Anbefaling til ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Zerocool1984 »

Hei folkens!

Ny her på forumet, og litt om meg selv: tok tung mc lappen i fjor, og bestilte en 2018 BMW F750 GS som jeg skal hente når sesongen starter i Oslo :) Jeg gleder meg veldig til dette :D Men jeg gjorde noe nybegynner feil i fjor like før jeg startet med mc opplæring: jeg kjøpte MC utstyr fordi jeg ville kjøre med disse.. men ble anbefalt av mc- lærer å ikke gjøre det. Jeg kjøpte blant annet Shoei GT Air hjelm, Spidi skinn jakke og bukse, Alpinstar sko og hansker + airbag. Jupp jeg setter sikkerhet høyt på lista :twothumbs:

Men nå angrer jeg litt på utstyr jeg kjøpte fordi jeg har planer å kjøre lange turer og da syns jeg kanskje det er best med tekstil bekledning. Derfor har jeg gjort noe research og bestemt meg å kjøpe bmw sin Enduroguard jakke og bukse, og hansker nå på kommende mc messe i lillestrøm. Når det gjelder skinnsjakke eg kjøpte så tenkte jeg heller å bruke det på racing bane når jeg skal øve og slik.

Når det gjelder hjelmen jeg har kjøpt så er jo Shoei er veldig bra merke men det virke som hjelmen har ikke noe godt resultater på tester.. så etter noe grundig research så finner jeg ut at ARAI er også på topp av lista over verdens beste hjelmer.. og iallfall de sikreste..

Så spørsmålet mitt er hvilken ARAI modell anbefaler dere å prøve? Som sagt vurdere jeg lange turer, slik at det er viktig at den er komfortabel å ha på og greit med lufting.

Takk :prf

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av biker7 »

Hvis du har en bare 1 år gammel Shoei GT Air, så ser jeg da slettes ikke noen grunn til å kjøpe ny.. (??) :-k
Hvis du ellers er fornøyd med passform etc da :) Går vel for å være en mere enn grei nok hjelm dette, da det gjelder sikkerhet også..
Så JEG ville ihvertfall slått meg til ro med den hjelmen en stund til. Kjører forøvrig selv rundt med en 4 år gammel Shoei XR 1100, ser ikke noe problem med det, og har tenkt å fortsette en stund til. Og denne hjelmen har da sittet på mitt hode ca 55000km langs veiene hittil :D Men det er MIN mening da ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av AJ »

Det å gi råd og anbefalinger om hvilken hjelm man bør skaffe seg er vanskelig. Utvalget er stort og det er langt fra sikkert at f.eks. den dyreste er den beste.
I tillegg dreier dette seg veldig mye om passform. Noen hjelmer passer best for de med mer oval hodeform enn de med mer rund hodeform.
Selv kjøpte jeg for noen år siden en flott Shark hjelm. Fin og solid på alle måter, men passet ikke min hodeform i det den slapp gjennom luft på et bestemt sted som gjorde at hjelmen lagde en plasom plystrelyd jeg aldri fikk løst. Så den ble solgt etter kort tids bruk.
Kan hende hjelmen hadde tilpasset seg bedre etter hvert. Men det vet man aldri.

Så i beste fall må hjelm kjøpes først etter en lengre kjøretur. Men det er det få, om noen, selgere som gir deg anledning til å gjøre.

Mitt beste råd er å finne ut hvilke hjelmer som passer best til hodeformen din. Prøv noen av disse og kjenn godt etter hvordan den sitter. Kjennes det ut som at den strammer omtrent like bra rundt panne, tinning og kjeveparti i tillegg til at nedre bakkant av innerfóret slutter godt om nakken, så er du langtpå vei i mål.
Men uansett vil det være et lite sjansespill ved hjelmkjøp med tanke på hvor godt den passer ditt hode.
En del hjelmer har også designløsninger på luftekanaler i front og øverst på hjelmen, som kan lage lyder i møte med fartsdvinden.
Samme med hendler til solskjerm og evt. låsehendler til visir.

Hva angår sikkerhet så gjør ikke jeg mine valg ut fra hvilken hjelm som oppnår best testresultat. Mulig jeg er naiv, men når jeg velger hjelm fra en ut fra egne vurderinger anerkjent hjelmprodusent, tar jeg det for gitt at den har et sikkerhetsnivå som holder mål.
Viktigst for meg er at hjelmen er komfortabel. En hjelm som gir deg hodepine etter noen mil pga. at den strammer for mye bestemte steder er særs ubehagelig å bruke, selv om f.eks. støynivået er bra.
Hva angår hjelmstøy så tør jeg påstå at ingen er gode nok til å kjøre uten ørepropper på den type sykkel jeg har, som uungåelig skaper en del vindstøy pga. av den opprette kjørestillingen og sykkelens vindskjerm.

Selv har en Held Masuda fiberhjelm og en Premier Touran karbonhjelm og er fornøyd med begge. Men å anbefale disse til andre gjør jeg ikke uten videre siden jeg altså mener at hjelmer må prøves grundig før kjøp. Med mindre man tar sjansen på å gjøre et godt kjøp uprøvd...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Passer Shoei’en fint på hodet trenger du ikke bekymre deg! Det er en toppklasse-hjelm!

Jeg er fan av tekstil, og har kjørt alle sesonger(både sommer og vinter) på Klim Badlands pro. Helt rått utstyr spør du meg. BMW-dressene er også helt topp, absolutt verdt pengene og klær du kan ha i massevis av år som tåler bruk!

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Jajo82 »

Min mening er at den hjelmen du har er en veldig god hjelm. Jeg byttet fra air til neotec 2 fordi jeg ville ha en åpningshjelm og solgte air hjelmen. Men neste gang hvis jeg ikke fortsatt skal ha åpning så går jeg nok for en air igjen, jeg var veldig fornøyd med den hjelmen og fornøyd med den jeg har nå. Så Shoei passer fint til min skalle🤠

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Zerocool1984 »

Takk for tilbakemelding folkens, jeg ser noen skriver at de har tidligere solgt sine hjelm videre.. men hvor trygt er det med tanke på at hjelmene kan ha fått støtt etc? Og er det enkelt å få det solgt videre? Jeg har kun brukt hjelmen min 1 gang på bane, så den fremstår som helt ny.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av AJ »

En lite brukt hjelm bør det ikke være problemer med å få solgt.
Jeg tok sjansen på en ny Caberg åpningshjelm for noen år siden, men fant fort ut at denne ikke passet meg til mitt bruk. Så den ble solgt videre.
Men i slike tilfeller er det viktig å være ærlig og samtidig være åpen på at kjøperen gis mulighet til å angre på kjøpet. Skader på hjelmen vil man for øvrig som regel kjapt kunne se.
Også tror jeg vel at vi motorsyklister vil være såpass samvittighetsfulle at vi ikke legger ut for salg en hjelm som har falt i bakken og blitt skadet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Zerocool1984 »

Takk! Men da beholder jeg bare hjelmen for ca. 5 år kan jeg tenke meg så heller investere i en Arai hjelm da. Så får jeg kjøpe nå bmw sin Enduroguard jakke&bukse på messa.

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av kestrom1 »

Hei.

Støtter det som er sagt tidligere her. Når det kommer til hjelm så er det hvordan den passer på hodet dit som er avgjørende. Dette er vanskelig å finne ut av sikkert før du har kjørt noen mil med hjelmen, og det er dessverre vanskelig å få testet før kjøp. Når det er sagt skiftet jeg til Arai Tour X-4 i fjor og det er den beste hjelmen jeg noensinne har brukt. Har kjørt med Schubert og Nexx som jeg kommer på, og for meg så er Arai hjelmen jeg kjøpte helt overlegen disse. Både komfort og støynivå er herligt, men det betyr jo bare at denne hjelmen passet mitt hode. Hvis du synes den hjelmen du har er behagelig så fortsett å bruke den.
Når det gjelder klær så falt valget mitt på Rukka. Hadde bestemt meg for BMW Enduroguard etter mye "research" på nett. Det eneste jeg ikke likte med den var at den kun har vannsøyle på 10000 hvis jeg ikke husker feil. Uansett hva tallet var, så var det langt under plagg med Gore-Tex Pro (som toppmodellene til Rukka, Klim og en del andre merker bruker). Det var BMW forhandleren som overtalte meg til å kjøpe Rukka (han solgte både BMW og Rukka klær) da jeg ønsket klær som tålte "norskt" vær uten å dra over regntøy.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Zerocool1984 »

kestrom1 skrev: 03 mar 2019, 20:52 Hei.

Støtter det som er sagt tidligere her. Når det kommer til hjelm så er det hvordan den passer på hodet dit som er avgjørende. Dette er vanskelig å finne ut av sikkert før du har kjørt noen mil med hjelmen, og det er dessverre vanskelig å få testet før kjøp. Når det er sagt skiftet jeg til Arai Tour X-4 i fjor og det er den beste hjelmen jeg noensinne har brukt. Har kjørt med Schubert og Nexx som jeg kommer på, og for meg så er Arai hjelmen jeg kjøpte helt overlegen disse. Både komfort og støynivå er herligt, men det betyr jo bare at denne hjelmen passet mitt hode. Hvis du synes den hjelmen du har er behagelig så fortsett å bruke den.
Når det gjelder klær så falt valget mitt på Rukka. Hadde bestemt meg for BMW Enduroguard etter mye "research" på nett. Det eneste jeg ikke likte med den var at den kun har vannsøyle på 10000 hvis jeg ikke husker feil. Uansett hva tallet var, så var det langt under plagg med Gore-Tex Pro (som toppmodellene til Rukka, Klim og en del andre merker bruker). Det var BMW forhandleren som overtalte meg til å kjøpe Rukka (han solgte både BMW og Rukka klær) da jeg ønsket klær som tålte "norskt" vær uten å dra over regntøy.
Takk for tilbakemelding. Når det gjelder bekledning så har jeg lest at det avhenger såklart av hvordan det sitter på kroppen. Noen syns bmw sin passer bedre, andre liker bedre Klim etc.. jeg har enda ikke prøvd bom enduroguard, eller Klim sin Badland pro..

Men for meg er det sikkerhet som er det viktigst.. og når jeg leser på nettet så virker som bmw sine NP2 pad dekker bedre enn de andre merkene.. men stemmer dette? Hvis man skal kun velge ut i fra et sikkerhetsperspektiv, hva er det som er best?

Og forresten den hjelmen du bruker, den fungerer bra på lange turer? Ser at du eier en GS :) De har så mange modeller at det er vanskelig å velge hva som er best på lange turer.. De har en "renegate V" hvor de skriver " cruise in comfort".. men er dette liksom det de anbefaler for lange turer?

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av kestrom1 »

Stemmer at BMW sitt utstyr gjør det bra sikkerhetsmessig, men det gjør Rukka og. Usikker på hva som er best, men brystplate er standard i jakka jeg kjøpte (Realer). Passform er viktig for sikkerheten, og der syntes jeg både Enduroguard og Rukka satt bra på meg. Klim Badlands Pro var litt "posete". For min del stod det da til slutt mellom Enduroguard og Rukka, og Rukka ble valgt fordi det er vanntett.

Rakk et par langrurer med hjelmen etter jeg kjøpte den i fjor, og er som sagt veldig godt fornøyd. Har ikke erfaring med andre Arai hjelmer da dette er min første, men ut i fra erfaringene jeg har nå så er det mest sannsynlig ikke siste.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av haakeik »

Hvis du er opptatt av sikkerhet på kjøreklær bør du sjekke om buksene har noe for for kevlar sydd inn.
Det er ikke noe deilig å skli 50-100 meter på asfalt/grus med tekstilbukse. Da er skinn eller dongeribukse med kevlar mye bedre.
Rukka har en modell som heter "Realer", den har kevlar sydd inn på strategiske punkter. Den er selvfølgelig svinedyr, som Rukka ellers. Får du den til 40-50 % avslag på messa, er det et bra kjøp.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Dansekris »

Jeg kjører en F800 GS og som du ser på bildet mitt bruker jeg en Shoei GT Air. Den er HELT super og en av markedets beste.

Det eneste minuset for meg (og kanskje deg) er at den ikke ser ut som en adventure-hjelm med spolier og ekstra bredt glass. De hjelmene ER kulere når man kjører en sånn type sykkel, men de er ikke bedre. De bråker mer. (du kommer snart til å oppdage hvor mye turbulens man får av å kjøre en oppreist sykkel med vindskjerm).

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Zerocool1984 »

Men hvis man kunne velge en jakke og bukse med tanke på høyest mulig sikkerhet, uavhengig av pris og fit, hva ville man ha valgt da? Jeg tenker mer på "adventure" jakker og bukse som kan brukes hele året da.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Anbefaling til ny hjelm

Legg inn av Dansekris »

Zerocool1984 skrev: 04 mar 2019, 00:43 Men hvis man kunne velge en jakke og bukse med tanke på høyest mulig sikkerhet, uavhengig av pris og fit, hva ville man ha valgt da? Jeg tenker mer på "adventure" jakker og bukse som kan brukes hele året da.
Da er valget enkelt. Klim Adventure Rally eller Badlands Pro.

Svar