Anbefaling til intercom

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Anbefaling til intercom

Legg inn av vm91 »

Hei

Da er tiden inne til å kjøpe meg intercom. Jeg klarer ikke helt å velge meg hva jeg bør gå for så derfor spør jeg dere.

Har sett på Sena 20S men er usikker på om det er bra valg.

Krav:
Bra lyd
God batteritid. Minst 8??? eller mer eller mindre
Må kunne snakke samtidig som jeg bruker GPS.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av kgjersda »

Helt supert fornøyd med scala packtalk
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Jajo82 »

slenger meg på kgjersda, packtalk fungerer meget bra

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Juicebox »

Hands down, Packtalk er seriøst best, hardware og software.

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av vm91 »

Hvordan er det med batterilevetiden? Kan den kobles mot andre merker? Enkelt å feste på hjelmen? Vanntett eller tåler vann? lydkvalitet?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Olav K »

Packtalk har jeg INNTRYKK av er mer vanntett enn Sena.
Har kamerater med Sena som har hatt fuktproblemer,
Men meg selv, og de kompisene med Packtalk har ikke opplevd dette.
Den (Packtalk) skal kunne kobles opp mot andre (som Sena), da man "lurer" Packtalk'en til å tro at Sena'en er en mobil
Ligger instruksjonsvideoer på JuTuben.

Batterilevetiden er "hele dagen", jeg pleier å lade litt når jeg pause, om jeg har strøm tilgjengelig.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Juicebox »

Cardio er sertifisert ip67, vanntett og støvlett. Sena har alltid slitet med å gjøre sine vanntette og maaaange har klaget over dette. Finner ingen sertfikasjoner fra Sena, men kanskje fordi jeg ikke prøvde godt nok.

Det er veldig lett å koble andre merker opp til cardio og man kan også få inn dem til dmc-nettverket.

Batteri er relativt bra, både standby og under bruk. Kan lades under bruk også.

Lydkvaliteten er Ok for min del, har ingenting dumt å si, men nå samarbeider de med Jbl om du vil ha enda bedre lyd.

Den er dyr, men verdt hver eneste krone om du spør meg. Slår alle andre. Om du kjører alene eller med passasjer så er denne unødvendig.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Dansekris »

Jeg har kjørt med min Sena10s i pissregn flere uker i strekk. Aldri svikta og ikke antydning til noe slitasje eller lignende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Bjerknez »

Så langt så har jeg fått inntrykk av at de fleste systemer leverer godt nok resultat med tanke på intercom delen. Lydkvalitet derimot hvis man skal høre musikk, not so mutch. Faktisk ganske dårlig.

Dette kommer selvsagt også ann på plasseringen av høytalerne. Jeg har gjort mitt beste for å bygge ut høytalerne for å få de nermest mulig ørene, og i tillegg byttet de orginale ut med koss. Helt greit med tanke på volum, men kvaliteten er ganske rævva.

For meg så er ikke intercom aktuelt, men musikk streamet fra telefonen er ønsket. Jeg tror derimot min Scala Rider G9x er snart klar for søppla. I fjor sommer melllom Trondheim og Molde i Øsende regn så var det like før jeg heiv dem i søpla ved en bensinstasjon. Den talestyrings bekreftelsen dukket opp hele tiden og slo av og på radioen. Når det ikke regner fungerer dem fint.

Men blir ikke montert noe nytt system før jeg evt. Kjøper meg ny hjelm tror jeg.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Juicebox »

Cardo claimer at Packtalk er vanntett opptil 30 meter under vann, mens Sena ser ut til å ikke nevne noe som helst innenfor denne kategorien på specsa sine. Tipper de tåler vann, men man må huske at vanntett og vannavstøtende er to forskjellige ting. Husker å ha lest at Sena ikke garanterer for at produktene deres tåler vann.

Her ser du Cardos og Senas flaggskip bli testet mot hverandre
https://www.youtube.com/channel/UC7JILh ... fD60kJtY2Q

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tar forgitt at en intercom enhet laget for å sitte utenpå hjelmen er kvalifisert som vanntett? Noe annet vil jo være fullstendig på viddene.

Frister litt å kjøpe nye C4 Pro med intergrert intercom og bluetooth etc. Men lyden er bare helt «grei» synes jeg når testet en slik på Speed MC. Prisen derimot.... 6.000 spenn. Å det er uten Sena Advanced modulen og sotet visir. Sleng på ca. 1.500 til. Derimot likte jeg Schuberth mye bedre en Shoei hjelmen. En ting er passformen til mitt kloke store hode, men visiret er mye større. Mye bedre synsvinkel. Dessuten ser den mer badass ut :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Bjerknez »

Det viktigste for meg er uansett lydkvaliteten, så jeg velger ikke Schuberth grunnet den integrerte intercomen alene. Synd man evt. Ikke får kjøpt den uten denne modulen slik at man kan fikse slikt selv.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 30 mar 2019, 00:36 Jeg tar forgitt at en intercom enhet laget for å sitte utenpå hjelmen er kvalifisert som vanntett? Noe annet vil jo være fullstendig på viddene.

Frister litt å kjøpe nye C4 Pro med intergrert intercom og bluetooth etc. Men lyden er bare helt «grei» synes jeg når testet en slik på Speed MC. Prisen derimot.... 6.000 spenn. Å det er uten Sena Advanced modulen og sotet visir. Sleng på ca. 1.500 til. Derimot likte jeg Schuberth mye bedre en Shoei hjelmen. En ting er passformen til mitt kloke store hode, men visiret er mye større. Mye bedre synsvinkel. Dessuten ser den mer badass ut :)
Ja, man skulle tro det ja, men nei, er ikke alle som vil gå god for at deres produkter er vanntette dessverre :crazy:

Jeg har aldri skjønt meg på hjelmer med integrert intercom. Eneste positive jeg ser er at man slipper å ha en klump på siden av hjelmen.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av HeHy »

Cardo har nylig lansert packtalk med samarbeid med JBL. Har packtalk selv og er godt fornøyd, helt vanntett , 8-12 timer batterilevetid.
Den nye versjonen har fått veldig gode reviews for bedre og klarere lyd enn forgjengeren.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefaling til intercom

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 30 mar 2019, 00:57
Bjerknez skrev: 30 mar 2019, 00:36 Jeg tar forgitt at en intercom enhet laget for å sitte utenpå hjelmen er kvalifisert som vanntett? Noe annet vil jo være fullstendig på viddene.

Frister litt å kjøpe nye C4 Pro med intergrert intercom og bluetooth etc. Men lyden er bare helt «grei» synes jeg når testet en slik på Speed MC. Prisen derimot.... 6.000 spenn. Å det er uten Sena Advanced modulen og sotet visir. Sleng på ca. 1.500 til. Derimot likte jeg Schuberth mye bedre en Shoei hjelmen. En ting er passformen til mitt kloke store hode, men visiret er mye større. Mye bedre synsvinkel. Dessuten ser den mer badass ut :)
Ja, man skulle tro det ja, men nei, er ikke alle som vil gå god for at deres produkter er vanntette dessverre :crazy:

Jeg har aldri skjønt meg på hjelmer med integrert intercom. Eneste positive jeg ser er at man slipper å ha en klump på siden av hjelmen.
En hjelm har man gjerne noen pr vil jeg tro. Jeg har hatt min i fem år snart. Innen den tiden er nok uansett intercomen på tide og skifte ut til noe nytt og bedre. Når det er integrert er det bedre/helt beskyttet mot vøret og de problemene det kan forårsake. Det ser bedre ut da man slipper den klumpen på siden av hjelmen.

Jeg ser stort sett fordeler med integrert intercom, hvis den totale pakken passer til deg. For min del er jeg ikke helt der da lyden ikke akkurat var imponerende i Schuberth C4 Pro. Bra nok, for all del, men til den prislappen bør det være bedre lyd mener jeg. Altså lyd i form at volum og «trøkk». Man får litt følelsen av dårlig isatte billigpropper fra Elkjøp. Lyden er der, men ikke mye fristende å guffe opp når godlåta kommer.

Svar