Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av John92 »

Vi er 3 stykker som legger ut på tur så fort fellesferien starter mandag 6 juli i år. I forbindelse med denne turen er jeg på utkikk etter litt råd og veiledning når det gjelder kjøreutstyr å hva som anbefales. Jeg har en todelt dress fra Alpinestars og en heldress fra Husqvarna, begge i skinn, men disse koker jeg bort i på en bra dag i Norge så ser for meg at de blir altfor varme selv om de gir bra beskyttelse. Buksene og hettejakkene jeg har i kevlar er fristende, men igjen for lite beskyttelse.

Ser for meg tekstil er veien å gå, men jeg vet ikke hva jeg skal gå for. Jeg har alltid brukt skinn eller kevlar så jeg har ingen erfaringer med tekstil, Jakke og bukse med innerfor som kan taes ut hvis det blir for varmt er den eneste tanken jeg har så langt. Fungerer disse vanntette goretex støvlene og hanskene det reklameres for, eller er det som alt annet at det blir vått uansett hvis det regner nok? Vanlige kjøresko med fotposer og hansker med kirurghansker under begynner å bli en slitsom løsning. Utseende og pris er ikke viktig så lenge det fungerer til formålet.

Legger ved et blide som viser hvilken distanse som skal kjøres selv om ruta ikke stemmer :)
Map.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av AJ »

Skinn eller tekstil, velg bukse og jakke med luftelommer.
Selv har jeg Held jakker og bukser i skinn og tekstil med slike lommer og begge funker rimelig godt også når det er skikkelig varmt.
Unngå T-skjorte, undertøy og sokker i bomull. Ull/silke er tingen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av Bjerknez »

Min mening er at hvis man skal ha i pose og sekk, så kan det blir veldig dyrt. Plagg som puster, men holder deg varm, og samtdig sperrer vannet ute etc. Det flrste jeg ta tenker på er Tekstil, og nærmere sagt Klim.

Jeg kjøpte meg en kjøredress på Sharkspeed til 2.500 kroner og denne holder meg varm, er vindtett og har så langt holdt vannet ute. Men problemet med denne er at den ikke puster særlig bra og luftemulighetene er begrensede. Så denne er fin når man kjører, men skal man tasle mye rundt i 30 varmegrader blir denne fort varm...

Så kommer jo sikkerheten i tillegg. Jeg vil tro de dyrere dressene er bedre der. Så kunsten er å finne en god balanse ut fra økonomi. Driter du penger og vil ha det beste, så mener jeg Klim er veien å gå. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av AJ »

Held skinnjakka jeg har er TFL behandlet og har effektive luftelommer og er behagelig i bruk på heite sommerdager.
Så skal du ha skinn til bruk på varme dager så kjøp jakke og bukse som er TFL merket.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av Bjerknez »

En annen løsning er å kjøpe en dress som er perforert og med god lufting. Denne blir du selvsagt våt med en gang i når det regner, men det fikser du med en vanntett regndress du tar på deg når du ser det skyer til. Denne har reddet meg mer enn en gang for å si det pent. En regndress man trekker utenpå er også vindtett.

En god regndress koster rundt 1000-lappen (Jeg har Held Monzun). Min er jeg veldig fornøyd med. Den har overlevd 5 sesonger og er like fin ennå.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av Relax »

Kona og jeg prøvde dette stuntet 2 på en sykkel retning Gibralta5 for 5-6 år siden.
Vi kom til omtrent Zaragosa i Spaniafjellene og fikk over 42-43 grader + steikende sol!
Med MC jakke + bukse og hjelm ble det VARMT!!!! For varmt !
Vi lente oss til venstre og havnet i Barcelona.

Poenget mitt er, skulle jeg gjort det igjen hadde jeg kjøpt bukse og jakke med den aller beste luftingen, tynne sommerjakker og bukse,
Hvis plass, hatt det med til varme dager, hvis liten plass hatt det på og eventuelt innerfor / annet til de andre dagene.
:)
"Do the right thing"

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av Sattphalat »

Hei
Det er vel mesh de anbefaler de som har greie på det
Denne har jeg lyst til å kjøpe, hadde den ikke vært så dyr.
https://youtu.be/ezxqnJ0NFmg
Kjørte litt i Thailand i fjor , grus og sakte fart ca 35 ˚ + Etter en uke begynner en å venne seg litt mere til varmen.
Når en vet hva en brennende tropisk sol gjør med blek europeisk hud velger en å kle på seg, kjøligere med klær enn uten. Blir en solbrent er helvete ute.
Tenker jeg.
Jeg brukte en svart Goretex kjørejakke , syntes det var greit nok. Kevlar jeans. Hvit åpningshjelm som en kan kjøre med åpen når det går sakte. Det er det kjøreutstyret jeg har.
Helte vann nedover ryggen, og over kroppen med gjevne mellomrom. Drikke mye lunkent vann for å ikke bli uttørret. Hyppige pauser i skyggen med drikke.
Tenker at det ikke er noe kvikkfix og universalmiddel mot været. Improvise, adapt, overcome. Tre nøkkelord.
Dette er egentlig ikke en diskusjon jeg burde blande meg inn i, siden jeg ikke har mye greie på det , men jeg gjør det alikevel.
Mvh



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Sist redigert av Sattphalat den 18 jan 2020, 22:57, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av rolf-arne »

Hei sann! Den ruta du skisserer , starter jeg forhåpentligvis på 1 juni - med start 200 mil lengre nord ..
Kjøringa i fjor i alt fra 37 gr + til -2 og fra storm til , ja et inn i H regnvær i GB , har gitt litt erfaringer, skal summere opp disse.

Mange lag er et must - ikke noe annet å tenke på - sett av plass i eksempelvis toppboks for det siste laget du tok ut - det laget må først på plass igjenn , så ha det lett tilgjengelig.

Men så fersk som jeg var på sykkel , så tok det litt tid før jeg husket på at jeg kunne ta ut isolasjon :-k

På det varmesre i Dunkirke i nesten 40 gr+ og vindstille så var jeg utrolig glad for avtakbare paneler - ja alt som kunne fjernes ble tatt ut og vel så det... dem kom på igjen når temp havna ned på 20-25 og det begynnte å yre.
at Northcape.jpg
Hansker er forbruksvare i regn - på en regnværs dag i fjor brukte jeg normalt 4 par - og det tørket i løpet av natta - det fortsetter jeg med til sommeren - øker antall hansker etter hvert.

(Om jeg hadde startet sesonge like tidlig som i fjor , så hadde jeg tatt med scooter buksa til å ha på ytterst.. men den tar mye plass så den blir hjemme. )

Ser at mange bruker regntøy - og ja jeg forstår dem , men når jeg ser på alt mikk-makket og kvalitet osv... ja jeg har unngått dette - men er kommet frem til at jeg må ha meg noen arma, det vi på kysten kaller "slogarma" vanntette arma som dekker fra over albuen og et stykke over håndledd. Lett å få på og lett å ta av - tar nesten ikke plass - tørr på et blunk.

ARMAN er det eneste jeg skulle ha ønsket meg , når jeg kjørte i fossregn og opp til 10 cm regn/vann i veibanen - det var underarman som blei våt !

Ja om jeg hadde problem med vann - så var det underarm og fota - ikke fordi jeg ble så våt - men fordi foret var halvfast - det er noe skit--- våt ble jeg på fotan men det var fordi jeg sleit hull i begge støvlan under - der fotvileren treffer ... 20k km var alt de første holdt - de nye er bergenet på enduro så dem holder vel ut sesongen, håper jeg.

Erfaringen fra fjoråret - gjør at jeg skal teste ut noe annet i mai - og det er å begynne med "vamsen" - (vams er den dressen mange dykkere bruker under drakten) den datt i mitt hode her en dag i høst - og da kom også hukommelsen - når man dykka så var jo den på konstant , dekker alt - har glidelås på alle de rette steder og er glatt både inne og ute. Hindrer åpning der bak og du kan strippe ned uten å være særlig blyg . et herlig plagg

Vamsen blir nok MC-sidens trefdeltagere å se til høsten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av pingvin »

Mesh er selvfølgelig mest luftig men null varme om kjølig og selvfølgelig ubrukelig om regner (selv om kan parre med membran, regndress, skalljakke etc selvfølgelig). Så store lufte-glidelåser er vel mer praktisk, fungerer glimrende så lenge sykkelen er i bevegelse. Jo flere glidelåser jo bedre, rygg, bryst, under armer, biceps, triceps, lår foran/bak...

Om pris ikke er issue anbefales Klim Kodiak varmt, her får du i pose og sekk, enorme lufte-glidelåser men GTX så potte tett om regner (med glidelåsene igjen...). Og sikreste du kan få (uten airbag i hvert fall). Tullete dyrt men får det du betaler for...investering :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

dmorvik
Innlegg: 13
Registrert: 03 aug 2018, 15:54
Motorsykkelen din: Harley Davidson Electraglide 2001
Sted: Langesund

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av dmorvik »

:vs
Hei alle.
Jeg kjører i mitt vanlige kjøreutstyr på Europatur, kevlar bukse og skinnjakke. Det viktige synes jeg er det man har med. Ullundertøy og regn-overtrekk bukse og jakke. God tur

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av John92 »

Har sirklet meg litt inn på Induction jakken til Klim. De har også en serie med undertøy det kunne vært interessant å prøvd, men dessverre er lite av det på lager på nettsiden dems.
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av kvase »

Rukka Airall
https://www.motardinn.com/motorsykkelut ... 36777059/p
Meget godt fornøyd med skal bruke den på tur til Hellas ca. 14 Mai + en dertil Klim bukse - tar med tynn regn jakke/bukse - Sidi vanntette Enduro støvler - Reise lett pakke på seg ved behov - helse trøye luftig å knall rett på kroppen - https://www.magasinet.no/aclima-woolnet ... -category1
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av pingvin »

John92 skrev: 19 jan 2020, 23:58 Har sirklet meg litt inn på Induction jakken til Klim. De har også en serie med undertøy det kunne vært interessant å prøvd, men dessverre er lite av det på lager på nettsiden dems.
Om du har mulighet, ta turen til Motorspeed utenfor Lillehammer, de har veldig mye Klim da importøren holder til i samme bygg. Kan da både se på forskjellige modeller og prøve forskjellige størrelser. Men kanskje lurt å vente litt i tilfelle de ikke fått inn nye varer enda (eller ring og hør). Og hyggelige, fikk 15% bare spurte om det :thumleft

Induction er jo mesh så da blir det i praksis litt samme konsept du tenker å kjøre som Touratech Companero, de har en mesh sommerjakke/bukse og cordura/GTX skall jakke/bukse man tar utenpå om kaldt/regn. Companero er dog tenkt litt mer for dualsport/offroad.

Har en Rev'it mesh bukse/jakke, superbehagelig når varmt men bruker i praksis veldig lite, føler bare at mindre sikkert. Sikkert litt mentalt og noe av high-end mesh klærne til f.eks. Klim og Rukka har nok grei sikkerhet.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av Dansekris »

Har også kjørt europa i stekende sommervarme. Jeg hadde da en billigdress fra Macna som gjorde jobben fint. Mange luftemuligheter og god passform. Den var ikke i GTX, så hadde en regndress i bagasjen.

Jeg argumenterer derfor for at du ikke trenger å knekke sparekontoen helt for å få kjøpt noe som kommer til å funke bra. Nå har jeg Klim Badlands og Carlsbad. Overlegen kvalitet og så vanntett at du kan dykke i det, men den badlands-jakka er tung og helt svart, så det blir nok ganske klamt i den og på det aller varmeste. Viktig med gode, men lufte hansker.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hva skal man bruke av kjøreutstyr nedover Europa?

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev:Og hyggelige, fikk 15% bare spurte om det :thumleft
Fikk du 15% på Klim?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar