Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av kgjersda »

haakeik skrev: 27 mai 2019, 08:43 Bullfighter har vindtett undertøy.
https://www.bullfighter.no/categories/underty
Problemet mitt her er at alt er syntetisk. Jeg er innforstått med at det er vanskelig å få ullen til å være vindtett, men i alle fall selve skjorten skal være ull. 'Uansett takk for innspill :thumleft
pingvin skrev: 27 mai 2019, 02:10 EDZ Innershell er genialt, ikke minst om har perforert skinn eller mesh :thumleft Selv om skinndressen er ettersittende får du plass til denne, bygger ingenting og tar null plass så lett å ha i lomma eller under salen i back-up.

Har med over alt, ski, fjellturer, reiser etc, mitt favoritt plagg uten sammenligning. Får litt dobbel effekt, stopper vinden og skaper ekstra isolerende lag.

Ellers har jeg en ulltrøye fra Smartwool med vindtett front, ikke dum den heller.

Også tynn regnjakke ytterst fungere veldig bra siden ikke bare vanntett men også stopper vinden. Tror har flere km med regndress på tørt føre men kaldt, enn i regn.
Den jakken og buksen så ganske bra ut til å ha utenpå skinndressen, men er ikke det samme greia som en regndress fra Biltema? Eller puster den vesentlig bedre?
kjellv skrev: 26 mai 2019, 21:33 Jeg kjøpte et sett fra BT for noe år siden som var både billig og lett. Det er nok laget av returplast ja (polyester), er skikkelig tett og klamt når det blir varmt i været. Lukter ikke bra heller når jeg har brukt det noen dager på langtur. Men det er lett å vaske og tørker veldig fort. Tar liten plass i bagasjen og pleier å være med på lengre turer. Tar det på når det er under 12 grader, holder greit varmen med dette.
Da har vi nok samme skjorte og stilongs i skapet. Fungerer bra nok, men det blir fryktelig klamt og tett ja. Da har vi ganske lik erfaring.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjører stort sett kun med boxer og t-skjorte under. Vertfall nå etter jeg kjøpte den nye dressen. Det skal bli ganske kaldt (under 10 grader) før jeg evt. vurderer ullundertøy. Så langt har ikke dette vert noe tema for min del.

Men generelt sett anbefaler jeg først og fremst noe som er vindtett når det er kaldt. Slenger du i tillegg på deg ull under så tror jeg du kan kjøre i temp ned mot 0 grader uten store problemer.

Toven

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av Toven »

EDZ Innershell skal du ha på som et mellomlag, på innsiden av kjøredressen. Den skaper som tidligere nevnt et isolerende lag som er vindtett, og hjelper med å holde på varmen. Innershell er supertynt så det passer veldig bra under trange dresser. Når det er kjølig kjører jeg selv med Rondane superundertøy (ull og polyester), EDZ Innershell og kjøredressen som er en Alpinestars skinndress. Dette fungerer ypperlig, ingen vonde sømmer eller lignende. Om det er ekstra kjølig har jeg ofte en regnjakke i sekken for ekstra isolering mot vind, for de timene man måtte tilbringe på E18 liksom.

Om sommeren bruker jeg base-layer fra Klim, enten sammen med EDZ Innershell om det er kjølig på starten av dagen eller uten.
Klim Aggressor 1.0 er det vel tilsvarende nå, mitt sett har ingen nummerering som tilsvarer typ varme isolering i tillegg. Tanken er å ha et lag mellom kropp og skinndress for å få luft mellom lagene, hjelpe med fuktighet, og det gjør det også mye enklere og behageligere med skinndress. En tanke til er også at det hjelper å utsette skinnet for mindre svette. Jeg kjører stort sett for å kjøre, men om det er behov for å ha andre klær kan man eventuelt ha dette i en ryggsekk :P

https://www.revzilla.com/motorcycle/kli ... r-10-shirt

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av pingvin »

kgjersda skrev: 27 mai 2019, 12:18
pingvin skrev: 27 mai 2019, 02:10 EDZ Innershell er genialt, ikke minst om har perforert skinn eller mesh :thumleft Selv om skinndressen er ettersittende får du plass til denne, bygger ingenting og tar null plass så lett å ha i lomma eller under salen i back-up.

Har med over alt, ski, fjellturer, reiser etc, mitt favoritt plagg uten sammenligning. Får litt dobbel effekt, stopper vinden og skaper ekstra isolerende lag.

Ellers har jeg en ulltrøye fra Smartwool med vindtett front, ikke dum den heller.

Også tynn regnjakke ytterst fungere veldig bra siden ikke bare vanntett men også stopper vinden. Tror har flere km med regndress på tørt føre men kaldt, enn i regn.
Den jakken og buksen så ganske bra ut til å ha utenpå skinndressen, men er ikke det samme greia som en regndress fra Biltema? Eller puster den vesentlig bedre?
Nei, har den på innsiden av skinndressen, utenpå undertrøye, er flortynn så null problem selv om trang skinndress. Puster greit om du ikke driver med høy-intensiv aktivitet, i praksis ikke noe problem da tar den på om litt småkjølig og da svetter man ikke særlig uansett. Tåler overraskende mye juling, har fremdeles den første kjøpte for sikkert 10 år siden.

Fordelen med denne kontra vindtett undertøy er at kan kjøre med tynn trøye på dagen når varmt men om blir kjølig utover kvelden så drar man på denne, gjør kjempeforskjell.

EDIT: Ups, ser Toven svarte på det samme :redface
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av kgjersda »

Toven skrev: 27 mai 2019, 15:20....
pingvin skrev: 27 mai 2019, 17:24 ....
Hvor kjøpte dere edz innershellet? Fantastisk dyre prisen når det kommer inn til Norge om jeg må kjøpe fra utlandet.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av pingvin »

Bestilte direkte fra www.edzlayering.com men baller jo litt på seg med frakt, mva og tollbehandling, ja :-k Om du får til gruppe-kjøp så deler man i det minste frakt og tollbehandling...men kanskje mer bal enn verdt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Toven

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av Toven »

Kan ikke huske hvor jeg kjøpte det fra. Mener det var en norsk nettside, som var litt rar.. :P Har dessverre ikke noe nettside å vise til. Det blir som pingvin sier noen kroner fra eksempel ebay og utland ja.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av niko »


Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av niko »

niko skrev: 28 mai 2019, 23:00 Noe sånt kunne kanskje funka?
https://www.supersport.no/bjorn-daehlie ... e-product1
Jeg har en Swims vest kjøpt på outlet. Veldig ok å ha i reserve når det er småsurt. Bygger lite, særlig fordi den ikke har ermer, varmer der den skal.
vest.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av pingvin »

Kanskje denne fungerer greit, var i hvertfall rimelig:Terreng lettvektsjakke
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av kgjersda »

Fikk pologenseren fra Halvarssons idag. Førsteinntrykk er veldig bra, så får vi se på vei hjem om den virker. 8 grader og regn og kuling hjelper på!
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Beste undertøyet for sommer og/eller vinter?

Legg inn av kgjersda »

Da har jeg fått prøvd pologenseren en del og kommet fram til følgende:
Large sitter flott på meg, 184cm 85kg. Fin passform og farge. Litt krage på den og ingen sømmer som presser. Denne vil fungere godt under skinndressen.
Jeg har litt følsom hud så jeg merket at den var litt grov mot huden, det kan hende jeg ender med å kjøre med en ekstremt tynn trøye under. Jeg prøvde og det gikk helt fint.

Kan nok varmt anbefale denne til andre som lurer på det samme :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Svar