Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av FreewheelBurning »

Hei, er på utkikk etter meninger og erfaringer når det kommer til beskyttelse på føttene. Her er det veldig mye variert så ikke lett å forstå alle mulighetene. Det dårligste er vel vanlige sko, joggesko osv. Men hva med vernesko? Jeg bruker for tiden noen kraftige skinnstøvler med ståltå, synes de fungerer veldig bra. Men det er ikke skikkelige motorsykkelstøvler heller. Så ser jeg at det finnes noen type mc sko som ikke ser så veldig imponerende ut (når det kommer til beskyttelse), for eksempel disse:

Bilde
Hvor mye beskyttelse gir disse egentlig, sammenlignet med vernestøvler som ikke er designer for mc? Prisen er også ekstrem synes jeg for slike sko, koster ofte over 2000kr! Jeg bruker et par skinnstøvler, men de har ingen spesiell mc beskyttelse:
Bilde

Jeg har funnet noen tilsvarende for mc, men da koster de som regel det dobbelte også har de alltid dette ekstra laget over tåa for beskyttelse mot girpedalen. Jeg kjører maxi-scooter så er ikke interessert i dette. Det er heller ingen "spyd" som stikker ut (gir, brems, fotstøtter) på sykkelen jeg kjører.

Prøver å holde meg til ATGATT (All The Gear All The Time), "dress to slide, not to ride" osv. Men hva blir forskjellen? Og hvor mye hjelper egentlig disse små tøyskoene designer for mc? Ønsker å ha noen sko som gir skikkelig beskyttelse, tåler mer enn noen dråper regn og samtidig er gode å gå i, helst hele dagen.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av Rune75 »

Det er/skal være ankelbeskyttelse i mc-sko. Det mangler i arbeidssko. Utrolig utrivelig å få anklene slipt ned.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av AJ »

Jeg har prøvd litt forskjellig og trives best med disse fra Held:
HYeld Nevada.PNG
Gode å kjøre med og gode og gå med :) . Og de har også vist seg å være vanntette. I hvert fall så langt :overtro ... ;) .
Jeg har også et par Alfa militærstøvler med snøring, men har aldri brukt disse som en del av MC bekledningen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av Bjerknez »

Man kan ikke få i pose og sekk. Altså med tanke på maksimal beskyttelse og gode å gå i «hele dagen». Men de støvlene jeg har (TCX med Goretex) er 100% vanntette og har vert det i 4 år nå. Dem ser nesten nye ut ennå. Dem er jeg utrolig fornøyd med. Dem kostet vel rundt 2.500 mener jeg å huske.

Det er veldig betryggende og ha skikkelig beskyttelse rundt anklene, samt at dem er stivet opp hvis man får knekk på beinet forover eller bakover. Dem er også helt ok å gå i ellers. Jeg har gått tur med bikkja i skogen flere ganger med disse når det har vert vått. Funker helt fint, men det er selvsagt ikke fjellstøvler dette.

Du kan gjerne velge deg lavere stoffsko etc. Men du går i accord med sikkerheten. Hvor viktig sikkerheten er for deg er en avgjørelse du må ta selv. Går su i bakken i 100 km/t så kan jeg ikke forestille meg at de skoene beskytter deg nevneverdig. Vertfall ikke i forhold til skikkelige støvler.

Mine støvler er mye lik disse:
https://www.xlmoto.no/mc-stovler-tcx-sp-master-gul#?p

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av FreewheelBurning »

Takker for gode svar og interessante forslag. Det er vel også slik at sålene på mc sko ofte er laget for ikke å skli på olje.

Ser jo en del videoer på youtube der folk velter sykler på parkeringsplasser (lav hastighet) og får ganske stygge skader på bein og føtter av det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av Bjerknez »

Er usikker på hvor godt egnet dem er på olje og tror vel kanskje ikke at det er der dem har satset mest. Jeg vet ikke hva scooteren din veier, men jeg tipper rundt 150 kilo. Legg en skarp gjenstand med den vekten over ankelen din mens du drar beinet bortover asfalten. Jeg vil nok tro det er vondere enn du forestiller deg.

Jeg veltet en gang i gangfart. Jeg er glad for at ikke sykkelen datt over beinet mitt. Selv med skikkelige mc støvler.

Men alt blir en prioriteringssak. Vi prioriterer alle sammen, hele tiden. Poenget er at du tar et valg du kan stå inne for selv og ikke bli sint på deg selv i etterkant for manglende utstyr.

Vanlige stoffsko vil med stor sannsynlighet fungere i mange år, kanskje resten av livet. Helt til du velter og får sykkelen over beinet. Jeg satser på skikkelige støvler, skikkeliga hansker og premium hjelm. Kjøredressen er der hvor jeg kanskje ikke kjøper det dyreste, siden jeg går litt opp og ned i vekt etc. Men fortsatt er det MC dress med god beskyttelse.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av dypen »

Har militærstøvler stående som jeg kan bruke (brukes også utenom mc kjøring), har også sneeker lignende fra bullfighter som er veldig lette på foten med veldig god føling med gear og brems men kanskje ikke så god beskyttelse, til slutt har jeg nyinvestering lav type Revit Pioneer OutDry robust og solid som nok er den tryggeste med best beskyttelse (har kjørt 20 mil med disse, skal impregnere og brukes litt mer for å se om den mykner litt) 😊
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av FreewheelBurning »

Den Held støvelen har glidelås. Det er jo så praktisk at det nesten er juks. Blir nok noe sånt jeg må skaffe meg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av AJ »

FreewheelBurning skrev: 24 apr 2019, 20:57 Den Held støvelen har glidelås. Det er jo så praktisk at det nesten er juks. Blir nok noe sånt jeg må skaffe meg.
Ikke bare glidelås, men også borrelåsåpning bak øverst på støvleskaftet.
Så ja, praktisk på alle måter, tør jeg påstå.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av erik m »

Fordelen med godkjente mc-støvler er beskyttelsen de har på begge sider av ankelen og oppover skinneleggen i tillegg til det vernestøvler har; tå- og tråkkbekyttelse (stålplate under foten). Men mens mc-støvler oftest bare har forsterka lær eller hardplastbeskyttlese for tærne, har vernestøvler ei tåhette av stål. Tilsynelatende tryggere, men dersom trykket er så kraftig at dette stålet blir klemt sammen, får redningspersonalet en skikkelig utfordring når tærne skal skjæres løs! Så mc-støvler gir på alle måter en langt bedre beskyttelse enn vernestøvler på mc. I tillegg anbefaler jeg sterkt en membranløsning - forskjellen er virkelig merkbar på skikkelig langtur i varmen! (og luktbar...) At de også har en forsterkning på oversiden av forfoten for girpedalen er enda en fordel.
Det verste er joggesko - så bilde av en som hadde sklidd bortover asfalten med det under sykkelen. Både yttersida av skoa, sokken, huden og kjøttet var helt vekk. Og knoklene så også helt feil ut. Hadde visstnok velta i rundt 80.
Sist redigert av erik m den 24 apr 2019, 23:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av Bjerknez »

Vernesko versus mc støvler blir litt som å tre en jernkjele over hue i stede for en hjelm i mine øyne. Den beskytter hodet... men allikevel ikke... på en måte...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av Bjerknez »

Det har hendt ett par ganger at jeg har kjørt noen korte testturer med vanlige joggesko. Jeg må inrømme at jeg føler meg veldig sårbar ved en velt med slike sko. Jeg tenker da mest på anklene. Tenk deg å velte og få fothvileren eller en glovarm eksospotte etc. over beina/anklene. Ankelen din blir regelrett knust.

kjellv her inne fikk jo sykkelen over seg når han skulle geleide den opp på en henger for ett par år siden. Han vikk sykkelen over beinet og havnet på Molde sykehus med flere brudd i beinet så vidt jeg husker. jeg var og besøkte han på Molde sykehus og han lå vel der en god stund også før han fikk komme hjem.

Nå skal jeg ikke si att et par støvler hadde reddet akkurat den situasjonen, men poenget er at jeg tror ikke man vet hvor tung en sykkel er før den havner over beinet. En sykkel som detter i fart veier langt mer enn 200 kg. i det den treffer bakken vil jeg tro.

Vernesko med bskyttelse av tærne er nok kanskje ikke dte jeg ser på som den viktigste beskyttelsen. Jeg følet at anklene og helst så langt opp mot knærne som mulig bør være best mulig beskyttet.

Jeg vill ikke engang i mine villeste fantasi slått meg til ro med vernesko som MC støvler for å spare en tusenlapp.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av tormodg »

Jeg så en fyr på Vestby Circle K med en diger Harley. Han kjørte i shorts, t-skjorte og flipflops. Det er for meg uforståelig at man utsetter seg for sånn risiko, men man får bestemme selv. :)

Selv bruker jeg sånne til kevlarjeans. De koster ca 2000 men er veldig solide og gode å gå i også. Har jeg kundemøter på jobb kan jeg gjerne kjøre rett i møtet og gå i kevlarjeans og disse støvlene uten å behøve å skifte.
Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av Rune75 »

Det viktigste uansett hvilket sikkerhetsutstyr er at man tar seg for.

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr på føttene, sko / støvler

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 25 apr 2019, 09:43 Det viktigste uansett hvilket sikkerhetsutstyr er at man tar seg for.

Bilde
:lol :lol

Har man styrke nok i armene, så trenger man ikke hjelm heller :lol

Svar