Muc-off til min nye sykkel?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 09 aug 2021, 09:52 Er det teit av meg å synes at Biltema bilshampoo og svamp gjør nytta? Hiver på et syltynt lag med voks som jeg lar sette seg i noen minutter før jeg bøffer det av med mikrofiberklut på høsten. På våren blir det å vaske av lagringsstøvet veldig mye enklere.
Ikke i det hele tatt. Vask av mc er skrekkelig enkelt. Etter ca 40 år med svamp byttet jeg til microfiber vaskevott/hanske fra BT. De gjør jobben ganske mye enklere og raskere. Særlig på felger og inni de små kriker og kroker.

Panzylol
Innlegg: 8
Registrert: 22 apr 2022, 19:06
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2019

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Panzylol »

Bjerknez skrev: 20 mai 2019, 23:43 Dette har etset seg skikkelig inn og kunne ikke vaskes bort. Det førte til flerfoldige timer med stadig påføring av plastfornyer. Poenget var å holde plasten fuktig hele tiden så jeg gikk ut i garasjen og smurte tykt på med plastfornyer som trakk seg inn i plasten.
Hva er egentlig plastfornyer?

Er det for eksempel polytrol? Eller kan man bruke fluid film, som AJ beskriver i denne tråden? viewtopic.php?f=14&t=15523&start=45

Eller er det et eget produkt?
2019 Honda CB500F (2022-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av AJ »

Panzylol skrev: 27 apr 2022, 12:41 Hva er egentlig plastfornyer?

Er det for eksempel polytrol? Eller kan man bruke fluid film, som AJ beskriver i denne tråden? viewtopic.php?f=14&t=15523&start=45

Eller er det et eget produkt?
Ja, hva er egentlig plastfornyer? Godt spørsmål, egentlig :) .
Plastfornyingen skjer vel som følge av en slags kjemisk reaksjon mellom middelet og plasten. Altså ikke noe som legger seg oppå plasten som et belegg, men som en reaksjon mellom plastmaterialet og middelet som påføres.
Virker i hvert fall som det er det skjer på de flatene hvor jeg bruker Polytrol eller FluidFilm.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jmk
Innlegg: 20
Registrert: 04 okt 2018, 01:48
Motorsykkelen din: 98 Kawasaki Zx-9r

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Jmk »

Det tilfører vel ny fuktighet til plasten mener jeg har hørt
98 Kawasaki ZX-9R

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Subsea79 »

Jeg skal ikke gi meg ut på å forklare hva som skjer, men jeg bruker Autoglym sin variant av dette på bil og sykkel, og er fornøyd.
Generelt veldig fornøyd med Autoglym produkter.

Autoglym Vinyl & Rubber Care bruker jeg mer til rengjøring av plast på større områder (spray), og så setter jeg plasten inn med bumper and trim gel når "shine" skal vare lenge.

Panzylol
Innlegg: 8
Registrert: 22 apr 2022, 19:06
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2019

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Panzylol »

Takk for gode svar!

Hva anbefaler dere for å fjerne asfaltprikker? Jeg ser mange forslag rundt på nettet, men alle jeg ser skriver også man bør bruke X eller Y for å polere eller vokse over etterpå.

Jeg skulle gjerne hatt noe som var litt mer skånsomt mot lakk og plast, hvor jeg slipper å måtte gå over med noe mer produkter etterpå.
2019 Honda CB500F (2022-)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ofte er det best å fjerne petroleumsprodukt med et petroleumsprodukt, prøvd med lampeolje?
Ellers så har jeg veldig gode erfaringer med Prick Bort(aldri tenkt over innholdet), ofte på tilbud på Rusta...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Vedrørende fjerning av asfaltflekker så er Prickbort bra saker, men IKKE bruk Prickbort på plast/gummi. Sjansen er overhengende for at du får deg en negativ overraskelse. Jeg snakker om ubehandlet sort plast og gummi her og ikke lakkerte plastdeler. La aldri Prickbort tørke ut på lakken eller andre steder og stå aldri i sola og la sykkelen bli kald før du bruker Prickbort.

Jeg ville nok heller satset på Clay og en god quickdetailer som glidemiddel for fjerning av asfaltflekker. Jeg har for meg at det er mer skånsomt hvis man gjør det riktig.

Generelt kan jeg også si at hvis man må bruke avfetting på motorsykkel så vasker man den ikke ofte nok. Ingen grunn til å dynke en motorsykkel i avfetting hver gang man vasker den. Har du fått oljesprut på felg etc. fra kjede så bruk WD40 og tørk bort med en fille. Alkalisk avfetting fungerer dårlig på petroliums basert skitt som olje og asfalt.

Den beste avfettingen jeg har testet og som er veldig billig er Bilt Hamber Surfex HD. Å det er ikke bare jeg som mener det. Det er ganske kjent at denne er noe av det beste man får med tanke på hvor effektiv den er. "S100 Total Cleaner" og "Tuga Chemie Devil MC" er to avfettinger som fungerer veldig likt og som er i gel form som henger bedre på panelene. Men dem koster mer enn Surfex. Mye mer.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 14 mai 2022, 08:21 Vedrørende fjerning av asfaltflekker så er Prickbort bra saker, men IKKE bruk Prickbort på plast/gummi. Sjansen er overhengende for at du får deg en negativ overraskelse. Jeg snakker om ubehandlet sort plast og gummi her og ikke lakkerte plastdeler. La aldri Prickbort tørke ut på lakken eller andre steder og stå aldri i sola og la sykkelen bli kald før du bruker Prickbort.

Jeg ville nok heller satset på Clay og en god quickdetailer som glidemiddel for fjerning av asfaltflekker. Jeg har for meg at det er mer skånsomt hvis man gjør det riktig.

Generelt kan jeg også si at hvis man må bruke avfetting på motorsykkel så vasker man den ikke ofte nok. Ingen grunn til å dynke en motorsykkel i avfetting hver gang man vasker den. Har du fått oljesprut på felg etc. fra kjede så bruk WD40 og tørk bort med en fille. Alkalisk avfetting fungerer dårlig på petroliums basert skitt som olje og asfalt.

Den beste avfettingen jeg har testet og som er veldig billig er Bilt Hamber Surfex HD. Å det er ikke bare jeg som mener det. Det er ganske kjent at denne er noe av det beste man får med tanke på hvor effektiv den er. "S100 Total Cleaner" og "Tuga Chemie Devil MC" er to avfettinger som fungerer veldig likt og som er i gel form som henger bedre på panelene. Men dem koster mer enn Surfex. Mye mer.
Hvor mye blander du ut Surfexen? Sprayer du denne over hele sykkelen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

1:10 er passe blanding. Nei, bruker den kun der det er behov. Sauser aldri sykkelen med avfetting.

Panzylol
Innlegg: 8
Registrert: 22 apr 2022, 19:06
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2019

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Panzylol »

Takk for gode tips!

Bjerknez, jeg har sett bildene du la ut fra det "eksperimentet" med avfetting på sort plast. Jeg er glad vi andre da kan unngå å gjøre den tabben.

Det er stort sett asfaltflekker som har brent seg fast på eksosrøret jeg sliter med. Prickbort gjorde kanskje bittelitt, men fikk ikke bort noe særlig av det. De er nok skikkelig fastbrent.
20220503_155454.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2019 Honda CB500F (2022-)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av mekkern »

Gryteskrubb med avfetting/lampeolje.
Eller hvit scotchbrite
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

På metaller og eksos som tåler mer juling kan man gå litt hardere til verks. Jeg har selv aldri hatt problemer med fastbrent asfalt på eksospotter/rør og det er nok fordi jeg vasker sykkelen ganske ofte og det er det som er hele kluet her. Å holde sykkelen ved like og ikke vente for lenge mellom hver vask. Jeg anbefaler en grundig vask pr. uke hvis sykkelen brukes hver dag. Ikke bare vask, men legg på beskyttelse på plastdeler og vær generelt litt pirkete. Den prosessen blir MYE enklere hvis du gjør det ofte.

Jeg har selv fjernet fastbrent plastik fra eksosen på motorsykkel fra fastbrente deler fra klær og jeg vet ikke om jeg har gjort det riktige her, men hadde jeg vært deg ville jeg kanskje prøvd som mekkern nevner, men jeg ville prøvd mens eksosrøret var varmt. La sykkelen gå i fem minutter først. Prøv evt. å skrap med noe som mykere enn materialet i eksospotten som tåler varme. Feks, en litt skarp trebit. Plast funker dårlig på varmt eksosrør :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Var nettopp en på motorsykkelsiden på Facebook som hadde vasket sykkelen sin i en av selvvask automatene til Circle K. Dette kan avfetting gjøre med motorsykkelen din:
BF82F28C-A4EE-44B4-973E-A80F6FD9F1CA.jpeg
Han har trolig stått i sola hvor panelene er varme og ikke latt sykkelen kjøle seg ned først. Derfor er det også stygge merker på eksospotten.

Som tidligere sagt, det kan fungere fint, en gang, to ganger, ti ganger, men brått så står du der og må lakkere halve sykkelen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser du har en Yamaha MT09 SP. Jeg anntar du da har en ganske ny sykkel, og det aller viktigste jeg kan bidra med med tanke på og holde den ren uten bruk av sterke kjemikalier er å vedlkeholde den jevnlig. Vask den ofte og ta små problemer med en gang dem dukker opp. Fjern innsekter, og skitt som sitter på vanskelige plasser når du ser det, og ikke utsett dette. Finner du litt rust på et skruehode, så bytt skruen. Finner du noen små riper i tanken, så poler dem bort etc. ikke vent til problemene hoper seg opp ig du får alt på en gang.

Da vil du fort miste gnisten og det estetiske forfallet er et faktum.

Svar