Tips til støydemping

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
matso
Innlegg: 1
Registrert: 05 jan 2020, 11:40
Motorsykkelen din: Honda CB500X 2018

Tips til støydemping

Legg inn av matso »

Hei,

Jeg er en kar på 32 år som er glad i å kjøre motorsykkel. Jeg har også ører som er veldig følsomme for lyd. Følsomheten er en senskade fra hjernhinnebetennelse som barn. Det er spesielt vindstøyen som blir slitsom og fysisk vond, til det punktet at den stjeler all gleden fra kjøringen. Jeg er derfor på leting etter noe som kan hjelpe meg å håndtere støy, slik at jeg igjen kan ha glede av motorsykkelkjøring.

Overfølsomhet for lyd er noe jeg har hatt mesteparten av livet, og jeg er blitt vant til å ta forhåndsregler. Jeg bruker feks. alltid ørepropper når jeg er på konsert, kino, kjører bil, klipper gresset, er i festlige lag og selvfølgelig ved MC-kjøring. Min toleranse for lyd er generelt en del lavere enn det som er vanlig. Under MC-kjøring henger følsomheten for lyd tett sammen med forskjeller i lufttrykk: kjører jeg opp en lengre bakke eller et fjell, gjør det lavere trykket at lyden oppleves mer intens og fysisk vond. Når jeg kjører nedover til høyere trykk, oppleves lydnivået mildere.

Jeg har testet en del forskjellige typer skumørepropper når jeg har kjørt motorsykkel. Jeg foretrekker skumpropper, da de demper godt (jeg prioriterer maksimal demping framfor "nøytral", jevn demping av frekvenser), har enklere hygiene over tid (bytter propper ofte), og de er komfortable i bruk. I dag bruker jeg 3M 1100 skumpropper.

Lavest mulig støynivå var også et kritisk krav ved valg av hjelm. I dag har jeg en BMW System 6 Evo modulhjelm.

Motorsykkelen min er en 2018 Honda CB500X. Jeg har ettermontert vindskjerm fra California Scientific (https://calsci.com/motorcycleinfo/CB500prod.html). Den lager mye mindre buffeting enn originalen.

Utfordringen er at selv om jeg kjører med hørselvern, har støysvak hjelm, og bruker en relativt god vindskjerm, så er den opplevde støyen allikevel for høy.

Jeg er derfor på utkikk etter produkter eller teknikker som kan hjelpe i jakten på en enda stillere kjøreopplevelse. Jeg ønsker gjerne tips til nye ting å prøve, eller alternativer til ting jeg allerede har prøvd (propper, hjelmer, vindskjermer). Finnes det feks. propper eller hjelmer med aktiv støydemping? Hva med løsninger for justering av lufttrykk mot øret (ref. kjøring opp bakker og fjell)? Jeg er også mer enn villig til å bytte motorsykkel, hvis det er det som skal til :)

På forhånd takk,
Mats

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tips til støydemping

Legg inn av kvase »

Prøv noen andre mc er mulig en KTM 790 adventer S + mange flere -- Alternative er å få minst mulig luft opp gjennom underkant av hake partiet - Dubbe hjelmen rundt øre område slik at den blir tettere mot lyd
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tips til støydemping

Legg inn av mekkern »

jeg bruker hovedsaklig 2 typer plugger:
kortere turer-disse er hule og lager ikke så mye press mot ørekanalen:https://www.apotek1.no/produkter/a1-ore ... ar-850615p
lange turer-disse er litt mer pes, men lager ingen trykk mot ørekanalen:
https://www.apotek1.no/produkter/a1-ore ... ar-823707p

Ellers så er jeg ikke så glad i vindskjermer-disse lager stort sett bare ulyder..hvis de løfter vinden høyere enn brysthøyde.
ellers må en ha noe på størrelse med låvedør som en ser i gjennom, og dette er ikke ønskelig for meg.

vindpress er ikke noe pes hvis en sitter "normalt" og ikke marsjer mer enn 120kmh.. Synes jeg da..
Sist redigert av mekkern den 05 jan 2020, 12:10, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tips til støydemping

Legg inn av pingvin »

Sena INC noise cancelling motorcycle helmet

Ser en del annet også om du googler "active noise cancelling motorcycle helmet" :thumleft Kanskje noe å vurdere for egen del også, har periodevis tinnitus og merker mye MC kjøring forverrer problemet selv om alltid bruker propper.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Tips til støydemping

Legg inn av lasse_hansen »

hmm, jeg mener jeg hørte noe engang om at man kan få formstøpte øreplugger som vistnok skulle være veldig bra? Klarer ikke finne ut i farta hvor og hva dette var..

Hvor og hvordan man gjør dette vet jeg faktisk ikke, men jeg husker jeg ble overrasket over at dette faktisk fantes. Skal prøve å sjekke ut hvor jeg leste om dette, hvis det ikke er andre her inne som vet noe mer om dette enn det jeg gjør. :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til støydemping

Legg inn av AJ »

Heisan matso :vs !
Velkommen til oss her på MCsiden.no :thumleft .

Ut fra et du forteller har nok ikke jeg samme utfordringer som de du har.
Men! jeg er veldig avhengig av det jeg kaller den rette "hjelmlyden" når jeg kjører MC.
Støydempingen må være optimal uten innslipp av pipe- og hvislelyder, hvis den beskrivelsen gir noen mening.
For meg er det vindstøyen det er om og gjøre å få kontroll på. Hvor mange desibel den reduserer har jeg derimot ingen kontroll på. dvsw. jeg vet ikke hvor mye den reduseres, men dempingen skal uansett være i komfortsonen.
Og det får jeg som regel alltid til med de tre løsningene jeg har havnet på etter mye prøving og feiling, nemlig disse tre:
Hørselvern.JPG
Har dog ikke forsøkt mer avanserte (elektroniske) løsninger.

"nonoise" pluggene fungerer for meg svært godt med vannkappa skikkelig på plass. Dvs. at pluggene "sauses" tilstrekkelig til med spytt, evt. annen væske man har for hånden, før de dyttes på plass i øregangen. På den måten sluttes de svært godt om øregangen og demper støyen veldig bra. I hvert fall hos meg.
Det eneste jeg har å utsette på disse er det korte skaftet, som jeg fikset med å forlenge med en kort del av et sprayboksrør slik at de lettere kan tas ut av øret om jeg har kommet i skade for å dytte de litt for langt inn.

Noen reagerer på materialet i silikonpropper som disse .Det er jeg heldigvis forskånet fra å gjøre.

"Flare" proppene, et av mine andre alternativer, demper svært godt, men her reagerer jeg på materialet etter en viss tid med tildels mye ubehag i øregangene.
I tillegg er det utskiftbare materialet i proppene ikke like robust som silikonpropper og sprekker opp etter noen gangers bruk, er min erfaring.

Til slutt "Mack's" skumpropper. Solide og varer lenge. Disse er det jo ikke bare å dytte på plass. De må først klemmes og rulles for å få plass i øregangene. Men så snart man har fått taket på det så fungerer disse veldig bra, er min erfaring.

Så når jeg er på tur bruker jeg som regel alltid "nonoise", men har med en ekstra sylinder "Mack's".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tips til støydemping

Legg inn av cannon »

TS sier jo at engangs skumpropper prioriteres. Det støtter jeg.
Jeg ville ellers ha prøvd å kjøre uten vindskjerm. Slike skjermer er mest for å beskytte mot vær og fartsvind, men de lager ofte mye turbulens og støy rundt hodet. Da hjelper det lite med støysvak hjelm.
Anbefaler også en støysvak integralhjelm med god tetting i underkant, langs sidene og under hakeparti.
Noen av Shark sine hjelmer er bra på dette. Shoei har effektive løse "chin curtains" til hakeparti. Dette kan testes med litt gaffatape for å finne ut hva som funker.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Tips til støydemping

Legg inn av Dansekris »

Minst mulig vindskjerm og helt tette formstøpte (!) propper. De har jeg demper 30dB og ikke noe jeg har prøvd har vært i nærheten.

Det finner mer støvsvake hjelmer på markedet enn den du bruker. Ville sett litt på det også. En nakensykkel ville kurert vindstøyen, men til gjengjeld får du mye fysisk vind å hanskes med.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips til støydemping

Legg inn av kjellv »

Noen hjelmer får bedre karakter på støytester enn andre, men dette er kun veiledende. Vi har forskjellig hodeform alle sammen, og utfordringen er å finne en hjelm som passer hodeformen din. Derfor kan du ikke bare kjøpe den hjelm som vinner støytest, du må faktisk få testet ut at den passer deg. Passer den ikke, så vil ikke støynivået bli bra nok.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips til støydemping

Legg inn av niko »

Jeg har Hantek sine formstøpte ørepropper med 20 db demping og er veldig fornøyd. De var dyre, nesten to tusen, men jeg syns de er verdt det. Dempinga er utskiftbar. Kjøper du 15 db i tillegg har du supre konsertpropper.
https://www.hantek.no/

Toven her på forumet har peiling.

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: Tips til støydemping

Legg inn av Tiger »

Hantek sine kan anbefales. Har to sett, en pro 20 (litt eldre) og Pro 27 - betalte for ett år siden 1700,- for Pro 27. Merker forskjell på de to, men begge demper støy godt, men da Pro 27 best. Likevel hører du det du bør høre av viktig "støy" rundt deg og har du trådløs kommunikasjon i hjelmen er det overhode ikke noe problem å får med hva som blir sagt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tips til støydemping

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg bruker Sony "trådløse" (det er en batterikrage rundt halsen) ørepropper med aktiv støydemping. Fungerer utmerket. Fjerner masse støy inkludert motor og vind. Spiller også musikk.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tips til støydemping

Legg inn av Sakkle »

niko skrev: 05 jan 2020, 16:15 Jeg har Hantek sine formstøpte ørepropper med 20 db demping og er veldig fornøyd. De var dyre, nesten to tusen, men jeg syns de er verdt det. Dempinga er utskiftbar. Kjøper du 15 db i tillegg har du supre konsertpropper.
https://www.hantek.no/

Toven her på forumet har peiling.
Har også disse og synes det har vært en god investering. Bruker dem både på konsert og til MC-kjøring, da med forskjellige filter som nevnt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tips til støydemping

Legg inn av gsx750_80 »

matso skrev: 05 jan 2020, 11:45 Hei,

Jeg er en kar på 32 år som er glad i å kjøre motorsykkel. Jeg har også ører som er veldig følsomme for lyd. Følsomheten er en senskade fra hjernhinnebetennelse som barn. Det er spesielt vindstøyen som blir slitsom og fysisk vond, til det punktet at den stjeler all gleden fra kjøringen. Jeg er derfor på leting etter noe som kan hjelpe meg å håndtere støy, slik at jeg igjen kan ha glede av motorsykkelkjøring.

Overfølsomhet for lyd er noe jeg har hatt mesteparten av livet, og jeg er blitt vant til å ta forhåndsregler. Jeg bruker feks. alltid ørepropper når jeg er på konsert, kino, kjører bil, klipper gresset, er i festlige lag og selvfølgelig ved MC-kjøring. Min toleranse for lyd er generelt en del lavere enn det som er vanlig. Under MC-kjøring henger følsomheten for lyd tett sammen med forskjeller i lufttrykk: kjører jeg opp en lengre bakke eller et fjell, gjør det lavere trykket at lyden oppleves mer intens og fysisk vond. Når jeg kjører nedover til høyere trykk, oppleves lydnivået mildere.

Jeg har testet en del forskjellige typer skumørepropper når jeg har kjørt motorsykkel. Jeg foretrekker skumpropper, da de demper godt (jeg prioriterer maksimal demping framfor "nøytral", jevn demping av frekvenser), har enklere hygiene over tid (bytter propper ofte), og de er komfortable i bruk. I dag bruker jeg 3M 1100 skumpropper.

Lavest mulig støynivå var også et kritisk krav ved valg av hjelm. I dag har jeg en BMW System 6 Evo modulhjelm.

Motorsykkelen min er en 2018 Honda CB500X. Jeg har ettermontert vindskjerm fra California Scientific (https://calsci.com/motorcycleinfo/CB500prod.html). Den lager mye mindre buffeting enn originalen.

Utfordringen er at selv om jeg kjører med hørselvern, har støysvak hjelm, og bruker en relativt god vindskjerm, så er den opplevde støyen allikevel for høy.

Jeg er derfor på utkikk etter produkter eller teknikker som kan hjelpe i jakten på en enda stillere kjøreopplevelse. Jeg ønsker gjerne tips til nye ting å prøve, eller alternativer til ting jeg allerede har prøvd (propper, hjelmer, vindskjermer). Finnes det feks. propper eller hjelmer med aktiv støydemping? Hva med løsninger for justering av lufttrykk mot øret (ref. kjøring opp bakker og fjell)? Jeg er også mer enn villig til å bytte motorsykkel, hvis det er det som skal til :)

På forhånd takk,
Mats
Flere hjelmleverandører satser nå på innebyggede, støykansellerende elektroniske systemer, inkudert ett i Trondheim; https://www.daal.no/press
Mulig slike er verdt å undersøke.
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til støydemping

Legg inn av Bjerknez »

I ditt tillfelle med følsom hørsel fra før ville jeg satset på den hjelmen som passet hodet best, samt invistert i noen skikkelige formstøpte ørepropper. Gjerne med støydemping.

Svar