Dugg på visir

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Dugg på visir

Legg inn av PWL »

Hei, som noen har sett rundt på forumet er jeg ny i gamet og oppdager stadig nye småting jeg funderer på :)

Nå som jeg endelig har lappen kjører jeg for første gang med min egen hjelm og det blir veldig mye dugg på innsiden av visiret. Jeg kan ikke lukke den, men det går greit nok å ha en liten glippe (merker det fortsatt, men jeg ser fortsatt bra).

Med hjelmen fulgte det en sak jeg kunne sette på innsiden av visiret for å unngå dugg (ser ut som et ekstra visir man klistrer på eller noe). Når jeg leste litt på monteringsanvisningen var det ikke måte på hvor mange forhåndsregler det måtte tas først. Det var ikke lov å sitte fremoverlent(!?), og det måtte være sommer og full pakke. Nå skal jeg ikke kjøre om vinteren akkurat, men jeg ble såpass forvirret av det her at jeg tyr til forumet for hjelp :redface Dugger alle hjelmer like mye, og hva bør man gjøre? Noen som har montert liknende og har noen tips?

Gjelder denne hjelmen her:
https://www.xlmoto.no/mc-hjelm-hjc-fg-st-mattsvart
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Dugg på visir

Legg inn av bm »

Har du prøvd å åpne luftingen i hjelmen ?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dugg på visir

Legg inn av AJ »

Ekstravisiret til å montere på en "knagg" på hver side er Pinlock-visir, som virker fra brukbart til bra og helt utmerket på de fleste hjelmer, alt etter hvilken type.
HJC går for å være en bra hjelm så her burde Pinlock fungere bra. Skynder meg å legge til at jeg ikke har noen erfaring med HJC, men har erfaring med Pinlock fra andre merker, som Premier og Held. Funker helt fint på begge, men ikke optimalt i svært fuktig vær.

Dugging på visir påvirkes nok også at hvor god lufting hjelmen har. Her er det stor forskjell på hjlemer. Noen har svært god luftgjennomstrømming, mens i andre merker man knapt at det kommer luft inn gjennom luftekanalene nede ved hakepartiet og øverst foran på hjelmen.

For at Pinlock'en skal virke best mulig må den monteres riktig. Gummilista på Pinlock-visiret må ligge tett inntil hele veien rundt på innsiden på hjelmvisiret for å fungere optimalt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Dugg på visir

Legg inn av LarsE »

Stort sett all hjelmer dugger like mye ja, de med anti-dugg kjemikalier påsmurt dugger vel litt mindre en stund, så blir de like ille.

Ta og monter på det pinlocket ditt, lærte om det for to år siden og kommer aldri til å ha en hjelm uten. Skjønner ikke helt hva du mener med forhåndsregler, er bare å rense visiret, bøye det utover, smekk Pinlocket inn og juster knottene om nødvendig (det MÅ ligge helt inntil visiret, ellers blir det ikke tett og du får dugg)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Dugg på visir

Legg inn av PWL »

bm skrev: 12 sep 2019, 20:00 Har du prøvd å åpne luftingen i hjelmen ?
Tjaaaa... Kanskje ikke? Er det samme greia som på en vanlig sykkelhjelm med "luker" på toppen? Har ikke hjelmen foran meg nå, så får ikke sjekket selv om det var et greit sted å starte.

Takk for tipsene fra dere andre også. Satser på det ikke er så vanskelig å montere. Når jeg er hjemme igjen over helga skal jeg prøve å huske på å sende bilde av advarslene. De så litt merkelige ut.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dugg på visir

Legg inn av kjellv »

Ikke alle hjelmer er forberedt for pinlock dessverre. Det er sjelden de billigste hjelmene har det.

Pinlock er helt klart den beste løsningen. Det er særlig vår og høst problemet med dugg oppstår. Du puster ut varm fuktig luft på innsiden av visiret, fukten kondenserer på visiret fordi temperaturen utenfor hjelmen er betydelig kaldere. Pinlock fungerer på samme måte som isolerglass, det er flere lag glass med luft eller gass mellom. Dermed vil temperaturen på pinlockfilmen ha ganske nær samme temperatur som inne i hjelmen og det kondenserer ikke.

Om hjelmen din er forberedt for pinlock ser du ved at visiret har en liten plastskrue på hver side av visiret litt utenfor synsfeltet. Disse plastskruene skal pinlockfilmen ligge an mot, de er litt ovale som gjør at du strammer eller slakker på filmen når du vrir på dem. Filmen har en siliconepakning rundt hele som skal ligge mot visiret. Det skaper et lufttett rom på ca 1mm mellom visir og pinlock.
Det finner en utrolig mengde størrelser og former på pinlock. Du må kjøpe akkurat det som passer til din hjelm/visir, ellers så fungerer det ikke/blir ikke tett.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Dugg på visir

Legg inn av kgjersda »

Pinlock er det absolutt beste jeg har vært borti!
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Dugg på visir

Legg inn av tormodg »

Har pinlock på min Shoei GT-Air. Det første året var det greit. Men nå funker det virkelig dårlig. Har fått det montert og re-montert, til og med skiftet visiret, men deg dugger straks det er litt fukt i lufta og temp under ca 15-16 grader. Må åpne visiret og lufte ofte. Så det føles litt tilfeldig dette her.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Dugg på visir

Legg inn av kgjersda »

tormodg skrev: 12 sep 2019, 21:16 Har pinlock på min Shoei GT-Air. Det første året var det greit. Men nå funker det virkelig dårlig. Har fått det montert og re-montert, til og med skiftet visiret, men deg dugger straks det er litt fukt i lufta og temp under ca 15-16 grader. Må åpne visiret og lufte ofte. Så det føles litt tilfeldig dette her.
Høres ut som ein feil en eller annan plass.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Dugg på visir

Legg inn av tormodg »

kgjersda skrev: 12 sep 2019, 21:27 Høres ut som ein feil en eller annan plass.
Ja, det er nok det. Jeg vurderer å bestille et nytt igjen og montere selv. På våren i år merket jeg at pinlocken var betydelig dårligere enn i fjor og valgte å bytte, men det har bare blitt verre.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dugg på visir

Legg inn av kjellv »

tormodg skrev: 12 sep 2019, 21:29
kgjersda skrev: 12 sep 2019, 21:27 Høres ut som ein feil en eller annan plass.
Ja, det er nok det. Jeg vurderer å bestille et nytt igjen og montere selv. På våren i år merket jeg at pinlocken var betydelig dårligere enn i fjor og valgte å bytte, men det har bare blitt verre.
Enten er det ikke riktig montert eller riktig strammet, ellers så har du en rift eller et rusk på siliconepakningen. Den klassiske feilen er at filmen ligger noen mm for høyt eller for lavt, da blir det for dårlig kontakt oppe eller nede. Ligger det riktig og er tett, så dugger det ikke.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Dugg på visir

Legg inn av tormodg »

Takk kjellv. Jeg benyttet anledningen til å ta av visir og pinlock og rense etter oppskriften til produsenten. Så få jeg la det lufte seg litt og montere på nytt. Kanskje det blir bedre. :)

cbr1000f
Innlegg: 22
Registrert: 27 feb 2013, 22:17
Motorsykkelen din: Honda Cbr 1000f 91

Re: Dugg på visir

Legg inn av cbr1000f »

tormodg skrev: 12 sep 2019, 21:16 Har pinlock på min Shoei GT-Air. Det første året var det greit. Men nå funker det virkelig dårlig. Har fått det montert og re-montert, til og med skiftet visiret, men deg dugger straks det er litt fukt i lufta og temp under ca 15-16 grader. Må åpne visiret og lufte ofte. Så det føles litt tilfeldig dette her.
På min GT-Air har jeg merket meg at når en stenger visiret og åpner så kommer pinlock visiret borti øverste kanten på hjelmen.
Med det resultat at den flytter seg litt nedover og da blir det en glippe nederst på pinlock.
Evt er det bare dytte den opp igjen.
Verdt en sjekk.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Dugg på visir

Legg inn av Rha »

Høres kjent ut. Måtte bytte pinlock etter et år siden den ikke fungerte. Min konklusjon var at jeg hadde brukt feil fiberklut til å tørke den. Var nok med litt rainoff eller no slikt. Den jeg har nå har jeg vært veldig nøye når jeg vasker. Reint vann og ny/egen microfiberklut. Denne fungerer nå på sessong to og ca 35k km. Vasker denne så lite som mulig.
Hjelm, Shohei neotek
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dugg på visir

Legg inn av kjellv »

Rha skrev:Høres kjent ut. Måtte bytte pinlock etter et år siden den ikke fungerte. Min konklusjon var at jeg hadde brukt feil fiberklut til å tørke den. Var nok med litt rainoff eller no slikt. Den jeg har nå har jeg vært veldig nøye når jeg vasker. Reint vann og ny/egen microfiberklut. Denne fungerer nå på sessong to og ca 35k km. Vasker denne så lite som mulig.
Hjelm, Shohei neotek
Godt poeng! Pinlock blir veldig fort grå, ripete og ugjennomsiktig hvis den utsettes for mye og uvøren vask. Den tåler lite slikt. Papir er omtrent det verste man kan bruke, men det er det som blir mest brukt. Myke microfiberkluter en nok bedre, men ikke gnikke.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar