Polering og sånt no....

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Jada, man får nok like mange anbefalinger som det finnes produkter. Det meste funker. Det går mest på produktets egenskaper i form av hvor lett den tørker ut, hvor mye den spruter (tykkelse på produkt) og hvor mye oljer den inneholder som gjør at man kan kjøre lenger uten å fylle på med mer produkt etc.

Men da er man inne på et tema som går fra polering for den vanlige mann i gata til "geek".

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av oivindg »

Padder er totalt forvirrende siden det ikke finnes noe standard system på å angi hardhet. Et tips for å forenkle jobben med å velge padder er å starte med en produktserie fra én produsent. Scholl som Bjerknez nevner er et godt eksempel. Kjøp både polish og padder fra Scholl til du begynner å bli kjent med hvordan de virker. 3M er en annen leverandør som har både polish og padder. Rupes er også et godt alternativ. De har også en mikrofiberpad som mange skryter fælt av.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Takk for div innspill om pads, tror jeg har et overordnet bilde nå :thumleft
Bjerknez skrev: 27 apr 2020, 07:28 Jeg er ikke så inne i dette med maskiner, men jeg ville nok valgt en med fast rotasjon. En som tåler litt press uten å stoppe og rotere. Når det er sagt så skal man ikke bruke særlig press når man polerer. Man skal egentlig kun bruke maskinens egen tyngde og en veldig lett håndtrykk. Så jeg er litt usikker på hvor "håpløs" en fritt roterende maskin er. Men ja, jeg ville nok valgt en fast roterende uansett tror jeg.
Ja, det gikk litt fort i svingen der. Bra jeg fikk den til en hyggelig pris, jeg går nok ikke skoa av meg på denne :)
Hadde jeg bare skullet polere bil så hadde en frittroterende nok vært helt greit. Men i og med at det er to båter i porteføljen, med masse buer, kanter og knekker rundt omkring, så er det nok en tvungen / fast DA-maskin som er det beste for meg.

Så da er neste prosjekt å få endret på dette. Ubrukt, new in the box, så det går nok greit uten stort tap :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Eller så har man jo noe som heter angrerett.... :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 27 apr 2020, 10:01 Eller så har man jo noe som heter angrerett.... :)
Er noen dager for sent ute....

EDIT: ..... Har faktisk ikke fått angrerettsskjema. Hverken i pakka, ikke på mail, eller på sms. Så da har jeg faktisk gyldig angrerettt.. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 27 apr 2020, 10:02
Bjerknez skrev: 27 apr 2020, 10:01 Eller så har man jo noe som heter angrerett.... :)
Er noen dager for sent ute....

EDIT: ..... Har faktisk ikke fått angrerettsskjema. Hverken i pakka, ikke på mail, eller på sms. Så da har jeg faktisk gyldig angrerettt.. :lol
Se der ja :twothumbs:

Det ordner seg for kjekke gutter :knegg

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Ja, det gjør det alltid ... :lol
Men vi får se da, hvor enig forhandleren er i det.
Uansett, no big deal. Blir det sånn påstand mot påstand-problematikk, så legger jeg den bare ut på Finn. :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

Ingen av mine DA maskiner har tvungen rotasjon.
Fordelen er at om du er uerfaren og presser for hardt, KAN du ikke skade lakken.
Men om en med tvungen rotasjon er som en roterende, men bare oscillere i tillegg vil jeg tro at også denne kan gjøre skade hvis du presser for hardt eller ikke holder maskinen i bevegelse.
Har aldri opplevd å presse så hardt at rotasjonen stopper.
Men hvis du prøver TGR og ikke er fornøyd så kan vi sikkert gjøre en handel på pent brukt Flex :lol

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 27 apr 2020, 14:09 Ingen av mine DA maskiner har tvungen rotasjon.
Fordelen er at om du er uerfaren og presser for hardt, KAN du ikke skade lakken.
Men om en med tvungen rotasjon er som en roterende, men bare oscillere i tillegg vil jeg tro at også denne kan gjøre skade hvis du presser for hardt eller ikke holder maskinen i bevegelse.
Har aldri opplevd å presse så hardt at rotasjonen stopper.
Men hvis du prøver TGR og ikke er fornøyd så kan vi sikkert gjøre en handel på pent brukt Flex :lol
Greia med en frittroterende er at det er optimalt for en nybegynner på sårbar billakk. Men på en båt derimot, med mye buer og knekker rundt omkring, så kan det bli veldig mye rotasjons-stall.

Fordelen med Flex XC 3401 VRG, er at den har tvungen rotasjon i utgangspunktet. Men så kan man ta av bakplata, og ta ut kransen som gjør rotasjonen tvungen, og vipps så har man en maskin med fri rotasjon. Det er optimal for meg. Da kan jeg bruke fri rotasjon når jeg tar bilen, og tvungen når jeg begir meg i kast med båtene.

Sjekk denne videoen fra ca 1:30, så ser du greia :)
https://www.youtube.com/watch?v=rvnNNL3OItk&t=186s

Forøvrig, hvis du vil ha en ubrukt new in the box Flex XFE 7-15 150 for tilbudspris kr. 4.199,- så er den din :) Men da må du hive deg rundt før jeg benytter angreretten. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

Tenkte mest på den lille Flex´en
Har DA med 12 og 21 mm utkast ......

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Ok, skjønner.
Nei, den må jeg jo ha :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 27 apr 2020, 14:55 Ok, skjønner.
Nei, den må jeg jo ha :)
:lol Ja ser den
Men lov å prøve seg :redface

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 27 apr 2020, 15:07
TGR skrev: 27 apr 2020, 14:55 Ok, skjønner.
Nei, den må jeg jo ha :)
:lol Ja ser den
Men lov å prøve seg :redface
Har trua på den. Har bestilt bakplater i 30, 50 og 75 mm, pluss forlengerarm. Da kommer jeg til de fleste steder tenker jeg 👍😊

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

Ja da har du kjempemaskin for sykkelpolering :thumleft
Eneste som kan være bedre er Rupes Ibrid, men alt for dyr til litt hobbybruk, bortsett fra for Bjerknez.
Kjøpte selv denne

https://www.ebay.com/itm/Liquid-Element ... 2749.l2649

Ikke testet den enda, men er ett billigere alternativ til Rupes, med 3, 12 mm utkast og roterende funksjon

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 27 apr 2020, 15:19 Ja da har du kjempemaskin for sykkelpolering :thumleft
Eneste som kan være bedre er Rupes Ibrid, men alt for dyr til litt hobbybruk, bortsett fra for Bjerknez.
Kjøpte selv denne

https://www.ebay.com/itm/Liquid-Element ... 2749.l2649

Ikke testet den enda, men er ett billigere alternativ til Rupes, med 3, 12 mm utkast og roterende funksjon
Ja, funker sikkert bra. Jeg var liksom på en "Fleks-bølge", og ble inspirert og fikk forståelse for problemstillinger gjennom å se på videosnutter. Ikke bare på mc, men også på båtene er det ganske mange plasser man rett og slett ikke kommer til med en stor maskin.

I mangel av erfaring og tydelige anbefalinger, så bestilte jeg et sett av disse til den lille maskinen, altså en 35, en 55 og en 80 mm pad. I flg reklamen skal de både cutte, polere og gi bra finish. :twothumbs:

https://bilnerden.no/buff-and-shine-uro ... rofiberpad

Svar