Polering og sånt no....

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Det eneste sikre rådet jeg kan gi, etter flere ubehagelige hendelser rundt dette selv er å bruke avfetting uhemmet på motorsykkelen. Spesielt på sorte ulakkerte plastdeler. Det kan gå fint den første, andre og tiende gangen, men den ellevte gangen kan du ødelegge alt.

Grunnen er at plasten tørker ut og blir "porøs" og når du da bruker avfetting og i tillegg står ute i varmen kan du fort lage skikkelige skjolder på alt av plastikk og disse er et rent helvete og få bra igjen. Mest fordi det er så mange kriker og kroker på en motorsykkel.

Så vær ytterst forsiktig med bruk av avfetting. Dessuten er det et must at man smører på plastfornyer hver gang man vasker sykkelen. Da beholder man den sorte glansen i plasten.

Jeg kan sterkt anbefale denne:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=13390

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Meguiars har mye bra ja, helt klart. :) Dog finnes det drøssevis av andre gode merker også. Coch Chemie er også prisgunstige produkter som er kjent i bilpleieverdenen.

AutoGlym derimot er jeg ikke like begeistret for. Overpriset til de grader.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av overlay »

Koch Chemie er å anbefale. Proffe produkter med gode priser. Ellers så er Zwizzer også i vinden som kvalitet til en god pris. Menzerna er også bra, de har tidligere hatt en ganske stram lukt, men mener de har kommet med nye versjoner som skal ordne opp i dette, også Scholl selvfølgelig :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror det er svært sjelden jeg ser noe innen bilpleie som er direkte ubrukelig eller dårlig. Det må i såfall være de voksene til Turtle Wax som selges på bensern. Dette er tragiske greier. Veldig synd, for i følge utenlandske fora har dem faktisk en del bra.

Disse voksene som blir slengt ut til Norske bensinstasjoner for en billig penge tror jeg ikke er tatt fra øverste hylle for å si det pent. Å det skaper også et dårlig rykte for dem.

Man må også huske på at Turtlewax trolig drev med dette før dem andre var født. Dem har også egen testlab så vidt jeg vet. Det er det ikke mange som har i den bransjen.

Men det forandrer ikke det faktum at mye av det som selges av skillpaddeproduktene her på berget er dårlige greier. Vertfall det jeg har prøvd. Mye funker helt greit og den vanlige mann i gata vil nok bli fornøyd, men tester man det opp mot andre merker så ser man fort forskjellene.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 03 apr 2020, 13:01 Jeg tror det er svært sjelden jeg ser noe innen bilpleie som er direkte ubrukelig eller dårlig. Det må i såfall være de voksene til Turtle Wax som selges på bensern. Dette er tragiske greier. Veldig synd, for i følge utenlandske fora har dem faktisk en del bra. ...

... Mye funker helt greit og den vanlige mann i gata vil nok bli fornøyd, men tester man det opp mot andre merker så ser man fort forskjellene.
Ubrukelig eller dårlig, samtidig som det funker helt greit?

For min del trenger du ikke fortelle flere ganger at du synes Turtle Wax som selges på bensern er dårlig.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 03 apr 2020, 14:47
Bjerknez skrev: 03 apr 2020, 13:01 Jeg tror det er svært sjelden jeg ser noe innen bilpleie som er direkte ubrukelig eller dårlig. Det må i såfall være de voksene til Turtle Wax som selges på bensern. Dette er tragiske greier. Veldig synd, for i følge utenlandske fora har dem faktisk en del bra. ...

... Mye funker helt greit og den vanlige mann i gata vil nok bli fornøyd, men tester man det opp mot andre merker så ser man fort forskjellene.
Ubrukelig eller dårlig, samtidig som det funker helt greit?

For min del trenger du ikke fortelle flere ganger at du synes Turtle Wax som selges på bensern er dårlig.
Du må nesten lese det jeg skriver tror jeg.

Det er SJELDEN jeg ser noe innen bilpleie som er ubrukelig eller dårlig. Men Turtle Wax produktene er desverre en av de sjeldenhetene. Det finnes et hav av bilpleieprodukter og mye er smør på flesk. Også innenfor samme merke. Det har vel med salgstall, omsetning og regler vedrørende innhold etc. i de landene det selges muligens. Men vi i Norge har ikke akkurat blitt bortskjemt på den kanten vedrørende skillpaddeproduktene.

Jeg synes snarere tvert i mot. Jeg synes det er helt innafor og advare om dette, flere ganger. Spesielt når det finnes bedre alternativer. Og spesielt siden dette er en slik tråd hvor slike ting egner seg.

Et lite tips:
Dra innom Bilextra der du bor neste gang du skal ha noe innen bilpleie. De fører mange gode merker og mange av butikkene har bra utvalg også. Blandt annet fører dem CarPro og Meguiars etc.

Men styr unna bensern :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er fornøyd med AutoGlym sin grønne bumper care.. Altså for sort plast. Helt rå.

Ikke minst varte den i 12år før jeg måtte kjøpe ny flaske.. Brukt på mopeder, biler, motorsykler jevnt og trutt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 apr 2020, 15:02 Jeg er fornøyd med AutoGlym sin grønne bumper care.. Altså for sort plast. Helt rå.

Ikke minst varte den i 12år før jeg måtte kjøpe ny flaske.. Brukt på mopeder, biler, motorsykler jevnt og trutt.
Jeg har ikke prøvd alt fra AutoGlym, men dem har noe som er bra. HD Wax'en er god, men overpriset de luxe. Når det kommer til rubbing og polering har dem ikke noe som er lett tigjengelig og utvalget for oss privatbrukere er dårlig der. Vertfall i Norge.

Men ja, noe av det føler jeg er bra. :thumleft

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 03 apr 2020, 14:56 Jeg synes snarere tvert i mot. Jeg synes det er helt innafor og advare om dette, flere ganger. Spesielt når det finnes bedre alternativer. Og spesielt siden dette er en slik tråd hvor slike ting egner seg.
Ja, det er bare å kjøre på. Det er det fine med fora på internett, man kan gjenta budskapet sitt til det kjedsommelige uten at noen kan bry seg med det. Særlig når det er ting som det er så viktig å advare andre om. Tenk om noen bruker et par hundrelapper på et Turtleprodukt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Jeg har alltid vært flink til å holde kjøretøyene mine rene. Og vasker for hånd, med vaskevott og såpevann, uten høytrykk.
Men "pleie", altså polering og slike ting, det har jeg egentlig aldri puslet med med :-# :x

Men, for ca 3 år siden bestemte jeg meg for at jeg skulle ta bilen, og få renset lakken. Tok en tur til Bilxtra, ba om råd, og plukket med meg noe clay og voks. Men så var det dette med å finne tid da..... pluss initiativ til å begi meg ut på ferdigheter jeg ikke behersker, så det ble med innkjøpet ... :roll
IMG-2267.jpg
Det sto noen gamle platsburker med noen skvetter med dette skilpaddestoffet i kjelleren. Det gikk i søpla i dag. Nå kommer det utstyr som tilsier at ila sommeren så må bilen renses, rubbes / poleres, og vokses. Sånn må det bli :thumleft

Fikk også noe småtteri til båten i dag. Den er pri 1 nå, med fjorden rett utafor stuevinduet. Jeg kjøpte blant annet noe lurium som skulle løse opp bunnstoffet, Owatrol Marine Strip, men det funka ikke. Så nå skal jeg få lirka båten av hengeren, ned på noen bukker, og over på sida. God gammaldags skraping må det bli. Inn til gelcoaten. Deretter en litt lett slip, før tokomponent epoxy-primer, og så selvpolerende bunnstoff.

Ja, og så polere og vokse skroget naturligvis :twothumbs:
IMG-2268.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av oivindg »

@TGR Vær obs på at clay bar som regel lager små riper ved bruk, så den er mest egnet hvis du planlegger å polere/rubbe etterpå.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

oivindg skrev: 03 apr 2020, 18:47 @TGR Vær obs på at clay bar som regel lager små riper ved bruk, så den er mest egnet hvis du planlegger å polere/rubbe etterpå.
Ja, tanken er først å rense med clay, deretter polere med maskin, og så vokse til slutt. Blir ikke det riktig da? :scratch

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av oivindg »

TGR skrev: 03 apr 2020, 18:51
oivindg skrev: 03 apr 2020, 18:47 @TGR Vær obs på at clay bar som regel lager små riper ved bruk, så den er mest egnet hvis du planlegger å polere/rubbe etterpå.
Ja, tanken er først å rense med clay, deretter polere med maskin, og så vokse til slutt. Blir ikke det riktig da? :scratch
Det blir veldig bra. Har bare opplevd folk som har brukt clay før voksing og gått på en smell med masse riper.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av FredrikE24 »

Å skrape bunnstoff er veldig mye jobb, er du sikker på at du vil? :D
Sandblåste under vannlinjen på en 45 fot seilbåt en gang, helsparklet og pusset, primet med 7-8 lager primer mener jeg det ble, deretter to lag bunnstoff.
Gjorde også det på gamle familiebåten(45 fot motorbåt), da med skrape ned til gelcoaten, matting, priming og stoffing.. Aldri mer :)

Clay har jeg aldri prøvd, men en kollega er fan av det. Clayer og vokser en gang i året, og den er rimelig fin i lakken til å være en 15 år gammel BMW X5. Jeg ville aldri nøyd meg med bare clay, men har vel ymtet til min kollega at vi skal gå på med maskin snart.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Den båten jeg begynner med er 17' foteren. Trur det dreier seg om et par tre dagers jobb. Slipe, evt sparkle litt, prime og stoffe må jeg jo uansett, så forskjellen er skrapinga. Har pirka litt i den der den står på hengeren, og syns det virker overkommelig.

Litt mer usikker med seilbåten. Er på et par seil-forum hvor folket snakker om rundt 15 lapper for å sandblåse eller tørrisblåse en sånn 33 fots seilbåt. Syns det er mye penger gitt.... Og etterpå må man fjerne et par tonn sand ..... Jeg har ingen våte drømmer om å seile i år, er mye som skal gjøres med den båten. Jeg kommer meg jo på vannet med daycruiseren.....

Jeg får se hva jeg tenker når jeg har skrapt ferdig 17' foteren. Kanskje jeg sjekker kontoen en gang til .... :crazy:

Svar