Schuberth C3 Pro vs C4 Pro

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Schuberth C3 Pro vs C4 Pro

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått testet både Schuberth C3 Pro og C4 Pro om hverandre de siste dagene og jeg føler jeg nå kan avsløre noen av forskjellene jeg selv merker på godt og vondt.

Jeg vet ikke om dette egentlig er bra eller dårlig, men personlig bryr jeg meg ikke så mye om støyforskjellen da den både har positive og negative sider for min del. Den negative støyen veier på en måte opp for den "positive" støyforskjellen.

I C4 pro så fjernes lavfrekvent støy bedre, men slipper inn mer høyfrekvent støy. Det merker jeg fordi jeg plutselig hører mekanikken motoren bedre. Det kan være mange grunner til det selvsagt. Hjelmen har en litt annen form (litt rundere) enn den C3 Pro etc. Jeg synes vertfall at selve vindstøyen er noe bedre i C4 Pro, da vindstøyen jeg opplever ligger nærmere det lavere frekvensområdet. C4 Pro virker vertfall som den blokkerer vindstøyen ørlite gran bedre. Men ikke nok til at det burde være en grunn til å bytte alene tror jeg.

Luftingen på C4 Pro er generelt sett bedre, men luftingen på haka og luften som kommer inn der treffer litt feil. Den treffer meg akkurat litt under øynene. Litt irriterende, men heller ikke avgjørende. Det kan sikkert lett fikses vil jeg tro også...

Den store fordelen med C4 Pro ovenfor C3 Pro er synsfeltet! Ohh.. mamma mia...! Tok på meg C3 Pro i dag og vivsiret/synsfeltet er vesentlig dårligere! Ikke dårlig, og bra nok, men vesentlig dårligere. Dette er i mine øyne den absolutt største grunnen til å velge C4 Pro. Å se gjennom en Shoei Neo Tec (åpningshjelmen til Shoei) blir som å myse ut av et kjellervindu i forhold. Dette alene vil jeg si øker sikkerheten betraktelig. Jeg føler jeg får med meg alt som skjer uten å vri så mye på hodet. Veldig behagelig.

Jeg ville til og med nesten valgt C4 Pro tror jeg selv om det var en annen hjelm som passet hodeformen min litt bedre. Helt fantastisk!

Ellers så synes jeg innerforet i C4 pro er veldig behagelig. Mykt og fluffy. Men innerforet er også bra i C3 Pro, så der er det nok mer eller mindre dødt løp.

Den innebyggede intercomen (Sena SC1 Advanced) eller rettere sagt lyden av høytalerene er derimot langt under pari. Den er god på tale for å gjengi stemmer, men til musikk er dem helt ubrukelige vil jeg si. Høres greit ut i sofaen med hjelmen på hodet, men når man kjører hører man bare støy og en forferdelig dårlig lyd. Hovedgrunnene er nok delt. For det første er høytalerene mest trolig for langt unna øret så mye av lyden går tapt på veien. Den andre grunnen er at høytalerene åpenbart ikke er designet for hjelmen med tanke på lyd.

Jeg kommer dog til å beholde intercom'en da det er veldig deilig å ha dette innebygget. Jeg bruker uanset intercomen mest til navigering. Om jeg kommer til å kjøpe noe eget når det kommer til musikk vet jeg ikke, men jeg tror uansett hva man kjøper her vil lyden være bedre. Da tar jeg med de billigste øreproppene fra Elkjøp.

_______________

Den gamle C3 Pro'en var sort matt, og C4 Pro er sort blank. Er du glad i at ting ser bra ut, så kjøp sort blank eller en hjelm som ikke er matt. Den blir fort stygg og er vanskeligere og holde pen. En blank/lakkert hjelm kan man jo også polere og rubbe, og det er noe jeg liker :)

Schuberth C4 Pro med Sena er svindyr. Den koster vel rundt 8.000 kroner til vanlig med Sena Intercom. Dette er for den billigste versjonen. Med "billig versjon" så mener jeg den som er ensfarget. Sort blank og sort matt er den billigste. Så har du den signalgule som koster litt mer før du kommer til de med flere farger som koster omtrent 2.000 kroner mer! Det er kun fargen som er forskjellen.

Husk derimot på og ikke kjøp C4 Basic (uten "Pro" i beskrivelsen). Denne hadde noen svakheter som nå skal være rettet i Pro versjonen.

Sotet/farget visir bestiller jeg fra thevizorshop.co.uk. Det koster omtrentlig 1.500 kroner inkludert pinlock, frakt og hele sulamitten. For meg er sotet visir et absolutt krav. Langt mer behagelig å kjøre med på sommeren og det ser langt bedre ut.

Den innebyggede solskjermen som kan dras ned bruker jeg aldri. Det ser for det første i mine øyne helt corny ut og bruke denne, den er av dårlig kvalitet og blir fort stygg og full av støv etc.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Schuberth C3 Pro vs C4 Pro

Legg inn av mekkern »

En god summering..
Det solvisiret er som du sier skitt... joda det er solskjermende men det har et "grått" preg over seg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Schuberth C3 Pro vs C4 Pro

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 23 apr 2019, 07:46 En god summering..
Det solvisiret er som du sier skitt... joda det er solskjermende men det har et "grått" preg over seg.
Ja rent optisk gir det et veldig flatt bilde av virkeligheten. Blir litt som å tre på seg en solbrille fra en kurv på Svinesund til 19 kroner. Også blir den som nevnt fort støvete og skitten, selv om den ikke brukes.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Schuberth C3 Pro vs C4 Pro

Legg inn av Bjerknez »

Kan legge til en ting til som jeg har erfart vedrørende visirer som er sotet/farget etc. De sotede visirene tåler langt mer enn de som har en farget film (Blue Smoke og Irridium). De med film har nettopp, kun en film. Ved stensprut vil denne filmen begynne å flasse av litt. Det synes ikke på utsiden, men på innsiden vil lyset slippe gjennom på disse stedene da filmen er skadet. Det har ingen annen betydning enn at det er irriterende, men kan være greit å nevne.

Det sotede visiret er hele glasset sotet, så ved steinsprut så vil fortsatt solbeskyttelsen virke på disse stedene. Så sotet visir er mer hardfør.

Det betyr ikke at dem andre er dårlige. Bare hakket mindre robuste vedrørende denne filmen. Det eldste visiret mitt som er farget (Iridium) har jeg hatt nå i fem år og etter ca. 40.000km. og to år var det ikek lenger trivelig å se gjennom. Filmen var brutt flere steder og jeg irriterte meg hele tiden over disse prikkene med lys som den slapp i gjennom.

Visiret jeg har på min C4 Pro er det mørkeste og heter "Dark Smoke". Det ser kølsvart ut fra utsiden, men den gir kun en behagelig og mild demping av lyset i virkeligheten. Jeg skal se om jeg klarer å legge inn et bilde som viser forskjellen senere i dag hvis noen ønsker det.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Schuberth C3 Pro vs C4 Pro

Legg inn av mekkern »

Ja legg inn bilde.
Driver å ser etter erstatning for C3..

testet AGV Sportmodular.
denne var lett og fin i kullfiber men den var mildt sagt skranglete og "simpel" følelse på visir og betjening.-i large så var den ok men litt løs-i medium fikk jeg smerter i kjevemuskulaturen og haka subbet i fronten.. syntes den var litt høyt priset også til over 7000kr...

jaja.. :D
skal teste C4Pro også en dag..selv om jeg vil benytte Cardo Packtalk da denne funker bra sammen med andre-spesielt på den årlige Italiaturen da er "gruppesamtalen " litt essensiell på fjellveiene.
men dette løses ved å lodde seg inn på det integrerte med plugg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar