Mobilholder

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Mobilholder

Legg inn av Subsea79 »

Har prøvd litt forskjellig, men har landet på SP Connect!
Vanvittig solide greier, og det funker som fjell.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Mobilholder

Legg inn av KåreDump »

Sjekka ut QuadLock?

Sitter som støpt, og den ser ikke ut som den er er montert av polske østeuropeiske bygningsarbeidere! :twothumbs:
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Mobilholder

Legg inn av 45316 »

Både quadlock og ram Mount har feste for festing i stytekrone. Sikkert mange fler også. Bilde

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mobilholder

Legg inn av Domino »

Ja, det ser ut som "stem mount" kan være tingen.

herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Re: Mobilholder

Legg inn av herreminhatt »

Noen som vet hvem som selger quadlock i Norge? Blir man nødt å bestille fra utlandet?

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mobilholder

Legg inn av Domino »

Det er flere norske nettbutikker som selger dekslene, iallfall til de mest populære telefonmodellene. Når det gjelder holderne kommer det nok an på hvilket feste du trenger til din sykkel.

The-Stig
Innlegg: 219
Registrert: 20 jan 2009, 10:42
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Sted: Oslo

Re: Mobilholder

Legg inn av The-Stig »

VindR skrev: 15 des 2020, 09:59 Det er ikke meningen å starte noen krangel her, rakke ned på de som vil ha telefon montert på sykkelen, eller noe lignende. Dette er bare en liten ting til ettertanke!

Er det flere som synes det er litt "festlig" at alle er så utrolig opptatt av sikkerhet "i tilfelle uhellet er ute", samtidig som så mange ønsker å ha telefonen montert på sykkelen? Jeg snakker ikke om den vanlige kommentaren om at "den er distraherende". Jeg skal ikke legge meg opp i hva folk gjør, men bare se for dere dette:

Du er ute og kjører en kveldstur for deg selv, og har så klart på deg alt av utstyr "i tilfelle uhellet er ute". Du fester mobilen i mobilholderen på sykkelen, skrur på musikken eller bare lar telefonen være der, og kjører av sted. Litt ut i turen er faktisk uhellet ute, og du går ned. Det er på aftenen, kanskje midt i uka til og med. Du er heller ikke på en hovedvei, for hovedveier er kjedelige (de aller fleste er det). Det gjør at det er lite trafikk. Du ligger i grøfta og klarer ikke flytte på deg. Kanskje du er skadet, kanskje du har sykkelen over deg. Den eneste muligheten til å få hjelp i rimelig tid, er å ringe etter hjelp. Men vent! Mobilen var montert på sykkelen, og ligger nå 30 meter i skogen, i en busk på den andre siden av veien. På godt norsk: Du er fu*ked fram til noen tilfeldigvis kjører forbi.

Når jeg hadde ulykken min, så gikk jeg i asfalten i så vidt over 50 km/t og inn i et autovern. Det var nok til at jeg ikke klarte flytte på meg, delvis pga. skader og delvis fordi sykkelen lå oppå meg. Hadde jeg kjørt alene og hadde det vært mindre trafikk, så hadde jeg hatt skikkelig problemer hvis også telefonen hadde vært montert på sykkelen.

Igjen, jeg respekterer at folk gjør som de vil (til en viss grense ;) ). Jeg bare synes det er litt merkelig det der at "alle" tenker at sikkerhet er #1, samtidig som "alle" skal ha telefonen montert på sykkelen. Min har fast plass i venstre brystlomme på jakka :)
Amen!
Historikk

- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mobilholder

Legg inn av kjellv »

På FJRen hadde jeg samme problemet, ikke for montering av mobil men for TomTom Rider.
Jeg laget meg en brakett for montering på høyre speilfeste som fungerte veldig bra. FJR har speilene montert på kåpa, men min hadde samme bremse og clutchendler som FZ1 og disse hadde speilfeste.
Fikk tak i en skrue som hadde M10 linksgjenger i ene enden og M6 i andre enden. Braketten festet jeg på denne skruen med M6 mutter. Det ble veldig bra og fungerte til den ble solgt.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mobilholder

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har mobilen på styret når jeg kjører tur med andre for navigasjon og lading.

Ellers har jeg alltid tenkt som VindR at man kan spille med dårlig kort på hånden hvis man forulykker med telefonen på styret. Kjører alltid med mobilen i lomma.

Vurderer å kjøpe en nødpeilesender. Det er dedikert lomme for dette i Klim-dressene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mobilholder

Legg inn av kjellv »

Jeg anbefaler også å ha 113-appen installert på telefonen. Om man forulykker et sted man ikke med sikkerhet kan fortelle nøyaktig hvor man er (og det kan faktisk være vanskelig selv om man er kjent) så kan man ringe 113 fra appen. Nødsentralen ser da nøyaktig posisjon til telefonen og slipper å lete etter deg.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Mobilholder

Legg inn av kaiu »

Har selv 2 telefoner. En som er rigget med alt av kart og apper for tur og som også tåler en trøkk, regn og litt røff behandling med tvilling SIM. Så har jeg min "vanlige" telefon på innerlomma. Helt enig med 113 appen som er installert på begge.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Mobilholder

Legg inn av Subsea79 »

Beklager om jeg kupper tråd.

Sikkert lurt og ha 113-appen på telefonen ja.

Selv så har jeg denne SOS funksjonen på sykkelen min, som registrerer en ulykke og tilkaller hjelp.
Føler litt sånn "funker dette da mon tro" i forbindelse med dette. Noen som har hørt om noen som har måttet bruke denne funksjonen?

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mobilholder

Legg inn av Domino »

Jeg installerte faktisk 113-appen i helga. Jeg har tenkt på det mange ganger, men fikk ut fingeren etter at den ble nevnt i denne tråden. Jeg går jo også rett som det er på tur i Lyngsalpene om sommeren, og der kan det være mye steinur.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Mobilholder

Legg inn av KåreDump »

kjellv skrev: 25 apr 2021, 16:43 Om man forulykker et sted man ikke med sikkerhet kan fortelle nøyaktig hvor man er.....
<flisespikking>
Om du forulykker så må du nok ha "Åndenes Makt-appen" om du skal klare å fortelle hvor du er... :D
</flisespikking>
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Mobilholder

Legg inn av Olav K »

Subsea79 skrev: 26 apr 2021, 08:39 Beklager om jeg kupper tråd.

Sikkert lurt og ha 113-appen på telefonen ja.

Selv så har jeg denne SOS funksjonen på sykkelen min, som registrerer en ulykke og tilkaller hjelp.
Føler litt sånn "funker dette da mon tro" i forbindelse med dette. Noen som har hørt om noen som har måttet bruke denne funksjonen?
Jeg har tryna en hel del med GS og GSA som har denne funksjonen, og etter første gang, så lærer man seg at man må kansellere nødanropet fra sykkelen.

Hvis ikke begynner det å snakke en vennlig og rolig stemme i andre enden, som spør gjentatte ganger om du er ok, om du er HELT sikker på at du er ok, om andre i reisefølget er skadet, om sykkelen er ok, osv.

Om du ikke svarer, eller bekrefter behov for hjelp, begynner ting å skje, og hjelp kommer, til og med i overkant mye hjelp noen ganger.

En bekjent skadet seg i Italia, og bekreftet behov for hjelp via BMW sin nødsentral, noe som resulterte i ambulanse, tre politibiler og en brannbil. Han hadde "bare" tatt et kragebein og greide ikke å betjene sykkelen, så da dukket det opp en bergingsbil også, etterhvert.

Dette er jo noe som biler har hatt i flere år, så det funker veldig bra. :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar