Beskytte tanken

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Beskytte tanken

Legg inn av Isbilen »

Har forholdsvis ny Street Triple, nydelig i rødlakken. Sittestillingen på denne er jo at man sitter med knærne ganske tett på tanken, og jeg har sett eksemplarer hvor tanken har blitt matt og stygg etter 20k på veien.

Min har ikke tankpad eller noe - enda.

Jeg har lyst til å holde den pen, og lurer litt på hva som er beste og mest langvarige løsning.

Det letteste, litt dyre, og litt usexy, er å kjøpe et Bagster trekk. Jeg liker dem fordi de er enkle, men ser for meg at det fort blir solbleika og blass i fargen. Noe som kan smøres på for å herde det litt? På den andre siden er det jo et steg i retning av litt bagasjemulighet hvis man skulle ha med seg en stokk snus og ei hel whisky fra harrytur.

Det andre er å kjøpe tankpad, og i tillegg investere i «StompGrip» for sidene av tanken. Jeg ser de har dem på eBay for rundt 5-600 inklusive frakt, har ikke sjekket lokalt enda. Her får man fremdeles vist fram tanken, og kan velge om StompGrip’en skal være gjennomsiktig eller sort. Her er jeg usikker, fordi gjennomsiktig fort kan bli litt farget av drit/klær, eller gulne, og mens det sorte er reint, så fjerner det litt av bling’en med tanken. I tillegg er jeg usikker på hvor lett de er å fjerne senere, om enn for å bytte dem i nye?

Hva hadde dere gjort?
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

KawaKjetil

Re: Beskytte tanken

Legg inn av KawaKjetil »

Fikk et reklamefirma til å foliere utsatte steder på tanken min på en sykkel jeg eide for noen år siden med gjennomsiktig 3M. Kostet 7-800 kr og var ikke mulig å se på en meter avstand. Det er elastisk og "limes" på med vann. Fulgte kurver i tanken og knapt synlig.
3M kan også poleres. Anbefales!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Beskytte tanken

Legg inn av AJ »

Har en sort diskret tankpad fra "Held" på KTM'en siden jeg jeg bruker tankveske en del.
Ingen beskyttelse på plasdekelene på siden av tanken der knærne kommer i berøring.
Burde kanskje hatt noe her også :-k ...
Løsningen som KawaKjetil hadde høres ut som en god løsning.
Jeg bor ikke langt unna et reklamefirma som sysler med denslags. Kanskje stikke innom der å høre om de kan tilby en slik 3M løsning?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Beskytte tanken

Legg inn av Isbilen »

KawaKjetil skrev: 06 jun 2019, 19:24 Fikk et reklamefirma til å foliere utsatte steder på tanken min på en sykkel jeg eide for noen år siden med gjennomsiktig 3M. Kostet 7-800 kr og var ikke mulig å se på en meter avstand. Det er elastisk og "limes" på med vann. Fulgte kurver i tanken og knapt synlig.
3M kan også poleres. Anbefales!
Den var smart! Lurer på om det er noe sånt firma i Oslo/Follo :scratch
*google*
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Beskytte tanken

Legg inn av Fsva »

På sykkelen min har jeg hatt disse problemene med slitasje.

1. I kontaktpunktet mellom sal og tank. Her ligger salen og gnager mot tanken, og lakken blir fort stygg. Pass på at det ligger beskyttelse på lakken i dette området.

2. Stoffet på salen er festet med stifter, disse stiftene gnager på rammen (subframe). Det er nok lurt å dekke til disse stiftene på en måte.

3. Bremseslangene mine gnager på innsiden av gaffelbeina, det er mulig dette ikke er noe problem på din sykkel siden bremseslangene ser ut til å være festet til framskjermen. Hos meg er de ikke det, kanskje 2016-modellen har en utbedring på dette punktet.

4. Den metallbøylen (foran nøkkelhullet og under speedometer) som samler clutch-wire, gasswire osv. lå og gnagde på bremseslangen (mulig det var gasswire) min. Kan være lurt å se at den ikke gnager mot ubeskyttet kabel, men mot den beskyttelsestrømpen.

edit in bold.
Sist redigert av Fsva den 06 jun 2019, 20:42, redigert 1 gang totalt.

KawaKjetil

Re: Beskytte tanken

Legg inn av KawaKjetil »

Isbilen skrev: 06 jun 2019, 19:57
KawaKjetil skrev: 06 jun 2019, 19:24 Fikk et reklamefirma til å foliere utsatte steder på tanken min på en sykkel jeg eide for noen år siden med gjennomsiktig 3M. Kostet 7-800 kr og var ikke mulig å se på en meter avstand. Det er elastisk og "limes" på med vann. Fulgte kurver i tanken og knapt synlig.
3M kan også poleres. Anbefales!
Den var smart! Lurer på om det er noe sånt firma i Oslo/Follo :scratch
*google*
Hauge reklame som gjorde dette for meg i Bergen. Finnes nok lignende i Oslo området :thumleft
Det fine er at de legger den inn i alle kriker og kroker samt at den følger tanken uansett hvor vanskelig det måtte se ut. Det som ser umulig ut er faktisk mulig :D (tenker da på shape og form på tank som kan være utfordrende å få noe å passe til)

Online
Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Beskytte tanken

Legg inn av Snekker.edvin »

Isbilen skrev: 06 jun 2019, 19:57
KawaKjetil skrev: 06 jun 2019, 19:24 Fikk et reklamefirma til å foliere utsatte steder på tanken min på en sykkel jeg eide for noen år siden med gjennomsiktig 3M. Kostet 7-800 kr og var ikke mulig å se på en meter avstand. Det er elastisk og "limes" på med vann. Fulgte kurver i tanken og knapt synlig.
3M kan også poleres. Anbefales!
Den var smart! Lurer på om det er noe sånt firma i Oslo/Follo :scratch
*google*
25B4724F-D4F7-436A-9021-C909D76BE640.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Beskytte tanken

Legg inn av Isbilen »

Fsva skrev: 06 jun 2019, 20:19 På sykkelen min har jeg hatt disse problemene med slitasje.

1. I kontaktpunktet mellom sal og tank. Her ligger salen og gnager mot tanken, og lakken blir fort stygg. Pass på at det ligger beskyttelse på lakken i dette området.

2. Stoffet på salen er festet med stifter, disse stiftene gnager på rammen (subframe). Det er nok lurt å dekke til disse stiftene på en måte.

3. Bremseslangene mine gnager på innsiden av gaffelbeina, det er mulig dette ikke er noe problem på din sykkel siden bremseslangene ser ut til å være festet til framskjermen. Hos meg er de ikke det, kanskje 2016-modellen har en utbedring på dette punktet.

4. Den metallbøylen (foran nøkkelhullet og under speedometer) som samler clutch-wire, gasswire osv. lå og gnagde på bremseslangen (mulig det var gasswire) min. Kan være lurt å se at den ikke gnager mot ubeskyttet kabel, men mot den beskyttelsestrømpen.

edit in bold.
Du, ass. Dette er gull! :prf
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Beskytte tanken

Legg inn av Isbilen »

KawaKjetil skrev: 06 jun 2019, 20:37
Isbilen skrev: 06 jun 2019, 19:57
KawaKjetil skrev: 06 jun 2019, 19:24 Fikk et reklamefirma til å foliere utsatte steder på tanken min på en sykkel jeg eide for noen år siden med gjennomsiktig 3M. Kostet 7-800 kr og var ikke mulig å se på en meter avstand. Det er elastisk og "limes" på med vann. Fulgte kurver i tanken og knapt synlig.
3M kan også poleres. Anbefales!
Den var smart! Lurer på om det er noe sånt firma i Oslo/Follo :scratch
*google*
Hauge reklame som gjorde dette for meg i Bergen. Finnes nok lignende i Oslo området :thumleft
Det fine er at de legger den inn i alle kriker og kroker samt at den følger tanken uansett hvor vanskelig det måtte se ut. Det som ser umulig ut er faktisk mulig :D (tenker da på shape og form på tank som kan være utfordrende å få noe å passe til)
Husker du hvor mye du ga? Sånn cirka?
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

KawaKjetil

Re: Beskytte tanken

Legg inn av KawaKjetil »

Isbilen skrev:
Husker du hvor mye du ga? Sånn cirka?
Ja, mellom 7 og 800 Bilde Betalte for medgått tid


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Beskytte tanken

Legg inn av Isbilen »

Nydelig, takk! Skal sjekke ut stedet som ble nevnt over her, er ikke langt fra meg!
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Beskytte tanken

Legg inn av Juicebox »

Hva med å polere?

Uansett, om du skal i det hele tatt ha noe på tanken så er det stomp grip eller lignende. Det gir deg bedre kontroll, under nedbremsing og i svinger. Letter også trykket i armene, spesielt håndleddene samt beinene når du føler du sklir av tanken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Beskytte tanken

Legg inn av Bjerknez »

Polering krever maskin og produkter sat en liten dose kunnskap å få til skikkelig. Min mening er at tankbeskyttelse i form av grip pads er dte beste. Veldig behagelig og og kjenne at man får skikkelig grep rundt tanken.

Disse synes jeg er veldig bra og kler sykkelen.
https://techspec-usa.com/products/grips ... iumph.html

Folie er også en grei løsning selvsagt, men jeg synes det ser bedre ut med skikkelig grips.

Her ser du mine tank grips fra Tech SPec:
Bilde-1-4.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Beskytte tanken

Legg inn av chromecast »

Du finner gjerne ferdig fasongkutta sett med folie. Den legger du selv, enkel jobb bare les monteringsanvisningene.
Er nesten bare en tabbe man kan gjøre, og det er å klare å sette fingeravtrykk på limsiden...
Jeg bruker sånne kit, eller kutter selv av god 3M-film. Legger også foliestriper på ramme etc der det naturlig blir slitt av støvler, kabler og annet.
Et eksempel :
https://www.motorrad-lackschutz.de/Street-Triple-765_1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Beskytte tanken

Legg inn av Bjerknez »

Personlig synes jeg folie ikke ser veldig bra ut. Disse tykke padsene som jeg har feks. er mye enklere å montere. Selv jeg med 10 tommeltotter klarte dette og dem sitter som støpt. Dog viktig at man varmer dem godt opp med hårføner før montering. Dette er for at dem skal bli mykere og for at limet skal feste seg bedre.

Svar