Tekstil klær med best beskyttelse?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av kestrom1 »

Har ikke veldig mye erfaring, men offroad/adventure jakker virker ofte å være lengre. Vil vel ikke kalle dette en typisk Adventure jakke, men kanskje andre der ute som kan svare bedre enn meg på dette.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av FredrikE24 »

D3O i min første generasjon Badlands Pro har knukket på ene skulderen. Skjedde forrige vinter i under 10 minusgrader og et ublidt møte med bakken på gårdsplassen hjemme. Det er gjort forbedringer på dette punktet. Resten holder bra.

Sikkerhet er viktig, men å kjøre motorsykkel er risikofylt uansett, og all verdens beskyttelse vil ikke kunne hjelpe deg i alle tenkelige scenarioer uansett. Om det er et issue får man legge motorsykkelkjøring på hylla.
Jeg prioriterer at klærne skal være vind og vanntett. Helt 100%, og at de skal kjøle på best mulig måte ved behov. Du vil ikke være kald, stiv og treg når det virkelig gjelder, heller ikke dehydrert, svett og varm. Man mister fokus på kjøringen. Klim er for min del merket som oppfyller de kravene. Rikelig med funksjoner og lommer er også viktig for meg.
Det er også ilagt en masse beskyttelse og stoffet er utrolig slitesterkt..
Har ved noen anledninger kjørt med en lånt Halvarson dress. Det var som og ha på seg en plastpose. Og da regnet kom var det uutholdelig. Jeg var særs fornøyd da jeg parkerte hjemme de gangene..

ZZR-Erling

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av ZZR-Erling »

Synes ofte tekstilklær sitter løst, og jeg har sett resultatet hvor arma ble flærra opp og direkte eksponert mot asfalten.. 🤔

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av kvase »

ZZR-Erling skrev: 25 mar 2019, 05:21 Synes ofte tekstilklær sitter løst, og jeg har sett resultatet hvor arma ble flærra opp og direkte eksponert mot asfalten.. 🤔
Med den teksten så gir du det skussmålet til alle tekstil klær :scratch
Nå er det forskjell på skinn å tekstil i mange settinger ja
Nå er ikke jeg fan boy av verken det ene eller andre men jeg vil si de dere buksen som er av commbi skinn-tekstil fra halvarson eksempel med fler merker er knallfine å sikker gode i varmen - :-k
Husker jeg kjørte skinndress fra Bergen til Moss i øs pøs kan ikke si at det frister igjen spesielt når skinnet ble gjennomvått å du skulle på dass aja bajja.
Men de D30 innlegga som følger både Rukka å Klim nå er fiksa i forhold til det med at innlegga kunne knekke under 10 blå -Mener de gamle lå på Level 2 å de nye er Level 3 --Har selv diverse dresser til diverse bruk å i tillegg Klim Badlands med Level 2
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av tormodg »

Er strålende fornøyd med Halvarssons Amazonas jakke som har vanntett membran.

Jeg kjører også med Lindstands Taal bukse og der er det bare foret som er vanntett. Det er litt upraktisk, særlig hvis det regner skikkelig om sommeren (blir tung bukse og veldig varmt å bruke foret da). Vurderer å skaffe en bukse med membran ytterst.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av LarsE »

ZZR-Erling skrev: 25 mar 2019, 05:21 Synes ofte tekstilklær sitter løst, og jeg har sett resultatet hvor arma ble flærra opp og direkte eksponert mot asfalten.. 🤔
Har vel mer med dårlig størrelse/passform enn med materialet som klærne er laget av. Jakka mi har justering over biceps, og selvsagt med borrelås justering over håndleddene. Har i tillegg glidelås til å feste jakka til buksa så er ikke spesielt redd for at den skal skli bort i ett fall.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av cannon »

LarsE skrev: 25 mar 2019, 11:48
ZZR-Erling skrev: 25 mar 2019, 05:21 Synes ofte tekstilklær sitter løst, og jeg har sett resultatet hvor arma ble flærra opp og direkte eksponert mot asfalten.. 🤔
Har vel mer med dårlig størrelse/passform enn med materialet som klærne er laget av. Jakka mi har justering over biceps, og selvsagt med borrelås justering over håndleddene. Har i tillegg glidelås til å feste jakka til buksa så er ikke spesielt redd for at den skal skli bort i ett fall.
Jeg tenker at borrelåser og knapper som strammer opp tekstilklær har med comfort å gjøre, og at de har svært liten sikkerhetsmessig funksjon. Justeringene gjør at blaffring og vindfang reduseres, men de holder ikke stand mot kreftene som er i sving når man deiser bortover asfalten i 100kmt.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av kgjersda »

Har heldigvis (bank i bordet) hatt behov for å teste sikkerheten på Halvarssons-dressen(e) mine.
Men har hatt mange kvalitetsproblem med Halvarssons de siste 2-3 årene. Så neste innkjøp av kjøreklær blir IKKE Halvarssons.

tormodg skrev: 25 mar 2019, 10:22 Er strålende fornøyd med Halvarssons Amazonas jakke som har vanntett membran.

Jeg kjører også med Lindstands Taal bukse og der er det bare foret som er vanntett. Det er litt upraktisk, særlig hvis det regner skikkelig om sommeren (blir tung bukse og veldig varmt å bruke foret da). Vurderer å skaffe en bukse med membran ytterst.
Min Amazonas-jakke er vanntett, men måtte få den erstattet da glidelåsen i front raknet fra jakken. Og når jeg stod i butikken så kom der jammen en til som hadde akkurat det samme problemet. Jeg ville ikke stolt på jakken om jeg skulle skli på magen bortover på asfalten :-k
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av tormodg »

kgjersda skrev: 25 mar 2019, 14:28 Min Amazonas-jakke er vanntett, men måtte få den erstattet da glidelåsen i front raknet fra jakken. Og når jeg stod i butikken så kom der jammen en til som hadde akkurat det samme problemet. Jeg ville ikke stolt på jakken om jeg skulle skli på magen bortover på asfalten :-k
Ja, har dessverre glidelåsproblemer både på Halvarssons og Lindstrands plaggene mine. Fikk ny Amazonas nå i vinter fordi glidelåsen på innerlomma var helt ødelagt.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Zerocool1984 »

Jeg prøvde Rukka Realer i dag, og tror nok det blir det! Det koster men tenker at sålenge jakken og buksen er av kvalitet og vil vare lenge så trenger jeg ikke å bytte disse før det har gått mange mange år :) God investering.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av FredrikE24 »

Godt valg.
Jeg kan kun snakke om Klim. En Badlands dress fra Klim klarer nok minst 10 sommersesonger uten voldsom slitasje, og vil fungere feilfritt. Bytter man dress hvert 4. Eller 5. og handler ny dress til 6-7kkr hver gang, så tenker jeg at det går litt opp i opp. I tillegg ser jeg for meg at man er mer tilfreds under bruk med noe som koster litt. Det virker logisk.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Zerocool1984 »

Ja du sier noe! Håper bare at sommeren blir ikke like varm som i fjor, forstod det slik at Rukka er bedre når det er kjøligere ute.. Klim derimot har bedre lufting muligheter..

ZZR-Erling

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av ZZR-Erling »

kvase skrev: 25 mar 2019, 08:32
ZZR-Erling skrev: 25 mar 2019, 05:21 Synes ofte tekstilklær sitter løst, og jeg har sett resultatet hvor arma ble flærra opp og direkte eksponert mot asfalten.. 🤔
Med den teksten så gir du det skussmålet til alle tekstil klær :scratch
Nå er det forskjell på skinn å tekstil i mange settinger ja
Nå er ikke jeg fan boy av verken det ene eller andre men jeg vil si de dere buksen som er av commbi skinn-tekstil fra halvarson eksempel med fler merker er knallfine å sikker gode i varmen - :-k
Husker jeg kjørte skinndress fra Bergen til Moss i øs pøs kan ikke si at det frister igjen spesielt når skinnet ble gjennomvått å du skulle på dass aja bajja.
Men de D30 innlegga som følger både Rukka å Klim nå er fiksa i forhold til det med at innlegga kunne knekke under 10 blå -Mener de gamle lå på Level 2 å de nye er Level 3 --Har selv diverse dresser til diverse bruk å i tillegg Klim Badlands med Level 2

https://www.fc-moto.de/WebRoot/FCMotoDB ... 8_x_ml.jpg

Tar da heller på en regnjakke og bukse.
Tekstil bruker jeg kun de aller kaldeste dagwne.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av pingvin »

Zerocool1984 skrev: 23 mar 2019, 15:35Jeg er ute etter tekstil jakke og bukse for kjøring på vei. (...). Jeg setter sikkerhet som første prioritet!

Jeg vil kjøpe jakke og bukse som tåler vind, regn etc, og har gode beskyttelse i form av armor etc..Jeg ønsker å bruke disse sesongen april - oktober.(...)
Tenkt på delskinn? Er stor fan av skinn men vil ha fordelene med tekstil, da er delskinn et logisk alternativ. Klippet fra annen tråd:

"Har denne fra Stadler, svindyr men topp kvalitet og GTX Proshell. Finnes også i Superfabric utgave men er noe med skinn som føles betryggende så ble skinn. Kanskje beste detaljen er SAS-Tec ryggskinne som går helt ned til bunn av jakken som er litt lengre enn en kort jakke så beskytter hele ryggen. Form mer som skinndress en tradisjonell baggy tekstildress. Og lufting på bryst og under armene for ekstra varme dager. Krasjtestet i 100kmt highsider, endte på intensiven men dressen overlevde og gjorde jobben sin, ingen brudd bare skikkelig mørbanket :crazy:

https://www.stadler-bekleidung.de/produ ... ck_ii.html

Klim har kommet med Kodiak, basert på Badlands som har og er fantastisk og litt mer dual sport rettet så nok mer for de som også er litt på grus. Sinnsykt mye lufting men GTX så holder deg tørr og topp beskyttelse inklusive for brystet

http://www.klim.com/Kodiak-Jacket-3721-000?cur=EUR&

Klim Apex er vel mer for asfaltfolket:

http://www.klim.com/Apex-Jacket-3052-000 "
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Tekstil klær med best beskyttelse?

Legg inn av Duke944 »

Har kjørt med BMWs mikrofiber skinndress Atlantis i ti år og har aldri blitt våt i regnet. Og skinnet er dønn tørt igjen etter å ha hengt en halv time. Litt tung, men ikke verre enn Rukka.

Svar