Dekk bytte - Stavanger/Omegn

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev: 21 mai 2019, 10:38
Bjerknez skrev: 21 mai 2019, 09:31 Man betaler vel for hvor lenge dem faktisk har brukt på jobben og ikke tiden det tar fra man leverer den til man har betalt? Eller skal dem fakturere meg for kundeservice også?
Prøv å ta den diskusjonen med hvilken som helst bransje som baserer seg på fakturerte timer ;)

Jeg tipper det ofte er en "fingern i været" estimering med 2 timer for dekkskifte. Om verkstedet bruker mye tid på å få gjort selve jobben (av en eller annen grunn) så blir du neppe fakturert mer enn 2 timer heller, med mindre det da er din skyld at det tok lenger tid enn normalt.

Dette er et marked som ikke har veldig høy tetthet av konkurranse, så prising kan de styre deretter og følger på den måten også "med i markedet". Hadde det vært MC-verksteder ved annenhvert gatehjørne ville prisene naturligvis vært lavere for å kjempe om kundene sine. I Oslo for eksempel er det få forhandlere som har de samme merkene sykler, og da har de allerede en naturlig fordeling av kunder bare der.
Men allikevel klages det over at kunder velger nettbutikker... Kanskje ikke så rart...?
Eller tjener dem såpass fett på de få kundene som faktisk velger å overbetale at dem kan gi litt blaffen i de av oss som er litt mer bevisste?

Uansett usikker på hvor riktig den tankegangen er...

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 21 mai 2019, 09:31
Snikendeugle skrev: 21 mai 2019, 08:45 Det er jo ingen som tvinger forbrukeren til å bytte dekk der, så svindel er et litt sterkt ord, synes du ikke?

Om dekkene koster ca. kr 3000 på nett, så er sannsynligvis prisen litt høyere hos forhandler. Si 500 kr mer. Da står vi igjen med Kr 2500 for jobben, som vi kan dele på 2 arbeidstimer aka Kr 1250 timen. Dette er ikke spesielt mye timesprismessig for en proffesjonell tjeneste, spesielt ikke om det ikke finnes veldig mye konkurranse i området. Tiden det tar TOTALT fra mottak til overlevering av sykkel tar nok fort rundt 2 timer uansett.
Litt stivt ja, men ikke hårreisende. Det er noen som må tjene penger på dette også, ikke bare drive dugnad :-k

Jeg er kanskje påvirket av å jobbe i en konsulentbransje hvor timespris er både høyt og lavt. Det er ikke MYE verdi som blir skapt på én time, selv om prisen ofte er godt over kr 1000/t. Derfor er jeg også glad jeg aldri skal jobbe med privatpersoner som kunde ;)
Jeg skrev "kanskje" i tillegg til et "?" gjorde jeg ikke?

Når Pitlane gjør hele jobben på en god time hjemme i garasjen, ved siden av litt prat og litt kaffe underveis, så synes jeg det er rart at et MC verksted skal fakturere to timer for denne jobben og samtidig ta 1250,- kroner timen. Hadde dem priset seg litt lavere og fulgt med litt i markedet, så kunne dem lett stjålet noen kunder fra både dekkonline og "bakgårdsverkesteder". Da får dem flere innom butikken for dekkskift og muligheten for mersalg øker etc.

Med tanke på at dekkonline er en ganske kjent nettside for motorsyklister så bør også mc verkstedene følge med litt og kanskje jenke seg såpass ned i pris at folk velger å bruke sin lokale forhandler. Hvis feks. min forhandler tar 4.500 kroner for ett sett med dekk inkludert montering på/av sykkel og jeg feks. betaler 3.600 kroner i dag så blir det ikke like mange penger å spare og sjansen øker for at jeg for bekvemlighetens skyld velger min lokale forhandler i steden.

Man betaler vel for hvor lenge dem faktisk har brukt på jobben og ikke tiden det tar fra man leverer den til man har betalt? Eller skal dem fakturere meg for kundeservice også?

Når Pitlane tar 400-500kr for å skifte 2 dekk så sitter nok han igjen med like mye eller mer enn et firma som har utgifter til lokaler, lønn, arbeidsgiveravgift, forsikring og ikke minst moms.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Bjerknez »

Når Pitlane tar 400-500kr for å skifte 2 dekk så sitter nok han igjen med like mye eller mer enn et firma som har utgifter til lokaler, lønn, arbeidsgiveravgift, forsikring og ikke minst moms.
Tja... det kommer jo helt ann på utgiftene det.

Uansett så kommer man ikke utenom at merkeverksteder har stor konkurranse på dekk og dekkskifte. Man kan velge å prise seg høyt og miste mange kunder vedrørende dette samt merslaget dem evt. går glipp av, eller man kan leve med et litt større tap og få flere kunder.

Se det på en måte og markedsføre seg selv på. Å få tilbakevendene kunder til butikken må jo være gull verdt og ikke bare kunder som MÅ dit for å ta service slik at garantien opprettholdes.

Dessuten så tror jeg ikke en MC butikk trenger å ligge så veldig sentralt heller. Det er vel sjelden kunder går inn der for å kikke litt sporadisk for så og plutselig ende opp med ett par MC hansker som så fine ut.

Dessuten så er det vel stille og rolig i disse MC sjappene vedrørende omsetning utenfor sesong. Da har man jo mulighet til å tilby fine priser på dekkskift etc. for å utjevne litt og skape litt trafikk i butikken.

Det sier seg jo litt selv at når man betaler 7.000 kroner totalt for to dekkskift hos bakgårdsverkestedet inkludert prisen av dekkene, så gir man ikke bort over 5.000 kroner til den lokale sjappa for den samme jobben. Hadde differansen vert mindre så hadde flere begynt å spekulere og kanskje brukt merkeverkstedet i steden.

Når dem holder på en drøy time og tar 2.600 kroner kun for jobben og rundt 4.000 kroner for dekkene og dem mener at dette er noe dem MÅ ta for å dekke sine faktiske kostnader så mener jeg kostnadene er for høye.

Det er klart at hvis jeg må gå og vente mens dekkene mine legges om så er sjansen stor for at jeg røsker med meg en kjedespray, eller et par hansker eller kanskje blir fristet til å bytte sykkel på sikt etc.

Tror jeg da...

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Dansekris »

Det er helt meningsløst å sammenligne prisen en kar tar privat kontra et godkjent mcverksted som er forhandler av dekket som skal monteres.

Det blir som å klage på at det er så dyrt å spise ute når man like gjerne kan lage middagen sjæl hjemme på kjøkkenet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 21 mai 2019, 15:09 Det er helt meningsløst å sammenligne prisen en kar tar privat kontra et godkjent mcverksted som er forhandler av dekket som skal monteres.

Det blir som å klage på at det er så dyrt å spise ute når man like gjerne kan lage middagen sjæl hjemme på kjøkkenet.
Hvis du leser det jeg skriver så mener jeg ikke at merkeverskstedet skal sette prisen til samme nivå, men å sette den såpass lavt at flere velger å bruke merkeverkstedet.

Dessuten blir ikke sammenligningen din riktig, for hvis man skal "spise hjemme" så må man legge om dekkene selv og det er jo i utgangspunktet gratis for selve jobben.

Dessuten så har nok Pitlane også utgifter. Ikke de samme utgiftene som et merkeversksted med større lokaler etc. selvsagt, men han ting må jo vedlikeholdes.

Den som mener 6.000 kroner for ett sett med dekk inkludert omlegg er en rettferdig og god pris kan jo bare fortsette å bruke merkeverkstedet. Null problem. Jeg vil vertfall ikke gi bort flere tusen i året. Jeg kunne gitt bort noe hvis differansen var mindre og jeg slapp og kjøre 30 mil etc. Men når differansen er så stor som den er så dropper jeg det.

Dessuten er det veldig store forskjeller på priser rundt dette hod forskjellige forhandlere. Noen skal ha over 6.000 kroner, mens enkelte andre klarer ned mot 4.000 kroner. Hvorfor vet jeg ikke, men det kan jo ha med at utgiftene dems er mindre og eller dem ser gevinsten med økt trafikk i butikken.

Ikke vet jeg...

Svar