Scuberth S2 Sport+Koss Porta Pro Wireless=Sant

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Scuberth S2 Sport+Koss Porta Pro Wireless=Sant

Legg inn av Chanten »

Tenkte jeg skulle tipse om en forholdsvis billig fiks til god lyd i hjelmen.

Har tidligere kjørt med Sena SMH-10 og planen var å bruke denne på ny hjelm. Intercomen overlevde dessverre ikke flyttingen fra hjelm til hjelm. Regnet igrunn med det, da den ene skruen til festet knakk for en del år siden, og utstyret kun er vannavstøtende og ikke vanntett... :scratch Vannavstøtende er dårlig deal i Bergen... :crazy: Hele festeanordningen sprakk da jeg skulle montere på ny hjelm... gammal sprø plast...

Uansett... trålet over hele internettet etter ny løsning. Etter mange dype tanker, falt jeg på at jeg ikke ville kjøpe ny intercom, da jeg ikke bruker intercom funksjonen. Hvorfor betale ekstra for noe man ikke bruker? Er i utgangspunktet musikk og en telefon i ny og ne som er funksjoner som jeg ønsker.

Så jakten på en løsning som passer i hjelm som oppfylte specsene mine ble iverksatt. Var innom mange forskjellige løsninger, men fant ingen som jeg følte passet. Finnes en del løsninger med 3,5 mm jack, som jeg vet hadde fungert bra da jeg har innebygd DAC forsterker i mobilen. Men ville ha en trådløs tilkobling, kun for enkelthetens skyld.

Kom etterhvert på at jeg leste om en kar på forumet her som hadde satt inn Koss Porta Pro øretelefoner i hjelmen :thumleft Koss har også kommet med trådløs versjon av Porta Pro, som ble kjøpt inn idag. Øreklokkene ble montert inn i hjelmen med tosidig tape, og vipps! Knallgod trådløs lyd i hjelmen! Er også mikrofon i settet, så har mulighet til å ta imot telefoner!

Har foreløpig kun prøvd lyden innendørs, da kong vinter fant ut at han ikke var ferdig med å drysse snø over Bergen. Men lyden er overlegen i forhold til Sena SMH-10 innendørs. Så regner med den er merkbar bedre ute på sykkel også :thumleft

Koss Porta Pro Wireless koster i 650 kr... en brøkdel av Sena/Scala... :twothumbs:

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Scuberth S2 Sport+Koss Porta Pro Wireless=Sant

Legg inn av BlåBil »

Det er jo veldig smart. For meg så er en telefon bedre enn intercom, selv om jeg bruker packtalk. Det er så å si "gratis" å ringe nå med de fleste mobilabonnementer og man kan alltid legge til flere inn på samtalen. Det er også gratis innenfor Norden og EU. Det er også bedre dekning enn en intercom. En mindre enhet å fikle med er alltid et pluss. Eneste negative jeg kan se er at det kan sluke batteri, men mobilen og headsettet kan alltid lades, både under samtalene og etter med usb og at man ikke blir koblet opp igjen automatisk om en eller flere mister kontakt. Tror ikke det kan bli noe store problemer om man snakker via mobilnettet. Jeg har sammenlignet mine gamle porta pro med packtalk og de er veldig like på lyd, men hvordan mikrofonen filtrerer vekk støy vet jeg ikke. Bra tips!

KawaKjetil

Re: Scuberth S2 Sport+Koss Porta Pro Wireless=Sant

Legg inn av KawaKjetil »

Så ut som en grei løsning. Hva gjorde du med ledningene imellom? Er vel der mikrofonen er.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Scuberth S2 Sport+Koss Porta Pro Wireless=Sant

Legg inn av FredrikE24 »

Chanten skrev: 03 apr 2020, 18:05
Uansett... trålet over hele internettet etter ny løsning. Etter mange dype tanker, falt jeg på at jeg ikke ville kjøpe ny intercom, da jeg ikke bruker intercom funksjonen. Hvorfor betale ekstra for noe man ikke bruker? Er i utgangspunktet musikk og en telefon i ny og ne som er funksjoner som jeg ønsker.

Koss Porta Pro Wireless koster i 650 kr... en brøkdel av Sena/Scala... :twothumbs:
Takk for tipset! Er i samme båt som deg. Intercom brukes ikke. FM-radioen i Cardo Schubert kommunikasjonskragen i min C3 Pro er ikke brukandes lenger.
Jeg streamer radio og musikk.

Jeg har imidlertid moddet kragen med å lodde inn KOSS PortaPro høyttalere og ekstra padding på baksiden(i en slags lukket kasse), og det fikk opp basstrykket en hel del. Lyden er ikke noe å klage på.
Koss PortaPro høyttalerne er en enklere last for kragen rent "ohmsk", er mer lettdrevne(dB/w) og har derfor opplevd bedre batteritid.. Kan kjøre 12timer med lyden på fullt øs før jeg trenger å lade..

Hiv gjerne ut noen bilder av montering, plassering av knapper etc. Hvor er batteriet?
Handsfree-mobil har jeg i og for seg dratt en del nytte av. Er ikke sjelden jeg må ta noen jobbrelaterte samtaler til og fra jobb.
Imponerende egentlig da det ikke har vært noen hittil som har trodd at jeg har kjørt i over 100km/t på motorvei under samtalen. De fleste tror jeg sitter bak kontorpulten med kaffekoppen.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Scuberth S2 Sport+Koss Porta Pro Wireless=Sant

Legg inn av Chanten »

Plasseringen var veldig enkel! En høyttaler på hver side. Som dere ser, har den ene siden kontroll/mic og den andre siden er batteri. Det er altså ingen behov for ekstern batteripakke og lodding. Her er alt plug and play :thumleft

Kontroll/mic har jeg plassert ved kinnputen. Der var det en åpning som passet perfekt. Så kommer til av og på knapp, samt ladeluke uten å måtte demontere noe som helst :prf

Ledningen har jeg gjemt langs kragen i front og monteringen blir lik på motsatt side for batteriet. Så det er ingen synlige ledninger inni hjelmen :twothumbs:

Koss oppgir 12 timers brukstid på headsettet :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar