Polering og sånt no....

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Ok. Skjønner. Det vil vel typisk være en oppgave for en som Bjerknez, eller andre med "tung erfaring" på området. Det har ikke jeg. Jeg har ikke kommet lenger enn til å kjøpe 2 maskiner.... :crazy:

Men jeg tror dette er et relativt stort tema, med ganske mange forskjellige meninger og erfaringer. Og det ligger bøttevis av videosnutter om hvordan man gjør ting, hva man bruker osv på YT. Feks snutter fra Bilpleiekongen. :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5226
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av dypen »

OK. Har en Cyclo Polermaskin som ikke har vært brukt på seks år, den er heller ikke brukanes på mc med to polerhoder. Kan tenke meg å bytte ut den mot en som kan brukes på mc. Tror Bjerknez linket til en liten batteridrevet sak med lang eller kort hals som var i en pakke til ca 9700,-
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Ja, mener han har en Rupes Nano Ibrid eller noe i den duren. Jeg kjøpte en Flex DA-maskin på kampanjepris til 4200,- pluss en mindre Flex roterende nå på Green Friday, på tilbud til ca 2800,-, med 3 forskjellige bakplater, 30, 50 og 75 mm. Den bør man komme til de fleste steder med.

Men som nevnt, så er dette foreløpig upløyd mark for meg. Er litt usikker på om det var en frittroterende DA-maskin jeg skulle ha, eller om det var en fast DA jeg burde ha kjøpt. Men det finner jeg ut ila et par års tid ... :lol

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5226
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av dypen »

Bjerknez anbefaler for slike som oss.
En såkalt «dual action» maskin som både roterer og går rundt sin egen akse.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

dypen skrev: 26 apr 2020, 00:28 Bjerknez anbefaler for slike som oss.
En såkalt «dual action» maskin som både roterer og går rundt sin egen akse.
Ja, men det finnes noen som er frittroterende, og noen som er faste, eller tvungne. Skal se om jeg finner link til en snutt som forklarer forskjellen, men det blir i morra 👍😊

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal se om jeg får oppdater disse linkene i blogginnlegget dere fant over. :) er en liten stund siden jeg skrev denne, så destinasjonen har nok endret seg :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 25 apr 2020, 23:52 Ok. Skjønner. Det vil vel typisk være en oppgave for en som Bjerknez, eller andre med "tung erfaring" på området. Det har ikke jeg. Jeg har ikke kommet lenger enn til å kjøpe 2 maskiner.... :crazy:

Men jeg tror dette er et relativt stort tema, med ganske mange forskjellige meninger og erfaringer. Og det ligger bøttevis av videosnutter om hvordan man gjør ting, hva man bruker osv på YT. Feks snutter fra Bilpleiekongen. :twothumbs:
Etter å ha vert i dette detailing gamet en stund, så liker jeg å forenkle litt. Tro meg, når jeg sier at Scholl S17, medium cut pad, en random god poleringsmaskin med respekt for seg selv og en voks til 2-3 hundrelapper og noen gode mikrofiberkluter, samt høytrykkspyler og gjerne trykkluft/varmluft for å blåse tørr sykkelen etter vask er det man trenger.

Ingen grunn til å gå ned på molekyl nivå her. Det er snakk om sundt vedlikehold og vask av sykkel. Bare generelt ligg unna skilpaddeproduktene og kjøp fra feks. Bilnerden.no, scandicshine.no, etc. Eierne av disse sidene driver profesjonelt med detailing selv og vet faktisk hva dem snakker om og bruker sine egne produkter hele tiden.

Men vær forsiktig med å bevege dere inn på detailersclub.no. Dette er et forum for geeks og ofte får man langt mer informasjon enn man behøver og ender bare opp med å bli enda mer usikker. Dessuten vil det som oftest bli en drakamp om hvilken voks som er best etc.

Ønsker du bare å få sykkelen rein med godt resultat på en enkel måte så hold deg i denne tråden. Ønsker du og utforske dette nærmere og gå mer i dybden, så er detailersclub.no mer egnet.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må bare utdype med å si at jeg ikke har noen "tung erfaring" rundt dette. Jeg er en selvlært hobbydetailer. Jeg vil foresten ikke heller kalle meg selv "detailer" lenger. Mange mener jeg er det, men jeg tar ofte snarveier jeg også. Jeg følger ikke boken til punkt og prikke hele tiden. Derimot så vet jeg hvor man gjerne kan slurve litt uten at det tar noe mer skade enn at man må bruke noen minutter ekstra med tid hvert år. :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Litt tilbake til dette med maskiner...

Da jeg begynte å studere dette litt, for å velge maskin, så oppfattet jeg det som at det fantes 2 typer maskiner. Roterende, og DA, Dual Action, altså maskiner som både roterer og oscillerer.

Men det var feil. Det finnes 3 typer maskiner. Roterende, DA fastroterende, og DA frittroterende. Dette oppdaget jeg ikke før jeg allerede hadde handlet en DA-frittroterende, en Flex XFE 7-15 150. Hadde jeg oppdaget det tidligere, så hadde jeg antagelig kjøpt en DA- fast, en Flex XC 3401 VRG .

Denne videoen forklarer godt forskjellen, og Flex XC 3401 VRG ser ut til å være en optimal maskin i mine øyne. Den kan man bruke både som fast og frittroterende.

https://www.youtube.com/watch?v=HNe9jEraWeE

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5226
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av dypen »

Uten å ha sett på videoen, vil det si at DA frittroterende stopper hvis du presser maskina hardt mot underlaget?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

dypen skrev: 26 apr 2020, 09:22 Uten å ha sett på videoen, vil det si at DA frittroterende stopper hvis du presser maskina hardt mot underlaget?
Det er helt korrekt. Dvs at den stopper å rotere, men fortsetter å oscillere.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Og når man tror at man snart kan sette i gang, så smått.....
Da må man jo kjøpe noen pads. Og det byr jo pinadø på en enda større jungel enn valg av maskin. Det vrimler av uttrykk og betegnelser, men null info om hva de forskjellige uttrykkene betyr, eller hva slags pads man skal bruke til hva..... :-k

Bjerknez, Simpson, FredrikE24, hva med en guide type "Valg av pads for dummies"? :scratch :crazy:

EDIT.... Her jeg fant jeg noe basic.....
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

Det med pad er jo ett helt eget fagfelt.
Men enkelt forklart, jo grovere og hardere pad jo mere tar den, lammerull er vel det som tar mest, microfiber pad har jeg ikke prøvd. MEN, så har du jo ett hav av copound, rubbing og polish med forskjellig grovhet.
Og så kommer det jo an på hvor hard lakken er. Egen erfaring er at BMW og Volvo har hard lakk.
Det finnes ikke en fasit, men må prøves for å finne rette kombo.
Mitt ukvalifiserte råd er derfor å prøve med noen medium pads og se hvordan det blir.
De fineste pads er jo finishing pads, og groveste er til grove jobber.
Men andre har garantert mer å komme med.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 26 apr 2020, 22:38 Og når man tror at man snart kan sette i gang, så smått.....
Da må man jo kjøpe noen pads. Og det byr jo pinadø på en enda større jungel enn valg av maskin. Det vrimler av uttrykk og betegnelser, men null info om hva de forskjellige uttrykkene betyr, eller hva slags pads man skal bruke til hva..... :-k

Bjerknez, Simpson, FredrikE24, hva med en guide type "Valg av pads for dummies"? :scratch :crazy:

EDIT.... Her jeg fant jeg noe basic.....
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Jeg er ikke så inne i dette med maskiner, men jeg ville nok valgt en med fast rotasjon. En som tåler litt press uten å stoppe og rotere. Når det er sagt så skal man ikke bruke særlig press når man polerer. Man skal egentlig kun bruke maskinens egen tyngde og en veldig lett håndtrykk. Så jeg er litt usikker på hvor "håpløs" en fritt roterende maskin er. Men ja, jeg ville nok valgt en fast roterende uansett tror jeg.

Med pads så får man kjøpt både grove og fine pads og alt midt i mellom. Som oftest finnes det tre grovhetsgrader. Grov, medium og soft. Eller hard, medium og soft etc. Betegnelsen "cut" blir også ofte brukt men betyr det samme u bunn og grunn.

Er man usikker, så velg en medium. jeg har aldri brukt noe annet enn medium pad til mine prosjekter.

Du kan velge å høre på meg og teste ut Scholl S17 og en pad med medium cut/midium hardhet og med stor sannsynlighet leve med denne komboen resten av livet, eller gå dypere i materien, men da anbefaler jeg detailersclub.no. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

https://bilnerden.no/koch-chemie-heavy-cut-h9-01
Pleier å bruke Scholl S17 Men fikk anbefalt denne

Svar