jeg kan koble mot andre merker på Bluetooth. Snell er noe billiggreier så det er vanskelig. Bluetooth funker dårlig av erfaring. Det beste alternativet er å koble din opp til mobilen og heller ringe hverandre, syns nå jeg.

olechm
Innlegg: 5
Registrert: 03 mai 2020, 22:55
Motorsykkelen din: ktm duke 390 2020

Re: Intercom samkobling

Legg inn av olechm »

Grunnen til innkjøpet er fordi jeg har 3 andre kompiser som skal ha lappen, denne kan man koble opp mot 4 andre, og var på tilbud. Så den passet bra for vårt bruk når lappen er i boks.

Jeg har evt en kjip nødløsning, hvor jeg kan kjøpe av kjørelærer for 750 for og ha gjennom opplæring.

Takk for svar

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Intercom samkobling

Legg inn av overlay »

Dette hørtes rart ut. Både når jeg tok lett lappen og tung lappen stilte skolene med intercom

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Intercom samkobling

Legg inn av Sakkle »

overlay skrev: 05 mai 2020, 23:57 Dette hørtes rart ut. Både når jeg tok lett lappen og tung lappen stilte skolene med intercom
Trodde det var normalt, ja.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Intercom samkobling

Legg inn av 45316 »

Det ear normalt, men pga covid19 så har det kommet føringer på at elevene må stille utstyr selv pga smittefare.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Intercom samkobling

Legg inn av Sakkle »

45316 skrev: 06 mai 2020, 00:29 Det ear normalt, men pga covid19 så har det kommet føringer på at elevene må stille utstyr selv pga smittefare.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Åja... det gir selvfølgelig mening :twothumbs:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Intercom samkobling

Legg inn av BlåBil »

Det var en her på forumet som skrev om at han heller brukte den trådløse koss porta pro som "intercom". Syntes det var genialt. Sparer penger sammenlignet med en bra intercom og mobildekningen er så å si bra generelt. Er også "gratis" å ringe med de fleste abonnementer. Jeg må ærlig si at jeg ville heller satset på dette om jeg skulle investere i noe sånt. Bruker packtalk som koster skjorta. Eneste ulempa er batteri, noe jeg syns er overlevelig om man feks kan koble opp mobilen og headsettet til en strømkilde om nødvendig. Har den andre personen(som i dette tilfellet kjørelærern) intercom så kan personen koble opp intercomen som handsfree om personen allerede ikke har gjort det fra før. Universal og simpel løsning syns jeg!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Intercom samkobling

Legg inn av Sakkle »

BlåBil skrev: 06 mai 2020, 01:46 Er også "gratis" å ringe med de fleste abonnementer.
Nå eier jo kjørelæreren allerede en intercom og er ikke sikkert han er interessert i å ha en åpen telefonsamtale under hele kjøreturen selv om det er "gratis". For han er det garantert mindre gratis en å bruke intercomen uten mobil...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Intercom samkobling

Legg inn av BlåBil »

Sakkle skrev: 06 mai 2020, 01:58
BlåBil skrev: 06 mai 2020, 01:46 Er også "gratis" å ringe med de fleste abonnementer.
Nå eier jo kjørelæreren allerede en intercom og er ikke sikkert han er interessert i å ha en åpen telefonsamtale under hele kjøreturen selv om det er "gratis". For han er det garantert mindre gratis en å bruke intercomen uten mobil...
Ser ikke den. Det er tiltak de fleste må ta og det å adaptere til denne situasjonen viser at man er i stand til å jobbe fremover, ikke stå stille. Han bruker fortsatt intercomen for en av flere ting den er ment for, nemlig ta imot samtaler via mobilen. Jeg syns ikke at det er så vanskelig. Det er ikke sikkert at alle elever bruker den samme løsningen, men å gjøre det enklest mulig for alle er selvsagt det å foretrekke. Kjørelærern har allerede en enhet som kan ta imot telefonsamtaler, så det skal ganske lite til å få dette til å funke. At korona gjør at andre må selv skaffe seg en kommunikasjonsenhet må også kjøreskoler ta hensyn til syns nå jeg.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Intercom samkobling

Legg inn av Sakkle »

BlåBil skrev: 06 mai 2020, 02:46 At korona gjør at andre må selv skaffe seg en kommunikasjonsenhet må også kjøreskoler ta hensyn til syns nå jeg.
Jeg er forsåvidt ikke uenig i det. Spørsmålet er jo om kjøreskolen er enig, ikke om vi to er det...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Intercom samkobling

Legg inn av gsx750_80 »

BlåBil skrev: 05 mai 2020, 22:22 Dette skulle du jo ha undersøkt først før du gikk til innkjøp. Sena tror jeg kan koble mot andre merker på Bluetooth. Snell er noe billiggreier så det er vanskelig. Bluetooth funker dårlig av erfaring. Det beste alternativet er å koble din opp til mobilen og heller ringe hverandre, syns nå jeg.
Har kjøpt to sett Snell E-1. Det første later til å ha 1 stk defekt mikrofon, samt at enheten i seg selv er feilvare. Batteri lades og utlades tilsynelatende på få minutter. En nærliggende hypotese er at også det innebyggede batteriet i den ene av de to enhetene er defekt.
Synes konstruksjonen ser lite mekanisk robust ut, så jeg vil tro man må håndtere dette utstyret svært forsiktig dersom man skal ha håp om særlig varighet. En god del kraft må benyttes for å klipse enhetene av / på hjelm, noe som også medfører litt røff håndtering.

På det andre settet, som antas å være i orden, datt en gummihette over en bryter av allerede før den ene kjøreturen foretatt så langt.
Fukt vil nok trenge inn.

Lyser ikke akkurat kvalitet, dessverre..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Intercom samkobling

Legg inn av Juicebox »

Gjør det riktig første gangen så slipper du å fucke opp flere ganger.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Intercom samkobling

Legg inn av gsx750_80 »

Juicebox skrev: 06 mai 2020, 18:53 Gjør det riktig første gangen så slipper du å fucke opp flere ganger.
Uklart hvem du svarer her..
(?) Forklar deg, om du er i stand til det.. ;)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Intercom samkobling

Legg inn av Fsva »

Hei, olechm!
Det ser ut som Sena S10 kan kobles opp mot 1-stk "ikke-sena" modul om gangen, så det skal nok gå.
Jeg ville kanskje tatt kontakt med kjørelærer og spurt om du kunne komme innom og test-oppkoble i henhold til bruksanvisningen?

Fra bruksanvisningen til Sena S10 https://www.sena.com/product/smh10/documents

17
"Non-Sena Bluetooth headsets can be connected to the Sena Bluetooth headset if they
support the Bluetooth Hands-Free Profile (HFP)."


Jeg tar det for gitt at Snell støtter HFP.. :-k

17.1 Universal Intercom Pairing
The SMH10 can be paired with non-Sena Bluetooth headsets for
Bluetooth intercom conversation. You can pair the SMH10 with only
one non-Sena Bluetooth headset; if you pair with a different non-Sena
Bluetooth headset, the previous pairing list will be removed.
1. Turn on the SMH10 and a non-Sena Bluetooth headset which you
want to pair with.
2. Press and hold the Jog Dial on the SMH10 for 8 seconds until
the blue LED flashes rapidly. You will hear a voice prompt saying
“Universal intercom pairing”.
3. Perform the operation required for handsfree pairing on the nonSena Bluetooth headset (refer to the users’ manual of the headsets
you want to use). The SMH10 will automatically perform pairing
with non-Sena Bluetooth headsets in pairing mode.

Svar