Muc-off til min nye sykkel?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av mekkern »

Eller rett og slett bare smøre med gearolje..

Bruker ei lita flaske med lang tut og roterer og fordeler olja og etter på bruker jeg en gammel mikrofiberklut til å kline dette utover/tørke av overskuddet på kjedet.dette tar mye av skitten på kjedet også og dermed trenger jeg ikke sause det inn med parafin eller cleaner.
Kan ikke se noe vesentlig søl på felgen og det som eventuelt blir av søl er greit å tørke vekk da det ikke bygger seg opp i seige kladder.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 20 mai 2019, 10:39
Når det gjelder sjampo (såpe til bøttevasken) så er det meste bra nok. Faktisk har Jif Bilshampo som fåes kjøpt på blandt annet Staples fått veldig mye skryt. Også fra proffe detailere. Den er også veldig rimelig.
Enig med Bjerknez, bruker den selv. Fungerer også meget godt med skumkanon.

For å tørke motorsykkelen etter vask ville jeg invistert i en Metrovac Sidekick Blaster.
Denne har jeg også. Kan anbefales.

Så trenger du å beskytte lakkerte flater med en god voks/sealer. Vil du ha premium, kjøp Swissvax Shield. Vil du ha noe som fungerer like bra, men ikke lukter godt og er hakket vanskeligere å buffe av, så kjøp Collinite 845 til en brøkdel av prisen.
Jeg bruker Collinite 476s eller 915 og er meget fornøyd, men kanskje jeg skal prøve 845, siden den er en krem og lettere å legge på og buffe av. Kjempe vokser til en billig penge.
https://www.detailersclub.no/forums/top ... nite-476s/
https://www.detailersclub.no/forums/top ... gance-wax/

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Kunsten med Collinite 845 er å lege den i varmt vann noen minutter. Da blir den tyntflytende og er langt lettere å påføre. De fleste bruker alt for mye produkt. Du skal så vidt skimte en film. Men 845 er uansett lett og buffe av igjen. Lever man på budsjett så kjøp denne. Jeg har en flaske stående til salgs som er 99% full som selges for 150 spenn (+ evt. frakt)

En slik flaske har du i årevis og muligens resten av livet ved bruk på motorsykkel. :)

Men Swissvax Shielt er IKKE til salgs! :knegg

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Cutless »

Gratulerer med ny sykkel!

Min anbefaling er s100 total cleaner. Veldig kjekt med «kontaktløs» vask når sykkelen er helt ny. Kombinert med en kjæledyrføner fra ebay/amazon som du er inne på har du redusert slitasjen ifb. vask betraktelig :)

Bjørnar
Innlegg: 8
Registrert: 20 mai 2019, 09:18
Motorsykkelen din: Yamaha MT09SP

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjørnar »

Tusen takk for kjempegode tips alle sammen!
Da hopper jeg fint over fettfjerner i denne omgang og prøver meg frem med nevnte produkter over :twothumbs:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Bjørnar skrev: 20 mai 2019, 20:40 Tusen takk for kjempegode tips alle sammen!
Da hopper jeg fint over fettfjerner i denne omgang og prøver meg frem med nevnte produkter over :twothumbs:
Avfetting tærer unødig på sykkelen. Enkelt å spraye på og spyle av og du får nok et raskere resultat der og da, men på sikt vil plasten bli falmet og stygg og i verste fall ødelagt av avfetting. På en bilstøtfanger er ikke dette så farlig, men når all plast på en motorsykkel med alle de kriker og kroker som befinner seg på en motorsykkel blir falmet og skjoldete så ønsker jeg deg lykke til med å få denne plasten fin igjen. Det er et sant mareritt.

Men selvsagt kan du fint bruke avfetting på metalldeler som felger etc. Men parafin og pensel gjør samme nytten. Men som nevt over så er Total Cleaner isolert sett et veldig bra produkt. Jeg ser bare ikke behovet. Vertfall ikke for min del. Men ja, det er et bra produkt. For all del :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Avfetting er noe man sauser inn bilen med etter en vintersesong for å fjerne den værste møkka uten berøring av panelene. En kraftig avfetting fjerner det meste av beskyttelse på lakken og andre ting. Men den vil aldri fjerne ALL skitten. En motorsykkel som stor sett blir kjørt i finvær og en og annen regnbyge og ikke blir utsatt for salt etc. Blir aldri så inngrodd av skitt at avfetting er nødvendig.

Jeg skal se om jeg finner bildene jeg tok av den ødelagte plasten på min forrige motorsykkel. Dette skjedde sekunder etter påføring av avfetting. Det hadde gått helt fint tidligere med samme avfetting, men plutselig fikk plasten nok....

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg måtte inn på en annen nettside for å finne bildet, men slik så plasten ut etter at avfetting hadde ligget på i kun få sekunder. jeg kunne se det skjedde nærmest med en gang etter påføring. Dette er på en helt ny S1000R og all plast på sykkelen untatt bakskjermen ble slik du ser på bildet.
falmet.thumb.jpg.58e2ec504204c19daf2b006e9a05f996.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Dette har etset seg skikkelig inn og kunne ikke vaskes bort. Det førte til flerfoldige timer med stadig påføring av plastfornyer. Poenget var å holde plasten fuktig hele tiden så jeg gikk ut i garasjen og smurte tykt på med plastfornyer som trakk seg inn i plasten.

En skikkelig drittjobb jeg tror de fleste hadde stått over. Det var så ille at jeg vurderte å bytte alle delene som var ødelagt.

Det funket fint med samme avfettingen flere ganger. Plutselig en dag så ble det slik.

Derfor er jeg svært skeptisk til bruk av avfetting på motorsykkel.

Bjørnar
Innlegg: 8
Registrert: 20 mai 2019, 09:18
Motorsykkelen din: Yamaha MT09SP

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjørnar »

Det ser jo absolutt ikke bra ut Ove Bjerknes.

Når vi snakker Parafin, vil det meste fungere eller er det nie man skal holde seg unna?
Jeg fant denne på Coop: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varm ... D2EALw_wcB

Er dette noe som kan brukes eventuelt?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Bjørnar skrev: 21 mai 2019, 09:24 Det ser jo absolutt ikke bra ut Ove Bjerknes.

Når vi snakker Parafin, vil det meste fungere eller er det nie man skal holde seg unna?
Jeg fant denne på Coop: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varm ... D2EALw_wcB

Er dette noe som kan brukes eventuelt?
Jeg er litt usikker, men jeg antar at parafin er parafin kanskje? Noe parafin er kanskje "renere" enn andre typer, men personlig bruker jeg parafin tappet av en parafintank som vi tømte for noen år siden. Dette er fyringsparafin og er grønn.

Det beste er om du finner en bensinstasjon som selger parafin på pumpe. Det er vist fortsatt noen som fortsatt har dette har jeg hørt.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av mekkern »

Bjørnar skrev: 21 mai 2019, 09:24 Det ser jo absolutt ikke bra ut Ove Bjerknes.

Når vi snakker Parafin, vil det meste fungere eller er det nie man skal holde seg unna?
Jeg fant denne på Coop: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varm ... D2EALw_wcB

Er dette noe som kan brukes eventuelt?
den fungerer het fint. den er nok ikke "grønn" men dette er bare fargestoff tilsatt for at den ikke skal brukes/blandes med diesel i biler(avgifter)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Bjørnar
Innlegg: 8
Registrert: 20 mai 2019, 09:18
Motorsykkelen din: Yamaha MT09SP

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjørnar »

Flott, takker :)

MT09
Innlegg: 33
Registrert: 20 apr 2019, 21:27
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av MT09 »

mekkern skrev: 21 mai 2019, 12:11
Bjørnar skrev: 21 mai 2019, 09:24 Det ser jo absolutt ikke bra ut Ove Bjerknes.

Når vi snakker Parafin, vil det meste fungere eller er det nie man skal holde seg unna?
Jeg fant denne på Coop: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varm ... D2EALw_wcB

Er dette noe som kan brukes eventuelt?
den fungerer het fint. den er nok ikke "grønn" men dette er bare fargestoff tilsatt for at den ikke skal brukes/blandes med diesel i biler(avgifter)

Når man har stickers på felgene, vil parafin matte ned/ødelegge dem?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av FredrikE24 »

Er det teit av meg å synes at Biltema bilshampoo og svamp gjør nytta? Hiver på et syltynt lag med voks som jeg lar sette seg i noen minutter før jeg bøffer det av med mikrofiberklut på høsten. På våren blir det å vaske av lagringsstøvet veldig mye enklere.

Svar