Vinterpendling

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
HondaCRF250Rally
Innlegg: 2
Registrert: 21 des 2019, 05:23
Motorsykkelen din: Honda CRF 250 Rally 2019

Vinterpendling

Legg inn av HondaCRF250Rally »

Har 1/2 time til jobb, mesteparten i tunnel. Har varmeholker påmontert og vanlige kjøreklær.

Bør jeg kjøpe 12v varmejakke te mc med mange soner. Eller kjøreklær 1 str større hvor jeg kan fylle ut med vekselvis varme klær og pustende regnklær?

Har begrenset budsjett og kan velge 12v jakke eller ny str sko/bukse og en ny hjelm fra biltema. Hjelmen har bedre funksjon mot dugg en den eldre Shoei XR-1000 hjelmen jeg har nå.

Noen så har erfaring med hva en trenger mest, på den kaldeste morgenen?

Tenke å ta en tur ut, men er så mildt i været at jeg ikke får testa hvordan det er før jeg handle inn.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Vinterpendling

Legg inn av pingvin »

Elektrisk jakke/vest (og såler/hansker for den saks skyld), fungerer i hvert fall veldig bra så du slipper å ha 100 lag med klær (og likevel ikke blir like varmt som elektrisk). Har alltid bare kjørt med batteri (ikke koblet til MC) men kjøpt ekstra batteri.

Om du velger å ikke ha elektrisk så er det essensielt med vinskjerming i alle former, høy skjerm, hippo hands og selvfølgelig vindtette klær, regndress på toppen gjør kjempeforskjell (flere lag med vindtett funker merkelig nok).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterpendling

Legg inn av FredrikE24 »

Etter at jeg nå har fått prøvd elektrisk jakke til vinterpendling, er jeg glad jeg fikk låne dette og ikke kjøpte selv.

Jeg ser en verdi i 5 grader, men å kjøre i 25-30 min i -5 det er kaldt. Man er varm akkurat der elementene sitter, men utover det, så fryser man!

Så jeg sverger til varme lag. Ull.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Vinterpendling

Legg inn av E-strom »

Selv bruker jeg flere lag. Gjerne ull innerst, så ett lag med fleece kombinert med windstopper. Så mc-jakke/bukse ytterst.

Så trekker jeg på meg regnjakka - den er vindtett, vanntett og billig - det siste er viktig når "brun-sausen" står som en sky langs veien.

Ser at noen over anbefaler muffer, jeg bruker de fra BT - de fungerer utmerket -kjører med tynne hansker og har det relativt behagelig :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterpendling

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører med BT-muffene selv. Går et par i sesongen før de er hølete.
Varmeholker er også bare tull uten muffer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterpendling

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 21 des 2019, 19:39 Varmeholker er også bare tull uten muffer.
Det er jeg faktisk langt på vei enig i.
Varme i håndflatene har strengt tatt lite for seg. Varmen bør naturligvis tilføres på håndbaken som er eksponert for kulda.

Man kan spørre seg om når holkebeskyttere med varmetråder og innebygd vifte kommer... :P
Bør være mulig å få laget en slik konstruksjon når det også finnes holkebeskyttere med innebygde blinklys :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5281
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vinterpendling

Legg inn av dypen »

Uansett hva du har av varmeholker, varmesete, muffer, vindskjerm, varme i klær og sko så må du ha klær som både holder på varme og beskytter mot vind. Ull var nevnt her. Utstyret kommer som en gode i tillegg til veldig gode klær tenker jeg :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterpendling

Legg inn av FredrikE24 »

Mitt problem er at det blir enten eller. Blir litt Michelin-mann når jeg går vinteren i møte. Litt på det nivået at jeg ikke alltid er like fleksibel i bevegelsene. Med barnejakke under kjørejakka, så er jeg mer bevegelig og komfortabel, men det er ikke nok til at det akkumuleres varme i tøyet og kroppen.

Jeg har lånt varmedressen til Flattop her på forumet, kjempesnill er han, som har lånt det bort! Jeg har prøvd det både i 13-14 minus og i varmegrader. Det er i varmegrader det funker særs bra. Når det kryper under -3-4 grader, da blir det ikke varmt nok lenge nok til at jeg holder varmen.

Utstyret jeg kjører med nå, og som funker, er ullsokker, stillongs og trøye i ull. Normale kontorklær, fleece, ryggskinne, kjørejakke og bukse. Toppet med ull-hals dratt over fjeset. Vanlige kjørehandsker. BMW sine 2in1 skinnhansker. De beste jeg noen gang har hatt!

Med den utrustningen klarer jeg å kjøre i 13-14 minusgrader i en times tid i hastigheter mellom 70-80 uten å fryse. Er først når man klemmer på over 100-110 at ting begynner å skje.
Muffer er som nevnt helt essensielt.

Det er noe eget med vinterkjøring. I skitkaldt vær og holke i et klart, kaldt vintervær, så føler man seg veldig bra.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Vinterpendling

Legg inn av E-strom »

FredrikE24 skrev: 21 des 2019, 21:27 [...klipp...]
Det er noe eget med vinterkjøring. I skitkaldt vær og holke i et klart, kaldt vintervær, så føler man seg veldig bra.
...og i tillegg kommer vissheten om at vi tar innersvingen på alle dem som sitter og ser på bildene fra forrige sesong og teller måneder til neste... :lol
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vinterpendling

Legg inn av mekkern »

E-strom skrev: 21 des 2019, 22:43
FredrikE24 skrev: 21 des 2019, 21:27 [...klipp...]
Det er noe eget med vinterkjøring. I skitkaldt vær og holke i et klart, kaldt vintervær, så føler man seg veldig bra.
...og i tillegg kommer vissheten om at vi tar innersvingen på alle dem som sitter og ser på bildene fra forrige sesong og teller måneder til neste... :lol
Men i konstant saltsuppesprut så er det ikke like hyggelig...
I Drammen/lier/røyken/hurum har det ikke vært tørt på veiene på 8 uker grunnet enten nedbør eller "forebyggende" salting med salt/melasse (våtsalt) jævlig nitrist og lite fristene å dra ut endunkeren... :[-(
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

HondaCRF250Rally
Innlegg: 2
Registrert: 21 des 2019, 05:23
Motorsykkelen din: Honda CRF 250 Rally 2019

Re: Vinterpendling

Legg inn av HondaCRF250Rally »

Har bestilt undertøy jakke/bukse med usb-batteri dreve varme. Ska forsøke regnklær-kjøreklær-vindtette klær-usb-varme klær underst. Evt sup med koke håndvarmere i lommer, eller el-håndvarmere magnet(over)/metallplate(teipet til håndvarmeren) så jeg kan plassere de under undertøyet uten at de flytte på seg. De el-håndvarmerene fra kjell bruke jeg allerede ifht artrose i ac leddet skulder å varme opp blodet mens jeg arbeide så musklene blir forsynt med varmt blod. Så vet de ivertfall kjøre på med ganske sterk varme i begynnelsen. Mc har "vindbeskyttere" på hendene. Tenkte å forsøke regnovertrekk til hansker først.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Vinterpendling

Legg inn av E-strom »

Lykke til - ser ut til at du har en god plan for påkledning:
- varmeputer i skoene (under tærne) har jeg prøvd, anbefales
- og så bruker jeg "finlandshette" av ull, isolerer litt i hjelmen og nakken
- jeg går alltid for flere tynne lag, da er det enklere å justere

Du må kjøre noen test-turer, fartsvinden avslører raskt hvor det er glipper :mc2
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterpendling

Legg inn av FredrikE24 »

En halvtime er uansett ikke noe problem. Man hæler jo å fryse bittelitt på de verste dagene :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22919
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterpendling

Legg inn av Bjerknez »

Husker jeg kjørte fra Eidsvoll til Fredrikstad via E6 med perforert jakke og bukse i mellom 2-4 grader. DET... var kaldt det!!!

Svar