Tomtom utfordring week rollover

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Tomtom utfordring week rollover

Legg inn av Tonys »

Noen med eldre raider, så vil dere kanskje merke at klokka ikke lenger fungerer på raideren deres.
Dette skyldes noe som kalles week rollover og har med en 10 bit chip som ikke klarer å lese mer enn 19 år med uker, og siden denne datoen ble kodet for ....nettopp 19 år siden, så stoppet dette i april i år.
Tomtom har så langt ikke lykkes i å løse problemet.
Det gjelder dog ikke nyere versjoner av raideren som har en ny og bedre chip som skal kunne lese uker for 157 år..
Å miste klokka gjør at den heller ikke kalkulerer ankomsttid,men det sies at resten skal fungere.
Kanskje greit å koste på seg en ny allikevel ?
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tomtom utfordring week rollover

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes nå uansett disse dedikerte GPS'ene er utdaterte. Minner meg om gamle bilderørs tv'er med tanke på fasong. Når man klarer å dytte både GPS, kamera og telefon inn i en ja... telefon som ser langt lekrere ut og har langt bedre batterikapasitet så ser jeg ikke noen god grunn til å kjøpe slike.

Jeg mistenker at produsentene vet om at markedet for disse er dalende og velger derfor å ikke oppdatere disse før dem absolutt må. I dag får man jo integrert GPS snart over alt. I mobilen har vi det allerede og alle nye biler i dag har vel dette og skjermen er ofte langt større og mer tiltalende. Det er kanskje for ingenting at Sist jeg kjøpte en TomTom Rider til motorsykkelen så kostet den rundt 5.000 kroner(!)

Svar