Bumot sidekofferter - første inntrykk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Selve låsesylinderene er det eneste som også jeg stusset litt over, enkle og lette.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av Ketil »

En annen styrke ved Bumot og som gjør at de kvalitativt hevder seg er at alle skjøter er sveiset. På BMW boksen så er skjøtene naglet og limt, ikke at det trenger å være dårlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Litt stæsj for å bryte litt i det sorte men samtidig matche sykkelens farge «silver» ... noen globetrotter blir jeg aldri :D
B0B2B94C-8325-4959-A60C-3B0CCF01AE47.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 28 sep 2019, 19:48 GlobeScout XPAN 45/40 liter - Width 103,5

KTM Touring case set 36/30 liter - width 104 cm

Touratech Zega Pro 45/38 liter - width 106,68 cm

Bumot Defender EVO 45/41 liter - Width 107 cm
Da er fasiten klar, Bumot er størst i fysiske mål.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Ketil skrev: 28 sep 2019, 19:59 Det eneste jeg synes er et svakt punkt hos Bumot er låsene, de er noe enkle og sikkert veldig lett å bryte opp, men de fungerer.
Har sett litt bedre på låsene, en ting er hva som føles når du låser eller åpner med nøkkel men låsene ser faktisk bra ut. Skal de fjernes eller brytes opp må det verktøy og fysisk makt til. Har ikke hatt kofferter før så jeg har ingen ting å sammenligne med. Se på bilder og bedøm selv! Sikkert noen som har kofferter som kan si litt om låser på andre merker?

Her er låsen åpen med reile vendt ut.
IMG_6814.jpg
Låsetapp som låse reile med 90° bevegelse går inn i ved låsing.
IMG_6815.jpg
Låse reile i åpen stilling.
IMG_6816.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 29 sep 2019, 11:10
dypen skrev: 28 sep 2019, 19:48 GlobeScout XPAN 45/40 liter - Width 103,5

KTM Touring case set 36/30 liter - width 104 cm

Touratech Zega Pro 45/38 liter - width 106,68 cm

Bumot Defender EVO 45/41 liter - Width 107 cm
Da er fasiten klar, Bumot er størst i fysiske mål.
Jeg har det første firkantede veskesettet, som kom til de store KTM syklene.
96 cm. er oppgitt bredde på disse montert på sykkelen. Og som nevnt tidligere rommer de tilsammen 73 liter.

Ser at de nye KTM veskene rommer mindre og er bredere på sykkelen. Men fordelen med disse skal være at de er mer aerodynamiske og stabile ved høyhastighetskjøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Veskene er konstruert for å stabilisere sykkelen i fart. Veskene kjennes på en måte litt løse. De fungerer som motvekter og er stabiliserende i fart. KTM avslører at de har testet veskene i høye hastigheter, og at de har fungert ypperlig. De elegante veskene er produsert i hardplast med et aluminiums deksel på siden for å gi det hele et eventyrpreg. Veskene åpnes fra siden, og har innebygde nett som hindrer bagasjen i å falle ut. Høyre veske er tilpasset rundt lyddemperen. Dette stjeler imidlertid mer plass enn jeg kan huske å ha sett på noen annen sykkel.
Limte inn info fra en test på MC Avisa. Det er såkalt innovative sidekofferter, festene på sykkel er fast leddet i forkant og flytende bak der høyre og venstre side har et stag som forbinder de sammen. Det vil si at når koffert presses inn på høyre bakkant går koffert venstre bakkant ut.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 29 sep 2019, 16:14
Veskene er konstruert for å stabilisere sykkelen i fart. Veskene kjennes på en måte litt løse. De fungerer som motvekter og er stabiliserende i fart. KTM avslører at de har testet veskene i høye hastigheter, og at de har fungert ypperlig. De elegante veskene er produsert i hardplast med et aluminiums deksel på siden for å gi det hele et eventyrpreg. Veskene åpnes fra siden, og har innebygde nett som hindrer bagasjen i å falle ut. Høyre veske er tilpasset rundt lyddemperen. Dette stjeler imidlertid mer plass enn jeg kan huske å ha sett på noen annen sykkel.
Limte inn info fra en test på MC Avisa. Det er såkalt innovative sidekofferter, festene på sykkel er fast leddet i forkant og flytende bak der høyre og venstre side har et stag som forbinder de sammen. Det vil si at når koffert presses inn på høyre bakkant går koffert venstre bakkant ut.
Samme flytende system på min og som jeg selv ettermonterte på den forrige, som ikke hadde disse veskefestene som standard.
Eneste forskjellen er at sideveskene jeg har er firkantede og dermed ganske sikkert mindre aerodynamiske enn de nye, som altså er bredere pga. av den mer utstikkende formen, som antakelig nettopp er slik for å få den mest optimale luftmotstandseffekten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Tok du hull da til forbindelsestaget mellom høyre og venstre side? Min 1050 hadde ikke hull for dette.
6CDE3BEF-54C3-471E-B6D0-8DBA776AC8C9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 29 sep 2019, 18:26 Tok du hull da til forbindelsestaget mellom høyre og venstre side? Min 1050 hadde ikke hull for dette.
Måtte skjære vekk litt plastikk slik at staget fikk plass, ja.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar